جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
8 اسفند 1401

آیا گوسفند می‌تواند از غذای بز بخورد؟!

غذا خوردن بز و گوسفند
فهرست مطالب

اگر دامداری یا چوپان هستید، احتمالا در کنار گوسفندان خود چند راس بز هم دارید. اگر این چنین باشد، حتما می‌دانید که بز و گوسفند بسیار شبیه هم هستند و نگهداری از آنها به نسبت گاو و شتر آسان تر است.
در سایت بازار گوسفند، ما به طور کامل در یک مطلب جدا به بررسی شباهت ها و تفاوت های بز و گوسفند پرداخته ایم. اما در این بخش به یک مورد دیگر می‌پردازیم و آن هم این موضوع است که آیا گوسفندان قادر به خوردن خوراک بز ها هستید یا خیر؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع این مقاله را حتما بخوانید.

در ضمن اگر دوست دارید درباره تفاوت گوسفند و بز نکاتی دقیق تری را بدانید، در یک مقاله تخصصی دیگر از سایت بازار گوسفند این موارد را بررسی کرده‌ایم، خواندن این مقاله را بهتره از دست ندهید.

خوراک بز با گوسفند چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی مصرف خوراک بز برای گوسفندان به دلیل نیازهای متفاوت مواد مغذی از جمله پروتئین توصیه نمی‌شود. در بسیاری از خوراک های آماده و کارخانه‌ای بز مقادیری مس وجود دارد که می‌تواند منجر به مسمومیت گوسفندان شود.

با این حال، در شرایط خاص مثل تمام شدن خوراک گوسفند، می‌توانید مقدار کمی خوراک بز را به گوسفند بدهید.

جهت اطلاع از آخرین قیمت گوسفند زنده این مطلب را مطالعه نمایید.

عادات غذایی بز و گوسفند
پروتئین مورد نیاز گوسفند و بز چیست و آیا این حیوانات می‌توانند با هم کنار بیایند؟

کسانی که هم گوسفند و هم بز پرورش می‌دهند این قضیه را می‌دانند که هم گوسفند و هم سازگاری خوبی با هم دارند و حتی از یک آخور هم در صورت جدا نشدن می‌توانند خوراک بخورند.
اما موضوعی که قصد بررسی آن را داریم این است که جدا از گیاهانی مانند یونجه، کاه و میوه جات، آیا گوسفندان می‌توانند خوراک مخصوص و فرآوری شده بز را بخورند.

خب تا اینجا می‌دانیم که بسیاری از خصوصیات بز و گوسفند شبیه هم هستند که مهم ترین آنها عبارتند از:

این حیوانات هر دو گیاهخوار هستند.
گوسفند و بز به عنوان حیوانات گیاهخوار به گیاهان و محصولات گیاهی جهت رشد و نمو متکی هستند.

آنها هر دو نشخوار در دسته نشخوارکنندگان قرار دارند.
حیوانات نشخوارکننده، حیواناتی هستند که دارای معده‌های چهار بخشی هستند. یکی از این محفظه های دستگاه گوارش نشخوارکنندگان شکمبه نام دارد که میزبان هزاران باکتری مفید است، که قادر به تجزیه ذرات غذا هستند. حیوانات نشخوارکننده مانند گوسفند و بز می‌توانند سلولز را هضم کنند.

آنها اندازه مشابهی دارند.
اگرچه برخی نژادهای بز کوتوله هستند اما بسیاری از نژادهای بز به اندازه گوسفندان قد دارند. گوسفندان ممکن است بزرگتر از بزها به نظر برسند، اما ممکن است این خطای دید به دلیل پشم زیاد گوسفند باشد.

چه چیزی نیازهای تغذیه‌ای حیوانات را تعیین می‌کند؟

بز و گوسفند

بیشتر حیوانات می‌توانند آنچه را که به آن نیاز دارند را در طبیعت بدست آورند. با این حال برای حیوانات مزرعه‌ای، تکیه بر چرا و مراتع به تنهایی جهت رفع نیازهای غذایی کافی نیست. به ویژه در مناطق یا فصولی که گیاهان و غلات کمیاب هستند، این موضوع اهمیت بیشتر پیدا می‌کند. حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند دام‌های پرورشی هستند که باید به جیره غذایی آنها توجه ویژه‌ای داشت.

در این سایت بخوانید: آیا بزها می‌توانند نان بخورند؟

چه نوع خوراکی باید به گوسفند داد؟

خب، نوع خوراک به نژاد، سن و پتانسیل دام بستگی دارد. به عنوان مثال خوراک بره پرواری شامل مواد مغذی باشد که در عین به صرفه بودن امکان رشد سریع بره ها را فراهم کند. این در حالی که خوراک میش در زمان آبستنی و نگهداری هم با یکدیگر تفاوت دارند که باید در این مورد با متخصص جیره نویس حرفه‌ای مشورت کنید.

مهم ترین اهداف پرورش گوسفند و بز چیست؟

  1. تولید شیر
  2. تولید گوشت
  3. بره زایی و فروش بره
  4. تولید پشم

از اهداف پرورشی گوسفند و بز کاملا مشخص می‌شود که هر دو نوع دام کاربردهای مشابهی دارند اما درباره نحوه رشد و نیازه به مواد مغذی یکسان چه طور؟

مقایسه نیازهای غذایی بز و گوسفند:

پروتئین موردنیاز گوسفندان (یعنی پروتئین خام مورد نیاز در خوراک آنها) بسته به سن گوسفند می‌تواند از 9 درصد پروتئین خام تا 15 درصد متغیر باشد. با این حال بزها بر حسب سنی که در آن هستند، نیاز به پروتئینی در حدود 10 تا 15 درصد دارند.

به طور کلی مقدار پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز گوسفندان در یک سن خاص با مقدار موجود در خوراک بز ها نباید یکسان باشد. یکی دیگر از مواد مغذی که در ترکیب خوراک بز و گوسفند متفاوت است، مس می‌باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته بزها به اندازه گاو به مس نیاز دارند.این بدان معنی است که شما ممکنه بخواهید گوسفندان خود را با خوراک حاوی مواد مغذی کمتر یا بالاتر نسبت به آنچه آنها نیاز دارند تغذیه کنید.

گوسفندان و بز ها

مهم ترین نکاتی که هنگام خوراک دادن به این حیوانات باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

درباره دستورالعمل استفاده از خوراک آماده یا جیره دستی حتما مطالعه کنید:
این موضوع بیشتر درباره خوراک دادن به گوسفند و بز در یک آخور می‌باشد. خوراک های آماده و کارخانه‌ای مخصوص بزها معمولا در صورت خطر داشتن، دستورالعمل ها و هشدارهای واضحی دارند که به شما یادآوری می‌کنند که از دادن آنها به گوسفندان باید خودداری نمایید.
در صورت نداشتن توضیحات بر روی بسته بندی باید از کارشناس یا مسئول کارخانه تولید خوراک حتما این موارد را بپرسید.

میزان مس خوراک:
همانطور که اشاره کردیم، بیشتر خوراک های کارخانه‌ای بز حاوی سطوح مس مورد نیاز این حیوانات هستند. از آنجایی که می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در بزها شود. مطئمن شوید که خوراک بز خریداری شده برای گوسفندان شما بی خطر باشد.

گوسفندان با خوراک مخصوص بز بیش از حد تغذیه نکنید:
می‌توانید گوسفندان را با خوراک مخصوص بز تا حدودی تغذیه کنید، اما نباید به آنها بیش از حد غذا بدهید.
خوراک بز برای بزهای ساخته شده است، بنابراین امکان دارد گوسفندان شما به دلیل نیازهای مختلف، دچار مشکلاتی شوند. این خطر زمانی رخ می‌دهد که به خوراک مخصوص بز برای مدت طولانی اتکا شود.

تا اینجا به مواردی مهمی سعی کردیم اشاره کنیم. اما آیا به غیر از محصولات غذایی فرآوری شده مخصوص بز، آیا منابع غذایی مشترکی برای هر دو حیوان وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم بله. نمونه‌هایی از این منابع را در ادامه اشاره می‌کنیم.

  • یونجه
  • علف مراتع
  • میوه ها
  • دانه ها و غلات
  • سبزیجات
  • خوراک های همه منظوره

برای خرید خروس محلی در تهران کلیک کنید.

خوراک گوسفند و بز

پاسخ به چند پرسش مهم:

آیا بزها می‌توانند غذای گوسفند بخورند؟

بله. برخلاف خوراک های آماده بز که می‌توانند سبب مسمومیت با مس در گوسفندان شوند، خوراک گوسفند برای بزها بی خطر است. البته نباید بز های خود را هم با خوراک مخصوص گوسفند بیش از حد تغذیه کنید، زیرا ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکنند یا حتی برعکس بیش از اندازه دریافت کنند.

چگونه می‌توان مانع گوسفندان گله شد تا از جیره بز ها نخورند؟

در یک انبار یا آخور متفاوت می‌توانید خوراک ها را قرار دهید. باید آخور گوسفندان نزدیک آنها و آخور بزها نزدیک این حیوانات باشد.

چرا گوسفند و بز در مقایسه با پرندگان، ماهی ها و سایر حیوانات به پروتئین نسبتاً کمی احتیاج دارند؟

معمولا جوجه ها به بیش از 20 درصد پروتئین خام نیاز دارند در حالی که ماهی ها می‌توانند تا 45 درصد پروتئین خام دریافت کنند. اما در مقایسه با آنها گوسفندان و بزها به پروتین بسیاری کمتری احتیاج دارند.
دلیل این موضوع بدین خاطر است که گوسفندان و بزها هر دو نشخوارکننده هستند. به عنوان نشخوارکننده گوسفند و بز در دستگاه گوارش خود دارای باکتری، قارچ و سایر میکروب ها هستند که می‌توانند ذرات غذایی را که حیوانات دیگر نمی‌توانند هضم کنند، به راحتی هضم کنند.

همچنین این ذرات موجود در حیوانات نشخوارکننده همراه با ذرات غذا هضم می‌شوند این یعنی اینکه مواد مغذی اضافی توسط این حیوانات جذب می‌شود و بنابراین نیازی به تامین پروتئین بیش از حد نیست. پروتئین بیش از حد می‌تواند منجر به مسمومیت آمونیاک یا اوره در نشخوارکنندگان شود.

آیا در عادات غذایی بز و گوسفند تفاوتی وجود دارد؟

یکی از تفاوت های عمده بین گوسفند و بز این است که گوسفندان چرنده هستند در حالی که بزها حیواناتی جست و جو گر می‌باشند. بز ها از سطوح بالاتر گیاهان برگ می‌خورند. بسیاری از کسانی که بز پرورش می‌دهند، این را به خوبی می‌دانند که بز غذایی که درون چاله یا گودالی افتاده باشد را نمی‌خورد.

آیا این تفاوت در عادات غذایی بر تغذیه هر دو حیوان تاثیر می‌گذارد؟

تا حدودی تاثیر گذار است. به عنوان چرنده، گوسفندان عمدتاً مواد غذایی متشکل از برگ‌ها، گل ها و دانه و غیره را می‌خورند در حالی که بزها از برگ ها، میوه جات و دانه های که بر شاخه و نوک گیاهان و درختان قرار دارند، تغذیه می‌کنند.

 

ارائه شده توسط سایت بازار گوسفند مرکز فروش گوسفند زنده در تهران.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها