جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
15 مهر 1402

خاصیت شیر گوسفند

شیر گوسفند
فهرست مطالب

 شیر گوسفند :

شیر گوسفند ارزش غذایی بالایی دارد و در مقایسه با شیر سایر حیوانات حاوی غلظت بیشتری از انواع پروتئین، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، چربی و سایر مواد معدنی است. لبنیات تولید شده از شیر گوسفند در طی هزاران سال گذشته همواره جزو جدانشدنی از سبد غذایی انسان ها بود و حتی در مناطقی از جهان بیشتر از سایر مواد غذایی بین مردم محبوبیت دارد.

بررسی های زیادی شیر گوسفند را به عنوان ماده غذایی بالقوه جهت تولید محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک نشان می دهد. از مهم ترین ویژگی های این نوع از شیر می توان به دارا بودن مقادیر قابل توجهی از انواع مواد مفید و ضروری برای بدن اشاره کرد.

از این نوع شیر برای تولید فرآورده‌های لبنی مختلفی همچون پنیر بسیار استفاده می شود. در ادامه این مقاله به توضیح فواید فوق العاده شیر گوسفند و اینکه چرا شیر گوسفند از شیر گاو بهتر است می پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

چرا شیر گوسفند مفید و پرطرفدار است؟

خاصیت شیر گوسفند

از گذشته های دور انسان از گوسفند به عنوان منبعی برای تامین غذا و لباس با استفاده از پشم، شیر و گوشت گوسفندان استفاده می‌کند و در در طول قرن ها شیر این حیوان تبدیل به یکی از اجزای جدایی ناپذیر از زنجیره غذایی انسان ها شده است.

شیر گوسفندی در حدود 40 درصد انرژی بیشتری نسبت به شیر گاو یا بز دارد که برای ورزشکاران و افراد سالمند بسیار مفیدتر می باشد. علاوه بر درصد بالای مواد مغذی، این نوع شیر جهت تولید پنیر و ماست خوشمزه نیز مناسب تر است. در کل می‌توان شیر گوسفند را جایگزین مناسبی برای شیر گاو دانست.

به طور میانگین میزان تولید شیر گوسفند سالیانه از شیر گاو کم تر می باشد اما این نوع شیر، خاصیت بیشتری دارد. گوسفندان از آنجایی که در فصل بهار بیشتر با علوفه تازه تغذیه می شوند شیر با کیفیت تر و خوشمزه تری تولید می کنند.

در طب سنتی مصرف شیر گوسفندی برای موارد متعددی از جمله درمان سرفه توصیه شده است و همچنین مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. کاهش التهاب، تحریک هورمون های رشد، جلوگیری از نقایص مادرزادی و کاهش فشار خون از دیگر فواید مصرف این نوع شیر محسوب می‌شود.

 

پروبیوتیک ها، باکتری هایی هستند که باید ایجاد لایه های محفاظتی مخاطی در رودها به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کنند.

 

با اینکه در سراسر جهان شیر گاو پرمصرف ترین شیر می باشد و بیشترین سهم را در بین مصرف شیر سایر حیوانات توسط انسان ها را دارد اما ارزش غذایی پایین تری نسبت به شیر گوسفند دارد. پروتئین شیر گوسفند تقریبا دو برابر پروتئین شیر بز و گاو است و از همه مهم تر مصرف شیر گوسفند برای کسانی که در هنگام مصرف این ماده دچار مشکلات گوارشی می شوند قابل تحمل تر می باشد. علاوه بر شیر مصرف ماست و پنیر تولید شده از شیر گوسفندی نیز برای این دسته از افراد مناسب تر است زیرا اینگونه افراد به راختی قادر به هضم مقدار زیادی از لاکتوز موجود در شیر نیستند. از شیر گوسفند به طور عمده در تولید سایر محصولات لبنی مانند پنیر، ماست و دوغ نیز استفاده می شود.

لبنیات شیر گوسفند

خواص و فواید شیر گوسفند :

انسان ها در تماسی که از نزدیک با طبیعت داشته اند رشد و تکامل یافتند و شیر اولین منبع غذایی پس از تولد بود. شیر مادر همواره تنها منبع غذایی برای کودکان بوده است و از آن به بعد شیر تبدیل به یک ماده غذایی ضروری در زندگی انسان شده است.شیر ترشح غدد پستانداران است که یک امولسیون پیچده از روغن در آب حاوی پروتئین، لاکتوز، مواد معدنی، آنزیم ها، سلول ها، هورمون ها، ایمونوگلوبین ها و ویتامین ها است. شیر همچنین پروتئین های جزئی مانند آلومین سرم، لاکتوفرین، انتقال دهنده ها، کلسیم، پرولاکتین را نیز شامل می‌شود. بخش پروتئین تاثیرعمده ای بر ارزش غذایی شیر دارد. مقدار مواد مفید و ضروری در شیر گوسفند بیشتر از شیر گاو است.

شیر گوسفند یک منبع غنی از مواد معدنی است. سطوح کلسیم، فسفر، منیزیم، روی، منگنز و مس در شیر گوسفند نسبت به شیر گاو بالاتر می باشد. همچنین در انواع ویتامین ها نیز شیر گوسفند غنی تر می‌باشد وشامل ویتامین های  C، E،A است. شیر گوسفند دارای عطر و طعم شیرین تری می باشد و هضم آن نیز راحت است. و باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

طبق بررسی های انجام شده این شیر درصد بیشتری از اسید لینولنیک ( یک نوع اسید چرب که برای تعادل هورمونی و سلامت پوست مفید است ) را نسبت به شیر گاو و بز دارا می باشد .

مصرف این ماده سبب کاهش ابتلا به بیماری های استخوانی و افزایش سلامت پوست می شود و به افراد ورزشکار، سالمندان، کودکان در مرحله رشد بسیار توصیه می‌شود.

غذاهای مقوی عملکرد بدن را افزایش داده و مقاومت فرد در برابر بیماری ها را بیشتر می کند از این رو می توان برای جلوگیری از انواع بیماری ها و افزایش توانایی بدن از شیر مخصوصا شیر گوسفندی باید استفاده کنید.

اکثر شیرهای موجود که در بازار وجود دارند از نوع شیر گاو می باشند. یکی از مهم ترین تفاوت های بین شیر گوسفند و گاو تفاوت در مزه این دو نوع شیر مختلف می باشد و هضم راحت تر برای شیر گاو می باشد.

شیر گوسفند برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است.

 

ویتامین‌های موجود در شیر گوسفند

در اینجا به لیستی تقریبی از مقدار ویتامین موجود در 100 گرم شیر اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

ویتامین A0.044 میلی گرم
ویتامین B1 (تیامین)0.065 میلی گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین)0.355 میلی گرم
ویتامین B3 (نیاسین)0.417 میلی گرم
ویتامین B6 0.06 میلی گرم
ویتامین B9 (اسید فولیک)0.007 میلی گرم
ویتامین C4.2 میلی گرم

چرا مصرف شیر ، به افزایش سطح سلامت جامعه کمک می کند؟

فایده شیر گوسفند

همانطور که گفته شد شیر گوسفندی از فواید بسیار متنوعی برخوردار است. تحقیقات نشان می دهد در جوامعی که مصرف شیر نسبت به میانگین جهانی کم تر می‌باشد، دولت ها مجبور به تحمل هزنیه های هنگفتی در بخش های درمانی و اجتماعی هستند. این خود نشان می دهد که دیگر ارتقای سطح مصرف لبنیات در بین عموم مردم امری ساده نیست و باید ساختارهای لازم برای رشد صنعت تولید شیر بیشتر از گذشته مهیا شود.

صنعت جهانی تولید شیر گوسفند عمدتاً در نیوزلند، آمریکای شمالی و اروپا متمرکز است. ارزش بازار جهانی فروش این محصول غذایی باارزش در جهانی میلیون ها دلار است، به همین دلیل کشورهای زیادی با ترسیم یک چشم انداز روشن بر روی این صنعت سرمایه گذاری کرده‌اند.

 

شیر گوسفند التهاب آور نیست!

شیر گوسفند و گاو هر دو حاوی پروتئین کازئین هستند. با این حال، فقط شیر گاو دارای A1 β-کازئین است، نوعی پروتئین که باعث التهاب، به ویژه در روده می شود. در مقابل، شیر گوسفند دارای پروتئین بتا کازئین A2 است که غیر التهابی است. در ضمن شیر گوسفند حاوی بیوپپتیدهای ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز است.

شیر گوسفند بدون لاکتوز نیست!

اگرچه شیر گوسفند حاوی لاکتوز است، اما برای افرادی که قادر به هضم و تحمل لاکتوز نیستند، گزنیه مناسب‌تری محسوب می‌شود چرا که درصد کمتری لاکتوز در این ماده غذایی وجود دارد.

مقایسه فواید و درصد مواد مغذی شیر گوسفند در مقابل شیر گاو:

  • مواد مغذی: شیر گوسفند تقریبا 60 درصد پروتئین و 36 درصد کلسیم بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.
  • چربی: شیر گوسفند معمولا دو برابر بیشتر از شیر گاوی چربی دارد.

 

سود آوری پرورش گوسفند برای تولید شیر و محصولات لبنی

گوسفندان به دلیل نیاز کمی که به فضا برای پرورش دارند، در مکان های بسیار کوچک نیز قابلیت نگهداری را داشته و می توانند برای کسانی که سرمایه زیادی برای خرید زمین های بزرگ را ندارند بسیار مناسب باشند. علاوه بر فروش شیر، کسانی که اقدام به پرواربندی گوسفند می کنند می توانند با فروش پشم، گوشت، کود و پوست این حیوان درآمد خوبی را کسب نمایند. استفاده از روش های صنعتی و نوین و همچنین علوفه مغذی باعث می شود نرخ بهره وری در رشد میزان شیر تولید از گوسفندان بسیار بالاتر برود. این حیوانات بر خلاف اغلب دام های دیگر طیف وسیعی از انواع گیاهان را به عنوان علوفه می توانند مصرف کنند.

بالغ بر 900 گونه متفاوت از گوسفند در جهان وجود دارد که هر کدام از آنها را برای اهداف خاصی مانند تولید پشم، گوشت، شیر و یا حتی تولید چند مورد با هم پرورش می دهند. شیر تولیدی برخی از نژادهای گوسفندی به دلیل خصوصیات نظیر چربی بیشتر برای تهیه محصولات لبنی به خصوص بستنی بسیار مناسب تر می‌باشد. از این رو است که با تعیین هدف خود از پرورش گوسفند می توانید نژادی که برای این اهداف مناسب تر می باشد را انتخاب نمایید .

 

مزایای تولید شیر گوسفند:

شیر گوسفندی

همانطور که ذکر شد مصرف شیر گوسنفدی در بین عموم مردم بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و تولید آن برای دامداران از لحاظ اقتصادی مقرون به صرف می باشد . البته تولید شیر در صورتی سود آور می باشد که دامداران از یکسری اصول مرتبط با این زمینه بهره ببرند از جمله این اصول می توان به نحوه تغذیه گوسفندان و همچنین نژادها انتخابی برای کار پرورشی و تولید شیر می توان اشاره کرد .

در میان نژادهای گوسفند نژاد فریزین شرقی (East Friesian Sheep)، گوسفند لاکن (Lacaune Sheep)، گوسفند آواسی (Awassi Sheep)، گوسفند ایسلندی (Icelandic Sheep) و گوسفندان نژاد آصف (Assaf Sheep) برای تولید شیر گوسفندی بسیار پربازده می‌باشند.

بی شک زنده نگهداشتن صنایع غذایی برای هر کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا این کار باعث حفظ امنیت غذایی هر کشوری می شود .شیر خام از مهم ترین محصولات صنایع لبنی محسوب می شود.

دامدارانی که قبلا اقدام به پرورش گاو یا بز می‌کردند یا در زمینه پرواربندی مشغول هستند نیز می توانند با تهیه یکسری تجهیزات مانند دستگاه شیردوشی به این حوزه نیز وارد شوند.

درصد بالایی از افزایش خاصیت شیر مربوط به تغذیه گوسفندان می باشد که دامداران مجموعه بازار گوسفند به این موضوع توجه ویژه ای دارند و از علوفه تازه در پرورش گوسفند استفاده می کنند. اگر خرید گوسفند زنده از مجموعه ما را دارید به شما این اطمینان را می دهیم که تغذیه تمامی گوسفندان ما کاملا ارگانیک می باشد و در بهترین مراتع و مناطق شمال غرب کشور و دشت مغان پرورش یافته اند. توجه داشته باشید که ارسال و ذبح گوسفند سفارش داده شده شما کاملا رایگان می باشد.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها