جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
10 مرداد 1402

کنه زدایی گوسفند و بز | حمام ضد کنه

کنه زدایی گوسفند و بز
فهرست مطالب

روش های کنه زدایی از گله گوسفندان

کنه ها موجوداتی آزاردهنده هم برای دامداران و اشخاص شاغل در این حوزه و هم برای خود گوسفندان می‌باشند که در بسیاری مواد به عنوان عامل بیماری‌زا نیز به حساب می آیند.

کنه ها حشرات کوچکی هستند که انگلی شکل بوده و خطرات مختلفی برای سلامت گله شما ایجاد می‌کنند. خون موجودات زنده، غذای این حشرات محسوب می شود. کنه ها می تواند در بدن حیوانات زیادی از جمله گوسفندان، سگ ها، گربه ها و … وجود داشته باشند. نقاطی از بدن حیوانات که جریان خونی بالاتری در آنها وجود دارد مهم ترین قسمت های حضور کنه ها در بدن می باشد. آنها به این قسمت ها می‌چسبند و از آن تغذیه می‌کنند.

در این بخش می خواهیم به شما نحوه ساخت حمام ضد کنه برای از بین بردن این موجودات مضر کاربرد دارد را آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید .

معمولا کنه ها و سایر حشرات موذی به دلیل وجود شرایط مناسب و مهیا که برای ادامه زیست شان ضروری است، در دامداری ها و مرغدارها به وفور وجود دارند. همانطور که اشاره شد وجود چنین موجوداتی خساراتی از قبیل خسارات مالی و بهداشتی برای واحدهای دامداری ایجاد می کنند.

گزش دام زنده و مکیدن خون این حیوانات توسط کنه می توانند سب انتقال بیماری، لاغری دام، کم ارزش شدن پوست دام و … شود.

کنه نر و ماده پس از مکیدن و خوردن خون شروع به جفت گیری می کنند. این جفت گیری خود سبب پدید آمدن هزاران تخم جدید این موجود می شود. این بدان معنا است که در صورت جلوگیری نکردن از ادامه زیست کنه ها، آنها در مدت زمان کوتاهی می توانند به شدت تکثیر یابند و کار شخص دامدار را با مشکلات بیشتری روبه رو نمایند.

کنه زدایی با استفاده از حمام دادن و شست و شوی گوسفندان و دیگر انواع دام زنده از اواخر ماه شهریور و اوایل مهرماه که فصل مناسبی برای این حمام می‌باشد روشی نسبتا موثر برای مبارزه با کنه ها است. البته توجه داشته باشید که حمام دادن این حیوانات به دلیل استفاده از سموم در آب باید به صورت اصولی و دقیق انجام شود. همچنین در هنگام استفاده از سموم مناسب، طبق دستور العمل درج شده بر روی محصول از آن استفاده شود.

 

  • چنانچه می خواهید از آخرین تغییرات قیمت گوسفنده زنده در بازار گوسفند مطلع شوید کلیک نمایید.

 

نحوه کنه زدایی

 

حمام ضدکنه

نکاتی که در هنگام ساخت حمام ضد کنه باید در نظر بگیرید عبارتند از : 

همانطور که اشاره کردیم وجود بخش در مجتمع دامپروری تحت عنوان حمام ضد کنه یا شستشوی گوسفند و سایر دام ها امری حیاتی و مهم است.

اساسا ساختمان حمام ضدکنه از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. قسمت انتظار (جهت نگهداری از گوسفندان)
  2. راهرو
  3. حوضچه (حمام)
  4. قسمتی برای خشک شدن و استراحتگاه گوسفندان

سعی کنید حمام خود را به صورت مستطیل شکل و طویل حدود 8 متر در 2.5 متر داخل زمین بسازید تا گوسفندان بتوانند یکی یکی به داخل حمام وارد شوند. در دو انتها این مسیر دو رمپ را با شیب ملایم برای ورود و خروج گوسفندان قرار دهید. مجرایی نیز برای خروج آب پس از اتمام کار در نظر بگیرید.

یک لوله با دهانه گشاد برای ورود آب به محفظه حمام ضد کنه خود در نظر بگیرید.

برای شروع بهتر است محفظه حمام کاملا از آب پر نشود زیرا امکان سر ریز شدن آب پس از ورود گوسفندان وجود دارد.

گوسفندان باید به آرامی و کم کم وارد محوطه حمام شوند. اجرای این کار برای جلوگیری از خطر ازدحام و خفگی گوسفندان ضروری است.

مدت زمان کافی جهت حمام دادن هر راس گوسفند 30 ثانیه بوده و بهتره قسمت سر و گردن نیز دو مرتبه در زیر آب قرار بگیرد.

پس از کاهش محلول داخل حمام به میزان ۱۰ درصد با حداکثر ۳۰ درصد، باید مجددا محلول اسمی (البته با غلظت بیشتر) تهیه و به حمام اضافه نمود.

تا حد امکان بهتره شرایط آب و هوایی معتدل و ساعت بین 9 صبح تا 4 بعد ظهر را برای این کار انتخاب کنید. در هوای سرد به دلیل وزش باد و کاهش دمای هوا امکان بروز بیماری وجود دارد.

مخلوط کردن آب حما به وسیله یک تکه چوب به صورت مرتب از ته نشین شدن سم جلوگیری می‌کند. این نکته را حتما در نظر بگیرید.

چنانچه در منطقه شما شدت آلودگی به هر علت زیاد باشد، با مشورت دامپزشکان و افراد کارشناس باید فرایند حمام دادن گوسفندان پس از 10 روز دوباره تکرار شود.

حمام ضد کنه برای گوسفندان

 

توصیه می شود گوسفندان خود را در مرحله ای که پشم کم تری دارند حمام دهید. گوسفندانی که در بدن آنها زخمی وجود دارد برای اینکه  این زخم دچار عفونت نشود بهتر است وارد حمام نکنید و پس از بر طرف شدن زخم این کار را انجام دهید.

در ضمن برای استفاده از حمام ضد کنه، باید تقریبا 20 روز از زمان چیدن پشم گوسفندان گله شما گذشته باشد.

همچنین باید پیش از ورود دام سبک به حمام، کلیه اعضا گله را از نظر بدنی معاینه کرد د و گوسفندان دارای زخم و بی حال، برای بررسی بیشتر جدا شوند.

ساخت و استفاده از این حمام باعث می شود سطح بهداشت در مجمتع دامپروری شما بالا رود.

کنه زدایی گله باید به شیوه کنترل شده و بهداشتی انجام شود. برای این کار شما باید حتما از لوازم حفاظتی مانند ماسک و دستکش و لباس مناسب و پوشیده استفاده کنید.

مواد ضدعفونی کننده مناسب را برای این حمام به کار ببرید. (برای کسب اطلاع بیشتر در این خصوص می توانید از دامپزشکان و فروشندگان لوازم دامداری سوال کنید.)

تمام بدن گوسفندان را در محفظه حمام قرار دهید. مواظب باشید که گوسفند از آب که با مواد ضدعفونی کننده آغشته است نخورد. می توانید قبل از شروع گوسفند خود را سیراب کنید.

توجه : فردی که مشغول حمام دادن دام ها هست، به هیج وجه نباید در حوضچه قرار گیرد و همچنین نباید دام های که کم تر از سه ماه سن دارند را حمام ضدکنه داد.

در قسمت استراحتگاه سعی کنید حداقل 10 گوسفندان را زیر نور آفتاب قرار دهید تا باقی مانده محلول ضدعفونی از بدن این حیوانات خارج شده و تا حد امکان بدن شان خشک شود. از آنجا که این آب خارج شده از پشم گوسفندان تازه بیرون آمده از حوضچه باید به داخل حمام برگردد، لبه های استراحتگاه باید مناسب تعبیه گردند. همچنین کف حمام نیز باید دریچه و چاهکی برای تخلیه آب پس از اتمام کار وجود داشته باشد.

استفاده از سم های کنه کش

سمپاشی دامداری

همانطور که اشاره کردیم راه دیگری برای مبارزه با کنه ها، استفاده از سم های کنه کش است. این سم ها را از راه های مختلفی می توان استفاده کرد. برای مثال، حمام کردن، سم پاشی، پودر پاشی و دوش دادن از راه های استفاده از سم های کنه کش هستند. انجام دادن هر کدام از این کارها به تعداد دام و وضع دامداری بستگی دارد. بهتر است قبل از انجام هر کدام از این کارها، با دامپزشک مشورت کنید. به خصوص برای انتخاب سم باید از دامپزشک کمک بگیرید. زیرا استفاده از سم نامناسب، باعث به هدر رفتن پول شما می شود. به علاوه، ممکن است سمی که شما انتخاب کرده اید، بر روی کنه‌ها بی اثر باشد. همچنین کنه ها را نسبت به سم های دیگر مقاوم کند.

سم پاشی بدن دام و طویله ها

سم پاشی باید در یک زمان، هم بر روی بدن دام و هم در محل نگهداری دام ها یعنی طویله و آغل انجام بشود. به این ترتیب، کنه هایی که در طویله دام‌ها هستند، نمی توانند دوباره دام‌ها را آلوده کنند. در فصل تابستان بهتر است، ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار سم پاشی کرد.

شما می توانید با انجام کارهایی ساده به شرح زیر اثر سم ها را بیشتر کنید:

  • قبل از سم پاشی، بدن دام را بشویید و خوب تمیز کنید.
  • دامداری را قبل از سم پاشی تمیز کنید.
  • زباله ها و مدفوع دام رابه طور مرتب از طويله خارج کنید.
  • علف‌های هرز، جای خوبی برای جمع شدن و رشد کنه ها هستند. بهتره این علف ها را بسوزانید.
  • برای نابود کردن کنه‌ها، می توان مرتع‌ها را زه کشی کرد.
  • باتلاق‌ها و مزرعه ها جای خوبی برای ارشد کردن و زیاد شدن کنه ها هستند. با پر کردن باتلاق‌ها و شخم زدن مزرعه ها می توانید کنه ها را نابود کنید.

اهمیت کنه زدایی گله گوسفند و بز

کنه و انگل های مختلف به دلیل تغذیه مستقیم از خون و بافت های مختلف بدن می توانند باعث انتقال بیماری هایی نظیر زردی شوند که این موارد خود از مهم ترین دلایل استفاده از حمام ضد کنه و شستشوی گوسفندان و بزها محسوب می شوند.

پاکسازی و شست شوی سالن نگهدای دام ها و ضدعفونی کردن مداوم سبب تامین امنیت زیستی دام های شما خواهد شد.
این کار را در روزهایی که دمای هوا پایین است نباید انجام داد.

روش و دستور استفاده از سموم به کاربرده را از کارشناس دام حتما بپرسید و برای مصرف سم طبق دستورالعمل آن مصرف کنید. در هربار شستشو در حوضچه تعداد مشخصی را در نظر بگیرید و حتما توجه کنید که تمامی بدن به خصوص سر و گردن حیوان شسته شود. بهر های کمتر از سه ماه نیازی به حمام ندارند.

 

 روش گرد پاشی سموم روی بدن گوسفند:

معمولا برای دفع انگل‌های خارجی گوسفند در فصول سرد این شیوه کاربرد بیشتری دارد. در حقیقت در این شیوه از سموم پودری شکل استفاده می‌شود. بدین صورت که سم از درون قوطی مخصوص سوراخ دار، قابل پاشیدن بر روی بدن دام سبک و سنگین است.

علاوه بر این روش عادی، گردپاشی سم از طریق وسایل موتوری مخصوص نیز قابل انجام است. برای سهولت و سرعت بخشیدن به روند کنه زدایی، بهتره کل گله در یک محوطه خاص قرار بگیرند و به صورت قطاری پس از سم پاشی به فضای دیگری وارد شوند. با استفاده از حصارها می‌توان این مسیر حرکت را طراحی کرد.

تب کریمه کنگو 

تب کریمه کنگو بیماری انسانی است که کنه ها عامل شیوع آن به حساب می آیند. برای از بین بردن کنه ها بهترین روش استفاده از روش حمام دام به وسیله سموم مناسب و طبق یکسری اصول است.

به هیچ وجه کنه هایی که بدن دام یا خودتان چسبیده است له نکنید. زیرا خون آنها ممکن است حاوی انواع عوامل بیماری زا باشد.

 

در نهایت معرفی چند راهکار خلاصه شده برای مبارزه با کک‌ها:

  • مرحله اول: خروج کامل کود از جایگاه
  • مرحله دوم: پشم چینی کامل دام
  • مرحله سوم: پاشیدن یک به صد محلول پروپتامفوس بر پشت دام و قسمت‌های مختلف جایگاه
  • مرحله چهارم: پاشیدن محلول به پشت فرش، قالی، پشتی و روی مبل و تمام بالشت و لحاف‌های آلوده

 

برای آشنایی بیشتر با مبحث انگل زدایی گوسفندان، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها