جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
6 مهر 1402

دلایل گرانی گوشت

گرانی گوشت
فهرست مطالب

گوشت قرمز یکی به عنوان یکی اجزای مهم سبد غذایی خانوار ایرانی شناخته می‌شود که متاسفانه طی چندین سال گذشته نرخ این محصول غذایی مفید هر از چندگاهی دچار افزایش ناگهانی قیمت می‌شود.

.از آنجایی که انواع گوشت ها به خصوص گوشت قرمز حاوی مواد مغذی مختلف و مفیدی می‌باشد‌، مصرف آن به میزان کافی برای سلامت بدن توصیه می گردد

مشکل گرانی گوشت که تاثیر آن در سبد غذایی افراد متوسط و ضعیف جامعه بسیار نمایان است به دلایل گوناگونی وابسته می‌باشد. در این مطلب سعی داریم برخی از مهم ترین علل و دلایل گرانی گوشت را مطرح نماییم.

علت افزایش قیمت گوشت

به طور کلی تعیین قیمت گوشت و تولید آن وابسته به میزان تقاضای مصرف کنندگان و قیمت تمام شده آن برای تولیدکنندگان است. در کل فاکتور های متعددی در نحوه قیمت گذاری گوشت دخالات دارند، مواردی از قبیل میزان عرضه و تقاضا در جامعه، قیمت نهاده های دامی، ضریب تبدیل و میزان بهره وری دامداری ها، رسوم و عادات غذایی مردم، ظرفیت چراگاه ها و میزان خشکسالی در مراتع و چند مورد دیگر که همگی به اندازه خود سهم مهمی در محاسبه قیمت گوشت برعهده دارند. البته مدیریت بازار در نحوه و میزان توزیع نیز نقش دارای نقش حیاتی در این موضوع است که نباید از آن غافل شد.

گرانی علوفه و نهاده های دامی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده گوشت قرمز

طی سال‌های گذشته نرخ بیشتر اقلام و کالاها افزایش زیادی پیداکرده است. در این میان نرخ علوفه و نهاده های دامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دامپروران شاهد افزایش قیمت این محصول بوده اند. در صنعت دامپروری میان قیمت علوفه و قیمت دام رابطه ی مستقیمی وجود دارد. این افزایش قیمت علوفه علاوه بر اینکه سبب گران شدن گوشت و دام زنده می‌شود گاهی اوقات می تواند مقرون به صرفه بودن کار دامپروری را نیز با مشکل مواجه سازد به طوریکه گاهی اوقات مجتمع های کوچک دچار زیان می‌شوند و مجبور خواهند شد کسب و کار خود را تعطیل نمایند.

 

گرانی گوشت

نوسانات بازار ارز

همانطور که ذکر شد گرانی علوفه رابطه مستقیمی با نرخ گوشت و دام دارد. با بالا رفتن نرخ ارز از آنجایی که بخشی از این نهاده ها وارداتی هستند قیمت شان دچار تغییرات می‌شود. در اثر همین افزایش نرخ ها و بالا رفتن قیمت دیگر اقلام، حتی حقوق پرداختی دامدار به کارگران خود نیز بیشتر شده در نتیجه هزنیه‌های نگهداری و پرورش نیز افزایش می‌یابد. همه این موارد در کنارهم عامل مهم دیگر بر افزایش نرخ گوشت هستند.

 

با بهترین عرضه کننده قیمت گوسفند زنده در سراسر تهران آشنا شوید.

خشکسالی و کم شدن علوفه در برخی از فصول

با شروع شدن فصلهای سرد، وفور علوفه در مناطق روستایی و عشایری با مشکل روبه رو می‌شود. خشکسالی و بارندگی کم، سبب فقیر شدن مراتع و کم شدن علوفه می‌شود. دامداران برای اینکه این خشکسالی و کم شدن علوفه را جبران نمایید مجبور هستند اقدام به خرید خوراک برای گوسفندان و سایر دام های خود کنند و این به معنا است که هزینه های سنگینی به این بخش وارد خواهد شد.

خشک سالی مراتع گوسفند

به طور کلی عدم ثبات قیمت ها در اقتصاد گاهی اوقات منجر به وارد آمدن خسارات زیادی به واحد دامپروری به خصوص واحد کوچک می‌شود. اقشار روستایی و عشایری به دلیل اینکه از گذشته به کارهای کشاورزی و دامپروری مشغول بوده‌اند، در صورتی که این صنعت با رکود مواجه شود مجبور هستند به مناطق شهری مهاجرت نمایند که این موضوع نیز باعث بروز مشکلات عدیده ای برای این قشر زحمت کش می‌شود. امید است با اتخاذ سیاست های اقتصادی صحیح با چنین مشکلاتی به درستی برخورد شود. البته در این میان نباید از نقش دلالان و واسطه ها نیز سخن نگفت. این افراد با خرید دام با قیمت پایین از دامدار و فروش گوشت با قیمت زیاد به قصابی ها نقش مهمی را در بالا بردن نرخ گوشت دارند.

قاچاق دام زنده 

واردات و صادرات و حتی قاچاق دام زنده به طور کلی اثر مستقیمی بر نرخ گوشت در بازار دارند که با مدیریت صحیح می‌توان از این عوامل در راستای ثابت نگهداشتن نرخ گوشت به خوبی استفاده کرد.

به طور کلی میزان واردات گوشت می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت گوشت گوسفندی داشته باشد. البته شرط اساسی واردات گوشت وارد نیامدن ضرر به مجمتع های دامپروری کشور به دلیل انباشت دام آماده کشتار باید باشد.

به هر حال با وجود بالا و پایین آمدن نرخ گوشت گاهی اوقات ادامه زیست صنعت دامپروری با مشکلات و ضررهای شدیدی همراه می‌شود. اهمیت دامداری های صنعتی برای حل این مشکلات می تواند کارگشا باشد.

درباره وضعیت صادرات گوسفند اینجا بیشتر بخوانید.

 

برخی دیگر از مهم ترین دلایل گرانی گوشت که در چندین سال گذشته تاثیر به سزایی بر این موضوع داشته اند عبارت هستند از:

  • شبکه توزیع ضعیف در دو بخش تامین های نهاده های دامی مورد نیاز مجتمع های پرورش دام و پخش گوشت تولیدی از درب دامداری و کشتارگاه تا رسیدن به دست مصرف کنندگان
  • عدم مدیریت صحیح بر پتانسیل های موجود در کشور به خصوص در بخش استفاده بهینه از مراتع جهت تولید بخش بزرگی از نهاده های دامی مورد نیاز کشور
  • تورم سالیانه و افزایش نقدینگی در اقتصاد
  • فرسوده بودن تجهیزات دامداری‌های مختلف در کشور و استفاده نکردن از جدیدترین روش ها پرورش دام از دیگر دلایل گرانی گوشت به شمار می‌آید.

نقدی بر گرانی گوشت

واقعیت این است که پایین آمدن نرخ فروش بسیاری از اقلام از جمله دام زنده به شرط پایین آمدن هزینه های تولیدی بیشتر به سود صنعت دامپروری کشور به سبب افزایش فروش می‌باشد. یکی دیگر از ارکان مهم در بالا بردن میزان فروش در صنعت دامپروری بازگشت دوباره توان خرید مردم است. کشور ایران منابع و نیروی انسانی بسیار مناسبی برای تولید دارد که می توان از این سرمایه برای افزایش بیشتر چرخش نقدینگی و تولید در همه بخش ها به خصوص صنعت دامپروری استفاده کرد.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش کمبود میزان گوشت قرمز تولیدی سالیانه، استفاده از روش های نوین دامپروری مثل اصلاح نژاد دام ها می‌باشد که به طور کلی به دلیل اینکه در این روش ها از مباحث علمی و پیشرفته استفاده می‌شود شخص دامدار با یک مدیریت مناسب بر گله خود قادر خواهد بود میزان تولید محصولات دامی خود را به طور چشمگیری ارتقا دهد که این مسئله باعث می‌شود این صنعت بتواند بخش اعظمی از نیازهای جامعه را پاسخگو باشد و قیمت گوشت قرمز را تا حدود خوبی کنترل کند.

 

سایت بازارگوسفند مرکز خرید دام زنده ای است که تمامی فعالیت های پرورش و نگهداری را خود انجام می دهد. این سایت با هدف عرضه گوسفند زنده با قیمتی بسیار رقابتی و مناسب به شما به همراه خدماتی متنوع تاسیس گردیده است. اگر قصد خرید گوسفند زنده را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

من واقعا موندم ،یعنی تو این کشور کسی نیست بازار گوشت رو مدیریت کنه