جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 تیر 1402

معرفی 10 نوع میوه و سبزیجات به عنوان خوراک برای بز

میوه و سبزیجات در خوراک بز
فهرست مطالب

بزها حیواناتی گیاه خوار هستند، بنابراین می‌توانند از مواد غذایی مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات و علوفه تغذیه کنند. در برخی شرایط دامداران یا مردم عادی می‌توانند برای تغذیه گله بز های خود از برخی میوه‌ها استفاده کنند. با اینکه میوه‌ها، جزء اصلی از خوراک این حیوانات را تشکیل نمی‌دهند اما بد نیست در مورد این موضوع نیز اطلاعات داشته باشید. در این بخش به خوش خوراک‌ترین اقلام خوراکی برای بزها البته به غیر از یونجه و غلات اشاره خواهیم کرد. با ما تا انتها همراه باشید.

آخرین قیمت گوسفند زنده را در این لینک مشاهده نمایید.

لیستی از چند میوه و سبزیجات خاص در جیره غذایی بز ها

1-کاهو

کاهو خوردن بز

کاهو یک انتخاب عالی و دوست داشتنی برای بز ها محسوب می‌شود. این ماده غذایی نه تنها آبرسان است، بلکه حاوی ویتامین‌های مختلفی همچون ویتامین A، C و K نیز است. این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست، بینایی و انعقاد خون بز ها کمک زیادی می‌کند.

2-فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای چه سبز، قرمز یا زرد باشد، به عنوان یک ماده خوش خوراک برای بز شناخته می‌شود. فلفل دلمه مملو از بتاکاروتن، پتاسیم و ویتامین A است. فقط قبل از دادن تکه‌های فلفل دلمه به بز های خود، مطمئن شوید که تمام دانه‌های این ماده غذایی جدا شده باشد.

3-هویج

هویج خوردن بز ها

هویج سرشار از ویتامین‌هایی است که بزها برای داشتن بدنی سالم و سیستم ایمنی قوی به آن نیاز دارند. هویج نیز به مانند فلفل دلمه‌، منبع غذایی غنی از ویتامین A و بتاکاروتن است. هویج همچنین سرشار از فیبر است که می تواند از یبوست جلوگیری کند. می توانید تمام قسمت های تمیز شده هویج را به بز خود بدهید.

4-كدو حلوايي

کدو تنبل به دلیل داشتن درصد زیادی از فیبر یک ماده غذایی خوب برای بزها شناخته می‌شود. همچنین دارای پتاسیم و ویتامین A است. از آنجایی که کدو تنبل طعم شیرینی دارد، بزها ممکن است بیشتر به سمت این خوراکی جذب شوند. بزها می توانند دانه های کدو تنبل را نیز بخورند. با این حال، از دادن برگ کدو به این حیوانات خودداری کنید.

5-سیب

دادن سیب به بز، این حیوانات را از بیماری دور نگه می‌دارد. سیب منبع سالم کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. شیرینی یک سیب باعث می‌شود، هر بزی بخواهد آن را امتحان کند. با این حال به دلیل قند موجود در این ماده غذایی، بهتره در طول هفته زیاد در اختیار بز ها به عنوان بخشی از خوراک و جیره قرار نگیرد.

6-هندوانه

بز در حال خوردن هندوانه

هندوانه نیز یک ماده غذایی عالی برای بز ها شما است. آب رسان خوبی بوده و سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که برای قوی نگهداشتن سیستم ایمنی بدن بز ها مفید است. همچون سیب، این میوه هم حاوی قند بالایی است، بنابراین بهتره آن را به طور منظم به بز های خود ندهید، چون که ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوند.

7-گلابی

گلابی دارای ویتامین C، پتاسیم و کربوهیدرات است. پتاسیم برای متابولیسیم بدن این حیوانات مورد نیاز است و ویتامین C، نیز برای کمک به سیستم ایمنی مفید است.

8-موز

خوردن موز توسط بز

موز نیاز به پتاسیم و فیبر اضافی در جیره غذایی بز را تامین می‌کند. بز ها می‌توانند موز را هم با پوست و هم بدون پوست بخورند.

9-انگور

همانطور که می‌دانید، انگور میوه‌ای سرشار از ویتامین ها و پتاسیم است و به دلیل شیرینی و بافت آبداری که دارد، برای بز ها به عنوان یک ماده خوش خوراک به حساب می‌آید.

10-دانه‌های آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان می‌تواند سلامت پوشش بدنی و موی بدن بزها شما را بهبود دهد. این دانه‌های روغنی حاوی ویتامین E و چربی‌های سالمی هستند که برای فرایند تولید شیر بز ها نقش مفیدی را ایفا خواهند کرد. البته درصد و نوع استفاده از تمامی این اقلام غذایی باید توسط متخصصان جیره نویس تایید شوند.

در این سایت بخوانید: آیا بزها می‌توانند نان بخورند؟

هر چند وقت یکبار باید از این مواد خوراکی در جیره بز ها استفاده کرد؟

با وجود فواید زیاد، باید در حد اعتدال از این مواد غذایی در خوراک های اینگونه حیوانات استفاده کرد. جیره غذایی بز ها باید عمدتاً شامل علوفه و غلات باشد.
بالانس نبودن جیره می‌تواند برای سلامتی اعضای گله شما دامداران خطرناک باشد، به عنوان مثال بز ها در بعضی مواقع دچار سنگ‌های ادراری و عفونت های ناشی از تغذیه نادرست می‌شوند. شایع ترین علت پدید آمدن چنین مشکلی، مصرف بیش از حد غذا است به ویژه که نسبت کلسیم و فسفر جیره در حد نامناسبی قرار بگیرید.

در مورد اصول مراقبت از بزغاله ها در این بخش نکات ارزشمندی را بخوانید.

 

چه مواد غذایی نباید در اختیار بزها قرار بگیرند:

مواد غذایی با منشاء گوشت حیوانات: بز ها قادر به هضم اینگونه محصولات نیستند.

  • سیب زمینی: ماده شیمیایی به نام سولانین در سیب زمینی یافت می‌شود. این سم که در گیاهان شب بو نیز وجود دارد، می‌تواند برای بز ها شما بسیار مضر باشند.
  • هسته میوه: هسته میوه‌هایی مثل گیلاس، هلو و آلو دارای ترکیباتی هستند که در طی فرایند هضم به سیانید تبدیل می‌شوند. این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است.
  • شکلات: مصرف این نوع خوراکی شیرین برای هیچ حیوانی از جمله بز مناسب نیست. شکلات ها دارای مقادیر زیادی قند، کافئین و چربی ها ناسالم هستند.
  • آووکادو: تمام قسمت های این میوه برای بز ها به دلیل داشتن پرسین، سمی است.

 

تهیه شده توسط سایت بازار گوسفند (مرکز خرید دام زنده در تهران)

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011