جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
19 اسفند 1402

پرمصرف ترین گوشت دنیا چیست و سرانه مصرف گوشت در ایران و جهان چقدر است؟

پرمصرف ترین گوشت دنیا
فهرست مطالب

معرفی پرطرفدارترین نوع گوشت در جهان

بر اساس آمار سازمان ملل، گوشت خوک با میزان 36% پر مصرف ترین گوشت در جهان است و پس از آن گوشت مرغ با 33%، گوشت گاو با 24% و گوشت بز و گوسفند با 5% پر مصرف ترین گوشت ها در کشورهای مختلف جهان می باشند. در این مطلب به سرانه مصرف انواع گوشت در جهان خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید، درباره 10 گوشت پر مصرف در کشورهای مختلف جهان صحبت خواهیم کرد.

1- گوشت خوک

گوشت خوک با 36 درصد پرمصرف ترین گوشت در کشورهای مختلف جهان است. گوشت خوک جزو گوشت های سفید محسوب می شود اما، به دلیل رنگ و نوع حیوان در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می شود. در سال 2020، کشور چین بزرگترین تولید کننده گوشت خوک بوده است و اتحادیه اروپا و ایالات متحده در رتبه های بعدي قرار داشتند. در مجموع، این کشورها 76 درصد از تولید گوشت خوک در جهان را به خود اختصاص داده اند.

2- گوشت مرغ

در سطح جهان سالانه بیش از پنجاه میلیارد مرغ پرورش می ‌یابد و در ایالات متحده، بیش از هشت میلیارد مرغ در هر سال برای مصرف مردم این کشور ذبح می‌ شوند. گوشت مرغ محبوب ‌ترین گوشت در آمریکا است. در 50 سال گذشته، مصرف سرانه گوشت مرغ در آمریکا و برخی دیگر از کشورها مانند کشور ایران به شدت افزایش یافته است.

3- گوشت گاو

گوشت گاو 25 درصد از کل مصرف گوشت در کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار سال 2018، ایالات متحده، کشور برزیل و کشور چین بزرگترین تولیدکنندگان گوشت گاو در جهان بودند.

معمولا گوشت گاو در بیشتر کشورها به روش های زیر طبخ می ‌شود:

  • استیک
  • رست بیف
  • کباب
  • بریسک
  • همبرگر
  • استفاده به صورت چرخ کرده

سوسیس و همبرگر با گوشت گاو

گوشت گاو دارای پروتئین بسیار زیادی است. به طوری که پس از امو، گوزن، گاومیش کوهان دار و بوقلمون در رتبه پنجم از لحاظ داشتن پروتئین قرار دارد. همینطور، گوشت گاو سرشار از آهن و ویتامین B12 می باشد. مهم ترین مشکل پرورش گاو تاثیر آن بر محیط زیست است. گاوهای پرورشی عامل اصلی جنگل زدایی، بالاترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای و سنگین ترین مصرف کننده زمین و منابع آبی هستند.

 

4- گوشت بره

گوشت بره، گوشت گوسفند حدود یک ساله است و چهارمین گوشت پرطرفدار در جهان می باشد. مصرف گوشت گوسفند در بین مردم یونان، ترکیه، شمال آفریقا و کشورهای خاورمیانه رایج و در آشپزخانه های پاکستان و افغانستان نیز یافت می شود. در یونان، گوشت بره بخشی جدایی ناپذیر از انواع غذاها و اعیاد مذهبی مانند عید پاک است. همینطور، گوشت بره در فرهنگ باسک در شمال اسپانیا نیر استفاده می شود. توجه داشته باشید، هرچه گوسفند یا بره جوان تر باشد، گوشت لذیذتری خواهد داشت.

  • اگر علاقه مند به یادگیری نحوه تهیه انواع کباب با گوشت گوسفند هستید، خواندن این مطلب از سایت بازار گوسفند را بهتره از دست ندهید.

 

5- گوشت بز

گوشت بز

گوشت بز پنجمین گوشت پر مصرف در جهان است. در گذشته مردم کشورهای آمریکا، کانادا و اروپای شمالی کمتر از گوشت بز استفاده می کردند. اما در سال‌ های اخیر این گوشت در این کشورها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. گوشت بز منبع غنی مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین B12، آهن، روی و پتاسیم می باشد و به این دلیل که چربی کل و چربی اشباع شده آن در مقایسه با سایر گوشت های قرمز کمتر است، سالم ‌ترین گوشت قرمز محسوب می شود.

گوشت بز با داشتن پتاسیم بالا و سدیم کم نسبت به گوشت بره، گوشت گاو، مرغ و خوک، گزینه سالم تری برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و کلیوی می باشد. گوشت بز نه تنها سالم ترین گوشت قرمز می باشد، بلکه از گوشت مرغ نیز سالم تر است.

در این سایت بخوانید: آشنایی با فواید گوشت بز

 

6- بوقلمون

گوشت بوقلمون

بوقلمون ششمین گوشت پر مصرف در جهان است. در حال حاضر گوشت بوقلمون در ایالات متحده و کانادا به طور سنتی به عنوان غذای اصلی برای شام شکرگزاری و در بسیاری از نقاط جهان برای شام کریسمس مصرف می شود. آمریکایی ها با 41 درصد بیشترین مصرف کنندگان گوشت بوقلمون در جهان هستند. همچنین، ایالات متحده بزرگترین تولید کننده و صادر کننده گوشت بوقلمون در جهان است. مصرف بوقلمون از سال 1970 تقریبا دو برابر شده است، زیرا آگاهی افراد از ارزش غذایی و طعم عالی گوشت بوقلمون بیشتر شده است.

 

7- گوشت اردک

اردک، هفتمین گوشت پرمصرف در جهان است و در غذاهای چینی و بخشی از غذاهای شمال شرقی هند بیشترین استفاده را دارد. یک غذای محبوب چینی اردک پکن است که از اردک پکنی تهیه می شود. اردک پکنی رایج ترین اردکی است که در ایالات متحده مصرف می شود. گوشت اردک سرشار از چربی (به ویژه چربی اشباع شده)، کلسترول، پروتئین و آهن است.

8- گوشت بوفالو

گوشت بوفالو، هشتمین گوشت پر مصرف در جهان است. در سراسر جهان، سالانه حدود 26 میلیون گاومیش آبی ذبح می شوند. سالانه 72 میلیون متریک تن شیر و سه میلیون تن گوشت گاومیش در جهان مصرف می شود. مرغوب ترین گوشت گاومیش در هند به نام «پادوا» شناخته می شود که از گاومیش هایی با سن کمتر از 24 ماه تهیه می شود.

9- گوشت غاز

گوشت غاز

غاز، نهمین حیوان پرمصرف در جهان است. به طور کلی گوشت غاز جزو گوشت های سفید در نظر گرفته می شود. چین و مصر بزرگترین تولیدکنندگان گوشت غاز در جهان می باشند. همینطور کشور لهستان بزرگترین تولید کننده این گوشت در اروپا است که گوشت غاز را به آلمان، هنگ کنگ، فرانسه، دانمارک و روسیه صادر می کند. گوشت غاز به دلیل داشتن بافتی متراکم و چربی بالا، مفیدتر و خوش طعم تر از بوقلمون یا مرغ است. اما بر خلاف بوقلمون یا مرغ، چربی آن در زیر پوست می باشد و باعث می شود در طول پخت و پز آبدار بماند.

10- گوشت خرگوش

طعم گوشت خرگوش کمی شبیه به مرغ است و می توان آن را مانند مرغ تهیه کرد. در سال 2017، چین و کره شمالی 73.3 درصد گوشت خرگوش برای کشورهای مختلف جهان تولید کردند. دو کشور اصلی اتحادیه اروپا که گوشت خرگوش تولید می کنند‌‌، اسپانیا و فرانسه هستند.

 

در این سایت بخوانید: معرفی خواص و مضرات گوشت

بیشترین مصرف گوشت قرمز در کشورهای مختلف جهان

مصرف گوشت قرمز در کشورهای مختلف جهان

در حال حاضر، آرژانتینی ها بیشترین سرانه مصرف گوشت گاو و گوساله (39.9 کیلوگرم برای هر نفر در سال) را دارند. اروپایی ها و چینی ها نیز بیشترین مصرف گوشت خوک (به ترتیب 35.5 و 30.4 کیلوگرم به ازای هر نفر) را به خود اختصاص داده اند. همچنین، اسراییلی ها با سرانه مصرف 64.9 کیلوگرم در سال بیشترین میزان مصرف گوشت طیور و قزاقستانی ها با 8.5 کیلوگرم برای هر نفر در سال بیشترین مصرف گوشت گوسفند را از آن خود کرده اند.
بیشترین مصرف گوشت قرمز در جهان

بیشترین مصرف گوشت در جهان به گوشت های زیر اختصاص دارد:

  1. گاو
  2. گوسفند
  3. خوک
  4. مرغ

بر اساس پژوهش های «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) کشورهای استرالیا با ۹۰.۲، آمریکا با ۹۰، آرژانتین با ۸۶.۶ ، اسرائیل با ۸۶ و برزیل با ۷۸ کیلوگرم بیشترین سرانه مصرف گوشت جهان را از آن خود کرده اند. از سوی دیگر کشورهای بنگلادش با ۳.۲۵، هند با ۳.۲۶ و اتیوپی با ۴.۱۶ کمترین سرانه مصرف گوشت در جهان را دارند.

اتحادیه اروپا نیز با مصرف سرانه‌ مصرف گوشت به اندازه ۶۴/۸ کیلوگرم به طور سالانه در رتبه دهم قرار دارد. قیمت بالای گوشت و وجود مسائل فرهنگی در کشورهای در حال توسعه، از عوامل مهم کاهش مصرف گوشت در کشورهای گوناگون می باشند. به عنوان مثال، در کشور هند به این دلیل که آیین رایج هندو می باشد، بیشتر مردم گیاه ‌خوار هستند.

 

 

سرانه مصرف گوشت در ایران

سرانه مصرف گوشت به ویژه انواع گوشت قرمز در کشور ما به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است. طبق آمارها، سرانه مصرف گوشت در دهه گذشته ۱۳ کیلوگرم بوده است. این میزان با افزایش قیمت گوشت در هر سال به میزان یک کیلوگرم کاهش داشته است. به طوری که طبق آمار سال 1401 سرانه مصرف گوشت در کشور به ۳ کیلوگرم برای هر نفر رسیده است.

در سال های اخیر مردم ایران به دلیل گران بودن گوشت قرمز به سمت مصرف گوشت مرغ روی آورده اند. به طوری که میزان مصرف گوشت مرغ در ایران از ۲۴ کیلوگرم در یک دهه پیش به ۳۲ کیلوگرم رسیده است. متاسفانه، قیمت مرغ نیز در کشور ما رشد بسیار زیادی داشته است.

سرانه مصرف گوشت در خاورمیانه

طبق آمار “سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)”، در بین کشورهای عربی و خاورمیانه متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز مردم فلسطین بیشتر از کشورهای دیگر است. سرانه مصرف گوشت در کشور فلسطین به طور سالانه ۹۷ کیلوگرم برای هر فرد می باشد. بر اساس این گزارش، پس از کشور فلسطین، کشورهای کویت، امارات و عربستان بیشترین سرانه مصرف گوشت در خاورمیانه را دارند. سرانه مصرف گوشت در کشور کویت به طور متوسط ۶۷ کیلوگرم برای هر نفر در سال است. همینطور، در کشور امارات ۶۲ کیلوگرم و در کشور عربستان ۵۴ کیلوگرم برای هر فرد می باشد.

 

این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از فائو، سرانه مصرف گوشت در کشور ما کمتر از ۱۲ کیلوگرم برای هر فرد در سال می باشد. همچنین، طبق گزارش این نهاد بین‌المللی در سال ۱۳۹۹، سرانه مصرف گوشت در کشورهای مختلف جهان به ۴۱ کیلوگرم رسیده است. بنابراین، در بین کلیه کشورهای جهان که ۱۹۶ کشور هستند، رتبه کشور ما ۹۸ می باشد.

 

جهت اطلاع از قیمت گوسفند زنده کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011