جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
18 مرداد 1402

درمان زخم و شکستگی پا گوسفند

شکستگی پا گوسفند
فهرست مطالب

نکات مراقبت از استخوان آسیب دیده پای گوسفندان

جراحت و شکستگی پا گوسفندان اتفاقی ناخوشایند برای این حیوانات کنجکاو و چابک است که ممکنه به دلایل مختلف رخ بدهد. البته به جز شکستگی، آسیب هایی دیگری همچون پوسیدگی سم، زخم، سوختگی، کشش یا پیچش عضله نیز برای سلامت دام مشکل ساز خواهد بود.

شکستن پای بره

چگونه ناحیه آسیب دیده پا گوسفندان را معالجه کنیم؟

پیش از ادامه این مطلب باید بدانید که به دلیل حساسیت این ناحیه از بدن گوسفندان، روند درمان آن باید توسط دامپزشکان یا افراد باتجربه و متخصص انجام شود. با این حال برای درمان از روش‌های مختلفی مثل تنظیم استخوان‌های شکسته شده و گچ گرفتن همان ناحیه، می‌توان استفاده کرد.
برای حوادث سوختگی پا، لنگش و پوسیدگی می‌توانید روند درمان را با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استریل کردن و پانسمان کردن ناحیه آسیب دیده پیگیری کنید.
شاید اگر در کار پرورش دام تازه کار هستید و تجربه زیادی در این رابطه نداشته باشید، انجام این روش‌های درمانی برای شما سخت و دلهره آور باشد. در ادامه سعی می‌کنیم نکات و اقدامات بیشتری را برای شما عزیزان شرح بدهیم تا گوسفندان آسیب دیده گله شما کمترین درد و خسارت را تجربه کنند.

در این سایت ببینید: آخرین قیمت گوسفند زنده در بازار دام کشور

 

علائم آسیب دیدگی پا گوسفند

علائم آسیب دیدگی سم و پا گوسفندان

معمولا از آنجایی که ممکن است یک شخص دامدار بعد از چند روز از آسیب دیدگی دام خود مطلع شود، باید به خوبی نشانه‌های این عارضه را بشناسید و کارهای درمانی و حتی اقدامات پیشگیرانه را اجرایی کنید. گوسفندی که از ناحیه پا و سم دچار جراحت شده باشد، به سختی راه می‌رود، قادر به تحمل وزن خود نیست و در ناحیه آسیب دیده دچار التهاب و تورم می‌شود.

اگر متوجه لنگیدن یک یا چند راس از گوسفندان خود شدید، باید متوجه شوید که ساق یا کف پا به اندازه درد برای گوسفند ایجاد می‌کند که دیگر دام قادر به راه رفتن و تحمل وزن خود بر روی آن پا نیست.

اگر چنین علامتی را در گله مشاهده کردید، اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید، بررسی ناحیه پا و سم از نظر زخم شدگی است. اگر زخم باز و عمیق مشاهده کردید، احتمالا پا یا سم دچار عفونت شده است و نیاز به بخیه نیز احتمالا دارد. برای درمان توصیه می‌کنیم حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید تا ضمن معاینه و تشخیص علت این جراحات، هر چه سریعتر زخم را درمان کند. سوختگی، گندیدگی و پوسیدگی سم از علل رایج این مشکل محسوب می‌شوند.
چنانچه هیچ نشانه واضحی از چنین جراحتی بر روی پا و بین پنجه‌های سم مشاهده نکردید، باید پای حیوان را از ناحیه مفصل و استخوان بررسی کنید. با حرکت آرام دادن متوجه شکستگی یا ورم خواهید شد. لمس کردن یک توده سفت روی ساق پا می‌تواند نشانه از جا درآمدن یا شکستگی استخوان باشد. در چنین حالتی ثابت نگهداشتن پا در سریع ترین زمان ممکن برای بهبودی دام بسیار حائز اهمیت است.

شکستگی بسته پا گوسفند (Closed Fractures)

درمان شکستگی پا گوسفند

این نوع شکستگی زمان اتفاق می‌افتد که استخوان از ناحیه پوست خارج نشده باشد. برای بهبودی و درمان باید خیلی زود استخوان یا مفصل را با حرکت دادن آرام به جای خود برگردانید و آن را آتل بست یا گچ بگیرید.

قسمت های شکسته شده باید به خوبی در کنار هم قرار بگیرند تا استخوان کامل بهبود پیدا کند.

در مواقع ضروری یا آسیب دیدگی جزئی می‌توانید همان ناحیه را با یک تخته چوبی تمیز و پارچه نخی به خوبی بپیچید. از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید ولی نه آنقدر که گردش خون را مختل کنید. مفاصل بالا و پایین ناحیه شکسته شده باید بی حرکت در کنار هم قرار بگیرند.

گوسفند آسیب دیده را تا زمان بهبودی کامل استخوان بهتره از گله جدا نگهداری نمایید. معمولا روند بهبودی می‌تواند بین 3 تا 6 هفته متغییر باشد. در ضمن بانداژ اگر خیس و کثیف شد هر هفته می‌تواند آن را عوض کنید. حداقل نیز روزی یکبار محل پانسمان را چک کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

 

شکستگی باز

شکستگی باز حالتی است که استخوان شکسته شده ناحیه پوست را بشکافد و از بیرون دیده شود. از آنجایی که این نوع شکستگی، دچار زخم شدگی نیز هست، باید توسط دامپزشک درمان آن صورت پذیرد و ناحیه پوست نیز ضدعفونی شود.

اگر شکستگی و زخم نسبتاً کوچک باشد، باید محل جراحت را شسته و ضدعفونی کنید و پس از خشک شدن، مانند شکستگی عادی، درمان را پیگیری کنید.
اما اگر زخم بزرگ باشد، احتمالاً نیاز به بخیه خواهید داشت. گاهی اوقات در این نوع شکستگی، شدت آسیب به حدی است که بهتره به جای درمان، دام کشتار شود. این تصمیم ساده نیست اما با مشورت و بررسی باید در مورد آن تصمیم گیری انجام گیرد.

 

درباره سایر بیماری‌ها و عوارض مرتبط با سم گوسفندان اینجا بیشتر بخوانید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011