جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
11 بهمن 1398

خواص سیرابی و طرز تهیه سیرابی

سیرابی گوسفند و گاو
فهرست مطالب

خواص سیرابی و طرز تهیه سیرابی :

سیرابی گوسفند و گاو همواره به عنوان یک غذا سالم شناخته می‌شود که طرفداران مخصوص خود را دارد. سیرابی گوسفند و گاو حاوی مقادیر زیادی از  پروتئین ،ویتامین و مواد معدنی ضروری است، همچنین این ماده ی غذایی درصد چربی، کالری و کلسترول پایینی دارد.

اگرچه سیرابی گوسفند جزو محبوب ترین قسمت های بدن این حیوان محسوب نشود اما بی شک مصرف آن برای با فواید زایادی همراه است.

در این مقاله شما می توانید درباره خواص و طرز تهیه سیرابی مطلع شوید:

گوسفند و گاو در دسته نشخوارکنندگان قرار دارند.این جانوران به دلیل خوردن غذای زیاد در فرصت کم، نیاز به معده ای قوی دارند تا عمل گوارش را کامل انجام دهند.پستانداران نشخوار کننده معده چهار قسمتی دارند که شامل دو بخش بالایی و پایینی است که بخش بالایی شامل سیرابی و نگاری می شود و بخش پایینی نیز شامل هزارلا و شیردان است.

سیرابی

 

سیرابی چیست؟

به معده گوسفندان و گاوها سیرابی گفته می‌شود. معده حیوانات نشخوارکننده از چهار قسمت مختلف تشکیل می شود که این بخش های مختلف امکان هضم غذاهای مصرف شده از جنس علوفه و فیبر می باشد را به حیوانات میدهد. شکمبه یا سیرابی حجم زیادی از شکم نشخوارکنندگان را اشغال می کند و فضای بزرگی جهت ذخیره سازی مواد غذایی و علوفه ای است که ابتدا این حیوانات به سرعت مصرف می کنند و سپس بعدا مجددا می جوند . گوسفندان و گاوهای بالغ روزانه چندین ساعت در معمولا در حالت استراحت این کار را انجام می دهند

سیرابی یک محفظه بزرگ برای تخمیر و هضم علوفه در بدن نخشوارکنندگان است. این بخش از بدن حیوانات حاوی میلیاردها میکروارگانیسم، از جمله باکتری ها و تک یاخته ها است که به نشخوار کنندگان این اجازه را می دهد تا غذاهای فیبری مانند علف، یونجه و … را هضم کنند. این عمل در شکبمه مقادیر زیادی گاز تولید می کند که اگر حیوان نتواند آن را دفع کند دچار نفخ می شود که اگر درمان نشود برای آن خطرناک می‌باشد.

نکته جالبی که در مورد سیرابی وجود دارد این است که روز 24 اکتبر به نام روز جهانی سیرابی نامگذاری شده است.

در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیرابی تازه باشد و بوی تعفن ندهد.

اگر شما بخواهید سیرابی را در فصل زمستان و اوایل بهار خریداری کنید رنگ آن به دلیل تغذیه ای که بیشتر از علوفه خشک است تیره خواهد بود ولی در فصل تابستان و پاییز چون علوفه تازه است رنگ سیرابی روشن می باشد.

اگر به کله پاچه نیز علاقه دارید می توانید نکات و دانستنی های خوبی را در مقاله مربوطه در سایت بازار گوسفند کسب نمایید

در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیرابی تازه بوده و بوی تعفن نداشته باشد.

اگر شما بخواهید سیرابی را در فصل زمستان و اوایل بهار خریداری کنید رنگ آن به دلیل تغذیه ای که بیشتر از علوفه خشک است تیره خواهد بود ولی در فصل تابستان و پاییز چون علوفه تازه است رنگ سیرابی روشن می باشد.

خواص سیرابی

  • منبع سلنیوم:

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان تلقی می شود که به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.همچنین به ایمنی بدن،کارکرد بهتر تیروئید و ایجاد DNA کمک می کند. گوشت،مرغ،غذاهای دریایی،تخم مرغ و برنج از دیگر منابع خوب برای دریافت سلنیوم هستند.

  • سیرابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B-12:

ویتامین B-12 که در محصولات حیوانی یافت می شود در تشکیل DNA و گلبول قرمز و ساختن اکسیژن برای بدن بسیار حائز اهمیت است.

  • منبع روی:

روی ماده ای است که در بهبود زخم،افزایش عملکرد ایمنی بدن،لخته شدن خون،تولید مثل،عملکرد تیروئید،بینایی سالم و حس بویایی تاثیر گذار است.به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند روی همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش میدهد.گوشت قرمز و حبوبات نیز حاوی این ماده هستند.

تغذیه مطلوب و سالم دام در کیفیت غذایی سیرابی بسیار مهم است که این موضوع همواره مد نظر دامداران بازار گوسفند برای پرورش دام های خود می باشد.

طرز تهیه سیرابی

ابتدا سیرابی را با آب جوش خوب بشویید و چربی های اضافی را جدا کنید و کاملا آن را تمیز کنید

توجه داشته باشید که سیرابی باید عاری از هرگونه آلودگی باشد و نباید به شست و شویی که گاهی اوقت در قصاب ها انجام می شود اکتفا کرد.

سپس آن را به قطعات کوچکتری تبدیل کرده و در حدود یک ساعت در محلول آب سرد و آب لیمو قرار دهید.

بعد از تمیز کردن حدود 2 یا 3 دقیقه در آب جوش قرار دهید و کفی که در قابلمه ایجاد می شود را از آن خارج کنید.

بعد از این شما باید آن را در یک ظرف قابلمه آب  قرار داده و پیاز ،سیر ، نمک و زرد چوبه را اضافه کنید و در حدود 60 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید تا کاملا نرم و پخته شود.

برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد.

 

منبع : www.livestrong.com

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها