جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
17 تیر 1402

معرفی گوسفند رمانوف و شرایط نگه داری

گوسفند رومانوف
فهرست مطالب

گوسفند رومانوف و شرایط نگه داری :

گوسفند رومانوف ،از نژاد گوسفندهای روسیه است که بیشتر در منطقه والگا (شمال مسکو) حضور دارند. رومانوف یکی از انواع نژادهای گوسفند با اندازه متوسط است که اولین بار در دهه 70 میلادی به فرانسه صادر شد و بعد ها نیز به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی به کبک کانادا فرستاده شد. البته گفته می شود در قرن 18 میلادی نیز تعدادی از آنها به کشور آلمان نیز راه پیدا کرده‌اند. در سال 1850 میلادی 2 میلیون راس گوسفند رومانوف در روسیه وجود داشت، اما بر طبق آمار سال 2000، تعداد آنها فقط به حدود 16000 راس می رسید.

 

تاریخچه توسعه گوسفندان رومانوف در جهان

در قرن 18 میلادی تراکم و حضور این گوسفندان در سراسر روسیه بسیار چشم گیر شده بود به طوریکه اکثر مردم از قشر ضعیف تا ثروتمند همگی لباس هایی را بر تن می کردند که از پشم آنها تهیه شده بود و با توجه به اینکه می توانست شرایط آب و هوایی سرد روسیه را تحمل کند اغلب دامداران این نژاد دامی را پرورش می دادند . به نظر می رسد نژاد گوسفند رومانوف به تدریج در حال انقراض می‌باشد. طبق آمار های گرفته شده تا سال 2000 فقط 16000 راس از آنها در روسیه وجو داشت  و در سایر کشور ها نظیر فرانسه، اسپانیا، بلغارستان و دیگر کشور های اروپای غربی نیز چیز در حدود تنها 100,000 راس یافت می‌شود.

جالب است بدانید که نام رومانوف از خاندان سلطنتی سابق کشور روسیه گرفته شده است. به دلیل پتانسیل بالای این نژاد مراکز تحقیقاتی متعددی در جهان به دنبال پروژه اصلاح نژاد و بهره گیری هرچه بیشتر از گوسفندان رومانوف هستند و این مسئله را به صورت جدی پیگیری می‌کنند.

این نژادخالص به دلیل بازده ای بالایی که در تولید گوشت دارد بسیار مورد استقبال دامداران می باشد و برای کسانی که اقدام به پرورش آنها می کنند می تواند سوددهی زیادی را برایشان به وجود آورد.  همچنین گوسفند رومانوف پشم خوبی نیز تولید می کند. گوسفندان رومانوف مقاومت بالایی در برابر شرایط  آب و هوایی سرد و سخت دارند و در این نوع مناطق رشد قابل توجه ای نیز دارند و شرایط نگه داری آنها هم به نسبت راحت است. رنگ پشم این نوع از گوسفندان در هنگام تولد سیاه و سفید است ولی بعد از مدتی رنگ آنها به خاکستری روشن تبدیل می‌شود.

گوسفند رومانوف

اگر می خواهید که در زمینه پرواربندی بره گوشتی فعالیت سودآوری داشته باشید پیشنهاد می کنم این مقاله را حتما مطالعه نمایید.

 

خصوصیات بره رومانوف

بره های گوسفندان رومانوف در هنگام تولد ساختار استخوان بندی خوبی دارند و همچیین از مقاومت و داوم بدنی بالایی نیز برخوردار هستند . بره های تازه متولد شده به سرعت بالغ می شوند و زود رس هستند به طوریکه در 4 ماهگی خصوصیات گوسفندان بالغ را تا حدود مناسبی کسب می‌کنند.

البته طی تحقیقاتی مشخص شده است که بره های رومانوف حساسیت بالایی به بیماری های ویروسی دارند.

به طور کلی نژاد رومانوف نژاد سخت و با دوام است که قادر می باشد خود را با انواع شرایط آب و هوایی منطبق کند و به نوعی از نظر ژنتیکی منحصر به فرد می باشد.

رفتار میش های رومانوف در قبال بره های تازه متولد شده بسیار حمایتی است و همچنین بره های تازه متولد شده از نیروی جسمانی خوبی برخوردار هستند.

میش ها رومانوف همانطور که اشاره شد در قبال بره های خود بسیار رسیدگی مناسبی دارند و در بین نژادهای دامی از این لحاظ بسیار مشهور می باشند.

  • لیست تجهیزات مورد نیاز هر دامداری چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
گوسفندان رومانوف

ویژگی های گوسفندان رومانوف :

سایز بدنی گوسفندان رومانوف متوسط رو به بالا می‌باشد.

گوسفندان رومانوف در اغلب روزهای سال توانایی تولید مثل را دارا هستند.

از آنها می توان برای تولید گوشت و پشم استفاده کرد.

امکان تولید مثل در تمامی فصول سال از دیگر ویژگی های نژاد رومانوف می‌باشد.

رنگ پا و کله گوسنفد رومانوف سیاه رنگ با لکه های سفید می‌باشد.

بره های تازه متولد شده کاملا سیاه رنگ می‌باشند که بعد از بلوغ به خاکستری تغییر رنگ می دهند .

به باورترین گوسفندان جهان معروف هستند.

درصد چند قلوزایی در این نژاد بسیار زیاد است. تا شش بره در یک بار زایش گزارش شده است.

طعم گوشت آنها بسیار خوشمزه می‌باشد و از  طرفداران زیادی در سراسر دنیا برخوردار است.

در سه ماهگی می تواند بالغ شود و دربازار های جهانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

گوسفندان رومانوف به طور میانگین نیز قادر به تولید حدود 1.5 کیلوگرم شیر هستند.

این نژاد از گوسفندان پربازده توانسته اند با تولد 9 بره در یک بار زایش، رکوردار تعداد بره سالم متولد شده در یک زایش شوند.

دامداران اغلب برای تولید گوشت نژاد رومانوف را پرورش می دهند اما علاوه بر گوشت می توان از فروش پشم، شیر، سایر محصولات لبنی و کود نیز درآمدی خوبی بدست آورد.

گوشت این گوسفندان حاوی چربی بسیار کمی نسبت به سایر نژادها است.

گوسفند رومانوف بازده ای و نرخ تولید مثل بالایی دارد و در بیشتر مواقع گوسفندان ماده در هر شکم دو قلو می زایند و دامداران عمدتا برای تولید گوشت گوسفندی اقدام به پرورش این نوع نژاد از گوسفندان می کنند. قوچ های این نژاد دارای وزنی بین 70 تا 90 کیلوگرم و میش ها بین 55 تا 70 کیلوگرم هستند. حدود تولید شیر گوسفند رومانوف در هر 100 روز بین 100 تا 300 کیلوگرم می باشد و همچنین نژاد رومانوف قابلیت افزایش وزن روزانه تا حدود 300 گرم را دارند.

گسترش نژاد رومانوف در سراسر دنیا

در کل گوسفند رومانوف یکی از پربازده ترین نژادهای دام سبک در جهان محسوب می شود که به سرعت نیز در اقصی نقاط دنیا در حال گسترش می باشد.
در کشور خودمان نیز طرح هایی تحت عنوان ترکیب نژاد گوسفندان ایرانی با نژاد رومانوف در حال پیگیری است. این برنامه می تواند باعث کاهش زمان زایمان و افزایش تولید گوشت و شیر، افزایش نرخ راندمان تولید مثلی به چند قلوزایی شود.

همه این ویژگی های مطلوب سبب گسترش روز افزون نژاد رومانوف در سراسر دنیا برای کار دامپروری شده است.

به کارگیری نژادهای مرغوب دامی مثل گوسفند رومانوف علاوه بر تمامی مزیت های ذکر شده در دراز مدت بسیار مقرون به صرفه می باشد.

ورود نژاد رومانوف به آمریکای شمالی:

کانادایی ها در سال 1980 چندین گله از گوسفندان رومانوف را به منطقه‌ی آمریکای شمالی وارد کردند. آنها این گوسفندان را به جز کانادا به ایالت های مختلف آمریکا نیز فرستادند. همین قابلیت چندقلوزایی و قدرت سازگاری بالا سبب شده که این نژاد در این ناحیه از جهان هم با استقبال گسترده‌ای از سوی دامداران جهت نگهداری و پرورش رو به رو شود.

 

در ادامه بخوانید : به روز ترین تغییرات قیمت گوسفند زنده در بازار های دام کشور

 

رومانوف

انتخاب و پرورش گوسفند رومانوف

انتخاب نژادی مناسب جزو اولین اقدامات در زمینه پرورش هر نوع دام زنده ای محسوب می شود. خواه قصد جمع آوری گله ای برای تولید گوشت را داشته باشید یا تولید شیر یا حتی پشم.

اگر دامدار اهداف پرورشی خودش را به درستی شناسایی کند و متناسب با این اهداف نژاد فعالی را انتخاب کند، حتما در کوتاه ترین زمان ممکن به سودآوری قابل توجهی دست پیدا می کند. با وجود اهمیت این مسئله اما به هر حال انتخاب درست می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. در دنیا و حتی ایران ده ها نژاد مختلف وجود دارد و فهمیدن اینکه کدام یک از این حیوانات بهترین گزنیه برای پرورش می باشند، دشوار است.

اگر از لحاظ تامین مالی لازم برای خرید گوسفند محدودیت چندانی ندارید و در یک منطقه با آب هوای سرد قصد راه اندازی مجتمع دامپروری خود را دارید، گوسفند رومانوف می تواند گزنیه مطلوبی برای شما به شمار آید. همانطور که اشاره کردیم گوسفندان رومانوف بومی شمال اروپا و کشور روسیه می باشند و به خوبی با سرما و برف سازگار هستند. اگرچه گوسفند رومانوف در سراسر جهان پرورش داده می شوند اما بهترین آب و هوای سرد، به عنوان بهترین شرایط آب و هوایی برای این حیوانات به شمار می رود.

 

تولید گوشت از طریق پرورش رومانوف:

یکی از اصلی ترین دلایل پرورش گوسفند رومانوف، تولید گوشت گوسفندی مورد نیاز جامعه می باشد. اگرچه این نوع دام ، بزرگترین جثه ترین نژاد گوسفندی به حساب نمی آید اما رومانوف ها به سرعت شد می کنند و فقط در عرض چند ماه به بلوغ می رسند. در مطالعات صورت گرفته ، مشخص شده است که ضریب تبدیل علوفه به محصولات دامی رومانوف ها در حد مطلوبی قرار داده و به جز این موارد گوشت این گوسفندان به لذیذ و خوش طعم بودن معروف است. گوشت رومانوف از این نظر که چربی بسیار کمی دارد، بی نظیر است و ضریب تبدیل لاشه آنها بیش از 50 درصد می باشد.

میزان مرگ و میر بره های رومانوف پس از تولد:

سقط جنین و مرگ و میر بره ها به دلایل مختلفی همچون سوء تغذیه و هیپوترمی یکی از رایج ترین مشکلات دامداران می باشد. خوشبختانه در مورد بره های رومانوف مرگ و میر بره ها و سقط جنین  بالا نیست و این بیشتر به دلایل ژنتیکی و مقاوم بودن بره های این نژاد است. به جز این مورد، بره های نژاد گوسفند رومانوف پس از تولد به مراقبت خاص و پیچیده‌ای نیز نیاز ندارند.

 

چالش های پرورش گوسفند رومانوف

میش رومانوف

باروری زیاد:

باروری زیاد در عین اینکه از مهم ترین مزایای پرورش گوسفندان رومانوف شناخته می‌شود، از بزرگترین چالش های مدیریت گله این نوع دام های زنده نیز محسوب می شود . در مقایسه ها انواع نژادهای گوسفندی، رومانوف ها در هر برهه زمانی قابلیت باروری را دارند به این معنا که میش های رومانوف در سنین بسیار جوانی و قوچ ها در سنین بالا نیز بازهم قدرت باروری قابل توجهی در مقایسه با سایر نژادها دارند.

اساسا این مورد که همه میش ها در یک زمان آبستن شوند و در یک زمان مشخص بره های خود را به دنیا بیاورند، به دامدار امکان مدیریت بهتر گله را می دهد. البته توجه داشته باشید که در آب و هوای گرم تقریبا نرخ زاد و ولد در میان رومانوف ها کاهش پیدا می کند.

رومانوف ها بسیار بازیگوش اند!

گوسفندان رومانوف به مانند برخی نژادها، گوسفندان خیلی ناآرامی نیستند اما علی رغم این موضوع، مدیریت رومانوف ها کمی در زمان دوشیدن شیر، واکسیناسیون، پشم چینی و … می تواند مشکل باشد.

گوسفندان رومانوف ، بهترین تولیدکنندگان گوشت گوسفندی نیستند!

اگرچه گوسفند رومانوف اغلب برای پرواربندی و تولید گوشت پرورش داده می‌شوند اما بهترین نژاد برای این منظور نیستند. با وجود خصوصیات بسیار خوبی همچون نرخ زاد و ولد زیاد، اما بره های رومانوف سرعت رشد، بالایی ندارند. در کشور های اروپایی و آمریکایی برای حل این موضوع معمولا دامداران سعی می کنند از رومانوف های اصلاح نژاد شده با نژادهایی همچون سافولک استفاده نمایند.

آیا در مجموع پرورش رومانوف، برای هر دامپروری مناسب است؟

در نهایت اگر به خوبی با معایت و مزایای این نژاد آشنا شدید ، خودتان بهتر از هر شخصی می توانید پاسخ این سوال را پیدا کنید. نرخ بره زایی بالا، تولید محصولات دامی مناسب از مهم ترین مزایای گوسفند رومانوف می باشد اما در عین حال این حیوانات به مراقبت و استفاده از علوفه مغذی زیاد نیازمند هستند. برای دامداران قصد کار های اصلاح نژادی و بره زایی را دارند، واقعا این گوسفندان گزنیه مناسبی برای این اهداف می باشند.

معایب نژاد گوسفند رومانوف

معایب گوسفند رومانوف

گوسفندان رومانوف هرچند نقاط قوت زیادی دارند، اما نیز با برخی معایب همراه هستند. در ادامه به برخی از این معایب اشاره خواهیم کرد:

 حساسیت به شرایط آب و هوایی

یکی از معایب گوسفندان رومانوف، حساسیت آنها به شرایط آب و هوایی است. این نژاد به طور کلی در مناطق سردسیری مانند روسیه توسعه یافته است و بنابراین برای پرورش در مناطق گرمسیری و مناطقی با آب و هوای معتدل، نیاز به سازگاری بیشتری دارند.

مشکلات جهش ژنتیکی

گوسفندان رومانوف به دلیل سرعت بالای رشد و قدرت تولید بالا، در معرض مشکلات جهش ژنتیکی هستند. این مشکلات می‌توانند باعث کاهش بهره‌وری و سلامت عمومی گله‌ها شوند. برای مدیریت این مشکلات، نیاز به انتخاب هوشمندانه‌ترین گوسفندان جهت تولید و پرورش است تا شدت جهش‌های ژنتیکی کاهش یابد.

مصرف غذای بالا

گوسفندان رومانوف به دلیل نیاز بالای انرژی برای رشد سریع و تولد بره ، مصرف غذای بالایی دارند. این می‌تواند به مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای تغذیه و مدیریت منابع خوراکی منجر شود.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
20 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با عرض سلام و خسته نباشید آیا نژاد رومانوف در منطقه ی جنوب کشور استان بوشهر میشود پرورش داد . من بیشتر برای چمد قلو زاییش میخوام

سلام ایا رومانوف رو می تونیم در محدوده خراسان رضوی ( مشهد و شهر های اطرافش ) پرورش داد