جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
18 تیر 1402

همه چیز درباره گاومیش ها

گاومیش
فهرست مطالب

امروز قصد معرفی گونه ای خاص از حیوانات را داریم که ویژگی های منحصر به فردی را دارد و می تواند سبب شگفتی شما شود. گاومیش حیوانی با فواید و مزایا مفید است و به نژادهای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

ویژگی ها و خصوصیات گاومیش

این حیوانات ساعت ها در گل و لای می‌غلطند و بدین وسیله تلاش می کنند تا خود را در برابر حشرات از جمله پشه هایی که روی بدن آن ها می‌نشینند و باعث اذیت و آزار آنها می شود جلوگیری می کنند. رنگ پشم آنها بیشتر سیاه رنگ هست و در مناطقی که آبشخور می باشد زندگی می‌کنند به گاومیش با توجه به شاخ های خمیده ی بزرگی که دارد، وایکینگ های کلاه دار نیز گفته می شود. سازگاری بالایی با انواع شرایط اقلیمی دارند و مقاومت خوبی نیز در مقابل بیماری ها از خود می توانند نشان دهند.

 

  • بازار گوسفند مرکز خرید دام زنده در سراسر تهران با بهترین قیمت گوسفند زنده و کیفیت خدمات

گاومیش های آبی اغلب نواحی سبز و باتلاقی که در نزدیکی رودخانه ها قرار دارند را برای زندگی انتخاب می کنند و در آب رودخانه ها فرو می روند به طوری که فقط سر آنها از آب خارج می ماند. این حیوانات بارکش های خوبی هستند و هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا در کارهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرورش گاومیش

در حدود 155میلیون راس از این حیوانات درجهان وجود دارد و همچنین جزو حیواناتی با جثه ای بزرگ هستند و شاخدار نیز محسوب می‌شوند. بعد از گاو و گوسفند بیشترین جمعیت دامی در سراسر کشور ها را این حیوانات تشکیل می‌دهند که از این تعدا درصد بالایی از آنها در قاره آسیا می باشند.

گاومیش های گونه بزرگی از حیوانات اهلی هستند که منشا پیدایش آنها از قاره آسیا است. با وجود توزیع گسترده گاومیش ها در این قاره، جمعیت کم تری از آنها در دیگر مناطق جهان پراکنده شده اند . اکثر قریب به اتفاق کسانی که در کار پرورش گاومیش هستند این حرفه را به صورت سنتی و خانوادگی اداره می‌کنند. از آنجایی که شیر گاومیش از خواص متعددی برخوردار است هدف اصلی پرورش گاومیش تولید شیر و محصولات لبنی می باشد.

گاومیش ها در ایران

گاومیش ها در کشور ایران با داشتن جمعیتی تقریبا نیم میلیون راسی حجم مهمی از صنعت دامپروری کشور را در اختیار دارند. استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، خوزستان، گیلان، اردبیل، گلستان، لرستان و مازندران محل های اصلی پراکندگی این گونه جانوری هستند.

گاومیش ها اساسا نژادی از گاو ها هستند که اندازه ی بزرگتری نسبت به گاو دارد و در دسته نشخوارکنندگان است با  معده ای چهاربخشی که قادر است غذاهایی هضم کند که برای دیگر نشخوارکنندگان قابل هضم نباشد. آنها برای هضم غذای خود ساعت ها وقت صرف می کنند و می توانند گردنشان را  که نسبتا کوتاه است تا حدود 15 سانتی متر بلندتر کنند.

اغلب گاومیش ها وحشی هستند و به سادگی نمی توان آنها در تله انداخت و شکار کرد. آنها همچنین در هنگام فرار سرعت بالایی نیز دارند.

علاوه بر تولید شیر و استفاده از گوشت آنها که در ادامه بیشتر درباره این دو مورد توضیح می دهیم ، از شاخ های این حیوان نیز می توان در صنایع ساخت وسایل تزئینی نظیر شانه، چتر، عصا، ابزار آلات موسیقی، چاقو و … استفاده کرد. کود بدست آمده از آنها نیز برای صنعت کشاورزی بسیار مفید است و سبب حاصل خیز تر شدن خاک مزارع می شود.

گاومیش های هند و چین

 

گاومیش

گااور نژادی از گاومیش است که در هند و چین زندگی می کند و گاهی اوقات به نام سلادنگها شناخته می‌شوند، گاو های وحشی و بزرگی هستند. گااور (گاومیش های هند و چین) به صورت گله های کوچک در جنگلهای تپه ای و مرتعی زندگی می کنند بیشتر این نژاد اهلی نیستند و با اسارت و دربند گرفته شدن  مبارزه می کنند. نرها تا 1.8 متر ارتفاع دارند. آنها دارای شاخ هایی بلند هستند و لایه ای از پوست نرم آویزان شده در زیر گلو آنها وجود دارد.

گوشت گاومیش

گوشت گاومیش

گوشت گاومیش به نسبت سایر گوشت ها تیره تر است و منبعی غنی از انواع پروتئین و اسیدهای چرب می‌باشد. چربی موجود در این گوشت در مقایسه با دیگر حیوانات نظیر گوسفندان و گاوها حاوی مقدار کم تری است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته کلسترول گوشت گاومیش در مقایسه با دیگر گوشت های قرمز 40 درصد کم تر است و همچنین میزان پروتئین بیشتری نیز دارد. این گوشت طبع گرمی دارد.

درباره 7 خاصیت باورنکردنی گوشت گوسفند بیشتر بدانید.

گوشت گاومیش همچنین منبعی غنی از ویتامین های گروه B همانند ویتامین B2 و نیاسین است که برای داشتن سلامتی روحی و جسمی لازم هستند. به علاوه در این نوع  گوشت مقادیر قابل توجهی سلنیوم و روی نیز یافت می‌شود. روی در سیستم ایمنی بدن و همچنین عملکرد مناسب سلول ها و تشکیل بافت های جدید پوست و مو نقش دارد.

در دنیا باتوجه به افزایش نیاز به تولید مواد غذایی، می‌توان با پرورش گاومیش به دلیل پتانسیل بالا برای تولید گوشت بخشی از نیاز را برطرف کرد. این نوع گوشت از لحاظ آلودگی به آفت کش ها و داروهای مختلف در مقایسه با تولید گوشت گاو، مشکلات زیادی ندارد.

قاره آسیا بیشترین حجم تولید گوشت گاومیش در جهان را داراست. سهم گوشت گاومیش به مجموع تولید گوشت در جهان، فقط 1.3 درصد است. کشور هندوستان به تنهایی 1.43 میلیون تن گوشت گاومیش در سال تولید می کند. علاقه مردم برخی کشورها به مصرف این نوع گوشت قابل توجه است. این مقدار تأمین کننده 36 درصد از مجموع گوشت تولیدی در این کشور است که نقش معنی داری را در تامین گوشت مورد نیاز مردم هند ایفا می‌کند. گاهی اوقات به علت این که گوشت گاوميش بیشتر از ما گاومیش‌های حذفی گله تولید می شود، عمدتا سفت و به شکل فیبری است.

مقایسه ارزش غذایی شیر گاومیش با شیر گاو

شیر گاومیش

شیر گاومیش حاوی مواد مغذی زیادی از جمله منیزیم ، پتاسیم و فسفر است که برای داشتن بدنی سالم بسیار مفیدهستند . در مقایسه با شیر گاو ، شیر گاومیش کلسیم و پروتئین بیشتری دارد و همچنین حاوی مقادیر کم تری کلسترول و سدیم است. این شیر برای سلامت قلب و عروق و دندان ها بسیار مفید است . ویتامین A موجود در شیر گاومیش در برابر شیر گاو بسیار بیشتر است . قابلیت ماندگاری بالا یکی دیگر از خواصی است که می توان به آن اشاره کرد و محصولات مانند پنیر و کره ای که از این شیر تهیه می شود طعم بسیار خوبی داشته و طرفداران زیادی نیز دارد.

شیر گاومیش ها به دلیل چربی بیشتری که نسبت به شیر گاو دارد سبب می شود فرآورده های لبنی تولید شده از آن ارزش اقتصادی بالا تری داشته باشد.

فواید پرورش گاومیش چیست؟

این نژاد دامی با توجه به ویژگی های کم نظیری مانند تغذیه و رشد با استفاده از منابع غذایی کم قیمت ، قابلیت سازگاری بالا با انواع شرایط ، مقاومت زیاد در برابر بیماری ها ، توانایی تولید شیر با درصد لاکتوز ، امگا 3 ، چربی و پروتئین بالا و نیروی کار فراوان می تواند نقش مهمی در صنعت دامپروری کشور داشته باشد و برای کسانی نیز که می خواهند به این شغل وارد شوند ، درآمد خوبی را به ارمغان آورد. سود دامپروران در این شغل تقریبا تضمین شده است و از سرمایه گذاری در آن نسبتا کم ریسک می باشد.

پرورش و نگهداری از گاومیش ها جزو یکی از مشاغل قدیمی و پرطرفدار در مناطق مختلف جهان می باشد. تراکم و پراکندگی جغرافیایی گاومیش ها با شناسایی پتانسیل های درآمدی و سودآور روز به روز در حال افزایش است. با وجود اینکه می توان پرورش گاومیش را کاری بسیار پربازده به شمار آورد اما متاسفانه تعداد واحدهای صنعتی که به این امر می پردازند بسیار در کشور محدود می باشد.
امید است که با تلاش مسئولان و اقشار مختلف مردم بهای بیشتر به این مسئله داده شود تا علاوه بر مزیت های ذکر شده بتوان حجم زیادی شغل نیز ایجاد کرد .

میزان شیر تولید شده توسط گاومیش ها در روز حدود 20 کیلوگرم می باشد.

فرآوردهای تولید شده از شیر گاومیش مدت زمان نگهداری بیشتری نسبت به سایر محصولات لبنی دیگر حیوانات دارند.

اگر قصد پرورش و ورود در این رشته را دارید باید یک سری اصول را رعایت کنید :

  1. برای گله خود گاومیش هایی سالم را تهیه کنید
  2. برای دریافت مجوز های مربوطه می توانید به جهاد کشاورزی محل سکونت خود مراجعه نمایید
  3. با روش های مدیریتی دامپروری آشنایی کامل پیدا کنید

 

شاید این مطلب که در ادامه قصد ذکر کردن آن را دارم به طور خاص مربوط گاومش نباشد اما به هرحال در کشور هند گاومش ها نقش اساسی در تامین زنجیره غذایی کشور هند دارا هستند. به طور کلی هند با مردمان این کشور هند به دلیل جمعیت و فقر زیاد نمی توانند سطح بهداشت را به خوبی رعایت کنند. آنها گله هایی از این حیوانات را در کنار مرداب ها و مناطق بسیار آلوده نگهداری می کنند که می‌تواند سبب انتقال انواع بیماری ها به انسان ها شود.

رفتارشناسی گاومیش

خصوصیات رفتاری گاومیش ها:

گاومیش حیوان همراه و نسبتا حساسی است، در برابر دوشنده و یا شخصی که او را به چرا می‌برد فوق العاده مطیع است. مشاهده شده که گاهی بعضی کودکان برای سوار شدن به پشت گاومیش با چوب به شاخ حیوان ضربات آرام ولی مکرر می‌زنند و حیوان سرش را تا نزدیکی زمین به پایین می‌آورد.
گاومیش ساعت ها در یک خط مستقیم و در مرز بین دو مزرعه کاشته شده رفت و آمد می‌کند بدون اینکه برای خرابکاری وارد مزارع شود. در بیشتر حالات گاومیش‌های ماده برای دوشیدن شیر خود به یک نفر بیشتر عادت می‌کنند.

در مورد گاومیش ها نر بالغ نیز باید بگوییم که تا حدودی وحشی هستند و در صورت عصبانیت مهار کردن آنها مشکل خواهد بود. این حیوانات از نزدیک شدن اشخاص غریبه به خود جلوگیری می‌کند و به شخص نزدیک شوند حمله ور می شوند.

گاومیش بر خلاف گاو خاصیت لگد زدن به طرفین خود را ندارد. همچنین این حیوانات به اندازه گیری درجه حرارت از طریق مقعد نیز حساسیت دارند و به سختی تن به این کار می‌دهند.

فضولات گاومیش:

از جمله بهترین کودها برای زمین های زراعی می‌توان به فضولات گاومیش اشاره کرد. از فضولات گاومیش به عنوان سوخت در روستاها نیز استفاده می‌شود.

شاخ:

از شاخ گاومیش، دکمه، شانه، جای پودر، دسته چاقو، دسته عصا، آلات موسیقی و ظروف مختلف تهیه و تولید می‌گردد.

پوست گاومیش:

گاومیش دارای پوست ضخیمی است و معمولا ضایعات یا سوراخ بر روی پوست این حیوان دیده نمی‌شود.

از پوست گاومیش برای تهیه دستکش چرمی ضخیم و سفت، تسمه های چرمی، زیره کفش، چرم های سراجی، چرم های واترپروف (غیر قابل نفوذ توسط آب) و زین اسب استفاده می‌شود.

تفاوت بین گاو و گاومیش

با وجود اینکه گاو ها و گاومیش ها اجداد یکسانی داشته‌اند و شباهت زیادی هم به یکدیگر دارند، اما بین این دو گونه جانوری تفاوت های گوناگونی نیز وجود دارد که در ادامه قصد داریم به جز موارد اشاره شده چند مورد دیگر نیز برای شما عزیزان در خصوص شرح دهیم.

تفاوت گاو و گاومیش
بررسی اجمالی گاو ها

گاوها پس از اهلی شدن هزاران سال است که در کنار انسان ها به زیست خود ادامه می‌دهند. در جهان امروزه بیش از 1000 نژاد مختلف از گاو وجود دارد که از نظر ظاهری و خصوصیات بدنی با هم تفاوت‌هایی دارند.

دامداران نیز بر اساس همین تفاوت ها، از نژادهای مختلف گاو در راستا تولید شیر یا گوشت استفاده می‌کنند. نژادهای گوشتی معمولا جثه بزرگ و تنومند و گردن کوتاه‌تری دارند. از طرف دیگر گاوهای شیری لاغرتر هستند و جنسیت ماده این نژادها پستان بزرگتری دارند.

رنگ اصلی گاوها سیاه، قهوه‌ای، قرمز یا سفید هستند. البته بر روی پوشش بدنی این حیوانات لکه‌ها یا الگوی خطی با رنگ های مختلف نیز دیده می‌شود.

در یک مطالعه علمی مشخص شده که با افزایش سن گاوها، ضمن کاهش توانایی تولیدی در میان این حیوانات، رفتار و خلق و خوی آنها نیز تغییر پیدا می‌کند.
گاوهای ماده مطیع‌تر شده و گاوهای نیز نیز غیر قابل پیش بینی تر می‌شوند.

بررسی اجمالی گاومیش ها

در میان گاومیش ها نیز نژادهای گوناگون با ویژگی های مختلفی را می‌توان یافت. بیش‌از ده ها نژاد مختلف گاومیش در جهان وجود دارد که اغلب رنگ پوشش بدنی آنها سیاه یا خاکستری است. بیشتر نژادهای گاومیش اهلی هستند اما هنوز هم جمعیت کمی از گاومیش ها وحشی در نقاط مختلف جهان در زیستگاه‌های به خصوصی حضور دارند.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها