جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
5 بهمن 1399

روش های نوین دامپروری

دامپروری
فهرست مطالب

روش های نوین دامپروری ؛ دامپروری و دامداری یکی از مفیدترین فعالیت هایی است که می تواند سود مناسبی را نسیب دامداران نماید و همچنین در زمینه ایجاد اشتغال نقش داشته باشد. از آنجایی که گاهی می شنویم که متاسفانه عده ای در فکر مهاجرت کردن از روستا هستند می توان نتیجه گرفت که فرهنگ تولیدی در بین جامعه در حال افول کردن است در حالی که می توان با داشتن دانش حداقلی در این زمنیه به سود خوبی رسید.

تقاضا برای گوشت قرمز در حال افزایش است و دیگر نمی توان از روش های سنتی در دامپروی استفاده کرد و شناخت روش های نوین می تواند مشکلاتی نظیر بالا رفتن این محصول مهم را کنترل کند و باعث افزایش تولید شود.

در این مقاله سعی داریم برخی از کاربردی ترین روش های نوین دامپروری را معرفی کنیم.

با اهمیت دامداری بیشتر آشنا شوید.

 

به چه دلیل باید از روش های نوین دامپروری استفاده کنیم؟

انسان ها از گذشته های دور از شیر، پوست، پشم و گوشت حیوانات استفاده می کنند و همچنین یکی از مشاغل اساسی بوده است . امروزه نیز با داشتن اطلاعات و دانش کافی می تواند درآمد قابل توجهی نیز این راه کسب کرد که در فقر زدایی و ایجاد کار می تواند مفید و کارآمد باشد.

برای خانواده های روستایی و عشایری معمولا با ارزش ترین دارایی گوسفندانی می باشد که با زحمات زیادی اقدام به پرورش آنها برای تولید محصولات لبنی می کنند از این رو این دسته از افراد جامعه باید تلاش کنند که به سمت استفاده از روش های نوین و کارآمد دامپروری که سودشان را بتواند چند برابر کند روی آورند .

سرمایه گذاری در حوزه ی دامداری به صورت کلان البته با مطالعه کافی و درک شرایط مختلف بسیار پر بازده می‌باشد.

درباره شیوه های جلوگیری از تنش گرمایی میان گوسفندان اینجا بخوانید.

 

دامپروری مدرن چیست؟

همانطور که ذکر شده تامین نیاز غذایی و تحقق امنیت غذایی یکی از اصلی ترین و مهم ترین اهداف جامعه بشری به شمار می رود . انسان ها از زمان های دور برای تامین نیاز غذایی خود در کنار کشاورزی به پرورش دام زنده روی آورده است.
امروز با توجه به محدود بودن منابع بهترین روش برای رسیدن به امنیت غذایی حداقلی جامعه بشری به کارگیری روش های نوینی مانند پرواربندی می باشد
قدم گذاشتن در این راه نیازمند داشتن مهارت های لازم و دانش مناسب در حوزه دامپروری است.
دو مورد ذکر شده به شخص پرواربند در مدیریت صحیح دام ها کمک بسیار زیادی می کند.
مدیریت مناسب در سود آوری هرچه بیشتر شغل دامپروری از اهمیت ویژه برخوردار است.
اگر می خواهید از بن بست ها و مشکلات شایع در این حوزه رهایی یابید ناچار به استفاده از روش های نوین و مبتکرانه برای مدیریت کسب و کار خود استفاده کنید.
رعایت یکسری نکات در شغل دامپروری مثل ایجاد و ساخت جایگاه و تاسیسات مناسب بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه، مصرف علوفه مغذی، انتخاب نژاد مناسب ، رعایت نکات بهداشتی از جمله مواردی است که یک شخص دامپرور باید حتما به آنها توجه زیادی داشته باشد.
اگرچه روش های اصولی در گذشته اکثرا مورد توجه قرار نمی گرفت اما امروز شاهد این موضوع هستیم که مجتمع های دامپروری غیر بهره وری زیان های هنگفتی را در اثر کم کاری متحمل می شوند.
به طورکلی در طی سالیان گذشته خوشبختانه به کارگیری روش های نوین دامپروری بیشتر مورد استقبال دامدارهای عزیر قرار گرفته است و این موضوع نوید پیشرفت روز افزون کشور را در این زمینه می دهد.

 

روش های نوین دامپروری

در این بخش برخی از مهم ترین راهکار ها برای افزایش نرخ بازدهی را به شما معرفی می کنیم :

  • اصلاح نژاد و افزایش نرخ زاد و ولد
  • داشتن برنامه ای مناسب جهت مراقبت های بهداشتی و جلوگیری از بیماری ها و تحت نظر دامپزشک بودن تمامی دام ها
  • از استفاده از علوفه مغذی و کافی که ارزش غذایی بالایی را دارند
  • رسیدگی مناسب به دام از جمله پشم چینی و رعایت مسائل بهداشتی
  • داشتن محل مناسب جهت نگهداری دام به همراه نور کافی و طبیعی
  • واکسیناسیون به موقع دام
  • تلقیح مصنوعی که به آبستن کردن حیوان ماده بدون جفتگیری طبیعی و از طریق اسپرمی که از حیوان نر گرفته می شود و به وسیله تفنگ تلقیح به حیوان ماده منتقل می کنند اطلاق می شود.
  • مراقبت کردن از دام هایی که به تازگی متولد شده اند.
  • استفاده از تکنولوژی و دستگاه های جدید و کاربردی
  • ضدعفونی کردن تجهیزات ، انواع دستگاه ها و همچنین ماشین آلات ورودی به مجتمع دامپروری برای جلوگیری کردن از شیوع انواع بیماری ها
  • در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای نگهداری علوفه و همچنین دام ها
  • جایگاه نهگداری گوسفندان با از لحاظ تهویه ، نور و سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب باشد.
  • استفاده از فرمول های جیره بندی خاص برای هر یک از دوره های پرواربندی دام ها
  • اگر در زمینه دامداری گوسفندان مشغول به فعالیت هستید حتما سعی کنید از گوسفندان اصلاح نژاد شده و چند قلوزا استفاده کنید.
  • هر چند وقت یکبار محل نگهداری گوسفندان خود را تمیز و ضدعفونی نمایید.
  • به طور مرتب کودی که در محل نگهداری گوسفندان وجود دارد را جمع کنید زیرا امکان به وجود بیماری های مختلف از این طریق وجود دارد.
  • علاوه بر مدیریت هزینه ها شما باید شیوه مدیریت منابع انسانی و شیوه های تولیدی خود را نیز متحول نمایید.
  • گوسفندان و بره هایی که برای گله خود قصد خرید دارید را حتما هم از لحاظ نژادی و هم از لحاظ بدنی و سلامت حتما بررسی نمایید. سعی از مراکز معتبر و با سابقه نظیر سایت بازار گوسفند ، این خرید را انجام دهید.

 

دامپروری صنعتی

دامپروری

 

همانطور که قبلا هم ذکر شده است با افزایش جمعیت جهان و نیاز به تولید غذای بیشتر، استفاده از این روش ها بسیار توصیه می شود که سبب رشد نرخ بازده تولید محصولات دامی در مجموعه هایی که اقدام به دامپروری می کنند، می‌شود.

یکی از روش های نوین دامپروری همانطور که ذکر شد همراهی هر چه بیشتر با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات مربوط به آنها می باشد . مجهز نمودن دام به جی پی اس موردی خلاقانه است که می توان به وسیله آن دامداری را به راحتی کنترل و مدیریت کرد . افزایش هرچه بیشتر از منابع چراگاه ها به صورت صحیح از مهم ترین تاثیرات این ابزار می باشد.

علاوه بر ای مورد در کشور های پیشرو امروزه حتی شاهد کمک گرفتن از هوش مصنوعی در صنعت دامپروری می‌باشیم.
به جرات می توان گفت که طرز مدیریت این شغل در چندین سال آینده به طور کلی دچار تغییرات عمده ای خواهد شد.

به طور کلی برگشت سرمایه در شغل دامپروری گوسفند به نسبت سریع تر از از سایر دام های زنده می‌باشد.

متاسفانه هنوز در برخی از نقاط دامداران هستند که به کارگیری روش های مدرن و صنعتی در حوزه فعالیتی خود اعتقاد چندانی ندارند . مطمئن باشید هر چه تعامل و استفاده شما از روش های پرورش دام به صورت صنعتی را بهتر پیگیری کنید در دراز مدت و حتی کوتاه مدتی نرخ بازگشت و افزایش سرمایه ی بیشتری را تجربه می کنید.

اغلب کسانی که هنوز معتقدند که روش های قدیمی دامپروری مقرون به صرفه تر است ، هزینه نیرو انسانی که بیشتر از اعضا خانواده خود هستند را لحاظ نمی کنند.
اما با این حال این تفکر زمانی صحیح است که میزان بازده ای تولید محصولات با در نظر گرفتن هزینه های نیرو انسانی بیشتر از روش های صنعتی باشد.
که این احتمالا امکان پذیر نخواهد بود . یعنی حتما نرخ تولید محصولات در دامپروری ها صنعتی و مدرن بیشتر است.

به طور کلی اگر بخواهید در زمینه دامپروری به سود دهی نسبتا خوبی برسید باید حتما از سیستم های سنتی دامداری به سمت روش های دامداری صنعتی مهاجرت کنید که اینکار سبب افزایش بازدهی و رونق در کسب و کار شما خواهد شد.

در دامداری های مدرن امروزی استفاده از تجیهزات اتوماتیک و نرم افزارهای مدیریتی امری شایع است، از این رو کسانی که قصد دارند به شیوه مدرن تری کسب و کارشان را مدیریت کنند باید با نرم افزارهایی نظیر اکسل و نرم افزارهای تهیه جیره آشنا باشند.

بازار گوسفند مرکز عرضه انواع دام با بهترین قیمت دام زنده و خدمات و از بهترین نژادهای ایرانی

 

اگر قصد خرید مرغ و خروس محلی را دارید می توانید با کارشناسان بازار گوسفند تماس گرفته و یا از طریق سیستم آنلاین موجود در سایت اقدام به خرید نمایید.

تلفن های تماس :

021-66000798 | 09197124011

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ضمن تشکر از مقالاتی که برای ما دامداران تهیه میکنید، می خواستم بپرسم با این وضع موجود آیا دامداری رو میشه هنوز هم به شکل سنتی اداره کرد یا باید حتما از این روش های نوین استفاده کنیم؟

سلام،من میخام وارد این کار پرورش گوسفند بشم برای آموزش باید کجا مراجعه کنم؟برای آغاز چقدر سرمایه لازمه؟