جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
30 آذر 1401

نحوه ذبح شرعی دام و گوسفندان

ذبح شرعی دام زنده
فهرست مطالب

بسیاری از مردم با وجود اینکه مدام در حال مصرف گوشت حلال هستند اما با اصول و فلسفه‌ی ذبح حلال گاو، گوسفند و بز آشنایی ندارند. به دلیل همین عدم شناخت کافی از نحوه و فواید ذبح حلال، تصمیم گرفتیم تا در یک مطلب دیگر از این سایت این مورد را به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم برای شما عزیزان این نکات مفید باشد. در ضمن چنانچه در حرفه پرورش دام مشغول به فعالیت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مطالب ما نیز نگاهی بیاندازید.

ذبح دام (گوسفند،گاو و بز) چگونه انجام می‌شود؟

ذبح گوسفند

 

ذبح به معنی سربریدن حیواناتی است که مصرف گوشت آنها از نظر دین اسلام مباح می‌باشد و یک روش اسلامی برای مصرف گوشت حیوانات حلال محسوب می‌شود.

حیواناتی که ذبح می شوند عبارتند از گوسفند، گاو، شتر، بز، انواع پرندگان حلال گوشت و… .

توجه داشته باشید که شتر را نمی توان ذبح نمود و باید برای آن از روش ((نحر)) استفاده شود.

ذبح شرعی یعنی چه؟

ذبح نمودن به این معنی است که شخص قصاب باید حلقوم و مری و دوشاهرگ حیوان را با آلتی تیز و برنده قطع کند در حالی که نحر به معنای فرو بردن آلت تیز و باریک در حدفاصل گردن و سینه شتر است که به خاطر پاره کردن قلب، سریع حیوان جان می دهد. این روش های اسلامی به دلیل این که باعث می شوند خون با فشار از بدن دام بیرون می رود درصد ایجاد فساد و خرابی را در گوشت کاهش می دهد. همچنین حداقل درد را به دام منتقل می کند.

خرد کردن گوشت گوسفندی

 

در روش ذبح شرعی دام، خون بدن در هنگام بریدن رگ‌های گردن کاملا خارج می‌شود و امکان آلودگی گوشت تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در روش‌هایی که برخی قصابان غیر مسلمان در قطع کامل سر از بدن انجام می‌دهند، به دلیل قطع ارتباط بین مغز و قلب تقریبا امکان پمپاژ و تخلیه خون از بین می‌رود. بنابراین در اینگونه شیوه‌های کشتن دام، اساسا هیچ نیروی محرکه‌ای برای بیرون راندن خون از بدن وجود ندارد. در نتیجه خون در رگ‌ها لخته و راکد خواهد شود و گوشت را آلوده می‌کند.

در این خصوص بهتر است بدانید که از نظر علمی خون یکی از بهترین محیط‌های کشت برای رشد باکتری و میکروب‌ها تلقی می‌شود. مصرف گوشت‌های حاوی درصد زیاد خون به دلیل برخورداری از سطح بالای اسیداوریک، انسان را در برابر عفونت‌ها و دردهای مفاصل آسیب پذیر تر می‌کند.

 

ذبح گوسفند

  • برای شما عزیزانی که قصد کسب اطلاع از نحوه خرید گوسفند زنده با قیمت مناسب را دارید، این لینک را کلیک کنید.

 

کیفیت ذبح و نحر چگونه باید باشد؟

برای ذبح گوسفند و یا سایر حیوانات ذکر شده باید شخص ذبح کننده آن را رو به قبله، روی زمین به پهلو بخواباند و هم زمان با استفاده از چاقویی تیز و با گفتن بسم الله الرحمن الرحيم سعی کند که با یک حرکت سریع حلقوم و مری و شاهرگ های حیوان را قطع نماید. بعد از خارج شدن خون به مقدار کافی از بدن فرایند پوست گیری و آویزان کردن لاشه و خارج نمودن دستگاه گوارش را می توان انجام داد.

در روش اسلامی ذبح همانطور که اشاره کردیم، ابتدا رگ اصلی (ورید گردن) بریده می شود. این سیاهرگ حاوی خون وریدی در فشار بالا است و مستقیما بدون هیچ گونه دخالتی به دهلیز قلب متصل می‌شود. این روش کشتار ارتباط بین مغز و قلب را حفظ کرده و امکان انتقال پیام‌های عصبی را با وجود سربریدن حیوان فراهم می‌کند. همین حفظ ارتباط بین مغز و قلب باعث خواهد شد که تمام خون به طور کامل از تمام رگ‌ها و سرخرگ ها با فشار از بدن تخلیه شود و گوشت حیوان حلال، پاک و سالم شود.

اما برای نحر شتر، ایستاده پای حیوان را می بندند و سپس نحر کننده ضمن بردن نام خداوند متعال ، آلت تیز و باریک خود را در پایین گردن به طرف قلب او فرو می برد و تا جان دادن حیوان آن را تکرار می کند.

  • در مورد قربانی عقیقه در این مطلب توضیحات کاملی را ارائه داده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید. 

 

شرایط صحت ذبح:

برای صحت ذبح مراعات نمودن شرایط زیر ضروری است:

  • یک: برنده بودن آلت ذبح
  • دو: گفتن بسم الله الرحمن الرحيم
  • سه: قطع کردن و جدا نمودن حقلوم و مری و شاهرگها حتی الامکان در یک حرکت سریع
  • چهار: مسلمان و عاقل بودن ذبح کننده

مصرف گوشت حیوانات بیمار، خفه شده، کتک خورده، سقوط کرده چنانچه زنده باشند و به وسلیه ذبح جان بدهند جایز است. اما اگر در اثر بیماری جان داده باشند گوشت آنها حرام است.

گوشت حلال

گوشت حلال چیست؟

حلال کلمه ای عربی است. گوشت حلال به هر نوع گوشتی گفته می شود که بر اساس شریعت اسلام و قرآن خوردن آن مشکلی نداشته باشد و بر طبق دستورات این دین ذبح دام زنده صورت گرفته شده باشد.

در رابطه با حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت در این مطلب می‌توانید به نکات مختلف دست پیدا کنید.

 

از شروط این ذبح حیوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حیوان باید در زمان ذبح زنده و سالم باشد. خون از لاشه تخیله شود. در کشور هایی که مسلمان در اقلیت هستند می توان فروشگاه هایی را یافت که اقدام به فروش این نوع از گوشت می کنند.

متاسفانه در برخی کشورهای غربی افراد وجود دارند که به ذبح اسلامی به عنوان روش بیرحمانه ذبح گوسفند و گاو می نگرند. اما تمامی مسلمان به این روش به عنوان یکی دستورات اسلامی عمل کرده و به بیرحمانه بودن آن اعتقادی ندارند. در چارچوب قوانین رژیم غذایی اسلامی گوشت خوک، خون، گوشت پرندگان شکاری و خزندگان حرام تعریف شده و بنابراین برای مسلمانان مصرف آنها ممنوع است.

ذبح گاو

 

گوشت حلال طعم بهتری دارد!

بسیاری از مردم معتقدند که گوشت حلال از طعم و مزه‌ی مطبوع‌تری برخوردار است چون که خون موجود در بافت گوشت خارج شده و بر طعم آن تاثیر منفی ندارد. کارشناسان نیز این موضوع را تایید کرده اند که گوشت حلال بافت سالم تر و لطیف‌تری دارد و در کل مدت زمان بیشتری تازه می‌ماند.

 

ارائه شده توسط وب سایت بازار گوسفند فعال در زمینه فروش گوسفند و خروس سیاه

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها