جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
16 تیر 1402

برترین نژاد بزهای شیری جهان

بز شیری
فهرست مطالب

بزهای شیری

بز همواره جزو یکی از مفیدترین حیوانات برای بشر در طول قرن ها بوده که از آنها برای تولید شیر و گوشت استفاده شده است. بز ها نژاد های گوناگونی در سراسر جهان دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا می باشند.در این مقاله قصد داریم برترین نژاد بزهای شیری جهان را به شما معرفی کنیم.

نژادهای بز
تاکنون بیش از 1153 نژاد بز در سازمان کشاورزی و تغذیه در سازمان ملل متحد ليست شده است. براساس اطلاعات این سازمان، بیش از 850 میلیون بز در جهان وجود دارد که بیش از 95 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه وجود دارند. از کل این جمعیت، آسیا دارای بیشترین سهم به میزان 65/3 درصد و پس از آن آفریقا به میزان 29/2 درصد و در نهایت آمریکای مرکزی با1/3 درصد می باشد. اروپا دارای بیشترین ذخیره ژنتیکی بز (33 درصد) است اما تنها 6 درصد از جمعیت بزهای جهان در این ناحیه وجود دارند. در کشورهای توسعه یافته 31 درصد از بزها شیری هستند در حالی که در کشورهای در حال توسعه، جمعیت بزهای شیری 19 درصد از کل بزها می باشند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر بزها در ابتدا براساس گوشت شان ارزش گذاری می شوند.

نژاد و تعداد آنها

بسیاری از نژادهای سنتی در کشورهای صنعتی و همچنین نژادهای بومی در کشورهای در حال توسعه توسط نژادهای تجاری جایگزین شده اند. براساس اطلاعات جدید سازمان کشاورزی و تغذیه ، 1153 نژاد بز در جهان وجود دارد. نژادهای بز معمولا براساس منشأ جغرافیایی، ناحیه، تولید و با قدشان در محل جدوگاه طبقه بندی می‌شوند. برخی طبقه بندی ها شامل شکل و اندازه شاخ و نیز تولید شیر و شرایط جغرافیایی می باشد، در حالی که سایر شیوه های طبقه بندی شامل سطح تولید، پراکندگی، ویژگی های ظاهری و پوشش بدنی آنها می باشد. در کشورهای توسعه یافته، نژادهای بز براساس میزان تولید و تکثیرشان طبقه بندی می شوند.

گله بز و بزغاله

اگر دوست دارید از مرکزی معتبر گوسفند زنده خریداری نمایید، ما به شما عزیزان سایت بازار گوسفند که ارائه دهنده منصفانه ترین قیمت گوسفند زنده در سراسر تهران می باشد را پیشنهاد می دهیم.

بزهای شیری

شیر بز به دلیل داشتن لاکتوز کم تر بیشتر شناخته شده است و برای افرادی که هضم لاکتوز برای آنها مشکل است مناسب ترین نوع شیر می باشد و به دلیل این خاصیت و خواص بسیار دیگر همواره تقاضا برای شیر بز بسیار بالا بوده است.

تولید شیر بز مهم ترین علت پرورش بز به حساب می آید.

در این مقاله برخی از برترین نژاد بزهای شیری جهان را به شما معرفی می کنیم:
  • بز آلپاین (Alpine)

بز آلپاین متعلق به کشور فرانسه است و اغلب در کوهای آلپ یافت می شود و به همین دلیل به نام بزهای آلپاین شناخته می شوند. بز آلپاین می تواند 4 یا 5 لیتر شیر در روز تولید کند و یکی از پرطرفدارترین نژاد بزهای شیری در جهان است. متوسط چربی در شیر این نژاد 3.5 % است که میزان بالایی می باشد. شیر بز آلپاین حاوی ویتامین های E ،D، C، B A، K است. این نژاد تطبیق پذیری خوبی با انواع شرایط آب و هوایی دارد و وزن بز بالغ در حدود 60 کیلوگرم است و رنگ آنها سفید ، خاکستری و یا قهوه ای می باشد.

بز آلپاین

 

با برخی از بهترین نژادهای بز ایرانی در این مطلب می توانید آشنا شوید.
  • بز سانن (Saanen)

بز سانن به کشور سوئیس تعلق دارد و جزو بزرگترین نژاد بزهای شیری می باشد. یک بز سانن روزانه می تواند حدود 3.8 لیتر شیر تولید کند و امروزه در سراسر جهان به دلیل بازده ای بالایی که دارند پرورش داده می شوند.در ایالات متحده آمریکا بز سانن جزو بهترین و با کیفیت ترین بز شیری شناخته شده و سازگاری خوبی با تغییرات محیطی دارند. نگه داری این نژاد نسبتا آسان است و رنگ آنها بیشتر سفید می باشد. اما گاهی اوقات رنگ های کرمی نیز در بین آنها دیده می شود.وزن نر بالغ بین 70 تا 90 کیلوگرم و ماده بالغ چیزی بین 60 تا 70 کیلوگرم است. چربی موجود در شیر آنها نیز در حدود 3.5% می باشد و برای تولید گوشت هم می توان بز سانن را پرورش داد. و همچنین بز سانن در دسته بزهای چند قلوزا نیز محسوب می شود .شیر این نژاد خاصیت دارویی نیز دارد و برای کمک به درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

بز سانن به دلیل داشتن نرخ تبدیل بالا و تولید چندین برابری محصولات دامی نسبت به سایر دام ها نیازمند بهره بردن از یکسری برنامه مدیریتی و تغذیه ای اصولی نیز می‌باشد.

نژاد بزهای سانن از حدود 40 سال پیش به کشور وارد شده و کارهای تحقیقاتی بر روی این نژاد انجام شده است اما به طور جدی طی چندین سال گذشته کار پرورش بز سانن برای تولید محصولات لبنی و گوشت در کشور پیگیری می‌شود.

به دلیل قیمت مناسبی که شیر و دیگر فراورده های شیر بز سانن دارد از لحاظ صرفه اقتصادی برای دامدار بسیار مناسب می‌باشد. همچنین میزان باروری بالایی نیز دارند

دامدارانی که قصد پرورش بز سانن را دارند باید همواره به این نکته توجه داشته باشند که محل نگهداری این نژاد باید از امکانات سرمایشی و گرمایشی ، نورگیری و تهویه مناسب برخوردار باشد.

بزهای سانن و آلپاین میانگین 60 تا 100 کیلوگرم وزن دارند .این نژاد ها به دلیل سازگاری ترکیب شدن با دیگر نژادها برای کار های اصلاح نژادی نسبتا مناسب هستند.

با چند نژاد عجیب بز در این لینک می‌توانید آشنا شوید.

بز سانن

 

  • بز توگن بورگ (toggenburg)

بز توگن بورگ یکی از قدیمی ترین گونه های بز شناخته شده در جهان محسوب می شود.این نژاد دارای صورت مستقیم و ریش کامل است و رنگ آنها معمولا قهوه ای روشن و یا قهوه ای تیره با علامت هایی سفید رنگ می باشد.

بزهای توگن بورگ جزو برترین نژاد بزهای شیری در جهان محسوب می شود که شیر آنها حاوی 3.3% چربی است و رشد خوبی نیز دارند. مقاومت و سازگاری با تغییرات آب و هوایی از دیگر ویژگی های این نژاد است.

 

بز توگن بورگ

  • بز کوتوله نیجریه (Nigerian Dwarf)

بز کوتوله نیرجه در مقایسه با اندازه کوچکی که دارند شیر خوبی تولید می کنند. این نژاد از غرب آفریقا هستند و به راحتی می توان آنها را پرورش داد. رنگ بز کوتوله نیجریه سیاه، سفید، قرمز و کرم است و اغلب آنها دارای شاخ هستند. دوره حاملگی بز کوتوله نیجریه حدود 145 تا 153 روز می باشد و 2 تا 4 نوزاد در هر بار زایمان نیز می توانند به دنیا آورند.این نژاد همچنین می توانند حدود 2.5 پوند شیر در طول روز تولید کنند و چربی موجود در شیر آنها نیز میزان بالایی دارد.(حدود 5%)

بز کوتوله نیجریه

بز نژاد مورسیا اسپانیایی :

بزهای مورسیا بزهای شیری و کم مو هسند. به صورت کلی این نژاد توانایی تولید شیر بالایی را دارا می باشد . میزان چربی بیشتری و طول دوره شیردهی قابل قبولی را دارند.
علاوه بر میزان تولید شیر خوب، بزهای مورسیا که بومی جنوب شرقی کشور اسپانیا هستند، سازگاری خوبی نیز با شرایط محیطی گرمسیری و نیمه خشک را دارند.پرورش وزن بز نر چیز در حدود 50 تا 60 کیلوگرم و ماده ها 30 تا 50 کیلوگرم می باشد.
میزان دو قلوزایی در آنها بالا است و جثه متوسط را دارند. در حال حاضر پرورش و نگهداری از این نژاد به صورت بسیاری خوبی در منطقه قلعه گنج استان کرمان پیگیری می شود.

 

برای خرید مرغ و خروس محلی و ماشینی در تهران اینجا کلیک کنید.

 

اهمیت استفاده از یک برنامه غذایی صحیح و مغذی برای انواع بزهای چیست؟

همانطور که اشاره شد نژادهای متنوعی از برترین گونه های بز شیری در جهان وجود دارند که با وجود داشتن پتانسیل بالا در زمینه تولید شیر ، وابسته به استفاده از یک جیره غذایی کامل و مقوی نیز هستند . به کارگیری یک برنامه غذایی صحیح فواید مختلفی برای این نژادهای دامی به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • کاهش هزنیه های درمان بز در صورت ابتلا به بیماری
  • بهبود راندمان تولید شیر
  • افزایش میزان وزن گیری بزغاله ها
  • افزایش سطح سلامتی گله
  • بهبود تولید مثل
  • از بین رفتن گنده خواری
  • و …

سخن آخر :

به طور کلی پرورش بز شیری می تواند در اکثر مناطق ایران انجام پذیرد و سبب افزایش شغل و کسب درآمد خوب برای کسانی باشد که اقدام به این کار می کنند. این افراد می توانند با فروش شیر و سایر فرآورده های لبنی نظیر پنیر، کشک، خامه و کره درآمد قابل قبولی را بدست آورند.

ارائه شده توسط سایت بازار گوسفند مرکز خرید دام زنده در تهران

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها