جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
8 تیر 1401

چگونه گوسفند یا بز جدیدی را وارد گله خود کنیم؟

ورود بز و گوسفند جدید به گله
فهرست مطالب

اگرچه ورود عضو جدیدی به گله گوسفندان و بزها برای دامداران موضوعی عادی محسوب می‌شود اما جالب است بدانید که همین تعویض یا جابه‌جایی ساده باید طبق یکسری اصول و قواعد انجام شود.
گوسفند و بز به طور غریزی حیوانات اجتماعی هستند و تمایل به زندگی گله‌ای دارند. در مورد نحوه رفتار و تعامل اعضا گله گوسفندان و بزها به نکات مختلفی می‌توان اشاره کرد اما بر اساس تحقیقات انجام شده به خصوص در میان بزها، رفتار این حیوانات با یکدیگر بر اساس انحصار، رقابت و سلسله مراتبی صورت می‌گیرد.

در یک گله اغلب جناح‌هایی نیز وجود دارد که بررسی رفتار این حیوانات اهلی را بسیار پیچیده و دشوارتر ‌نیز می‌کند. توجه داشته باشید این خصوصیات ویژه در میان بزها بیشتر نمایان می‌شود.

برای خرید گوسفند زنده کلیک کنید.

 

ورود دام جدید به گله قدیمی

اصول وارد کردن بز و گوسفند جدید به گله باید چگونه باشد؟

واقعیت این است که بیشتر دامداران در هنگام خرید چندین راس گاو، گوسفند یا بز به نکاتی مانند قرنطینه دام جدید و بررسی بدنی این حیوانات چندان توجه نمی‌کنند و به محض ورود دام جدید آنها را به درون محل نگهداری دام‌های قبلی خود وارد می‌کنند.

این عمل ممکن است خسارات مالی زیان باری را برای شما دامداران به وجود بیاورد. یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز چنین خسارت‌هایی وجود یک بیماری مسری پنهان یا آشکار در میان دام‌های قدیمی یا جدید است. به جز بیماری نیز ورود یکباره دام به گله برای این حیوانات استرس‌هایی ایجاد خواهد کرد.

 

در ادامه چند نکته مهم و تخصصی را درباره موضوع مطرح خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

قرنطینه دام

دام جدید باید قرنطینه شود:

در مرحله اول ورود دام به مجتمع دامپروری باید این حیوانات به مدت مشخصی قرنطینه گردندد. این اقدام نه تنها از گله شما در برابر انتقال احتمالی بیماری محافظت می‌کند، بلکه به شما زمان می‌دهد تا مطئمن شوید بز یا گوسفند جدید شما در چه وضعیتی از لحاظ بدنی و ضریب تبدیل قرار دارد. حتی اگر بز یا گوسفند شما از لحاظ ظاهری کاملا سالم باشند و از محل معتبری آنها را خریداری کرده باشید، باید قرنطینه را انجام دهید. طول دوره قرنطینه را نمی‌توان با قطعیت تعیین کرد اما رایج‌ترین دوره قرنطینه 30 روز می‌باشد.

آزمایش و انگل زدایی:

اگر آزمایش‌هایی برای بررسی انگل‌های داخلی و خارجی انجام می‌دهید، لازم است تا زمان مشخص شدن نتیجه گوسفند، بز و حتی گاو شما در قرنطینه باقی بماند. دقت داشته باشید که این آزمایشات باید توسط دامپزشک انجام شود. اگر نتیجه آزمایش سلامت دام را نشان داد، ممکن است بسته به نظر دامپزشک نیازی به قرنطینه طولانی نباشد. اما چنانچه از آزمایش استفاده نمی‌کنید، لازم است که کرم زدایی یا انگل زدایی اصولی برای تمامی دام‌ها را انجام دهید.

طی کردن دوره سازگاری:

از آنجایی که معمولا شخص دامدار از نحوه تغذیه و خوراک قبلی دام‌های جدید خود اطلاع ندارد باید جهت طی یک دوره خاص به سازگار کردن دستگاه گوارش این حیوانات با جیره غذایی گله خود اقدام کند. تغییر مکان و خوراک مصرفی برای این قبیل حیوانات می‌تواند بسیار استرس‌زا و زیان بار باشد. پس به صورت تدریجی و از طریق مشورت با یک متخصص جیره نویس دوره سازگاری را طی کنید.

با نحوه خوراک دهی صحیح و تغذیه گوسفندان اینجا آشنا شوید.

تعیین زمان مناسب برای ادغام دام جدید و گله قدیمی:

تعیین زمان ورود دام به گله

در بعضی از روزهای سال به دلیل نزدیک شدن به پایان دوره آبستنی و جفت گیری باید گوسفندان و بزها دچار تنش و استرس بیرونی نشوند. ادغام بزهای ماده جدید پس از، از شیرگرفتن بزغاله‌ها و قبل از پاییز که چرخه فحلی شدیدتر می‌شود، بسیار آسان تر است. اگر این مورد برای شما امکان پذیر نیست، بازه‌هایی زمانی را انتخاب کنید که گوسفندان نر و ماده بالغ گله شما، کم‌ترین تغییرات هورمونی را تجربه کنند.

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اصلا سوددهی نداره .چون آذوقه راخیلی گران کرده اند.تادامدار رابه زمین بزنند.اصلا این کار رانکن.

ببخشید میخواستم بدونم پرورش گوسفند سود داره؟ بعد واسه شهریار چه گوسفندی خوبه