جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
23 دی 1399

گوسفندان چند قلوزا | دوقلو زایی گوسفند

گوسفند دو قلوزا
فهرست مطالب

گوسفندان چند قلوزا و فواید آن چیست ؟

گوسفندان چند قلوزا ؛ صنعت دامپروری به عنوان یکی از قدیمی ترین صنعت هایی است که بشر از گذشته تا کنون به آن مشغول بوده و توانسته بخشی از نیاز های خود را از این طریق برطرف سازد. اما به دلایلی گاهی صنعت دامپروری صرفه اقتصادی نداشته و سبب ایجاد ضرر برای کسانی می شود که به این کار مشغول هستند . از مهم ترین دلایل افت بازده این شغل گرانی علوفه، کارگر، هزینه های نگهداری می باشد.

اما به هر حال برای تامین گوشت ، شیر ، پشم و… راهی جز رسیدگی و افزایش نرخ بهره وری برای این صنعت وجود ندارد. از این رو محققان به فکر استفاده از نژادهایی مانند گوسفندان چند قلوزا افتاده اند .

در این مقاله قصد بررسی فواید بهره گیری از گوسفندان چند قلوزا را داریم با ما همراه باشید:

برخی از نژادهای گوسفندی در جهان مستعد چند قلوزایی هستند اما بخش عمده ای از این نژادها این پتانسیل را ندارند . برای داشتن گوسفندان چند قلوزا نیازمند بهره گیری از روش های نوینی هستیم که با استفاده از برنامه های اصلاحی می توان این خصوصیت را به دام اضافه کرد.

برای این منظور دانشمندان در حال کار بر روی تشخیص نژادهایی هستند که این ژن ها و سلول های جنسی مرغوب را دارند تا از این طریق بتوان به این هدف دست یافت.

امروزه توجه به گوسفندان چند قلوزا در کشور ما نیز افزایش یافته و دامداران بیشتر ترجیح می دهند تا از این نژادهای اصلاح شده برای گله های خود استفاده کنند.

با نحوه سیدرگذاری در گوسفندان آشنا شوید .

میش چند قلوزا چیست ؟af%d9%
میش چند قلوزا به گوسفندی ماده ای گفته می شود که توانایی چند قلوزایی را با توجه به ژن هایی که دارد می تواند داشته باشد .پرورش و فروش گوسفندان چند قلوزا یکی از گزنیه های مناسب برای کار در زمینه دامپروری می باشد. که آینده نسبتا خوبی را نیز می توان برای آن پیش بینی کرد. چند قلوزایی یکی از مطلوب ترین صفت های یک گوسفند خوب به حساب می آید.

گوسفندان چند قلوزا

 

بهترین نژادهای گوسفندان چند قلوزا

از بهترین نژادهای گوسفندان چند قلوزا می توان به نژاد گوسفندی افشار ، رومانوف ، مرینو ، سافولک اشاره کرد که از این دسته ، چند سالی است که محققان کشور ما در حال کار بر روی گوسفندان افشاری هستند .

با نژاد گوسفند رومانوف و خصوصیات گوسفندان افشاری بیشتر آشنا شوید .

چند راهکار مناسب و عملی برای چند قلوزایی در گوسفندان :

  • استفاده از کنستانتره مفید و کامل
  • ارائه آب و محیطی تمیز
  • تحریک مناسب رحم میش مادر برای افزایش باروری و بازدهی مناسب قبل از جفت گیری
  • فلاشینگ کامل غذایی
  • جلوگیری از به وجود آمدن اضطراب برای گوسفندان
  • غنی سازی تغذیه دام با انواع مواد معدنی مناسب و مفید
  • سیدر گذاری

 

گوسفندان چند قلوزا و دوقلوزا

برخی از فواید اصلاح ژنتیکی گوسفندان :

  1. افزایش ضریب چندقلوزایی و تولید مثل
  2. بهبود کیفیت پشم و شیر
  3. افزایش میزان رشد
  4. بالا رفتن نرخ صرفه اقتصادی

نقش تغذیه در چندقلوزایی گوسفند

اگر می خواهید بره هایی که با مشکلات فراوان به دنیا آمده اند را به سادگی از دست ندهید و سقط نشوند حتما نکات زیر را رعایت کنید.
تغذیه نقش مهمی در چندقلوزایی و رشد بهتر سریع تر بره های به دنیا آمده دارد. وجود سطح کافی مواد مغذی در علوفه مصرفی مادر برای جنین بسیار حائز
اهمیت می باشد . مصرف مواد مغذی کامل سبب رشد سریع بره ها، داشتن میزان ذخیره چربی مناسب در بدو تولد می شود.
نوع تغذیه همچنین بر کیفیت و کمیت آغوز تاثیر می گذارد و همه ما می دانیم که آغوز چه نقش مهمی در ادامه زندگی بره ها دارد.
میش ها باید مقادیر کافی خوراک خورده باشند تا از میزان مناسبی از پروتئین، انرژی و سایر مواد مفید برخوردار باشند.
از چند ماه قبل از شروع فصل جفت گیری باید به وضعیت بدن میش ها توجه شود، گوسفندی که لاغر است به احتمال زیاد توانایی خوبی برای تولید مثل ندارد و اگر هم داشته باشند بره های متولد شده از آنها بسیار ضعیف هستند و این برای دامدار خوب نیست.

مراقبت ها بهداشتی نیز در طول حاملگی اهیمت دارد. باید توجه داشته باشید که اگر گله شما در گذشته با مشکل سقط جنین زیاد مواجه بوده است. حتما با مشورت دامپزشک از واکسیناسیون استفاده کنید.

 

گوسفندان چند قلوزا

عوامل تاثیر گذار بر میزان باروری و تولید مثل گوسفندان :

همانطور که ذکر شده شرایط آب و هوایی، بیماری ها، فشارهای محیطی، نوع مدیریت، تغذیه و نوع نژاد دام از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان باروری گوسفند می باشد.

شما می توانید برای بهبود روند تولید مثل گله خود یکسیری نکات را مانند جلوگیری از مبتلا شدن گوسفند به انواع بیماری ها ، استفاده از روش های تغذیه ای درست برای دام، فراهم آوردن تجهیزات و مکان تمیز و مناسب، قراردادن آب تمیز و شیرین برای گوسفندان، کاهش عوامل استرس زا به کارگیرید.

انتخاب قوچ و میش سالم و مناسب نیز در میزان بره آوری گله بسیار موثر می باشد . همچنین بهتر است تا قبل از جفت گیری قوچ ها و میش ها جدا از هم نگهداری شوند.

میزان علوفه و مواد غذایی مصرف میش و قوچ را در روزهای آخر مانده به فصل جفت گیری افزایش دهید تا در این فصل گوسفندان دچار ضعف و کم شدن میل جنسی نشوند.

یک برنامه مدونی را برای فصل جفت گیری گله خود آماده کنید
در یک برگه تاریخ جفت گیری ، وزن میش و قوچ ، سن گوسفند و … را ثبت نمایید .ثبت این آمار برای تحلیل هرچه بهتر گله در آینده به شما کمک خواهد کرد.

در هنگام بارداری میش شرایط محیطی آرامی را برای حیوان آماده کنید.

بعد از زایمان میش روش های مراقبتی از مادر و بره را حتما انجام دهید.

گوسفندان چند قلوزا را توصیه می شود به مناطق دور که خطرات مختلفی ممکن است آنها را تهدید کند نبرید و تا حد امکان سعی کنید اگر قصد دارید از مرتع طبیعی برای تغذیه آنها استفاده کنید این مکان نزدیک دامداری شما باشد .

معروف ترین نژادهای گوسفندان چند قلوزا در جهان عبارتند از :

  • گوسفند رومانوف
  • گوسفند سافولک
  • گوسفند آواسی
  • گوسفند لاکن

یکی از تفاوت های عمده نژادهای گوسفندی تفاوت در طول دوره آبستنی و همچنین میزان چند دوقلوزایی است.

اگر قصد خرید گوسفند زنده از بهترین نژادهای ایرانی را دارید می توانید با مشاوران مجموعه ی ما تماس بگیرید.

چندقلوزایی راه حلی برای مشکل کمبود منابع :
همانطور که اشاره شد به دلیل رشد جمعیت مردمان در کل دنیا بشر با مشکل کمبود منابع مواجه شده است . علاوه بر کمبود منابع پدیده خشکسالی نیز ممکن است در هر ناحیه ای اتفاق بیافتد و این موارد خود مهم ترین دلایل افزایش بهره وری در همه زمینه ها از جمله دامپروری است. چندقلوزایی راه حلی جهت سودآوری بیشتر و تامین نیازهای جامعه می‌باشد.

 

امروزه خوشبختانه در کشور شاهد این موضوع هستیم که افرادی که در زمینه دامپروری تحصیلات دانشگاهی دارند خود دست به کار شده اند و با سرمایه ای هرچند اندک توانسته اند به موفقیت های خوبی دست یابند . این افراد با توجه به دانشی که دارند با به کارگیری روش های جدید میزان بهره وری در شغل دامپروری را به میزان زیاد افزایش داده اند.
یکی از مواردی که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است استفاده از پتانسیل و روش های چند قلوزایی گوسفندان می باشد.

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها