جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
14 آذر 1400

7 نکته برای جمع آوری گوسفندان گله پرواری یا داشتی

جمع آوری گوسفند برای گله داشتی و پرواری
فهرست مطالب

چگونگی جمع آوری گوسفندان برای داشتن یک گله بهره ور

 

از مناطق مختلف دامداران زیادی همیشه با ما در مورد چگونگی تهیه گوسفند برای داشتن یک گله پرسود تماس می گیرند . از آنجایی که احساس کردیم ، دامداران سوالات متعددی در این باره دارند ، تصمیم گرفتیم در یک مقاله کامل به بررسی شیوه های تهیه دام برای یک گله داشتی یا پروراری بپردازیم . اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری را پیرامون این موضوع کسب کنید ، در ادامه همراه ما بمانید .
مهم ترین مواردی که باید برای جمع آوری گوسفندان گله پرواری یا داشته در نظر بگیرید را ادامه مشاهده خواهید کرد .

قبل از خرید و تهیه گوسفند یا بره برای راه اندازی یک گله ، دامداران باید به چه مواردی توجه داشته باشند :

بهترین و متناسب ترین نژادها را بشناسند :
یکی از مهم ترین اقدامات قبل از خرید و تهیه گوسفند ، شناسایی بهترین نژاد های دامی می باشد . همانطور که احتمالا می دانید همه نژاد های گوسفندی شبیه به هم نیستند و هر کدام مزایا و معایبی دارند . شما باید با توجه به اهداف نهایی خود از جمع یک گله گوسفند ، مناسب ترین نژادها را ارزیابی کنید زیرا این کار در آینده به صورت مستقیم بر روند بازده ای کسب و کار شما تاثیر گذار خواهد بود .

  •  آیا می خواهید گوسفندان را برای تولید گوشت پرورش دهید یا ترجیح می دهید دیگر محصولات دامی نظیر شیر ، پشم و … را از طریق این حیوانات تولید کنید ؟
  • شرایط جغرافیایی منطقه ای که قصد نگهداری دام هایتان را دارید چگونه است ؟ معتدل ، خشک یا مرطوب .
در این بخش با گوسفند افشاری ، یکی از بهترین نژادهای ایرانی می باشد ، آشنا شوید .

این دو سوال را می توان جزو ابتدایی ترین پرسش هایی دانست که مشخص کننده ، اهداف شما از جمع آوری گوسفندان گله می باشد . مشخص کردن پاسخ برای این سوالات در حقیقت به نوعی مشخص کننده اهداف شما در آینده خواهند بود .
در این مورد این نکته همچنین باید اضافه کنیم که برای شما ژنتیک یک دام چقدر می تواند مهم باشد ؟

جمع آوری گوسفند

گوسفندانی که از نژادهای اصیل و خالص باشند همیشه گران قیمت تر هستند و البته معمولا از ضریب تبدیل بهتری نیز برخوردار می باشند . به نظر ما ، تهیه گوسفندان نژاد غیر خالص نیز نمی تواند زیاد مشکل ساز باشد ، چون به هر حال به دلیل اینکه در طی سالیان ، برنامه های اصلاح نژادی به صورت عمده در کشور اجرا نشده است و گوسفندان اغلب دارای ترکیب ژنتیک از چند نژاد هستند ، تهیه یک گله خالص در ابتدای کار کمی مشکل می باشد .

تهیه و در نظر گرفتن یک فضای مناسب و کافی :
شما همچنین باید محاسبه کنید که به چقدر فضا نیاز دارید و چقدر از این محیط را می توانید برای جمع آوری گوسفندان گله آماده کنید . برای کسانی که قصد دارند به صورت سنتی به دامداری بپردازند ، در دسترس بودن چراگاه از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود . در اکثر مناطق توصیه نمی شود که بیش از 4 یا 5 میش را در هر هکتار از چراگاه پرورش دهید . در حالت ایده آل هر گوسفند معمولا به یک فضای 2.5 متر مربعی نیاز دارد . همچنین چنانچه این فضا بیشتر نیز باشد ، بهتر خواهد بود .

تصور نکنید که فقط با یک راس گوسفند و تعداد کمی از این حیوانات می توانید به سودآوری چندانی دست پیدا کنید . در حوزه پرورش گوسفند ، نگهداری از یک گوسفند به تنهایی اصلا امکان پذیر نیست چون اساسا دام های زنده و به خصوص گوسفندان حیواناتی هستند که باید همیشه باید در یک گله کنار هم نگهداری شوند و به نوعی حیوانات اجتماعی محسوب می شوند .
بهتره روی چندین راس دام سرمایه گذاری کنید . اینکار نه تنها باعث افزایش سرعت بازگشت سرمایه شما خواهد شد ، بلکه این غرایز طبیعی این حیوانات نیز بر طرف می شود .
مطمئنا قبل از اینکه برای بار اول اقدام به جمع آوری گوسفندان گله نمایید ، باید یک محیط مناسبی را برای نگهداری این حیوانات در نظر بگیرید . مراقبت از گوسفندان در مقابل عوامل جوی مثل باد ، باران ، طوفان و مسائلی دیگری همچون شکارچیان بسیار مهم می باشد .
به جز این اگر به فکر راه اندازی یک گله داشتی هستید ، باید امکانات دیگری همچون فضایی برای نگهداری بره های تازه متولد شده ، بخش هایی برای نگهداری میش ها آبستن و … را نیز مهیا کنید .

سایر نکات مهم برای جمع آوری گوسفندان گله پرواری یا داشتی :

1- فریب قیمت های پایین را نخورید :

اگر از تجربه چندانی در زمینه دامپروری برخوردار نیست ، به هیچ وجه فریب اشخاصی که قیمت های نامتعارفی را در بازار های دام زنده ارائه می دهند را نخورید .
اغلب کسانی که اقدام به فروش دام های خود زیر قیمت عرف بازار می کنند ، به احتمال زیاد قصد مخفی کردن مشکلات گله هایشان را دارند . اگرچه این اتفاق همیشه ممکن نیست رخ بدهد اما در زمانی که بازار گوسفند از رونق به نسبت خوبی برخوردار است ، دلیلی ندارد شخصی گوسفندانش را زیر قیمت به فروش برساند .
به نظر ما ، در صورت خرید با شرایط غیر طبیعی ، شما به نوعی گله ای دارای مشکلاتی همچون بهره وری پایین یا بیمار را خریداری کرده اید .
علاوه بر قیمت ، خرید از مرکز یا دامدار معتبر نیز بسیار مهم می باشد . اگر از محل معتبر اقدام به خرید کنید ، به شکلی از روش پرورش و نگهداری مناسب قبلی آنها از گوسفندانی که قصد خرید آنها را دارید ، مطمئن خواهید بود.

اگر به دنبال مرجعی برای دریافت قیمت گوسفند زنده هستید ، اینجا کلیک کنید .

2- برای جمع آوری گوسفندان گله از مجتمع های دامپروری معتبر و مکانیزه بازدید کنید :

به جای خرید دام با تخفیف خیلی زیاد یا رفتن به دامداری های غیر معتبر ، به یک مرکز با سابقه و مکانیزه مراجعه کنید . به جز این مورد ، شما با بازدید از این مراکز ، می توانید دانش خود را در مورد استفاده از شیوه های جدید دامپروری ارتقا بدهید و ایده های خوبی را درباره این موضوع بدست بیاورید .

3- بدن گوسفندان را معاینه کنید :

هنگام خرید ، باید وضعیت بدنی گوسفندان حتما بررسی شوند . در میان قسمت های مختلف بدن چشم ها و و پا ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند . چشم ها می توانند به خوبی نمایانگر میزان سلامتی گوسفندان باشند . از آنجایی که بیماری های انگلی به دلیل مستعد بودن زیاد گوسفندان برای مبتلا شدن به این بیماری زیاد است ، این نکته را حتما باید در نظر بگیرید . به همین ترتیب ، بررسی پا و سم این حیوانات نیز نشان می دهد که آیا این دام ها متبلا به بیماری هایی همچون گندیدگی سم ، تب برفکی و … هستند یا خیر ؟
آیا اخیرا سم گوسفندان کوتاه شده است یا نه ؟
در صورت مشاهده ی درجه ای حتی کم از مشکلات در پای گوسفندانی که قصد خریداری آنها را دارید ، توصیه می کنیم ، از خرید منصرف شوید ، چون احتمال بروز خسارات بزرگتر وجود دارد .

بررسی چشم گوسفند

4- در صورت امکان ، تاریخ زایش بره ها و گوسفندان که برای جمع آوری گله ، قصد خریداری آنها را دارید را بپرسید :

همه دامداران سوابق دقیق تولید مثل گله دام هایشان را نگهداری نمی کنند . این کار در مقیاس های کوچک معمولا مشکلی ندارد . اما اگر شما از سوابق کامل وضیعت دام مطلع شوید ، می توانید ، گوسفندانی مناسب تر و پربازده تر را برای جمع آوری گله ، تهیه کنید . برخی از مهم ترین اطلاعاتی که باید بدانید عبارتند از : تاریخ زایش ، نوع نژاد ، ویژگی چند قلوزایی در مورد میش ها ، اطلاعات ژنتیکی و …

5- دلیل فروش را از فروشنده جویا شوید :

همیشه بهتره که از انگیزه فروشنده حیواناتی همچون گوسفندان آگاهی پیدا کنید . در بعضی موارد ممکن است دامدار بخواهد به طور کلی از این حوزه شغلی خارج شود و یا قصد پرورش گونه ی دیگری را داشته باشد . این موارد مشکلی ندارد اما اگر با وجود پرسش فروشنده از افشای دلیل فروش دام هایش ، امتناع ورزید ، پیشنهاد می کنیم با وسواس بیشتری به بررسی وضعیت جسمانی این حیوانات بپردازید . خرید دام هایی که دارای مشکلاتی همچون بیماری ، کم بازده بودن و … هستند ، از طرف تیم ما اصلا پیشنهاد نمی شوند.

6- قسمت پشت بدن ، دنده ها و ران گوسفندان را بررسی کنید .

معمولا با بررسی این سه نقطه می توان وضعیت سلامت و تغذیه ی گوسفندان را تشخیص داد . البته اگر از تجربه و مهارت کافی برخوردار نیستید ، بهتره از شخص با تجربه ای کمک بگیرید .
گوسفند بالغی که دارای حداقل تراکم چربی و عضله ای در بخش دنده ها و ستون فقرات می باشد ، نشان دهنده این است که خوراک کافی مصرف نکرده و یا بیمار می باشد . در حالت ایده آل باید به دنبال دامی باشید که این قسمت از بدنش دارای سطح مناسبی از چربی و عضله باشد .

7- وضعیت پشم ، دندان ها و پستان گوسفند را چک کنید .

در آخر ، قبل از جمع آوری گوسفندان گله پرواری یا داشتی ، بایستی این اندام ها نیز بررسی شوند . به عنوان مثال اگر میش یا گوسفندی دارای دندان شکسته ای باشد یا از تعداد کمی دندان برخوردار باشد ، نشان دهنده ی این است که این حیوان سن زیادی دارد و به مراتب به خاطر همین سن ، نمی تواند تولید محصولات دامی و بره زایی زیادی هم داشته باشد .

خوشحال می شویم ، نظرات شما را هم در مورد نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کرده ایم را بدانیم . در بخش نظرات می توانید این مسئله را که آیا این مقاله چه میزان برای جمع آوری گوسفندان گله پرواری یا داشتی ، به شما کمک کرده است را با ما به اشتراک بگذارید .

اگر قصد خرید مرغ و خروس محلی در تهران را دارید ، اینجا کلیک کنید .
معمولا چندبار یک شخص پرواربند چند بار در سال می توانند ، بره یا بزغاله پروار کند؟
پاسخ به این سوال بستگی به شرایط مختلفی از جمله توانایی مالی دامدار ، منطقه جغرافیایی و … دارد اما معمولا پرواربندان در صورت رعایت چند نکته ساده اما مهم می توانند در طول یک سال، سه دوره بره یا بزغاله پروار نمایند. در اغلب مناطق کشور از اوایل خرداد ماه تا آخر شهریور و از ابتدای مهر ماه تا انتهای آبان و از اواخر آذر تا اواخر اسفند ماه زمان به عنوان زمان رایج پروار بره و بزغاله شناخته می شود.
برای اینکه بتوانید از حداکثر توانایی مالی و زمانی خود استفاده کنید ، داشتن یک مدیریت صحیح چه در بحث استفاده از جیره های غذایی مغذی و چه در سایر بخش ها در این مورد به شدت دخیل هستند.

 

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها