جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
29 خرداد 1401

انواع نژاد گوسفند خارجی | بهترین گوسفندان جهان

نژاد گوسفند خارجی
فهرست مطالب

انواع نژاد گوسفند خارجی

نژاد گوسفندان همواره به عنوان یکی از سودمندترین حیوانات برای بشر مطرح بوده‌اند. انسان ها در طول قرن های متمادی از گوشت، لبنیات و پوست (پشم) آن استفاده میکرده است. با حال درست است که می توان از گوسفند این استفاده ها را برد اما هر نژادی از گوسفندان داراری ویژگی های منحصر به فردی هستند برای مثال یک نوع نژاد ممکن است گوشت خوبی داشته باشد و نژاد دیگری مقدار شیر بیشتری را تولید کند. بنابراین با درک مزایا و ویژگی های هر نژاد می توان انتخاب خوبی برای کار پرورشی خود داشته باشیم.

امروز در مجموعه بازار گوسفند قصد داریم شما را بهترین گوسفندان جهان آشنا کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

برخی از بهترین گوسفندان جهان عبارتند از:

  • مرینوس
  • لایسستر ( لِستِر ) 
  • لینکلن
  • دورست
  • دورپر
  • همشایر
  • سافولک
  • باربادوس
  • جاکوب
  • فریزین
  • رومانوف
  • رومن

 

مرینوس (merino)

مرینوس یک نژاد گوسفند اسپانیایی است که به دلیل داشتن پشم خوب، مرغوب و لیطفی که دارد اغلب مد نظر  دامدارانی است که قصدشان از پرورش گوسفند، تولید پشم می‌باشد. پشم این نژاد بیشتر برای تولید و ساخت انواع لباس های گرم ،شال، لباس نوزاد و… مورد استفاده قرار می گیرد. طول پشم نژاد مرینوس حدود 2.5 تا 4 اینچ می باشد. این نژاد توانایی چرا در مراتع ضعیف و فقیر را دارد . پشم گوسفند مرینوس به عنوان نرم ترین نوع پشم شناخته می‌شود.

گونه های مختلف این نژاد در سه دسته (A,B,C)طبقه بندی می‌شوند. گوسفندان مرینوس به دلیل استقبال زیاد دامداران در اکثر نقاط دنیا پراکنده شده‌اند. شاخ در بین قوچ های گوسفند مرینوس دیده می شود اما میش ها فاقد شاخ هستند. همچینین نژاد نسبتا مقاوم و کم توقع از لحاظ نیاز منابع غذایی نیز محسوب می‌شود.

دسته A , B دارای پوست چین دار هستند و نوع A چین بیشتری نسبت به B دارد. اغلب مرینوس با پوست چین دار را به نام مرینوس آمریکایی می‌شناسند.

گوسفند مرینوس

 

 

لایسستر (Leicester)

لایسستر نژادی انگلیسی در معرض خطر است که دارای اندازه ی نسبتا درشت می باشد و پشم آن فرفری بوده که این نوع پشم در صنعت نساجی مورد استفاده قرار میگیرد. طول پشم نژاد لایسستر حدود ۵ تا ۱۰ اینچ می‌باشد و رنگ پشم آنها اغلب سفید می باشد و فاقد شاخ هستند. بره زایی در این نژاد حدود ۱٫۵ بره به ازای هر میش در یک گله می باشد و علاوه بر پشم، دامداران به جهت تولید گوشت نیز آنها را پرورش می‌دهند. گوسفند لایسستر در هنگام بلوغ وزنی در حدود 55 کیلوگرم دارند.

میزان مراقبت و نوع تغذیه این گوسفندان با دیگر نژادها مقداری متفاوت است. به طور کلی دامداران باید از این نژاد به دلیل بالایی که دارند بیشتر مراقبت کنند.

در کشور انگلستان کار اصلاح نژاد لایسستر و تلقیح نژادی با دیگر گوسفندان به طور جدی پیگیری می‌شود. این برنامه به جهت تولید نژادی با صفات مطلوب تر صورت می‌گیرد.

در حالی که رنگ پوشش بدن این گوسفندان سفید است اما قسمت لب ها و پستان به رنگ سیاه می باشد و در قسمت های دیگر بدن نیز ممکن است لکه های سیاه رنگ دیده شود. شکل پشم این نژاد به صورت لوله ای متمایل به پایین است. اساسا این گوسفند لایسیستر برای تولید پشم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و شباهت زیادی به نژاد لینکلن دارند.

وزن قوچ بالغ بین 110 تا 125 کیلوگرم و میش حدود 85 تا 115 کیلوگرم متغییر است.

 

گوسفند لایسستر

لینکلن (Lincoln) :

قوچ بالغ این نژاد وزنی بین 110 تا 170 کیلو گرم و میش ها وزنی در حدود 120 کیلوگرم دارند. پشم گوسفند لینکلن به دلیل کاربردی که در صنعت بافندگی و طراحی دارد همواره مورد استقبال قرار می گیرد. این گوسفند بزرگترین نژاد انگلیسی است که در معرض خطر انقراض نیز میباشد. شاخ ندارند و زمان به بلوغ رسیدن آنها نسبتا طولانی است و همچنین رنگ بدنشان سفید است.

نژاد لینکلن را می توان حاصل آمزش گوسفندهای نژاد لایسیستر و گوسفندان بومی ساحل لینکلن شایر (واقع در کشور انگلستان) دانست. این نژاد به کشورهای زیادی از جمله آمریکا و کانادا انتقال داده شده که در برخی از نقاط آمریکا به مانند دیگر نقاط به خوبی از این نژاد استقبال نشد.

به دلیل توانایی در وزن گیری گوسفند لینکلن به عنوان سنگین وزن ترین نژاد در جهان شناخته می‌شود. پرورش گوسفند لینکلن به دلیل پتانسیل خوب برای وزن گیری کاری پرسود به حساب می‌آید.

همانطور که اشاره شد علاوه بر تولید گوشت خوب توانایی تولید پشم با کیفیت را نیز دارا هستند. تولید پشم این گوسفندان به حدود 6 تا 10 کلیوگرم سالیانه به ازای هر راس می‌رسد. بیشتر نقاط بدن آنها سفید رنگ بوده اما در برخی قسمت ها لکه های سیاه نیز دیده می‌شود. علاوه بر رنگ سفید ممکن است پشم آنها رنگ های دیگری مانند خاکستری، نقره ای و سیاه داشته باشد.

اگرچه میزان تولید شیر آنها در حد متوسط است اما از لحاظ بره زایی و تولید مثل در وضعیت مناسبی قرار دارند.

 

گوسفند لینکلن

دورست (Dorest)

این نژاد در رده گوسفند هایی است که گوشت خوبی تولید می کنند و در کشور آمریکا تعداد زیادی ازدامداران علاقه زیادی دارند که این نژاد گوسفندی را پرورش دهند . دورست گوسفندی با سایزی متوسط است که علاوه بر گوشت خوب، مقدار شیربالا و سرعت رشد بالایی نیز دارد و به عنوان یکی از محبوب ترین گوسفندان جهان شناخته می‌شود.

این نژاد قادر است در فصلی زایش داشته باشد و درصد دوقلوزایی خوبی نیز دارند. میزان بره زایی آنها در حد مطلوبی قرار دارد .وزن میش بالغ حدود 90 کیلوگرم و قوچ حدود 115 کیلوگرم است. میزان بره زایی آنها بین 150 تا 160 درصد متغییر می‌باشد و پشمی سفید رنگ عاری از هر الیاف تاریکی می توانند تولید کنند.

داشتن ران های عضلانی و پرگوشت سبب شده است که بسیار گوسفندان دورست را برای کار پرواربندی استفاده کنند. در برخی از این گوسفندان شاخ دیده می‌شود.

طول پشم این نژاد 3 تا 4.5 اینچ است و وزن پشم تولید سالیانه هر راس از گوسفندان دورست بین 2.25 تا 4 کیلوگرم متغییر است. گوسفند دورست نژاد پشم متوسط است.

تراکم و منشا اصلی آنها جنوب کشور انگلستان می باشد و رنگ صورت و پا هایشان سفید است. به طورت متوسط سالانه حدود 3 تا 6 کیلوگرم قابلیت تولید پشم دارند اما بیشتر برای تولید گوشت پرورش داده می‌شوند.

 

گوسفند دورست

دورپر (Dorper)

نژاد گوسفند دورپر در آب و هوای خشک پرورش داده می‌شود و متعلق به آفریقا می باشد که توانایی تطبیق پذیری بالایی با تغییرات فصلی را دارد و اندازه جثه آن از متوسط تا بزرگ متغیر است .گوسفند دورپر به عنوان یک نژادی که گوشت خوبی می تواند تولید کند مشهور است و پشم آن نیز در صنعت نساجی برای ساخت انواع لباس و پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشور آفریقای جنوبی کار توسعه و پرورش این گونه گوسفندی با رشد چشمگیری دنبال می‌شود.

بره های تازه متولد شده نژاد دورپر توانایی رشد بالایی داشته به طوریکه در سن چهارماهگی می توانند تا حدود 36 کیلوگرم وزن بگیرند. پوست ضخیمی که از این گوسفند تهیه می شود ، بسیار ارزشمند است و در بین کسانی که در کار چرم فعال هستند ، این پوست خواهان زیادی دارد.

رنگ بدن آنها ممکن است کاملا سفید باشد و یا فقط سر سیاه داشته باشند.

در اصل توجه به پرورش گوسفندان دورپر ابتدا در کشور آفریقای جنوبی که قصد رقابت با گوسفندان دیگر کشورها نظیر نیوزیلند را داشتند شروع شد. قوچ های نژاد دورپر در گله می توانند سبب افزایش نرخ  زاد و ولد شوند که نتیجه ی آن داشتن بره هایی با خصوصیات رشد سریع است. گوسفندان دورپر توانایی جفت گیری در تمامی فصول سال را دارند.

مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی سخت، بیماری هایی نظیر انگل ها و … سبب شده است که این گوسفندان در دنیا برای کار پرورشی بسیار با استقبال دامداران روبه رو شوند.

 

گوسفند دورپر

همشایر (hampshire)

گوسفندان همشایر داراری پشم تیره و صورتی سیاه هستند. اندازه جثه این نژاد متوسط است و رشد سریعی دارند و مزه ی گوشت آنها نیز خوب است و به عنوان یک نژاد گوشتی در مزارع پرورش می یابند.وزن قوچ بالغ این نژاد در حدود 135 کیلوگرم می باشد. کشور اصلی و منشا گوسفندان همشایر انگلستان می باشد .

رنگ این گوسفندان به دو گونه یک دست قهوه ای تیر و یا سیاه و سفید است. به طور معمول قسمت های پا، گوش، صورت و بینی سیاه رنگ است و شاخ ندارند. بالا بودن میزان شیردهی و نرخ تولید بره مطلوب از دیگر ویژگی های مناسب این گوسفندان به حساب می‌آیند.

سالیانه می توانند حدود 3 تا 6 کیلوگرم پشم تولید کنند. رنگ بینی و گوشها سیاه می باشد و شاخ ندارند.

وزن قوچ گوسفند نژاد همشایر حدود 130 کیلوگرم و وزن میش حدود 90 کیلوگرم است.

 

گوسفند همشایر

سافولک :

برای دامدارانی که بیشتر به دنبال نژاد گوسفند گوشتی هستند، گوسفند سافولک می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. رنگ پا و صورت این گوسفندان سیاه می باشد و پشم متوسطی نیز دارند و گوشت خوشمزه و با کیفتی می توانند تولید کنند.

اگر می خواهید در مورد این نژاد اطلاعات کامل تری را بدست آورید کلیک نمایید.

 

گوسفند سافک

باربادوس :

نژاد باربادوس بیشتر به دلیل داشتن شاخ و موی زیبا مورد توجه قرار دارد. گوسفند باربادوس نسبتا لاغر است و گوشت آن زیاد محبوب نیست و بیشتر در آمریکا یافت می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نژادهای گوسفندان ایرانی پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

 

گوسفند باربادوس

جاکوب

گوسفند جاکوب زیبایی خاصی دارد و به دلیل داشتن شاخ های بلند، خال های تیر رنگ و پشم خوب بسیار مورد توجه است و برای تولید پشم و چرم مورد استفاده قرار میگیرند.وزن قوچ بالغ به54-82 کیلو گرم و میش ها به 36-54 کیلوگرم می رسد.شاخ های این گوسنفدان معمولا سیاه است اما ممکن است به رنگ راه راه (سیاه و سفید) نیز باشند.

 

گوسفند جاکوب

فریزین :

این نژاد متعلق به منطقه Friesland در شمال آلمان و هلند است که بیشتر به دلیل داشتن شیر با کیفیت با بازده ای بالا در جهان به عنوان نژادی معروف شناخته می شود و در حدود ۴۵۰ کیلو گرم شیر در ۲۳۰ روز می تواند تولید کند. طی چندین سال گذشته درسراسر جهان به دلیل ویژگی های مطلوب محصولات تولیدی از گوسفندان فریزین برای کار اصلاح نژادی گله ها نیز استفاده می‌شود. به طور کلی این نژاد به عنوان  نژادی مشهور به جهت تولید میزان مناسب شیرو قابلیت باروری بالا در دنیا شناخته می‌شود. گوسفند ایست فریزین همچنین مقاومت خوبی نیز در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و بیماری ها دارد و میش های این نژاد قابلیت دو قلوزایی نیز دارند. امروزه گوسفند فریزین را در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، هلند، بلژیک، انگلیس، آمریکا و … پرورش می‌دهند.

 

گوسفند فریزین

گوسفند رومانوف

گوسفند رومانوف متعلق به کشور روسیه است که به بیشتر به دلیل داشتن گوشت و پشم خوب شناخته می شود و در مناطقی با آب و هوای سرد می تواند رشد کند. رنگ پشم این گوسفند در هنگام تولد سیاه و سفید است ولی بعد از مدتی به خاکستری تبدیل می شود.

گوسفند رومانوف

گوسفند سرخ کالیفرنیا 

گوسفند سرخ کالیفرنیایی

گوسفند سرخ کالیفرنیا از نژادهای دو منظوره است که به دلیل داشتن ویژگی تولید پشم و گوشت خوب در آمریکا نژاد معروف می باشد .البته جمعیت این نژاد محدود تر از سایر نژادهای گوسفندان است. قوچ ها وزنی در حدود 100 کیلوگرم و میش ها وزن 65 کیلوگرم دارند. از ویژگی های ظاهری این گوسفندان می توان به گوشهای بلند و آویزان آنها اشاره کرد.

از دیگر نژادهای معروف گوسنفدان خارجی می توان به گوسفندان قره گل از آسیا، نژاد گوسفندان(تارگی، سوت دال، راملدال ، پاناما، کلمبیا) از آمریکا،کوریدال نیوزلند اشاره کرد.
بسته به نوع نژاد، گوسفندان طیف وسیعی از تنوع قد و وزن را شامل می‌شوند. سرعت رشد و میزان وزن در هنگام بالغ شدن نیز متفاوت است.
نژاد گوسفند رومن
گوسفند رومن
در ادامه معرفی نژادهای گوسفند خارجی به معرفی خصوصیات گوسفند رومن می‌رسیم. سازمان تحقیقاتی INRA متعلق به کشور فرانسه براساس مطالعه گسترده توانسته از طریق تلاقی دو نژاد مطرح رومانوف و بریچون دوچر، نژاد رومن را به وجود بیاورد. هدف اصلی این پروژه تحقیقاتی اصلاح صفات نامطلوب این دو نژاد و خلق یک نژاد پربازده‌تر بوده است. به عنوان مثال از آنجایی که گاها در بین بره‌های رومانوف امکان تولد و رشد بره‌های ضعیف وجود دارد، سعی شده است در این گوسفندان این خصوصیات منفی اصلاح شود. علاوه بر این موضوع محققان این پروژه تلاش کرده‌اند صفات برتر دیگری مانند افزایش قدرت باروری و چندقلوزایی، بهبود تولید شیر و پشم، حذف بیماری اسکرپی، مقاومت بالا، کاهش رفتار تنش‌ آفرین به خصوص بین میش و بره‌ها را به وجود آورند.
به دلیل مقاومت و سازگاری خوب این گوسفندان را می‌توان در اکثر مناطق با شرایط جغرافیایی مختلف پرروش داد.
در ضمن گوسفند رومن فاقد دنبه بوده و بسیار آرام نیز هستند، در نتیجه جهت پرواربندی نیز به عنوان یک نژاد سودآور شناخته ‌می‌شوند.
میش نژاد رومن معمولا بین 70 تا 80 کیلوگرم وزن دارد و این بازه وزنی برای قوچ‌ها به 90 تا 100 کیلوگرم هم می‌رسد. میش رومن در طول 2 سال تا 3 بار بدون استفاده از هورمون قادر به آبستنی هستند. چند وقتی است که نژاد رومن وارد کشور شده است و در اختیار برخی دامداران برای امر پرورش و نگهداری قرار گرفته است.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها