جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
2 اردیبهشت 1402

هر چند وقت یکبار باید گله گوسفندان را انگل زدایی (کرم زدایی) کرد؟

انگل زدایی گوسفند
فهرست مطالب

چگونگی انگل زدایی گوسفند

بر هیچ کس پوشیده نیست که در میان طیف گسترده‌ای از حیوانات به خصوص حیوانات اهلی، گوسفندان و بز ها بیشترین حساسیت را به انگل های داخلی دارند. به دلایل مختلف برخی از دامپزشکان بر این باورند که در بدن گوسفند ها برای اکثر انگل ها امکان حیات وجود دارد، به عبارتی در بخش هایی از بدن گوسفندان همیشه انگل یا کرم وجود دارد و فقط دامداران مجبور به کنترل و کاهش تعداد این موجودات خطرناک برای سلامتی دام های خود هستند. انگل زدایی در مجتمع های دامپروری به روش های مختلف ، با هدف از بین بردن کامل جمعیت این موجودات پیگیری می شود.

مطلع شدن از مضر بودن انگل ها (کرم ها) برای سلامتی گوسفندان و بز ها، ممکن است برای دامداران کم تجربه و جدید امری دلسرد کننده و نگران کننده تلقی شود، اما بایستی بدانید برای بهبود ضریب تبدیل و همچنین جلوگیری از شیوع بیماری ها در گله های دام هایی همچون گوسفند ، انگل زدایی یک امر شایع و مهم محسوب می شود.

در این مقاله تخصصی از سایت بازار گوسفند قصد داریم درباره مقابله با انگل های گوسفند به ذکر نکاتی بپردازیم . امیدواریم این مطلب برای شما علاقه مندان به رشته دامداری مفید واقع شود.

هر چند وقت یکبار باید به گوسفندان را انگل زدایی کرد؟

همانطور که اشاره کردیم  غیر ممکن، غیر واقعی و صراحتا غیر ضروری است که انتظار داشته باشید همه‌ی انگل های موجود در بدن دام های گله‌ی خود را نابود کنید. اساسا گوسفندان می توانند درصد کمی از انگل های داخلی را بدون داشتن خطری برای سلامتی خود تحمل کنند . با این حال اگر در منطقه ای زندگی می کنید که از هوای گرم و مرطوبی برخوردار است (یا مشغول به نگهداری از حیوانات حساس و بیماری هستید) ، دانستن نکات دقیقی در مورد انگل زدایی، برای شما امری ضروری و مهم محسوب می شود.

دفعاتی که باید به مبارزه با این موجودات بپردازید، معمولا هر 3-4 هفته یکبار خواهد بود. این پاسخ به نسبت ساده ای در پاسخ به پرسش فوق می باشد . پاسخ پیچیده تری نیز در این باره وجود دارد که به تنظیم یک برنامه انگل زدایی دقیق متناسب با شرایط آب و هوایی، نوع نژاد دام، وضعیت نگهداری و … می پردازد.

انگل ها می‌توانند تلفات ویرانگری را در گله های گوسفندان و بزها ایجاد کنند. پس این موارد را حتما جدی بگیرید.

با یک کلیک، جدیدترین قیمت گوسفند زنده را از ما بپرسید.

کرم زدایی گوسفندان

 

جدول زمانی مبارزه با انواع کرم های موجود در بدن گوسفندان :

به طور کلی تعیین زمان و نحوه اصولی کرم زدایی (مبارزه با انواع انگل ها) باید حتما توسط دامپزشک تعیین شود اما معمولا اوقات مشخصی برای انجام چنین فرایندی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. به عنوان مثال برای میش هایی که از مراتع طبیعی تغذیه می کنند ، باید حدود 2 هفته قبل از جفت گیری ، انگل زدایی انجام شود . این بدین خاطر است که تقریبا تعداد تخم های انگل بلافاصله قبل و بعد از عمل جفت گیری به طور چشمگیری افزایش می یابند.

لاروها همچنین درست در زمانی که گوسفندان در مراتع طبیعی چرا می کنند ، با سرعت بیشتر تکثیر پیدا خواهند کرد و خطر عفونت های حاد را بیشتر می کنند . چنانچه به هر دلیلی انگل زدایی قبل از جفت گیری گوسفندان انجام نشده باشد ، باید تحت نظر دامپزشک در زمان بره زایی این مورد اتفاق بیفتد. توجه به نوع علوفه مصرفی و آب آشامیدنی این حیوانات نشخوارکننده در جلوگیری از تکثیر زیاد انگل ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

در مورد بره ها باید بگوییم که از سن 6 هفتگی باید به طور مرتب انگل زدایی شوند. از آنجایی که بره های جوان توانایی کم تری در مقایسه با میش ها و قوچ ها برای مبارزه و تحمل انگل ها دارند، می بایست با دقت بیشتری کرم زدایی شوند.
همچنین هر زمانی که گوسفند جدیدی را به گله خود وارد می کنید، باید قبل از ورود به گله این دام جدید قرنطینه و انگل زدایی شود . مخلوط کردن گوسفندان بیمار با گوسفندانی که قبلا معاینه و بررسی شده اند، تمام تلاش های قبلی و مفید شما را تحت الشعاع قرار خواهد داشت. حتما گوسفندانی که نشانه هایی از قبیل ضعف ، چشم و پلک کم رنگ ، کم وزنی و … دارند را با دقت بیشتری بررسی نمایید.

چه مدت بعد از عملیات انگل زدایی، کرم ها از بدن این حیوانات خارج می شوند؟

در بیشتر موارد ، گوسفند طی چند روز پس از درمان انگل ها را دفع می‌کند. با این حال تا اثر بخشی کامل درمان صورت گرفته، بسته به شرایط مختلف، این بازه‌ی زمانی ممکن است تا دو هفته نیز به طول بیانجامد.

 

مبارزه با انگل های دامی

علائم گوسفند مبتلا به انگل چیست؟

در صورت مشکوک بودن دام ، علائم معتددی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

برخی از رایج ترین نشانه ها عبارتند از :

  1. نخوردن غذا و کاهش وزن یا عقب ماندن از گله
  2. ضعف و بی حالی
  3. بطری تحت فک
  4. ترشحات بینی
  5. لاغری
  6. اسهال
  7. کم خونی شدید (کم رنگ شدن چشم ها)
  8. شل شدن اعضای بدن
  9. تورم زیر گلو

توجه داشته باشید که اساسا گوسفندانی که جوان تر هستند یا بیشتر در معرض استرس ها ناشی از خشکسالی، کمبود غذای زمستانی، اواخر آبستنی ، شیردهی و … قرار می گیرند، بیشتر مستعد قرار گیری در معرض خطر ناشی از رشد بیش از حد انگل ها و کرم های مختلف خواهند بود.

بهترین شیوه‌ی انگل زدایی گوسفندان چیست؟

شیوه های انگل زدایی گوسفند
چندین روش مختلف برای این منظور وجود دارد که بسته به شرایط گوناگون از آنها استفاده می شود. به طور کلی سه دسته از کرم ها با چند نوع در هر دسته وجود دارد. بهتر است بدانید که اگر یک گونه از یک دسته در برابر یک روش مقاومت کند، احتمالا نابودی بقیه گونه های آن دسته نیز با این روش ممکن نخواهد بود.

این سه دسته عبارتند از :
Benzimidazoles – Valbazen, SafeGuard, Panacur
Avermectins: Ivomec, Cydectin, Eprinex, Dectomax
Imidazothiazoles: levamisole, Pyranted, Morantel, Tramisol

 

به عنوان یک دامدار موفق برای تشخیص صحیح و اصولی باید از دامپزشک کمک بخواهید، اما در اینجا چند نکته کلی وجود دارد :

آلبندازول بیشترین تاثیر را بر روی کرم های نواری دارد اما در میش های باردار نباید استفاده شود.
سایدکتین کرم های نواری را به خوبی درمان نمی کند اما در از بین بردن کرم های گرد بسیار موثر است.
لوامیزول یکی از موثرترین داروهای ضد انگلی بوده که در درمان دام های مبتلا به کرم مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات تکمیلی در مورد انگل های گوسفندی :

تاثیرات انگل‌ها بر گوسفندان می‌تواند از علائم غیر قابل شناسایی تا علائم بالینی واضح و حتی عامل مرگ آور متغیر باشد. بروز این علائم اغلب با دوره‌های تنش زا مانند بره زایی، از شیر گرفتن بره‌ها و تغذیه نامناسب تشدید می‌شود. توجه داشته باشید که کنترل و ریشه کنی انگل‌های خارجی و داخلی گوسفندان به مدیریت صحیح گله و استفاده درست از داروها و مواد شیمیایی مرتبط با علم دامپزشکی متکی است.

در بیشتر مناطقی که پرورش گوسفند در آن بیشتر انجام می‌شود، انگل های داخلی که بیشتر دامداران آن را به عنوان کرم می‌شناسند، به عنوان یک بیماری کم علامت و رایج گله های گوسفندان بسیار تهدید می‌کنند.

 

درمان کرم گوسفند

اکنون که در مورد چگونگی و زمان انگل زدایی گوسفندان دانستید ، آشنایی با نکات زیر نیز برای شما مفید خواهد بود .

  • داروی مناسبی را باید انتخاب کنید :

داروهای کرم زدایی برای گوسفندان انواع مختلفی دارند. بیشتر آنها به صورت مایع هستند که با سرنگ های مخصوص به دام خورانده و یا تزریق می شوند . با دامپزشک خود برای انتخاب بهترین دارو و مناسب ترین شیوه‌ی مصرف ، حتما مشورت نمایید. از آنجایی که گوسفندان برای تولید گوشت یا شیر پرورش داده می شوند، باید زمان خروج دارو از بدن نیز چک شود. شما همچنین باید دوز مناسبی از دارو را استفاده نمایید . ثبت وزن دام قبل از مصرف و دو هفته بعد از مصرف دارو نیز برای تشخیص اثر بخشی آن موثر خواهد بود.

برای گوسفندان سنگین وزن تر باید دوز بیشتری استفاده شود. شما باید از مصرف بیش از حد دارو خودداری نمایید اما توجه داشته باشید که استفاده کم نیز خطرناک خواهد بود زیرا نه تنها اثری بر مبارزه با انگل ها نخواهد داشت ، بلکه می تواند مقاومت انگل ها را نیز به این دارو افزایش دهد.

  • در هنگام انگل زدایی ، گله خود را مدیریت نمایید :

یکی از بزرگترین چالش ها هنگام کرم زدایی گوسفندان در گله های بزرگ، اطمینان حاصل نمودن از مصرف کامل و صحیح دارو بر روی تک تک اعضای گله می‌باشد. وقتی صدها حیوان در یک مجتمع دامپروری وجود دارد ، درمان همه اعضای گله دشوار خواهد بود . از پلاک یا اسپری رنگ برای تشخیص حیواناتی که تحت درمان قرار گرفته اند، استفاده نمایید. به این ترتیب میزان کارایی درمان بیشتر مشخص خواهد شد.

  • مشخصات و مراحل درمان هر یک از گوسفندان را در یک دفتر یا برنامه کامپیوتری ثبت نمایید :

با رعایت این نکته با اطمینان بیشتری می توانید مراحل درمان را پیگیری نمایید. همچنین با ثبت اطلاعات تک تک اعضای گله دید روشنی نسبت به مشخصات دام های خود در آینده خواهید داشت. اعتماد کردن به حافظه خود و ثبت نکردن اطلاعات گله ، در مقیاس های بزرگ تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت . مهم نیست که فکر کنید حافظه شما چقدر قوی است. از آنجایی که گوسفندان بسیار شبیه به یکدیگر هستند، با پلاک کوبی و ثبت شماره پلاک و مشخصات دام در یک دفتر معین، مطمئنا کم تر دچار زیان خواهید داشت. بدون شک یک سیستم مناسب برای ردیابی دام های بیمار بسیار کارآمد می باشد.

  • محیط مناسبی را برای نگهداری گوسفندان خود در نظر بگیرید :

انگل زدایی

انگل گوسفند

وقتی محیط نگهداری تمیز باشد و از فضای کافی نیز برخوردار باشد، احتمال تخم ریزی و تکثیر انگل نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وقتی در یک جایگاه تعداد گوسفند کمتری نگهداری شوند، درمان نیز آسان تر صورت می گیرد.

  • فقط به یک داروی خاص اکتفا نکنید:

همانطور که گفتیم، بدون شک تشخیص روش درمان و داروی ضد انگل مناسب، با دامپزشک خواهد بود اما به خاطر اینکه برخی انگل ها به خصوص در یک منطقه جغرافیایی معین به یک دارو از یک شرکت خاص در طول زمان مقاوم شده اند، بهتر به یک محصول مشخص برای پیگیری درمان اکتفا نکنید.

در ضمن تغذیه خوب به ویژه‌ای جیره‌ای که حاوی مقادیر کافی پروتئین و مواد معدنی و ویتامینی باشد برای افزایش سیستم ایمنی بدن گوسفندان ضروری است. اینگونه حیوانات در صورت تغذیه نامناسب نمی‌توانند از پتانسیل ژنتیکی خود در جهت مقاومت با این مشکل بهره ببرند. اهمیت مواد مغذی مانند پروتئین کاملا اثبا شده است. گوسفندان مبتلا به بیماری یا انگل غیر مولد می‌شوند و بره های ضعیفی را به دنیا خواهند آورد. آنها همچنین برای سیر کردن بره های تازه متولد شده خود با مشکل مواجه خواهند شد.

  • مدام چراگاه دام های خود را تغییر دهید:

از آنجایی که اکثر انگل ها از طریق چرای گوسفندان در مراتع آلوده، به بدن این حیوانات منتقل می شود، بهتره در صورت امکان به صورت مرتب چراگاه دام های خود را تغییر دهید. واقعیت این است که حدود 3 هفته از زمانی که گوسفند لارو کرم را بخورد لازم است تا رشد آن کامل شود. پس به همین دلیل با حرکت دادن دام ها بین مراتع مختلف تعداد انگل های کم تری در صورت آلوده بودن یک بخش به بدن اعضای گله منتقل می شود.

در کل گوسفندان نسبت به انگل ها به خصوص کرم های داخلی آسیب پذیر تر هستند. تکه های کوچک مدفوع حاوی انگل های داخلی در مراتع به راحتی در خاک متلاشی و پشخ می‌شوند و سلامت تمام گله را تهدید می‌کنند.

در سایت بازار گوسفند بخوانید : استفاده صحیح از مراتع و چراگاه های طبیعی

آیا انگل زدایی با روش های درمانی واقعا ضروری است؟

علی رغم آنچه که در بالا گفتیم، گاهی اوقات در صورت نداشتن علائم شدید بیماری، این عمل ضروری به نظر نمی رسد. اگر بتوانید از یک برنامه چرخشی مرتب برای چرای دام های خود در هر بخش از مراتعی که در اختیار داری ، استفاده نمایید، گوسفندان شما دچار مشکلات حادی نخواهند شد. هنگامی که علف های موجود در یک چراگاه بلندتر باشند، احتمال انتقال انگل ها از خاک به بدن این دام ها کاهش پیدا می کند. انتخاب نژادهای مقاوم نیز در مبارزه با انگل های زیان آو ، روش کارآمد دیگری نیز می باشد که در انتها لازم است به آن اشاره کنیم.

معمولا برای اینکه دام های یک گله نسبت به انگل ها مصونیت پیدا کنند، لازم است حداقل برای یکبار در معرض آنها قرار بگیرند. هدف نباید ریشه کنی کامل انگل ها باشد، بلکه دامداران باید حداکثر تلاش خود را برای کنترل زیان های انگل ها به کار بگیرند.

 

بررسی شیوه‌های مبارزه با انگل‌های خارجی دام

انگل خارجی دام

انگل‌های خارجی نیز همچون انگل‌های داخلی، سلامت حیواناتی همچون گاو، گوسفند و بز را با خطر رو به رو می‌کند. همانطور که اشاره شد به طور کلی انگل‌ها از بدن دام تغذیه ‌می‌کند و در حقیقت سبب ضعیف شدن آنها خواهند شد. انواع انگل خارجی به چند دسته مختلف از جمله کنه، مگس، پشه، کک، ساس و پشه طبقه بندی می‌شوند.

انگل های خارجی که به عنوان آفاتی خونخوار نیز شناخته می شوند، بر پتانسیل بدنی گوسفندان، بزها و حتی گاوها بسیار تاثیر گذاشته و حتی باعث کاهش وزن، کاهش عملکرد تولید مثلی و بروز علائم تنش آور خواهند شد. کرم های ماده بالغ در میان کودها تخم گذاری می کنند. لاروها از تخم بیرون می آیند و قبل از اینکه بتوانند میزبان بعدی را آلوده کنند، چندین مرحله رشد را طی می کنند. در طول ماه های گرم سال، در صورت عدم نظافت صحیح جایگاه، تعداد قابل توجهی لارو در مرتع شما می توانند پیدا شود.

به جز انگل‌های داخلی، انگل‌های خارجی نیز تا حدود قابل توجهی ناقل بیماری هستند. گوسفند، گاو یا بزی که به انگل خارجی مبتلا شده باشد با مالیدن مداوم بدن خود به سطوح مختلف (به دلیل گزش توسط انگل خارجی)، کاهش وزن، کم خونی، کاهش تولید محصولات دامی و بروز علائم آلرژی نشان می‌دهند که به چنین انگل‌هایی مبتلا شده اند.

جهت مبارزه و جلوگیری از رشد چنین انگل‌هایی در گله‌ها باید یکسری موارد توسط دامداران انجام شود که عبارتند از:

  1. استفاده از یک جیره غذایی مناسب و متعادل در تمام طول زمان نگهداری و پرورش
  2. اجرای واکسیناسیون صحیح و زمان بندی شده کل گله
  3. استفاده از حمام ضد کنه یا حمام شیمیایی
  4. ضدعفونی کردم مدام جایگاه نگهداری دام زنده از طریق شعله افکنی، سم پاشی و آهک پاشی
  5. عدم نگهداری تعداد زیادی دام در یک جایگاه کوچک و توجه به تراکم دام
  6. تا حد امکان سعی کنید از چراگاه مشترک استفاده نشود
  7. قرنطینه دام‌ خارجی در بدو ورود به جایگاه برای یک زمان مشخص

 

لزوم استمرار استفاده از ضد انگل‌ها در حرفه دامپروری:

بیماریهای انگلی دام

متاسفانه در چند سال گذشته شاهد رشد سرسام‌آور هزنیه‌های پرورش دام سبک و سنگین بوده‌ایم. با این وجود این گرانی‌ها، فرد دامدار به دلیل عدم رشد کافی قیمت دام و محصولات دامی سود مناسبی را بدست نمی‌آورد. همین موضوع سبب شده در همین مدت دیگر دامداران تمایل چندانی به استفاده از مکمل‌ها و دارو‌هایی همچون ضد انگل نداشته باشند.

اگر شما نیز همین عقیده را دارید باید بگوییم که مصرف واکسن، مکمل و ضدانگل با وجود گرانی برای رشد دام ضروری است. بااینکه شاید از لحاظ اقتصادی به صرفه به نظر نرسد اما چنانچه از این قبیل محصولات جانبی به خصوص ضد انگل استفاده نکنید، با ضررها شدید‌تری رو به رو خواهید شد. عدم استفاده از ضد انگل به جز ایجاد بیماری‌ها مختلف وضعیت ضریب تبدیل گله شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برخی دیگر از عوارض استفاده نکردن از ضدانگل‌ها عبارتند از:

  1. بروز بیماری کبدی و ریوی
  2. متوقف شدن رشد دام
  3. اختلال در فرایند هضم و جذب خوراک

کرم های ریه: 

کرم های ریوی داخل ریه را تحریک می‌کنند و باعث واکنش موضعی با مخاط و گلبول های سفید خون می‌شوند که سعی در از بین بردن انگل ها دارند. تحریک و درد باعث سرفه گوسفندان خواهد شد. در ضمن گوسفندانی که مبتلا به این عارضه هستند برای اینکه اکسیژن را بیشتر به ریه های آسیب دیده خود برسانند، با سرعت تنفس می‌کنند.

کرم معده:

انگل های معده خون خوارانی حریص هستند که پوشش درونی معده را برای دسترسی به جریان خون از بین می‌برند. تخریب دیواره معده می‌تواند باعث درد شکم، اسهال، کم خونی و کاهش وزن به دلیل ناتوانی حیوان در فرایند هضم کامل غذا شود.

اکثر گوسفندانی کم خون هستند به خاطر انگل ها دچار این مشکل می‌شوند و از طریق لثه و چشم هایی که به رنگ سفید نزدیک تر است، کم خونی در آنها به وضوح دیده می‌شود.

معمولا بررسی رنگ چشم برای تعیین شدت عفونت انگل بسیار مهم است. رنگ قرمز روشن نشان می‌دهد که شدت انگل در بدن گوسفندان کم است،

پلک سفید تقریباً سفید علامت هشدار دهنده کم خونی است. در چنین حالتی تعداد کرم های موجود در دستگاه گوارش گوسفند به حدی است که خون حیوان را می‌توانند به راحتی تخلیه کنند. در صورت عدم درمان درست، چنین حیوانی به زودی تلف خواهد شد.

 

در رابطه با کم خونی گوسفند و بز اینجا کامل تر بخوانید.

کم خونی گوسفند

کرم های کبد:

این نوع انگل ها بافت کبد را سوراخ می‌کند و در حالی که بدن در تلاش است تا این آسیب را ترمیم کند، زخم ایجاد شده، گوسفندان را آزار می‌دهد. به خاطر همین مشکل، کبد هم بخشی از عملکرد طبیعی خود را که شامل فیلتر کردن خون از سموم و مواد زائد است را از دست می‌دهد. به همین خاطر هم تجمع این سموم در خون گوسفند می‌تواند به سایر اندام ها از جمله مغز آسیب جدی وارد کند.

چرخه زندگی کرم های حلقوی

کرم‌های متعددی در بدن بزها و گوسفندان یافت می‌شوند در این بخش به بررسی عوامل شاخص و بیماری زا کرم حلقوی می‌پردازیم.

چرخه زندگی کرم های حلقوی شامل بخشی از زندگی شان است که داخل بدن حیوان و روی مراتع سپری می‌شود. کرم‌ها یا انگل‌های خارجی در بدن میزبان جفت گیری کرده و ماده ها تخم می گذارند، تخم‌ها وارد مدفوع شده و تخم‌ها تبدیل به لاروهای عفونی می شوند که در مدفوع باقی می مانند. این لاروها سپس از مدفوع خارج شده و به روی علوفه ها می روند که در آن جا در طول چرا توسط حیوان دیگری خورده می شوند. بنابراین چرخه زندگی آنها کامل می شود. از زمان بلعیدن لاروها تا تخم گذاشتن کرم های بالغ، حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد و زمان رشد تخم‌ها و تبدیل آنها به لارو 7 تا 10 روز می باشد (به ویژه در طول ماه‌های تابستان کمتر است).

بنابراین آلودگی مرتع می تواند منجر به انتقال سریع آن گردد. در طول ماه های سردتر رشد لاروها روی مرتع به تأخیر افتاده و ممکن است 1 تا 2 ماهه طول بکشد تا به مرحله لارو عفونت زا برسد. بنابراین آلودگی مرتع کاهش می یابد.

لارو عفونت زا دارای یک پوشش محافظ است که باعث مقاومت آن در برابر شرایط محیطی می شود و به آن اجازه می دهد ماده‌ها زنده بمانند، بنابراین باعث افزایش پتانسیل انتقال میگردد. زمانی که درجه حرارت و رطوبت مناسب باشد، رشد و زنده ماندن آنها و الودگی مرتع ادامه می یابد. ولی اگر درجه حرارت زیاد بالا برود (بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد) و یا کاهش یابد (کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد) و یا رطوبت هوا کم شود (کمتر از 75 تا 80 درصد میزان رطوبت نسبی یا رطوبت مدفوع) رشد به تأخیر افتاده و آلودگی مرتع کاهش می یابد.

انتقال انگل ها می‌تواند با استفاده از انجام کنترل هایی کاهش یابد و تعداد انگل ها در بدن حیوان و روی مرتع کنترل شود.

اساسا روش های تشخیص حیوانات دارای انگل، براساس نوع انگل موجود، دارای علایم گوناگونی هستند. معمول ترین علایم شامل پوشش مویی ضخیم، اسهال، افسردگی، از دست دادن وزن، بی اشتهایی و آرواره بطری شکل می باشد. یافته های تشخیص آزمایشگاهی شامل کم خونی، افزایش تعداد تخم های دفعی و از دست دادن پروتئین پلاسما می باشد.

جمع بندی:

شکی نیست که انواع انگل های داخلی و خارجی سلامت گله شما را تهدید می کنند. از این رو داشتن یک برنامه موثر جهت کنترل و ریشه کنی انگل ها می تواند تا حد زیادی گوسفندان شما را از ضرر و زیان و هدر رفت انرژی نجات دهد. زمانی که بار میکروبی و انگلی در گله کاهش پیدا می کند، ظرفیت این حیوانات در جهت بهبود ضریب تبدیل و افزایش تولید محصولات دامی منجر شود. در کل باید بدانید که هنگامی که فشار آفات افزایش می یابد، سرمایه شما دامداران با خطرات بیشتری رو به رو خواهد شد. در ضمن پایش امتیاز وضعیت بدنی هر یک از اعضای گله می تواند به تعیین اینکه آیا بار انگلی دامداری شما در مرحله خطرآفرین هست یا نه کمک کند.

سعی کنید از نکات اشاره شده در این مقاله حتما مبارزه و درمان بیماری های انگلی گوسفندان خود استفاده نمایید.

در انتها برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های گوسفندان اینجا کلیک نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام. ممنون ازآموزش هاتان