جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
3 مهر 1402

نکات مهم در شغل دامپروری گوسفندی | تحقیق در مورد دامپروری

تحقیق در مورد دامپروری
فهرست مطالب

مقاله در مورد شغل دامپروری

گوسفند جزو آن دسته از حیواناتی اهلی است که از گذشته های بسیار دور مورد توجه بشر قرار گرفته و انسان ها توانسته اند از طریق پرورش و نگهداری این گونه مفید از حیوانات و احشام بخشی از نیازهای مهم خود را تامین کنند. امروزه اشخاصی که در شغل دامداری و دامپروری مشغول فعالیت هستند می‌توانند از طریق فروش گوشت، محصولات لبنی و فروش پشم گوسفند درآمد نسبتا خوبی را کسب کنند.

به احتمال بسیار زیاد شما نیز در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده اید که می توانستید با اعمال راهکار هایی از به وجود آمدن این مسائل جلوگیری کنید. هدف از ارائه این مقاله ذکر نکات مهم در صنعت دامپروری و الهام گرفتن از پیشرفت های موجود در این زمینه می‌باشد تا بتوان با به کاربردن راهکارهای جدید و با رعایت نکات اصولی ،میزان بهره وری را افزایش داد.

باتوجه به درخواست ها و سوالات زیاد مخاطبین سایت بازار گوسفند در مورد چگونگی داشتن دامپروری موفق و نحوه وارد شدن به این شغل برای افراد کم تجربه، قصد داریم در این مطلب  توضیحاتی را در این باب عرض نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.

هر آنچه که برای پرورش گاو و شغل گاوداری نیاز دارید را می توانید در این مطلب مطالعه نمایید.

شرایط شغل دامداری و دامپروری گوسفندی

گوسفنداری شاخه ای مهم از صنعت دامپروری می باشد که از طریق آن می توان محصولات لبنی و گوشتی مختلفی را تولید کرد و همچنین منبع کسب درآمد برای قشر زحمت کش و تقریبا ضعیف جامعه روستایی و عشایری است.

همانطور که می دانید وارد شدن به هر حوزه ی شغلی بی دغدعه و مشکل نیست و حوزه  پرورش و نگهداری از حیواناتی نظیر گوسفند نیز این قاعده مستثنی نمی باشد اما همین شغل می تواند برای کسانی که از روش های نوین دامپروری استفاده می کنند نیز بسیار درآمدزا و موفقیت آمیز باشد.

اگر شما نیز به دنبال افزایش تولید محصولات خود هستید باید این نکات را مد نظر قرار بدهید چرا که هر چقدر نرخ تولید بالاتر رود حساسیت دام چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ تغذیه ای بیشتر می شود و نیازمند مراقبت های دقیق تری است.

دامپروری گوسفندی

تحقیق در مورد دامپروری

نکاتی مهم در دامپروری گوسفندی

برای اینکه در این حوزه کسب و کار موفق باشیم باید به چند مورد توجه کنیم . برای اینکه بتوانید تولید بیشتری داشته باشید یقینا باید فعالیت صحیح بیشتری نیز انجام دهید . اگر مدیریت درستی برای کسب و کار دامپروری خود داشته باشید می توانید حتی از  فروش روده های گوسفندان نیز درآمد کسب کنید.

برای آشنایی هر چه بهتر شما با این مسائل مطالعه موارد زیر را به شما پینشهاد می دهیم.

  • انتخاب و خریداری بره و گوسفندان گله از نژادهای مرغوب و متناسب با هر منطق جغرافیایی (در این مورد می توانید مقاله بهترین نژادهای گوسفندان ایرانی را مطالعه نمایید)
  • آماده سازی انبار، سیلو و یا ساخت سکو مناسبی جهت نگهداری علوفه در جایگاه نگهداری دام ها
  • آماده سازی محیطی مناسب جهت نگهداری از دام ها
  • استفاده از مواد مغذی در طول پرواربندی گوسفندان ( برای کسب اطلاع بیشتر می توانید مقاله تغذیه مناسب گوسفندان شیری و گوسفندان داشتی را مطالعه نمایید)
  • در طول مراحل پرواربندی حتما از اشخاص با تجربه کمک بخواهید.
  • حتما از  دکتر دامپزشک جهت معاینه گوسفندان گله استفاده نمایید.
  • سعی کنید در انتخاب گوسفندان از نژادهای که قابلیت چند قلوزایی دارند استفاده نمایید.
  • داشتن سرمایه کافی نیز می تواند به شما برای رسیدن هرچه زودتر به سود مناسب کمک شایانی کند.
  • به سمتی حرکتی کنید که بهره برداری های سنتی خود را به بهره برداری های صنعتی و مدرن سوق دهید.
  • حتما اصول بهداشتی لازم را در دامداری های خود رعایت کنید . و از شیوع بیماری ها پیشگیری نمایید. این بداین معنا است که شما باید شدت کارهایی محافظتی از گله خود را افزایش دهید.
  • به صورت مرتب و صحیح دامداری خود را ضدعفونی کنید.
  • قبل از ورود تجهیزات و خودروها به مجتمع دامداری آنها را تمیز نمایید.
  • با رعایت نکات ایمنی برای گند زدایی می توانید از دستگاه شعله افکن استفاده کنید.
  • لباس ، کفش ، لوازم ، چرخ های خودرو هایی که به مکان های آلوده رفت و آمد دارند می تواند سبب شیوع بیماری های خطرناکی در گله شما شوند . لذا سعی کنید آنها قبل از ورود به جایگاه ضدعفونی کنید.
  • میش های گله شما باید در طول زمان بارداری و حتی قبل از آن با بهترین و کامل ترین نوع علوفه تغذیه شوند.
  • برای گوسفندان خود آب تمیز و بدون هیچ نوع آلودگی تهیه کنید.
  • علوفه خود را  با مواد معدنی کامل به خصوص سلنیوم غنی کنید.
  • از نگهداری جیره گله در انبارهای مرطوب و گل آلود خودداری نمایید.
  • همیشه دمای محیط نگهداری انان را بررسی کنید زیرا سرما و یا گرما و حتی رطوبت تاثیرات بسیار بدی بر روند کار شما می گذارد.
  • در فصل جفت گیری نسبت تعداد قوچ به میش های گله خود را از لحاظ تعدادی در نظر بگیرید.
  • آخورها را باید حتما برای جلوگیری از ایجاد کپک و آلودگی های مختلف تمیز و ضدعفونی کرد.
  • اگر دامی در گله شما دچار مشکلات از قبیل کم اشتهایی ، کم تحرکی و غیره شد حتما برای درمان و ریشه یابی مشکل بلافاصله اقدام کنید زیرا این کار از هدر رفت انرژی و سرمایه شما به شدت جلوگیری می‌کند.
  • در هنگام خرید دام زنده برای گله خود سن دام را نیز مد نظر قرار دهید. برای شناسایی اینکار می توانید از صاحب دام سن را بپرسید و یا از روی دندان های دام مورد نظر سن تقریبی را حدس بزنید.
  • یکی دیگر از اساسی ترین مسائل این است که متاسفانه برخی از دامپروران هدر رفت زمان را در نظر نمی گیرند. به این صورت که آنها می توانند با بکارگیری روش های اصولی زمان به نتیجه رساندن فعالیت اقتصادی خود را کاهش دهند. این مسئله به صورت مستقیم نیز صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
  • توجه داشته باشید که حداقل شدن قیمت خوراک مورد نیاز دام به خصوص برای گوسفند به معنی به حداکثر رسیدن نرخ سودهی نمی باشد.
  • به شدت از ایجاد لجن و کود بسیار در کف جایگاه دامداری خود جلوگیری به عمل آورید زیرا این اتفاق باعث ایجاد تنش و بیماری در گله دام های شما می شود.
  • توصیه می شود که دامداری های کم بازده و خرد با یکدیگر تجمیع شوند و به سمت صنعتی شدن پیش بروند زیرا این کار مزایای زیادی از جمله سرشکن شدن هزینه ها را دربردارد.
  • به دنبال نژادهایی باشید که مقاومت و سازش خوبی در برابر شرایط مختلف محیطی و بیماری ها داشته باشند.
  • از مهم ترین اقداماتی که هر دامدار باید سالانه آن را انجام دهد بحث سم چینی گوسفندان به وسیله قیچی مخصوص می باشد که برای افزایش بهره وری آنها تاثیرات مثبتی را به وجود می آورد.
  • برای اینکه مدیریت بهتر در گله خود داشته باشید می توانید گوسفندان خود را به وسیله یک پلاک مشخص نمایید و اطلاعات هر راس را در یک سیستم ثبت کنید.
  • برای تشخیص آبستنی گوسفندان گله خود می توانید از سونوگرافی استفاده کنید.
  • همیشه نرخ تبدیل علوفه به گوشت گله خود را بررسی نمایید.
  • برای کاهش روش های انتقال بیماری و از بین بردن مگس ها می توانید تله مگس را در محیط دامداری خود نصب نمایید.
  • برای پیشگیری از ازدحام گوسفندان در هنگام خوراک دهی که گاهی اوقات این شلوغی گوسفندان در محل آخور ، منجر به ریزش علوفه نیز می شود. توصیه می شود قبل از ورود گوسفندان به جایگاه آخور ها را پر کنید.

مسلما هر مجتمع دامپروری که قادر باشد نرخ ضریب تبدیل غذایی خود را بالاتر ببرد از سود دهی بیشتری برخوردار می شود.

اگر ما از تکنیک ها جدید و عملی موجود در صنعت دامپروری استفاده کنیم می توانیم بر روند تولید مثل و حتی رشد جنین در گوسفندان نیز کنترل بیشتری داشته باشیم.

معولا مدت زمانی که برای پرواربندی در نظر می گیرند چیزی در حدود 100 روز می باشد. پایان پرواربندی، زمانی مشخص می شود که ضریب تبدیل دام کاهش بیابد و دیگر مصرف علوفه گران قیمت برای آنان کار اقتصادی نباشد.

اگر در گله شما بره ای به دنیا آمد باید به چند مورد توجه داشته باشید. مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید که بره ها به اندازه کافی غذا می خورند و رفتارهای معمولی دارند. یعنی آنها هوشیار هستند و قادر هستند بر روی پاها ی خود بایستاند.

 

با کلیک کردن می توانید آخرین تغییرات روز  قیمت گوسفند زنده را مشاهده نمایید.

دامپروری

نکات تکمیلی در مورد داشتن دامپروری موفق:

یکی از دلایل مهمی که اغلب افراد در ابتدا ورود به هر شغلی به آن نسبتا بی توجه هستند، بهره بردن از تجربه های موفق در هر صنعت می باشد. امروزه با توجه به رشد سریع اطلاعات و فناوری سایت بازار گوسفند با این هدف تاسیس شده است که بتواند نقشی هر چند کوچک در بهبود روند رشد صنعت دامپروری داشته باشد و با معرفی راهکارها و روش های مناسب باعث افزایش نرخ بهره وری در این حوزه شود.

اگر در ابتدا کار خود در رشته دامپروری هستید در انتخاب گله و نژادی اولیه خود بسیار دقت کنید متاسفانه تصور خیلی ها این است که این کار چندان مهم نیست و هر نژادی قابلیت پرورش با بیشترین میزان سودهی را دارا است. اما تجربه و بررسی ها چیز دیگری را نشان می دهد. هر منطقه و هر نژاد ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را می تواند منحصر به فرد کند.

نوع جنسیت گوسفند انتخابی از لحاظ جنسیت برای کار پرواربندی زیاد اهمیت ندارد. البته این امر تا حدود زیادی وابسته به شرایط و قیمت های گوسفندان نیز می باشد.

سعی کنید برای انتخاب گوسفندان و دام های گله خود نژادهای چند قلوزا و اصلاح شده را به دلیل منافع طولانی مدت انتخاب نمایید.
همانطور که ذکر شده این گونه ها دامی به تعداد زیادی از نژادها تقسیم بندی شده اند که برای بر اساس اهداف تولیدی مختلف در شرایط آب و هوایی متنوع سازگاری یافته اند. منظور از سازگاری گوسفندان با شرایط محیطی متفاوت این است که شما می توانید نژادهای خاصی از این حیوان را در مناطق کوهستانی و سرد شمال اروپا تا مناطق خشک آفریقا و اسیا بدون مشکل پرورش دهید و سود کسب کنید.

 

اگر در منطقه ای که شما در حال پرورش دام و تولید محصولات دامی هستید نرخ خرید پایین می باشد نگران نباشید چون می توانید از بازار هدف بزرگتری نظیر کلان شهر ها استفاده کنید.

با تولید محصولات دامی درجه یک می توانید برای خود مشتریان ثابتی را پیدا کنید که دوست داشته باشند همیشه از شما خرید کنند.

در شغل دامپروری به دنبال دانش و اطلاعات به روز و کافی باشید.

فراهم کردن شرایط محیطی مساعد برای پرورش دام اهمیت فراوانی دارد.

حتما گوسفندان و سایر دام های خود در معرض نور خورشید به مقدار کافی و روزانه قرار دهید.
کف جایگاه باید حتما خشک باشد برای اینکار می توانید از خاک اره یا پوشال تازه استفاده کنید.
فضای جایگاه باید بدون پشه و مگس باشد. و یا حداقل تعداد آنها را به حداقل رسانید.
همیشه سعی کنید از نان خشک برای تغذیه دام هایتان استفاده نمایید.

ضدعفونی کردن محیط نگهداری دام برای حفظ سلامت آنها بسیار مهم و ضروی می باشد که برای این کار می توانید از سم های حشره کش و دستگاه شعله افکن بهره ببرید.

به صورت کلی گوسفندان می توانند مسیر راه های طولانی را طی کنند. این خاصیت باعث می شود دامداران به سادگی این حیوانات را به مناطق ییلاقی و قشلاقی مورد نظر خود انتقال دهند.

کفش ها و چر خ های خودرو های خود و سایر کارکنان را قبل از ورود به مجتمع دامپروری حتما ضدعفونی کنید تا حد الامکان راه شیوع بیماری از این طریق گرفته شود.

موفقیت در این شغل در گرو داشتن مدیریت صحیح و بدست آوردن تجربه در طول زمان است. یکی از بهترین و کامل ترین راه های پیشگیری و مقابله با مریضی های واگیریدار و غیر واگیر در حوزه دامپروری گوسفندی واکسینه کردن تمام گوسفندان طبق یک برنامه مدون و دقیق می‌باشد.

گاهی اوقات اهمال کاری در انجام برخی از موارد و نکات ذکر شده می تواند برای دامداران عزیز که زحمات زیادی متحمل می شوند خسارات جدی را پدید آورد. پس توصیه می شود حتما این مسائل دامپروری را رعایت کنید و به آنها پایبند باشید.

توصیه می شود از تلقیح مصنوعی که امروزه روشی رایج در دامپروری های مدرن می باشد استفاده کنید. تلقیح مصنوعی باعث جلوگیری از انتقال بیماری ، اصلاح ژنتیکی و صرفه جویی اقتصادی می‌شود.

تحقیق در مورد دامپروری

فروش اصولی محصولات دامی 

بازار محصولاتی که تولید می کنید را آنالیز و بررسی کنید. همانطور که می دانید قیمت محصولات دامی تولید شده در بعضی از فصول سال بیشتر از سایر فصول می باشد . پس سعی کنید در زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می کند حداکثر تولید خود را به فروش برسانید. حتی در بعضی از شهرها قیمت این محصولات به نسبت پایین تر از سایر شهرها می باشد پس سعی کنید به دنبال مشتری مناسب بگردید.

جیره بندی صحیح برای گوسفندان

مدیریت جیره امری است که باعث به وجود آمدن تمایز بین یک دامدار با تجربه و حرفه ای با یک دامدار سنتی و البته کم تجربه می شود. دامداران موفق با استفاده برنامه های جیره بندی مناسب هم قیمت تمام شده علوفه را کاهش می دهند و هم سبب افزایش میزان رشد دام می‌شوند.

متاسفانه در بسیاری از واحدهای دامپروری کوچک و سنتی شاهد هستیم که دامداران از ترازو برای تهیه خوراک برای دام استفاده نمی‌کنند. استفاده نکردن از ترازو جهت تهیه جیره تبعات زیان باری به همراه دارد. بهتره بدانید که بالانس بودن جیره نقش به سزایی در سودآوری شغل دامپروری ایفا می‌کند. اگر شما دامپروران نتوانید به اندازه‌ای که در فرمول جیره، انواع گیاهان و غلات را با یکدیگر مخلوط کنید، مطمئن باشید ضریب تبدیل گله خوبی هم نخواهید داشت. البته این قضیه بیشتر در دامپروری های کوچک که بیشتر نیز تحت تاثیر تلاطم های اقتصادی قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود. در واحدهای صنعتی پرورش دام به دلیل درک اهمیت تهیه جیره بندی مناسب و داشتن مسئول فنی این مشکل اغلب وجود ندارد.

مزایای داشتن ترازوی دقیق تنها منحصر به تهیه جیره نیست و در موارد دیگر هم کاربرد دارد. مثلا اگر شما در مجتمع دامداری خود ترازو نداشته باشید، نمی‌توانید وزن گیری مرتبی از گله انجام دهید یا میزان شیری و دیگر محصولات لبنی که به فروش می رسانید را اندازه گیری کنید.

ترازو دامداری

برای حصول نتیجه بهتر از جیره غذایی گوسفندان، کارشناسان توصیه می‌کنند از خوراک یکدست و البته مغذی و اقتصادی برای گله خود استفاده کنید. عوض کردن مداوم اقلام تشکیل دهنده جیره به جز بی‌اشتهایی برای گوسفند، به عنوان عامل تنش زا فایده‌ی دیگری ندارد.

چنانچه قصد دارید در مورد چگونگی پرواربندی بندی بره گوشتی بیشتر بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

فضای نگهداری

میزان اندازه لازم برای هر راس گوسفند به طور معمول 1.2 متر فضای سرپوشیده و حدود 1.6 متر فضای باز می باشد. نوع آخورهایی که در جایگاه نگهداری گوسفندان استفاده می کنید باید دارای محافظ برای جلوگیری از ورود بره های به درون آخور باشد و اندازه عرض آخور یک طرفه 35 سانتی متر و آخور دوطرفه 45 سانتی متر باشد. همچنین ارتفاع آخور نباید بیشتر از زیر سینه گوسفندان که حدود 45 سانتی است، باشد.

مراقبت از گوسفندان در هنگام چرا

گوسفند یکی از مهم ترین حیوانات اهلی می باشد که قابلیت خوردن انواع علوفه کوهی و دشتی را دارا می باشد. اطمینان حاصل کردن از مواردی همچون سالم بودن علوفه چراگاهی ، غنی بودن و به مقدار کافی وجود داشتن نوع این گیاهان برای حفظ بازدهی بسیار مهم می‌باشد. بهتر است اگر اطلاعات دقیقی از این موارد ندارید با یک متخصص اصول تغذیه دام مشورت کنید.

 

توانایی ها و مهارت های لازم برای یک شخص دامدار

دامدار گوسفند

اگرچه افرادی که مشغول در حوزه پرورش گوسفند هستند از نظر افراد اندکی در جامعه از جایگاه اجتماعی پایینی برخوردار هستند اما این قشر زحمت کش با تامین بخش مهمی از نیازهای غذایی ما نقش مهمی در اقتصاد یک کشور بازی می کنند.

به مانند بسیاری از مشاغل شرط فعالیت در شغل دامداری و دامپروری نیز نیازمند داشتن مهارت های لازم و مخصوص به خود است.

کسب این مهارت ها و توانایی ها به وسیله بدست آوردن تجربه عملی و دانش به روز میسر می‌شود.

شاید امروزه به دلیل بالا رفتن هزنیه های مختلف برای شروع یک کسب و کار روش آزمون و خطا برای بدست آوردن تجربه دیگر کارایی خود را تا حدود قابل توجهی از دست داده باشد. شما می توانید برای جبران این موضوع با تحقیق و پرس و جوی صحیح از افراد موفق در زمینه شغل خود این مشکل را بر طرف نمایید.

برای شروع کاردامپروری با آگاهی کامل از انواع پارامترهای موثر بر این شغل وارد این نوع کسب و کار شوید و سعی کنید با تحلیل بازار و آمارهای رسمی درک خوبی را از میزان فروش و سود خود بدست آورید.

باید توجه داشته باشید یکی از مهم ترین شاخصه هایی که باعث می شود که شما بتوانید میزان بهره وری کسب و کارتان را افزایش دهید افزایش میزان توانایی و مهارت های مرتبط با شغل تان می باشد . یقینا دامدارن هرچقدر بر روی بدست مهارت های مختلفی از جمله مدیریت بهتر و مهارت ارتباطی خود تلاش کنند تاثیر مستقیم آن را بر میزان رشد کسب و کارشان بیشتر مشاهده خواهند کرد.

مهم ترین مهارت های یک شخص دامدار عباتند از :

  1. توانایی تشخیص نژاد مرغوب با توجه به اهداف پرورشی
  2. داشتن مهارت های لازم جهت بودجه بندی و مدیریت جریان پول
  3. توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف از جمله مشتری
  4. داشتن صبر و حوصله
  5. توانایی مدیریتی ماهرانه
  6. ایجاد یک محیط مناسب برای دام های خود
  7. یک شخص دامدار و دامپرور موفق باید بتواند همیشه خود برای به کارگیری روش های جدید به روز نگه دارد.
  8. به کارگیری از روش های تغذیه و نگهداری صحیح

ایجاد روابط موثر با مشتریان

برای دستیابی به سود زیاد در شغل دامپروری، ایجاد و حفظ روابط موثر با مشتریان بسیار اهمیت دارد. این شامل ارائه خدمات با کیفیت، پاسخگویی به نیازها و مشکلات مشتریان، ارتقای رضایت مشتریان و ایجاد ارتباطات دوسوی بین شما و آنها در کمترین زمان ممکن است.
زمانی که مشتری به شما به عنوان یک دامدار حتی در مقایس کوچک اعتماد کند و از کیفیت محصولات دامی گله شما مطمئن شود، حتی حاضر خواهد بود، کیلومترها مسافت را برای خرید گوشت و شیر گله شما طی کند.

ایجاد تعامل سازنده دامپروان با یکدیگر

همکاری و ایجاد رابطه موثر امروزه یکی از مهم ترین اصول در داشتن یک کسب و کار موفق به حساب می آید. شغل دامداری و دامپروری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای دامداران بسیار مفید نیز است. به عنوان مثال در شغل دامداری و دامپروری نیازمند یکسری وسایل و ابزارآلاتی هستیم که ممکن است گران قیمت باشند، برای حل این مشکل به راحتی چندین دامدار با یکدیگر می توانند صورت شراکتی این ابزار را با قیمت کم تر تهیه کنند و به صورت مشترک از آن استفاده نمایند و یا برخی مواقع می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

تعامل داشتن چند دامدار به شکل یک تعاونی به صورت کلی فواید بسیاری دارد از جمله کاهش هزنیه ها، کمک به یکدیگر، آگاهی یافتن از نرخ ها ،آگاهی یافتن از شیوع بیماری ها و … .

مدیریت مالی در شغل دامپروری

شما باید برای مدیریت هرچه بهتر دامداری خود استراتژی مالی تعیین کنید. اگر دانش کمی در رابطه با مدریت مالی دارید سعی کنید این مهارت کاربردی را از راه های مختلفی مثل مطالعه کردن بیاموزید.
مدیریت هزینه ها به نحوه احسن، به شما قدرت انعطاف پذیری بیشتری در ادامه کار می دهید برای مثال بسیاری از دامداران کم تجربه برای خرید ابتدا دام های گله خود هزنیه بسیاری را انجام می دهند این درحالی است که برای تهیه علوفه و سایر نیازهای این شغل هزنیه کافی را انجام نمی دهند.

دامدارانی که در حوزه پرورش گوسفند مشغول به فعالیت هستند به دلیل اینکه محصولات دامی خود را در طول فصول مختلف می توانند به راحتی به فروش برسانند ، با مشکلات مالی کم تری مواجه می‌شوند.

تحمل آوری هر کسب و کاری در برابر فشارهای اقتصادی و کمبود منابع مالی برای بقا و رسیدن موفقیت این کسب و کار بسیار ضروری می باشد از این رو کسب مهارت مدیریت مالی صحیح نیز برای دامداران بسیار با اهمیت می باشد و حتما این این افراد باید این مهارت را بیاموزند.

 

در مورد ویژگی های قوچ گوسفندی عالی در سایت بازار گوسفند توضیحات کاملی را ارائه کرده ایم. پیشنهاد می کنم سری نیز به این مقاله بزنید.

آیا وقت و هزنیه کافی برای شروع کار پرورش گوسفند و دامپروری دارید؟

به نظر می آید اولین سوال اساسی برای ورود به هر نوع شاخه ای از دامپروری، همین پرسش می‌باشد. خیلی ها تنها به دلیل اینکه از دیگران در مورد میزان درآمدزایی این شغل، نکاتی را شنیده اند، به ناگهان تصمیم می گیرند که وارد این حوزه شوند و بدون اینکه مسائلی از قبیل تامین مالی و سختی های کار را در نظر بگیرند، فکر تاسیس یک دامداری را در ذهن خود می‌پروارند. به شما تضمین می دهیم که اگر بدون ارزیابی وارد شغل دامپروری شوید، به احتمال زیاد خیلی زودتر از زمانی که فکر کنید با شکست روبه رو خواهید شد.

 

آمادگی همیشگی برای مقابله با چالش‌های مختلف

در شغل دامپروری، بعضی مواقع به صورت غیر منتظره با چالش‌های مختلفی ممکن است روبه رو شوید. چالش‌هایی که در صورت نداشتن مهارت لازم، سرمایه کافی، تحقیقات و آگاهی درست و برنامه ریزی، ممکن است کسب و کار شما را با خطرات جدی مواجه کند.

در این بخش  باید اضافه کنم که برای رسیدن به موفقیت در کار دامپروری باید پشتکار و تلاش را با دانش و آگاهی آمیخت تا این هدف بدست آید. در کل یک نکته اساسی در شغل دامپروری وجود دارد و آن هم مربوط به مدیریت سالم و صحیح می شود که بی شک عمل به آن سود مالی فراوان را به همراه خواهد داشت.

 

دامپروری گوسفند

 

بازاریابی و فروش محصولات دامپروری

برای کسب سود زیاد در دامپروری، بازاریابی و فروش محصولات باید به درستی انجام شود. باید به تحقیقات بازار، شناخت مشتریان هدف، تبلیغات موثر و ایجاد روابط موثر با خریداران توجه کنید. همچنین، ایجاد شبکه توزیع قوی و ارائه تضامینی بابت کیفیت محصول نیز اهمیت دارد.

روش های تعیین هویت گوسفند در گله

تعیین هویت و شناسنامه دار نمودن هر گوسفند و حتی سایر دام ها به معنای ثبت اطلاعات کامل دام از مرحله تولد تا مرحله بلوغ یکی از روش های عالی جهت ثبت راندمان کاری هر دام در گله محسب می‌شود. این کار حتی از گذشته های دور نیز برای جلوگیری از گم شدن و درهم آمیختگی گوسفندان هر گله بسیار پرکاربرد بوده است. در آن زمان دامداران از روش هایی مانند داغ کردن، بریدن گوش، رنگ کردن و… برای انجام این کار استفاده می کردند اما امروزه با پیشرفت تر شدن تجهیزات، شخص دامدار می‌تواند از انواع پلاک های آلومینیومی، پلاستیکی و حتی تراشه های الکترونیکی جهت سهولت کار خود استفاده کند.

 

چه عواملی باعث خوشحالی شخص دامپرور می شود؟

دامپرور

دامداری که با فروش محصولات دامی و بره های خود البته با زحمت فراوان امرار معاش می کند. با ایجاد یکسری عوامل مثل ثابت ماندن نرخ نهاده های دامی ، از بین رفتن خشکسالی، داشتن حمایت های دولتی ، کم شدن امراض حیوانی فرد دامدار می تواند احساس آرامش و خوشحالی داشته باشد و نتیجه زحمات خودش را با فروش به قیمت مناسب محصولات دامی تولیدی خود مشاهده نماید.

 

چرا مدیریت زمان در شغل دامپروری مهم است؟

اصولا بیشتر دامدارها هزنیه های شغل دامپروری را تنها خرید علوفه، دستمزد کارگر و … به حساب می آورند اما از مدت زمانی که صرف پرواربندی می کنند غافل هستند و اتلاف زمان را جزو هزنیه ها به شمار نمی آورند. باید به این دسته از افرادی که حاضرند چندین ماه اضافه تر به شرط هزنیه کرد کم تر صرف کار پرواربندی خود کنند بگوییم که این کار تنها در صورتی موثر است که میزان سود خواب سرمایه بیشتر از گردش آن باشد، در غیر این صورت صرف زمان زیاد برای کار پرواربندی در ازای هزنیه کرد کم تر، توجیه اقتصادی ندارد.

لزوم انعطاف پذیری و تغییر روش‌های مدیریتی در کسب و کار دامپروری:

در دنیای پراز تغییر کنونی متاسفانه قشر دامدار کشور به دلیل سنتی بودن قدرت انعطاف پذیری و پاسخگویی لازم در مواجه با مشکلات را به حد کافی ندارد. بر اساس آمار بدست آمده بیشتر کسب و کارهای کوچک در 5 سال ابتدایی شروع به کار خود با شکست مواجه می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این قبیل کسب و کار بیشتر به دلیل نداشتن برنامه ریزی، عدم کسب دانش کافی، سوء مدیریت، برآوردهای ناصحیح از آینده کسب و کار، نداشتن توانایی فروش و کمبود منابع مالی با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

اگر در شغل دامپروری حتی در یک دوره به جای سود ضرر یا سود حداقلی کسب کردید، هر چه سریع‌تر به فکر تغییر روش مدیریت و انجام امور مربوط به دامداری خود باشید. چراکه به دلیل انباشته شدن زیان‌ها و نداشتن اطلاع از آن، پس از گذشت یک بازه زمانی بدون شک حجم ضرر به شدت برای شما افزایش پیدا خواهد کرد تا جایی که حتی شاید مجبور به جمع آوری کسب و کار خود شوید. همیشه به کسب آموزش شیو‌ه‌های پربازده دامپروری علاقه مند باشید و سود و زیان کسب و کار خود را محاسبه کنید.

چرا در شغل دامپروری گاهی باید برخی از دام ها را از گله حذف کرد؟

حذف دام از گله دامپروری

بهینه کردن روند سودآوری گله از طریق حذف دام‌های پیر، بیمار و کم بازده یکی از بهترین روش‌های مدیریتی در این نوع کسب و کار محسوب می‌شود. اگرچه اجرای این تکنیک در نگاه اول به نوعی به معنای وارد کردن ضرر به گله شناخته شود اما بسیاری از کارشناسان با بررسی دقیق همواره توصیه به حذف دام‌هایی می‌کنند که ضریب تبدیل نامناسبی دارند و حتی ممکن است به دلیل بیمار بودن منجر به ایجاد خسارات سنگین‌تری نیز به گله شما شوند.

همچنین امروزه به دلیل گرانی نهاده‌های دامی و هزنیه‌های نگهداری اگر شخص دامدار، قادر به شناسایی چنین دام‌هایی از گله خود نباشد، مطمئنا در طولانی مدت با ضرر و زیان مالی و زمانی مواجه خواهد شد.
خلاصه‌ای از مهم‌ترین عوامل حذف گوسفند، گاو و بز از گله عبارتند از:

  1. پیر بودن دام و نداشتن صرفه اقتصادی
  2. نامناسب بودن محل نگهداری و تنش زیاد میان اینگونه دام‌ها
  3. تولید شیر و دیگر محصولات دامی به مقدار کم
  4. داشتن مشکل ورم پستان و بیماری ریوی مزمن
  5. مریض بودن دام و شکل ظاهری نامطلوب
  6. دام‌های کم بازده و نابارور
  7. کاهش خطر افزایش همخونی اعضای گله

با وجود دلایل ذکر شده بعضی اوقات دامدار نه به خاطر بیماری و مشکلات دیگر بلکه به دلیل کسب درآمد برای هزنیه کرد زندگی یا گسترش کسب و کار مجبور به فروش برخی از اعضای گله خود است. این نوع حذف را حذف اختیاری دام از گله می‌نامند. توجه داشته باشید که اگر قصد جایگزین دام‌های گله خود را دارید حتما نکات مربوط به قرنطینه و بررسی دام در زمان خرید را در نظر بگیرید.

دلایل اهمیت ثبت اطلاعات گوسفندان

همانطور که اطلاع دارید برای رسیدن به یک میزان رشد مالی مناسب در شغل دامپروری نیازمند رعایت یکسری نکات مهم از جمله می توان ثبت تمامی وقایع و اطلاعات لازم هر یک گوسفندان گله در یک دفتر و یا برنامه های نرم افزاری را نام برد. امروزه با کمک ابزارها و تکنیک های تحلیلی می توان به سادگی تمام سود و زیان یک کسب و کار را با استفاده از داده های اطلاعاتی آنالیز کرد. برخی از مهم ترین نکاتی که باید آنها را ثبت کنید عبارتند از :

زمان زایمان، وزن، افزایش وزن روزانه، میزان تولید شیر روزانه، میزان تولید پشم سالانه، زمان همزمان سازی، نوع داروهای مصرفی، نوع واکسن و زمان واکسیناسیون، زمان قوچ خوردن، تعداد بره های متولد شده

اهمیت وزن کشی و رکورد گیری در شغل دامپروری

دامدار موفق علاوه بر ثبت موارد بالا همیشه سعی می کند به صورت دوره ای دام ها و گوسفندان خود را وزن کشی کرده و با مقایسه روند رشد گله خود به موثر بودن یا نبودن جیره مصرفی گله خود پی ببرد . به اضافه در صورت افت وزن یک گوسفند می تواند راحت تر در جستجوی علت این کاهش وزن باشد. بهتر است وزن کشی گوسفندان در اول صبح و به صورت ناشتا انجام شود و برای گوسفندان پرواری وزن کردن هر 2 هفته یکبار و میش و قوچ ها نیز هر ماه یکبار صورت گیرد.

 

نحوه خرید بره های پرواری 

در صورتی که پرواربندان بره، میش داشتی برای تولید بره‌های پرواری مورد نیاز جهت پرواربندی را پرورش ندهند، لازم است اینگونه بره ها را از بازار خریداری کنند. روش های متعدد جدید و ابتکاری برای تعیین قیمت خرید منصفانه‌ بره برای پرواربندی وجود دارد، که به عنوان یک دامپرور باید از آنها به طور کامل اطلاع داشته باشید. امروزه در سایت ها و فضای مجازی به صورت روزانه قیمت گوسفند زنده در بازارهای مختلف کشور را می‌توان مشاهده کرد.

توجه به نژاد، وزن، شیر مست بودن بره و همچنین قیمت از اساسی ترین مواردی است که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت.

همانند صنعت گاوداری ، پرواربند های بره ارزش بالای بره های دارای عملکرد مطلوب را  می دانند. پرورش بره هایی که ژنتیک برتری از لحاظ وزن گیری و تولید گوشت باکیفیت از لحاظ بافت و چربی دارند، شایستگی فروش به قیمت های بالاتر را نیز دارند چرا که با این نرخ بالای گوشت گوسفندی، هم قصابان و هم مردم بیشتر تمایل دارند چنین گوشت مرغوبی را خریداری نمایند.

توجه به چنین موضوع مهمی باعث می‌شود علاوه بر برندینگ و اعتبار سازی برای واحد دامپروری خود، همواره مشتری دست به نقدی که با قیمت منصفانه حاضر به خرید باشد، برای بره هایی که پرورش می‌دهید داشته باشید.

ضرورت درک کامل مفاهیم اساسی مدیریتی دام زنده

درک کامل از رفتار حیواناتی نظیر گوسفند اولین گام در جهت یافتن روش های موثر برای اداره و مدیریت گوسفندان است. آموزش صحیح رفتار با این گونه ها به شما کمک می کند که به سادگی و با سودآوری هرچه بیشتر کسب و کار دامپروری خود را پیش ببرید. بدون به کارگیری روش های صحیح مدیریتی اغلب کارهای مهم در مجتمع دامپروری شما به تاخیر می‌افتد و یا فراموش می‌شود.

جا به جایی های بی مورد، عدم تعیین متراژ مناسب در جایگاه به ازای هر دام، تغذیه نامتعادل و مواردی از این قبیل باعث ایجاد تنش در گله دام های شما خواهد شد، که باید دامداران به شدت از ایجاد این قبیل عوامل تنش زا جلوگیری به عمل آورند.

مشورت با افراد خبره

اگر واقعا قصد کسب سود مناسب از طریق شغل دامپروری را دارید، آموزش از منابع صحیح و معتبر یکی از اساسی ترین روش ها برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شود. امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی افرادی سعی می کنند تا با یکسری اطلاعات ناقص برای خود مخاطب جذب کنند. برای راهنمایی گرفتن در هرشغلی به شما اکیدا توصیه می کنیم نزد افراد با سابقه و آگاه بروید و برنامه کاری خود را از کسانی دریافت کنید که در این شغل فعال هستند و توانسته اند، موفقیت هایی نیز بدست آورند.

اهمیت نظم و سازماندهی در شغل دامپروری

داشتن نظم و انضباط مسئله ای است که همگی به فواید عمل به آن مطلع هستیم اما گاهی اوقات بر اثر اهمال کاری، وظایف خود را به درستی انجام نمی دهیم. مطمئن باشید از انجام کارهایی کوچکی مانند نظم داشتن شما می توانید بهره ی بسیار زیادی کسب کنید. انجام واکسیاسیون به صورت منظم، ضدعفونی نمودن مرتب جایگاه برخی از اعمالی است که باید با برنامه انجام گیرد.

تا حد امکان دام های خود را به صورت بسته پرورش داده و از ورود دام جدید بدون رعایت شرایط قرنطینگی خود داری به عمل آورید.

 

از افراد و مراکز با اعتبار و با سابقه، خرید دام مورد نیاز خود را جهت پرواربندی و کار داشتی انجام دهید:

در موقع خرید باید خودتان حتما حضور داشته باشید و با آگاهی و حواس کامل به بازار دام مراجعه نمایید. تک تک گوسفندان و دیگر انواع دام زنده ای که قصد خریداری آنها دارید را با صبر از تمامی جهات مورد بررسی و مشاهده قرار دهید. باسکول فروشنده را حتما چک کنید و از سالم بودن دام ها مطمئن شوید .موارد بالا تنها گوشه ای از مشکلاتی هستند که یک دامدار با آنها مواجه می‌شود. پس اگر واقعاتمام نکات را بررسی کرده اید و به این شغل علاقه دارید، وارد این حوزه کاری شوید.

مشکلات دامداری و دامپروری

همانطور که می دانید این شغل بسیار پرزحمت و سخت است که شخص دامداری در آن همواره از مشکلات متنوعی رنج می برد. برخی از این موانع عبارتند از:

  1. کار شدید و پر زحمت بدون تعطیلی
  2.  نیاز به نقدینگی نسبتا زیاد
  3. دنبال مشتری و یا سرمایه گذار گشتن برای توسعه کسب و کار
  4. نداشتن بیمه
  5. مشکلات مالی به سبب افت شدید قیمت محصولات تولیدی و بالا رفتن نرخ نهاده های دامی
  6. کمبود داروهای دامی و یا گرانی این اقلام مورد نیاز
  7. عدم تامین نهاده های دامی و اجبار خرید خوراک از افراد خاص
  8. پخش نامتوازن نهاده ها و عدم خام فروشی نهاده ها
  9. واردات نامتعادل گوشت به کشور
  10. مشکلات مربوط به حمل و نقل دام زنده
  11. واردات نژادهای خارجی کم بازده و عدم توجه کافی به احیای نژادهای مرغوب داخلی
  12. نرخ کم اعلام شده برای فروش دام زنده و دیگر محصولات دامی
  13. انباشت دام های سنگین در دامداری ها
  14. در نظرنگرفتن تسهیلات مناسب برای دامداران
  15. نرخ پایین فروش محصولات دامی

در خصوص واردات و صادرات گوسفند و تاثیرات آن بر بازار اینجا بیشتر بخوانید.

 

عوامل زیان بار برای کار پرورش گوسفند

بسیار از کسانی که در کار پرورش و نگهداری از گوسفند هستند، گمان می کنند این حیوان می توانند مانند بسیاری از حیوانات وحشی انواع شرایط آب و هوایی مانند طوفان یا حتی گرمای شدید را تحمل کند. این فرضیه به هیچ وجه درست نیست حتی همین حیوانات وحشی نیز برای خود درصدد مهیا نمودن پناهگاهی برای ادامه حیات هستند.

علاوه بر عدم ایجاد یک جایگاه مناسب برای گوسفندان، عده ای نیز به اشتباه کارهایی را انجام می دهند که باعث می شود میش ها در فصولی از سال بره زایی داشته باشند که مناسب این زمان ها مناسب این کار نمی‌باشد. این مورد خود یکی از مهم ترین علل سقط جنین در گوسفندان محسوب می شود.

  • فراهم نکردن جیره غذایی مناسب برای گوسفند

خیلی از کسانی که به تازگی قصد ورود به مشاغل پرورش دام و گوسفند را دارند گمان می کنند که باید بیشتر سرمایه اولیه خود را صرف خرید بره و گوسفند و همچنین محیط پرورشی کنند و به تهیه نمودن خوراک کامل و مقوی برای گوسفندان خود توجه نمی کنند . متاسفانه خیلی از دامداران سنتی که حتی سال ها در این زمینه مشغول به فعالیت بوده اند نیز این مسئله را جدی نمی گیرند. این مسئله خود یکی از مهم ترین علل زیان در دامداری هایی است که این گونه مدیریت می شوند.

 

  • بارداری بیش از حد میش

امروزه با توجه به روش های تلقیح مصنوعی شخص دامدار در تکاپوی باردار نمودن متعدد میش های خود می باشد. در شرایط طبیعی میش قادر است در طول یک زمان مشخص فقط یک بار باردار شود و عدم رعایت این موضوع میش ها را از نظر فیزیولوژیکی برای تولید بره سالم تحت فشار قرار می دهد و در بسیاری از موارد بره نارس به دنیا می آید. اگر شما به دنبال افزایش نرخ زاد و ولد در گله خود هستید پیشنهاد می کنم به دنبال خرید و پرورش نژادهای چند قلوزایی مانند گوسفند رومانوف باشید.

اگر قصد خرید میش برای گله خود را دارید حتما این انتخاب را از بین نژادهای خوب که مقاومت و تطابق خوبی نیز با منطقه جغرافیایی شما دارند را انجام دهید. بررسی سلامت و ویژگی هایی از قبیل نداشتن بیماری و جوان بودن میش از دیگر نکات مهم برای موفقیت در گله های داشتی به حساب می‌آیند.

  • ضدعفونی نکردن محیط نگهداری از گوسفندان و پیشگری ننمودن از انواع بیماری ها

گوسفند حیوانی است که پتانسیل مبتلا شدن به طیف گسترده ای از انواع بیماری های مختلف را دارا می‌باشد. موردی که اغلب شخص دامپروی فراموش می کند پیشگیری نکردن از بیماری ها است. باید بگوییم که پیشگیری بسیار بهتر و ارزان تر از درمان است برای این کار شما می توانید با رعایت یکسری از اصول از مبتلا شدن دام های خود به انواع بیماری های گوسفندی جلوگیری نمایید.

  • برخی دیگر از عوامل زیان بار برای کار پرورش گوسفند عبارتند از :
    نچیدن پشم گوسفند به صورت مرتب
    سم چینی نکردن گوسفند
    انتخاب نکردن نژاد مناسب جهت شروع کار
    استخدام نکردن افراد ماهر و دلسوز
    نداشتن توانایی های بازاریابی و ایجاد رابطه با مشتری

کم شدن تولید محصولات و فراورده های دامی

متاسفانه طی چندین سال گذشته تعداد واحد های تولیدی صنعت دامپروری روستایی و عشایری روبه کاهش بوده است. این مسئله سبب شده است که قیمت دام با مقداری افزایش مواجه شود .البته این کاهش ظرفیت تولیدی یک مزیت برای دامپروانی است که به شغل ادامه می دهند زیرا به هرحال نیاز کشور به گوشت و محصولات دامی کاهش چندانی نداشته است و روبه رشد نیز می باشد و ظرفیت اشباع در این زمینه به وجود نیامده است. با توجه به افزایش جمعیت کشور و نیازهای سالیانه طی ایام مختلف سال به کشور کمبود تولید گوشت گوسفندی در کشور در مقاطعی احساس می‌شود.

استفاده از تکنولوژی در دامپروری

از گذشته های دور شغل دامپروری و دامداری جزو مشاغل بسیار سخت و طاقت فرسا محسوب می شود. دامداران در این شغل مجبور هستند به صورت شبانه روزی از دام های خود محافظت و نگهداری نمایید و این بدان معنا است که این افراد مجبور به تحمل زحمات و هزینه های زیادی برای مدیریت هرچه بهتر این شغل هستند.

اما امروزه روش هایی برای کاهش دادن این مشکل در حال شکل گیری است. به صورت حتمی آینده دامپروری در گرو به کاربردن فناوری ها و تجیهزات نوین می‌باشد. ساخت دامداری های هوشمند روشی جدیدی برای نگهداری و پرورش این حیوانات محسوب می شود.

این مجتمع های دامپروری مجهز به دوربین های مداربسته پیچیده، حسگرهای مختلف و میکروفون و… است. استفاده از این تجهیزات علاوه بر تمام مزیت های ذکر شده، باعث افزایش چشمگیر نرخ راندمان در این صنعت می‌شود.

حسگر ها و دوربین های پیشرفته به پشتیبانی هوش مصنوعی که در آنها به کار رفته است، می توانند کوچک ترین حرکات این حیوانات را زیر نظر بگیرند و به محض اینکه رفتاری غیر عادی را حس کنند، هشدار می دهند. البته شایان ذکر است که به کارگیری این روش ها بسیار جدید است و در بعضی از کشورها محققان در حال تلاش برای بهبود روند کارایی این سیستم ها هستند.

به طور کلی استفاده از فناوری در دامپروری می‌تواند بهبود چشمگیری در عملکرد کسب و کار شما ایجاد کند. به جز مدیریت بهتر روند تغذیه، شیردوشی، نگهداری جایگاه و غیره از فناوری می‌توانید در بسته بندی هر چه بهتر محصولات دامی مجتمع دامپروری خود نیز استفاده نمایید.

 

سخن پایانی: 

باید به این نکته توجه داشت که پتانسیل های زیادی در شغل دامپروری گوسفندی وجود دارد که توجه به این بخش می تواند سبب ایجاد شغل و درآمدزایی به خصوص در نواحی روستایی، عشایری و کم برخوردار شود. در نهایت باید بگوییم که کسانی قصد ورود به صنعت دامپروری و پرورش دام را دارند بهتر است از قبل با همفکری با افراد متخصص و تحقیقات کامل عملی وارد این شغل شوند و به جای ورود به پرورش دام داشتی با گوسفند پرواری شروع کنند. این کار به دلیل اینکه بره های پرواری به سرمایه کمتری نیاز دارند و در مدت زمان محدودتری به نتیجه می‌رسند، باعث می‌شود ضمن آشنایی با سختی های این شغل، سرمایه خود را به خطر نیندازید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد پرورش انواع مختلف دام زنده به شما عزیزان پیشنهاد می کنم دیگر مطالب سایت بازار گوسنفد را نیز مطالعه نمایید.

 

!!! تمامی حقوق این وب سایت برای سایت بازار گوسفند محفوظ است و هرگونه کپی‌برداری از محتواهای سایت بازار گوسفند بدون درج لینک منبع غیرمجاز می باشد.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بسیار عالی و جامع