جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
31 خرداد 1402

خطر حیوانات درنده برای گله داران

محافظت از گله گوسفندان
فهرست مطالب

تذکری مهم برای دامپروران  

گوسفندان برای قشر روستایی و عشایری جزو دارایی های ارزشمند آنها به شمار می آید. نگهداری و پرورش صحیح و درست آنها برای این دسته از افراد بسیار حائز اهیمت می باشد به طوری که وارد آمدن هر گونه آسیبی به این حیوانات، آسیبی مهم به معیشت و زندگی شان تلقی می‌شود.

امروز قصد داریم درباره سگ هایی که برای حفاظت از گله خود استفاده می کنید نکته ای را ذکر کنیم که کم تر کسی به آن توجه دارد.

سگ برای گله گوسفندان

سگ به صورت کلی حیوانی با غریزه های قوی از جمله بویایی و تعقیب می باشد. این حیوانات با وجود مطیع بودن همانطور که گفته شد می تواند باعث ایجاد استرس در گله گوسفندان شما شوند.

استرس ایجاد شده در گوسفندان به خصوص در میش های باردار به دلیل تعقیب شدن توسط سگ ها می تواند حتی باعث مرگ شان شود .

 

گوسفند گاهی اوقات برای فرار از سگ تلاش زیادی را می کند که در بعضی مواقع باعث صدمه دیدن بدن آنها در اثر برخورد با اجسام و سوء تغذیه ایجاد شده در آنها می شود. از این رو بسیار مهم است.

سگ های گله های خود را به شکلی اموزش دهید که از فاصله ای مناسب مواظب گله دام های شما باشند تا مشکلات ذکر شده به وجود نیاید.

در اکثر مواقع سگ باید در محیط دامداری بسته باشد و از رها بودن سگ جدا بپرهیزید. به هرحال گوسفند حیوانی است که در مقابل حمله حیوانات درنده مثل سگ و گرگ بسیار آسیب پذیر می باشد پس بهتر است حتما مسائل ایمنی را در این رابطه رعایت نمایید.

به طور کلی گوسفندان از حمله حیواناتی نظیر گرگ و سگ ها در معرض مخاطره قرار دارند. پس بهتر است حتما این نکات را رعایت نمایید.

ساخت یک حفاظ مقاوم در اطراف محل نگهداری گله نیز به عنوان راه مطمئن دیگر جهت حفاظت از گوسفندان در مقابل حیوانات درنده محسوب می‌شود.

حمله گرگ به گله گوسفندان

 

سگ گله

با وجود خطرات ذکر شده در رابطه با سگ ها، اما باید بگوییم که این حیوانات برای شغل دامپروری از اهمیت ویژه برخوردار هستند و به شخص دامدار کمک زیادی می کنند. موردی که قصد داشتیم آن را مطرح کنیم مربوط به بهداشت سگ گله در دامداری ها می شود. به دلیل انتقال سریع بیماری ها و انگل های داخلی و خارجی سگ به دام ها باید مواردی از جمله خوراندان قرص ضدانگل و … برای این حیوانات حتما انجام گیرد.

  • با خصوصیات یک سگ گله خوب اینجا آشنا شوید.

چرا بعضی اوقات برخی گوسفندان از گله خود دور می‌شوند؟

اگر گله گوسفند داشته باشید، احتمال مشاهده کرده‌اید که در بعضی مواقع یک یا چند راس گوسفند تمایل دارند به هر شکل ممکن است گله خود دور شوند. با اینکه در مناطق محصور و کوچک بروز چنین رفتاری از گوسفندان خطرساز نیست اما در شرایط خاص ممکن است که این حیوانات سرگردان در چراگاه ها و مراتع شکار حیوانات مختلف مثل گرگ شوند.

اما واقعا چرا این اتفاق می‌افتد با اینکه اکثر گوسفندان دوست دارند که همیشه در کنار سایر هم نوعان خود باشند. بودن در کنار سایر گوسفندان و ایجاد یک گله، تنها راه غریزی آنها برای محافظت از خود است و آنها زمانی که در گله حضور دارند، احساس امنیت می‌کنند و استرس کمتری را تجربه خواهند کرد.

معمولا گوسفند زمانی از گله جدا می‌شوند که یا از خطری که آن را احساس کرده‌اند، می‌خواهند فرار کنند یا از روی کنجکاوی می‌خواهند کمی محیط اطراف خود را بیشتر بگردند.

گله گوسفند

برای گوسفندی که خطری را احساس می‌کند، هیچ راهی بهتر فرار کردن و دویدن به هر سمتی وجود ندارد. برای این حیوانات که ماهیت آسیب پذیری دارند، فرار کردن بهترین شانس برای بقا در صورت مواجه شدن با تهدید است. گوسفندان دارای حس بویایی، شنوایی و بینایی بسیار خوبی هستند و سریع تهدیدات را درک می‌کنند. آنها حتی زمانی که سر خود را برای خوراک خوردن پایین می‌آورند، اغلب چشمانشان را به سمت بالا نگه می‌دارند تا بتوانند همیشه به اطراف خود تسلط داشته باشند.

اگر گوسفندی از گله خود به خاطر فرار کردن جدا شود، پس از اینکه متوجه رفع شدن خطر و دور شدن از گله خود شد، پریشان و مضطرب خواهد می‌شود.

 

درباره توانایی گوسفندان در دویدن اینجا نکاتی جالبی را مطرح کرده‌ایم، حتما آنها را بخوانید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها