جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
5 اسفند 1401

آیا بز ها می توانند نان بخورند؟

فهرست مطالب

معرفی نکات درباره مصرف نان، یونجه، غلات و مکمل های معدنی در جیره بز

بز ها حیواناتی استثنیایی و خاصی هستند که مایل به خوردن انواع مواد مغذی هستند. معده بز را در حقیقت می‌توان به سطل زباله‌ای زنده تشبیه کرد که گاهی اوقات با طیف گسترده‌ای از اقلام خوراکی پر می‌شود. در خصوص این موضوع خطر به حدی است که اگر مراقب آنها نباشید، می‌توانند حتی به سیستم گوارشی خود آسیب برسانند.

بز ها در کل گیاهخوار بوده و از خوردن یک تکه نان ذوق زده می‌شوند. اما با این حال باید بررسی شود که آیا خوردن نان برای سلامت این حیوانات مناسب است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در مقادیر کم، نان برای بز تا اندازه‌ای به شرط کپک زده نبودن مناسب است، اما نباید فراموش کرد که منبع اصلی رژیم غذایی این موجودات نان نیست، بلکه جیره آنها باید از یونجه، علف، غلات و انواع مکمل ها تامین شود.

همانطور که می‌دانید، بز مانند گوسفند، گاو، آهو ، گوزن از دسته حیوانات نشخوارکننده است. آنها یک سیستم گوارشی پیچیده و چهار بخشی دارند . مصرف نشاسته و فیبر برای سلامت و رشد این قبیل حیوانات مهم است. به طور کلی غذاهای پرنشاسته مانند نان برای بز تا مقداری مشخص مفید است، اما باید در انتخاب نوع نان و مقدار مصرفی باید متخصص جیره نویس و دامپزشک مشورت کنید.

 

در این سایت بخوانید: چگونه گوسفند زنده به ارزان ترین قیمت در تهران بخریم؟

کدام نان برای مصرف بز سالم تر است؟

نان برای بز

اساسا تولید کنندگان نان های صنعتی فقط به این موضوع می‌پردازند که محصولاتشان چه تاثیر بر سلامت انسان ها دارد و برخی از افزودنی ها، طعم دهنده ها و نگهدارنده های استفاده شده در تهیه این چنین نان هایی برای سیستم گوارشی بز مفید نیستند.

از آنجایی که درست کردن نان تازه پخته شده و مناسب برای تغذیه بز و استفاده در جیره بسیار پرزحمت است، بهتره به صورت روزانه به فروشگاه‌های مربوطه مراجعه کرده و قبل از خرید مواد تشکیل دهنده نان را کنترل کنید. این عمل ساده از وارد آمدن خسارت سنگین به حیوانات گله شما جلوگیری می‌کند.

نان تهیه شده از گندم:

نان گندم سرشار از فیبر بوده و نشاسته گندم برای سلامت دستگاه گوارش بز مفید است. اگر نان گندم را از خواربار فروشی می‌خرید، تمام بسته نان و توضیحات ذکر شده بر روی بسته بندی را به دقت بررسی کنید. در اروپا چند سال پیش، تولیدکنندگان نان از یک ماده شیمیایی برای بهبود خاصیت کشسانی خمیر استفاده می‌کردند، که بعدها ضرر آن برای سلامت افشا شد. نان گندم تنها باید با آرد، مخمر، شکر و آب تهیه شود.

نان تهیه شده با خمیر مایه:

بزها می‌توانند این نوع نان که با خمیر ترش تهیه می‌شود را بخورند. این ماده غذایی فیبر کمتری نسبت به گندم و نان سفید دارد اما نیمی از آن قند دارد. توجه داشته باشید که استفاده از مقادیر کم شکر در نان برای بز مناسب است، اما بهتره که نان را با ساکارز کم یا بدون ساکارز پخت شود.

کدام نان برای بزها مضرر است؟

اگرچه یک تکه نان به دستگاه گوارش بز سالم آسیبی نمی رساند، اما باید روی مواد غذیی با فیبر بالا، نشاسته بالا و قند کم تمرکز کنید. نان های شیرین گاهی اوقات تا نصف فنجان حاوی شکر هستند که برای مصرف روزانه ناسالم تلقی می ‌شوند. نان قندی به اندازه نان ساده مفید نیست و هرگز نباید نان را با مواد شیرین کننده به حیوانات داد.

رژیم و جیره غذایی ایده آل برای بز ها شامل چه مواد غذایی باید باشد؟

مواد غذایی جیره بز
همانطور که در مقاله پرورش بز توضیح داده‌ایم، بز ها به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند که سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی باید باشد. اگرچه برخی از مزارع بز دارای مراتع محدودی هستند، اما نباید تنها به خوردن علوفه چراگاه برای موضوع تغذیه بز هایتان، اکتفا کنید و به سمت استفاده از جیره های غذایی مناسب حرکت نمایید.

با این وجود بز ها گیاهخوار هستند و رژیم غذایی که منعکس کننده عادت غذایی این حیوانات است بهتر در طبیعت یافت می‌شود.

علفزار:

علف های مرتع عمدتا حاوی فیبر هستند که برای شکمبه منحصر به فرد بز مفید می‌باشند. بر خلاف خوراک های کارخانه‌ای و دستی، علوفه مراتع تا حدودی حاوی ویتامین، فیبر و پروتئین هستند. همچنین بهتره بدانید که سلامت دستگاه گوارش یک بز به فراوانی باکتری های سالم و باکتری های مضر بستگی دارد. علوفه چراگاه ها نسبت به خوراک های تجاری مشکلات کمتری با انگل ها و شرایط گوارشی ایجاد می‌کنند. البته این مورد باید توسط دامدار و دامپزشک بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

یونجه خشک:

اگر در منطقه‌ای با شرایط آب و هوایی زندگی می‌کنید که زمستان های معتدلی دارد و البته در بیشتر طول سال نیز به مراتع دسترسی دارید، لازم نیست به اندازه سایر دامدارنی که در آب و هوای سردتر به نگهداری بز مشغول هستند، به یونجه به عنوان یک منبع غذایی تکیه کنید.

یونجه تا اندازه‌ای مناسب فیبر و پروتئین را تامین می‌کند، اما فاقد ویتامین و مواد معدنی است. در آب و هوای سرد، یونجه قسمت اعظم جیره غذایی بزها را در فصول سرد سال تشکیل می‌دهد، اما برای حفظ سلامت حیوانات با مواد غذایی دیگر مانند غلات و سبزیجات و البته مکمل ها باید مخلوط شود.

کیفیت یونجه در مراحل هضم به خصوص در روده بز مشخص می‌شود و همیشه باید یونجه با کیفیت بالا را که همراه با برگ بوده و خشک تر است، خریداری کنید. در ضمن به هر شکلی که ممکن است باید از مصرف یونجه های کپک زده اجتناب کنید.

کپک می‌تواند باعث ایجاد عفونت های باکتریایی شود و دام را آلوده کرده و حتی منجر به مرگ این حیوانات شود.

میوه های و سبزیجات:

استفاده از سبزیجات و میوه ها به صورت محدود و کنترل شده، می‌تواند مواد مغذی همچون ویتامین های A،C،D را به بدن بزها برساند. پوست خربزه، موز، هندوانه و گوجه فرنگی از جمله این میوه ها هستند.

در این سایت بخوانید: بز ها می‌توانند چه نوع میوه و سبزیجاتی را بخورند؟

بلوک های معدنی:

از آنجایی که استفاده از بلوک های معدنی در جیره بز ها بسیار مهم است، می‌توانید آنها را از فروشگاه های دامپروری و داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید. این گونه بلوک ها یا آجرهای لیسیدنی حاوی نمک، کلسیم و فسفر هستند که برای سلامت دستگاه گوارش بزها اهمیت فراوانی دارند. با قرار دادن آنها را آخور یا محافظ مخصوص بز ها در طول روز قادر به لیسیدن این محصول هستند.

البته اگر این بلوک در جاهای سرباز قرار دارد، باید در زمان های بارندگی و وزش باد شدید، به مکانی خشک انتقال داده شوند، چون این شرایط جوی باعث از بین رفتن آن خواهند شد.

غلات:
غلات غنی از ویتامین ها بوده و یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی بز تلقی می‌شود. به طور کلی بز ها خوردن دانه های روغنی و غلات را دوست دارند و انسان ها با نوشیدن شیر بز می‌تواند متوجه شود که این مواد مغذی چگونه باعث تغییر چربی شیر می‌شوند.

کدام مواد غذایی برای بز ها مضر هستند؟

اگرچه برخی افراد تصور می‌کنند که بزها به دلیل تنوع رژیم غذایی، معده سازگار و آهنی دارند، اما باید بدانید که بزها ممکن است در اثر خوردن غذای نامناسب بیمار شوند. به طور اگر بز گوشت مصرف کند، از آنجایی که سیستم گوارشی آن برای این ماده غذایی مهندسی نشده، ممکن است مصرف آن به شدت سلامت بز را در خطر بیاندازد.

برخی دیگر از اقلام مضر برای بز ها عبارتند از:

  • بقایا ماهی
  • پوسته تخم مرغ
  • گیاه علف شیر
  • محصولات لبنی
  • غذای سگ
  • انواع شب بو
  • مرغ و گوشت گاو
  • برگ های درخت خرما
  • ریواس
  • شکلات
  • و بسیاری از گیاهان موجود در طبیعت

درباره گیاهان سمی در این لینک به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص حتما با دامپزشک مشورت نمایید.

علوفه بز

سخن نهایی:

با اینکه دادن یک تکه یا قرص نان به بزها در هر هفته یک مکمل سالم برای این حیوانات محسوب می‌شود اما سعی کنید هیچ موقع بدون مشورت با افراد متخصص به سمت استفاده از یک ماده غذایی کمتر شناخته شده نروید. حفظ تعادل سیستم گوارشی حیوانات همچون گوسفند، گاو و بز بسیاری چالش برانگیز است و باید حتما طبق یک فرمول خاص و مناسب از گیاهان و غلات برای تغذیه حیوانات گله خود استفاده نمایید. کپک زده نبودن نان را نیز حتما بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: برای خرید خروس سیاه در تهران کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها