جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
2 دی 1401

خواص پنیر گوسفندی

خواص پنیر گوسفندی
فهرست مطالب

فواید و خواص مصرف پنیر گوسفندی چیست؟

پنیر گوسفندی از گذشته های دور تا کنون یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده رژیم غذایی بشر به خصوص خانواده های روستایی و عشایری بوده است و از آنجایی که هضم شیر گوسفندی در مقایسه با شیر گاو و بز برای دستگاه گوارشی بدن راحت تر می باشد مصرف این نوع از پنیر برای این دسته از افراد مناسب تر و قابل تحمل تر است.

علاوه بر هضم راحت تر، درصد بالای مواد مغذی موجود در این پنیر یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود افراد حتما آن را در سبد غذایی غذایی خود قرار دهند.

محصولات لبنی تولید شده از شیر گوسفند به شدت مقوی و خوشمزه هستند. برخی از رایج ترین فراورده های شیر گوسفندی عبارتند از خامه ، کره کشک، ماست و پنیر گوسفندی. همچنین مردم نقاط مختلف دنیا از طریق این مواد غذاهای متنوعی را درست می کنند.

  • در این بخوانید: جدیدترین تغییرات قیمت گوسفند زنده در تهران

پنیر گوسفندی

خواص پنیر گوسفندی

 

با برترین نژادهای بزهای شیری جهان آشنا شوید.

از مهم ترین خواص پنیر تولید شده توسط شیر گوسفندی می توان به دارا بودن مقادیر زیادی از مواد مغذی مفید نظیر کلسیم ، روی ، انواع اسیدهای چرب مفید ، آهن ، منیزیم ، اسیدهای آمینه ضروری بدن ، تیامین ، پروتیئن … اشاره کرد.

از آنجایی که مصرف شیر گوسفندی برای کسانی که با دیگر شیر ها مانند شیر گاو دچار ناراحتی می شوند مناسب تر است ، این دسته از افراد می توانند برای تامین نیازهای بدن خود به مواد مغذی از محصولات لبنی تولید شده از شیر گوسفندی نظیر پنیر گوسفندی بدون هیچگونه مشکلی استفاده کنند و به تامین نیازهای بدن بپردازند.

از دیگر فواید مصرف پنیرگوسفندی می توان به افزایش سلامت پوست به دلیل حاوی بودن مقادیر زای کلسیم و انواع ویتامین ها اشاره کرد. همچنین مصرف این ماده غذایی برای پیشگیری از بیماری های پوکی استخوان، نرمی استخوان بسیار مفید است.

طعم پنیر های گوسفندی با توجه به اینکه انواع مختلفی از آن وجود دارد با یکدیگر متفاوت نیز می توانند باشند.

تراکم میزان پروتئین موجود در این نوع پنیر در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و به کسانی که به دنبال افزایش میزان دریافت این ماده در بدن خود می باشند ، گزنیه مناسبی است.

در کل از آنجایی که شیر گوسفند به نسبت از شیر گاو و بز غنی تر است، میزان پنیر تولید شده از این نوع شیر نیز به مراتب بیشتر می باشد.

تولید پنیر گوسفندی

پنیر گوسفندی محلی

تولید پنیر در بسیاری از مناطق دنیا جزو صنایع پرسود محسوب می شود. از آنجایی که میزان مصرف لبنیات در جهان بالا است ، چنانچه در زمینه تولید پنیر با کیفیت سرمایه گذاری های خوبی انجام شود ارزش افزوده بالایی برای صنعت دامپروری ایجاد می شود . کشور ایران به دلیل پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، صادرات مطلوبی نیز از پنیر داشته باشد. در ایران تولید پنیر گوسفندی و گاوی بیشتر به صورت سنتی و غیر شرکتی انجام می گیرد.

به طور کلی میانگین تولید پنیر گوسفندی در جهان کم تر از پنیر تولید شیر گاو می باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که میزان شیر بدست آمده در گوسفندان کم تر از گاوها در سراسر جهان می باشد . به همین علت ممکن است قیمت پنیر گوسفندی بیشتر از پنیر گاوی باشد . اما با این وجود استقبال از پنیر گوسفندی به نسبت بیشتر از پنیر گاوی می باشد . شیر گوسفند برای تولید پنیر ، شیری ایده آل است . انواع مختلفی از پنیر گوسفند در جهان و حتی کشور خودمان وجود دارد که از جمله آنها می توان به پنیر لیقوان ، پنیر یونانی ، فرانسوی و … اشاره کرد.

جالب است بدانید که بیشتر شیر گوسفندی تولید شده در جهان به همین پنیر گوسفندی تبدیل می شود و ایالت متحده آمریکا نیز به عنوان یکی از اصلی ترین وارد کننده های پنیر گوسفند از سراسر جهان محسوب می شود.

فواید و مضرات پنیر گوسفند

 

خواص آب پنیر گوسفندی

شاید در گذشته به دلیل کم بودن میزان امکانات خواص مواد متنوعی از جمله آب پنیر هنوز ناشناخته مانده بوده باشد اما در سال های اخیر بیشتر مردم از خواص آب پنیر مطلع شده اند . آب پنیر سرشار از انواع مواد معدنی، مواد آلی و ویتامین ها می باشد و یک محصول بسیار سالم تلقی می شود و همچنین برای گروه های مختلفی سنی مفید است. با مشورت پزشک می توانید از این ماده مغذی جهت رفع احتیاجات متنوع بدن خود و درمان بیماری ها استفاده نمایید .

اگر قصد دارید اطلاعات خود را در مورد خاصیت شیر گوسفندی افزایش دهید پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

 

رابطه بین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی انواع شیر در جهت تبدیل شدن به پنیر با کیفیت:

تولید پنیر از شیر بز و گوسفند به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیر بستگی دارد که شامل ph، میسل‌های کازئین بزرگ‌تر مقدار بیشتر کلسیم و مواد معدنی است. این خصوصیات باعث تفاوت در زمان انعقاد، سرعت بسته شدن، انعطاف پذیری دلمه و مقدار مایه پنیر می‌شود. زمان پنیری شدن برای شیر بز معمولا کم‌تر از شیر گاو است. مقدار کازئین در شیر تاثیر زیادی در خصوصیات تغییر شکل دلمه، زمان و نرمی پنیر دارد. همچنین ارتباط تنگاتنگی بین محتویات کازئین و میزان کلسیم، فسفر معدنی، نرمی دلمه، زمان ساخت و قابلیت جذب آب مواد معدنی وجود دارد. همچنین زمان ساخت پنیر اساسا از مقدار ph در شیر تاثیر می‌پذیرد.

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها