جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
17 مهر 1402

درمان پشم خواری بره گوسفند | علت ریزش پشم گوسفند

پشم خواری بره گوسفند
فهرست مطالب

علت پشم خواری (پیکا یا گنده‌خواری) در بره گوسفندان 

در مورد این معضل و روش های درمانی آن در این مطلب سعی کرده‌‌ایم مطالب کاملی را شرح دهیم، امیدواریم برای دامدارانی که بره هایشان به این بیماری مبتلا هستند، نکات مطرح شده کمک کننده باشد. البته در رابطه با مشکل ریزش پشم و پشم خواری گوسفندان باید حتما گله شما توسط دامپزشکان معاینه شوند.

برای پرورش و نگهداری بره و گوسفند، دامداران سالانه باید هزنیه‌های مختلفی را متحمل شوند. امروزه به دلیل بالا بودن همین هزنیه‌ها، شخص دامدار باید برای افزایش سودآوری کسب و کار خود به دنبال یافتن روش‌هایی جهت افزایش بهره‌وری و بهبود ضریب تبدیل گله خود باشد. رعایت کردن نکات مدیریتی و نکات تغذیه‌ای گله به صورت اصولی به همین موضوع مربوط می‌شود.

پشم خواری یا هرزه خواری معمولا مشکلی رایج در گله‌هایی است که به سه نکته مهم تغذیه، نحوه پرورش (مدیریت گله) و رفتارشناسی گوسفندان کم‌تر اهمیت داده می‌شود. عارضه پشم خواری به اصطلاح به عنوان انحراف از تغذیه طبیعی و صحیح نیز شناخته می‌شود و در صورت ادامه پیدا کردن به عادتی برای این حیوانات تبدیل خواهد شد.

 

گنده خواری گوسفند

علائم مشکل پیکا در گله گوسفندان عبارتند از:

  • خوردن پشم
  • زباله
  • گچ
  • خاک و گل
  • مدفوع و لیس زدن نقاط مختلف آغل

اهمیت تغذیه گوسفند جهت درمان و جلوگیری از پدیده گنده خواری

یکی از مهم ترین ارکان تغذیه ای برای گوسفندان برخورداری خوراک از میزان مناسبی از انواع مواد معدنی، انرژی و ویتامینی است. این مواد از طیف گسترده ای از انواع عناصر مفید برای بدن این حیوانات تشکیل می شوند.

عناصر معدنی حدود 2 تا 5 درصد میانگین وزنی بدن، انواع های مختلفی از حیوانات را تشکیل می دهد که تراکم عمده این مواد در استخوان های آنان می‌باشد. کمبود میزان مواد معدنی سبب ایجاد عوارضی مانند پشم خواری در بره های گوسفندان می‌شود. روی، کبالت، فسفر و گوگرد چهار ماده معدنی مهم برای جلوگیری از پشم خواری شناخته می‌شود.

علاوه بر کمبود مواد معدنی کاهش میزان پروتئین نیز بر شدت یافتن این بیماری تقریبا تاثیر گذار است.

چرا با وجود داشتن جیره تخصصی، بازهم گله گوسفندان دچار گندخواری می‌شوند؟

بر اساس تجربه، دامداران در صورت استفاده از یک جیره مناسب نباید به چنین مشکلاتی دچار شوند اما با این حال می‌بینیم که بسیاری از پشم خواری گله خود گله‌مند هستند. این موضوع عموما به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

1-خرید علوفه بی‌کیفیت:

در بسیاری اوقات دامداران به دلیل دوری راه یا نداشتن وسیله نقلیه مناسب اقدام به خرید غیر حضوری علوفه ‌می‌کنند. همین ندیدن علوفه در زمان خرید باعث شده است که مثلا دامدار با وجود صرف هزینه زیاد یونجه‌ای را خریدار نماید که درصد زیادی از آن را خاک و ساقه تشکیل می‌دهد و برگ چندانی ندارد.

2- نظارت نداشتن در هنگام مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده جیره:

در واحدهای دامپروری که کارگران بدون آموزش و نظارت مستمر مسئول رسیدگی به گله هستند، گاهی اوقات کم کاری هایی دیده می‌شود. به عنوان مثال چنین اشخاصی بدون توجه به وزن توصیه شده در جیره، اقدام به مخلوط کردن خوراک می‌کند. همچنین کنسانتره مورد نیاز را در اختیار دام‌ها به اندازه کافی قرار نمی‌دهند.

 

 

پشم خواری بره

برای درمان پدیده گندخواری ( پشم خواری در بره های گوسفندان ) نیاز است که حتما کیفیت مواد مغذی موجود در جیره این دسته از دام ها را بهبود داد.

برای پیشگری و درمان این مشکل، بره هایی که این عارضه را دارند از گله جدا کنید. می توان از محلول مینرال ایکس به صورت ترکیب شده با آب، چند روز مداوم استفاده کرد. علاوه بر این مورد می توان از مکمل های تامین کننده مواد معدنی دیگری نیز طبق نظر دامپزشک استفاده کنید. برای شروع درمان حتما انگل زدایی نیز انجام دهید.

در سایت بازار گوسفند بخوانید: چگونگی انگل زدایی گوسفندان

همچنین پیشنهاد می کنم جهت اطلاع از بیماری تب برفکی این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

البته در مورد میزان مصرف این مواد باید تعادل را همیشه رعایت کرد.

کمبود موادی مانند سدیم، منیزیم و مس نیز از مهم ترین عوامل بیماری گندخواری ( پشم خواری ) می‌باشد.

اگر گوسفندان شما دچار این بیماری شده اند زیاد نگران نباشید زیرا در اکثر مناطق علوفه مصرفی دام ها از لحاظ داشتن سطح مناسبی از مواد معدنی فقیر هستند. اما توجه داشته باشید که درمان نشدن این عارضه به صورت طولانی مدت، باعث تلف شدن گوسفندان شما می شود.

بررسی دلایل ریزش پشم گوسفندان

ریزش پشم گوسفند

ریزش ناحیه‌ای پشم در قسمت‌های مختلف بدن گوسفندان ممکن است به افزایش رطوبت محیط نگهداری و شیوع بیماری‌های قارچی، هجوم حشرات و برخی کمبودها و بیماری‌ها مثل جرب مربوط شود.

مثلا شپش‌ یا کنه با گاز گرفتن و مکیدن خون دام میزبان، بدن حیوان را تحریک و آلوده می‌کنند. دامداران پس از مشاهده چنین عارضه‌ای باید خیلی سریع به فکر درمان و برطرف کردن آن باشند.

این نوع آلودگی باعث خراش مداوم پوست و ریزش مو و پشم گوسفندان خواهد شد. معمولا عوامل این نوع مشکل در گوسفندان قابل سرایت هستند و دام‌هایی که از نظر بدنی و سلامت دچار ضعف هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این عوامل قرار می‌گیرند.

معرفی برخی عوامل تاثیرگذار در ریزش پشم دام سبک

علت ریزش پشم گوسفند

جرب: 

جرب به عنوان گال، دلمه باعث خارش در پوست شده و توسط کنه‌هایی ایجاد می‌شود که در زیر پوست و در فولیکول‌های مو حیوانات حضور دارند. وجود این بیماری به عنوان یک بیماری انگل خارجی به دلیل ایجاد عفونت و خارش زیاد، سبب پشم ریزی بره و گوسفندان خواهد شد.

شپش:

شپش با گاز گرفتن و مکیدن خون میزبان خود، بدن حیوانات را تحریک می‌کند. آلودگی به شپش باعث ایجاد زخم دائمی و خارش شده و منجر به ریزش پشم می‌شود.

اسکرپی:

این بیماری کشنده که سیستم عصبی مرکزی گوسفندان و بزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، معمولاً در زمانی که بره‌ها یا میش‌های آلوده با هم تماس برقرار می‌کنند در گله پخش می‌شود. از علائم این بیماری مزمن، ایجاد لکه‌های طاسی بر روی بدن گوسفند است.

درماتوفیتوز:

کرم حلقوی بیماری شایعی است که توسط قارچ ایجاد شده و معمولاً در صورت، گوش و گردن دام آلوده ظاهر می‌شود. علائم کرم حلقوی، ریزش مو با پوسته پوسته شدن است.

 

نتیجه گیری:

همانطور که ذکر شد عوامل تغذیه ای مهم ترین دلیل پدید آمدن این مشکل در گله گوسفندان محسوب می‌شوند. شخص دامدار می تواند بسیاری از این عوامل مانند تغذیه دام با علوفه بی کیفیت و کپک زده، عدم به کارگیری انواع مکمل های معدنی و ویتامینی در جیره ، عدم تعادل میزان نیتروژن موجود در جیره و همچنین معاینه مرتب دام از لحاظ مبتلا شدن به انگل های دستگاه گوارشی را به سادگی کنترل کرده و با بررسی های مداوم میزان خطر مبتلا شدن گوسفند و بره ها را به مشکل پشم خواری به شدت کاهش دهد.

 

برای درمان به هر حال بهتر است با دکتر دامپزشک حتما مشورت نمایید تا هرچه زودتر بتوانید به صورت دقیق و موثر با این بیماری مقابله نمایید.

 

جهت خرید خروس سیاه در تهران کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اقای بنده خدا شما بره ای که داری عفونت داخلی داره و باید انتی بیوتیک مصرف کنی در کنار ب کمپلکس یا آ د س ای ، انتی بیوتیک پیشنهادی بنده ب شما هفوتریم شرکت برمر سه الی پنج روز به صورت عضلاتی

و اون دوستمون که گفته پشم گوسفندم میریزه و سرفه میکنه شما هم یه ویال الیگو بگیر پنج روز تزریق کن و زردی ۷٪ دو نوبت ب فاصله ۴۸ ساعت و روز وسط یک نوبت زردی ۵٪ استفاده کن ، حتما این سه روز اکسی ۱۰٪ در کنار زردی تزریق بشه ، الیگو زیر جلدی ، زردی گوشت گردن و اکسی گوشت ران

در کل پشم خوردن یه گوسفند معمولا به علت کمبود ، که حتما در کنار خوراک از مکمل های ۹۰٪ فسفر و اجر و جوش شیرین استفاده کنید ،و انتظار اینو نداشته باشید خیلی سریع حل بشه

سلام یه بره دارم یه 1ماهه نیمه شه یه ۴روز هست اسهال داره و وقتی میخاد مدفوع کنه روز میزنه واز خودش صدا در میاره و نمیتونه مدفوع کنه راه درمان

با سلام.من ۳ تا بره دارم پشمای صورت و گوششون داره میریزه.پشمای پشتشون هم بکشی در میاد.سوزن ایورمکتین ۲ دز زدم خوب نشدن.خوراکشون خوبه ولی ریزش پشمشون قطع نمیشه،علت چیه؟یکیشون سرفه هم میکنه

سلام ببخشید یدونه گوسفندم از گله گوسفندام پشم بقیه گوسفندارو میخوره چند روزی هست من تو منطقه کوهستانی هم زندگی میکنم چیکار کنم میترسم انگل داشته باشه لطفا کمک کنید