جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
10 مهر 1402

تفاوت بین گوسفند و بز چیست؟

تفاوت گوسفند و بز
فهرست مطالب

معرفی کامل تفاوت بین گوسفند و بز

دربین تمامی حیوانات گوسفند و بز بسیار شبیه به هم هستند. هر دو حیوان اهلی و در دسته نشخوار کنندگان قرار می‌گیرند اما با این وجود نباید از تفاوت بین آنها غافل شویم. هم بز و هم گوسفند از زمان های دور اهلی شده‌اند اما اجداد و تنوع نژاد این حیوانات در طول سالیان دراز تغییرات زیادی داشته است. گوسفندان متعلق به جنس Ovis و بزها متعلق به Capra هستند.

از آنجایی که بسیاری از افراد تفاوت بین گوسفند و بز را نمی دانید، در این مطلب به شرح این تفاوت ها خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات مفید خواندن ادامه این مطلب را به شما  عزیزان پیشنهاد می کنیم.

  • اگر دوست دارید به ارزان‌ترین قیمت روز بازار تهران، گوسفند زنده بخرید، لینک درج شده را دنبال کنید.

تفاوت های میان شیوه پرورش و خصوصیات بز ها و گوسفندان

گوسفند و بز به عنوان دو گزینه بسیار عالی برای شغل دامپروری و دامداری شناخته می‌شوند و از گذشته تا کنون در بین جوامع بشری نگهداری از آن‌ها بسیار مرسوم بوده و مردمانی زیادی از طریق نگهداری آنها به کسب درآمد می‌پردازند.

تفاوت بین گوسفند و بز

 با وجود اینکه این گونه حیوانات اهلی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما اگر شما قصد دارید وارد صنعت دامپروری شود باید درک صحیحی از اهداف خود داشته باشید و بتوانید مناسب ترین نژاد و گونه را برای ادامه کار خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از مهم ترین تفاوت های بین گوسفند و بز را برای شما بیان می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شغل دامپروری کلیک کنید.

دامپروری به خودی خود شغلی نسبتا سخت و پر زحمت محسوب می‌شود و کسانی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند باید علاقه به انجام آن داشته باشند و از نگهداری حیوانات لذت ببرند زیرا این علاقه داشتن باعث ایجاد انگیزه برای پیشبردن اهداف می شود. علاوه بر علاقه شناخت دقیق رفتار ها و خصوصیات حیوانات نیز  برای موفقیت بسیار حائز اهمیت است.

  1. همانطور که در بالا نیز ذکر شده باید بدانید دقیقا چه هدفی از نگهداری گوسفند و یا بز دارید؟
  2. آیا قصد تولید شیر و یا گوشت را دارید؟ و حتی اینکه با بازارهای فروش محصولات دامی هر کدام چقدر آشنا هستید؟

با وجود اینکه از هر دو گونه جانوری گوسفند و بز می توان شیر و گوشت تولید کرد اما خب بین هر منطقه جغرافیایی تفاوت هایی هم از لحاظ ذائقه مردم و هم از لحاظ قیمت محصولات وجود دارد که با یک تحقیق صحیح درباره آن ها می توانید بهترین گزینه را برای ادامه کار دامپروری خود در نظر بگیرد.

 

آخرین قیمت گوسفند زنده چقدر است؟ (برای اطلاع از این مورد کلیک کنید)

 

مهم ترین تفاوت های بین گوسفندان و بزها

 

گوسفندان و بزها

برخی نژادهای گوسفند و بز بقدری شبیه به هم هستند که به سختی می توان آن ها از هم تشخیص داد. گوسفند و بز همانند گاو ها نشخوارکننده هستند و معده ای چند قسمتی دارند. بزها قادر به کوهنوردی، ایستادن روی پاهای عقب خود، پرش و گذر از مناطق سخت برای رسیدن به منطقه‌ای امن هستند. گله بز در هنگام عبور از مراتع بیشتر از گوسفندان از یکدیگر فاصله می گیرند و کنترل آنها به نسبت سخت تر از گوسفندان است. به نوعی بز ها را می توان ماشین های کوهنوری معرفی کرد که از پاهای بلند و هیکل لاغر خود حداکثر استفاده را می‌توانند ببرند. وجود چنین ویژگی هایی باعث شده است که بز در زمان خطر و بروز استرس آسیب کمتری نسبت به گوسفند ببیند.

بز ها می توانند به طرز زیرکانه ای در هنگام مواجه با یک تهدید غیرمنتظره فرار کنند در حالی که گوسفندان به طور کلی با گله خود فرار می کنند.

در بسیاری از مناطق دنیا نژادهایی متنوعی از بزهای وحشی وجود دارد که متاسفانه در معرض خطرات گوناگون نیز هستند. این حیوانات به شکلی تکامل یافته اند که در شرایط سخت کوهستان و مناطق دیگر بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. بسیاری از نژادهای وحشی بز در کوه های مرتفع اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا زندگی می‌کنند.

 

مقاله پیشنهادی : نحوه خرید خروس و مرغ زنده در تهران با مناسب ترین قیمت 

 

اگرچه هر دو گیاه خوار هستند اما از لحاظ شکل تغذیه‌ای تفاوت هایی با یکدیگر دارند، بزها دوست دارند که بالای گیاهان را بخورند و می تواند به دنبال غذا بگردند و بسیار چابک تر از گوسفندان هستند. در حالی که بره‌ها علاقه به خوردن تمام ساقه گیاه را دارند. میزان علوفه ای که گوسفندان می خورند بیشتر از بز ها می باشد. به طور کلی گوسفندان را می‌توان به عنوان چرندگانی حرفه‌ای شناخت. این حیوانات اهمیتی نمی‌دهند که طول علوفه چقدر بلند یا کوتاه است.

بزها تقریبا سعی می‌کنند مزه‌ی هر چیزی که گمان می‌کنند خوردنی باشد را امتحان کنند. بز برای خوردن هر چیزی از زباله گرفته تا گیاهانی که در سخت‌ترین نقاط کوهستان می‌روید، شهرت دارد. بزها عاشق خوردن درختچه‌ها، شاخه‌ها، برگ‌ها و حتی علف‌های هرز هستند.

هر دو نژادهای دامی، چراگاه های مرتفع را بیشتر ترجیح می دهند.

نگهداری از گوسفندان در حصار و محوطه بسته شده راحت از بزها است. برای نگهداری بز و گوسفند در کنار هم به فضای به نسبت بزرگی همراه با حصارکشی بلند نیاز دارید.

گوسفند حیوانی است که قادر به درک احساساتی مانند ترس، عصبانیت، ناامیدی، کسالت می‌باشد. این ویژگی ادراکی آنها شبیه به انسان ها است. بز و گوسفند هر دو حیواناتی اجتماعی هستند. در بز ها نیز نشانه هایی از درک احساسات ذکر شده به چشم می خورد.

بز ها در هنگامی که از لحاظ جنسی فعال تر هستند بوی متفاوت را می گیرند و همچنین دارای شاخ و دم نیز هستند.

 شاخ های بز معمولا بلند و دم آنها کوتاه است و به سمت بالا قرار می‌گیرد اما در بعضی نژادهای گوسفندی که دم بلند تری قابل مشاهده است، دم به سمت زمین قرار میگرد و آویزان است.

گوسفندان دارای پشم هستند در حالی که جنس بدن بز از مو به نسبت کوتاه پوشش داده شده است. پشم گوسفند را باید سالانه کوتاه کرد. نکته جالب در خصوص شباهت بز و گوسفند این است که پس از کوتاه شدن پشم گوسفندان، از نظر ظاهری این دو حیوان بسیار به یکدیگر شباهت پیدا می‌کنند.

هر دوی این گونه های جانوری مستعد ابتلا شدن انواع بیماری ها از جمله انگل هستند.

مقایسه شیر گوسفندان و بز ها نشان می دهد که شیر گوسفند حاوی چربی بیشتری است.

گوشت های این دو دام تقریبا مزه یکسانی دارند و بررسی ها نشان داده است که گوشت بز چربی و کلسترول کم تری نسبت به گوشت گوسفند دارد. البته گوشت گوسفند در بیشتر نقاط دنیا پرطرفدار تر از گوشت بز است.

بین هر دوی آنها پرخاشگری و عصبانیت دیده می شود.

بز ها دارای ریش هستند.

بز ها تمایل دارند بیشتر در محیط های آزاد باشند. برای بز ها کیفیت خوراک از کمیت مهم تر می باشد.

برخی افراد گمان می کنند ویژگی های رفتاری گوسفندان و بز ها دقیقا شبیه به یکدیگر می‌باشند اما باید بگوییم همانطور که اشاره شد بز ها نگهداری از بز ها به دلایل مختلفی از جمله ماجراجو بودن این حیوانات سخت تر از گوسفندان می باشد . به طور کلی اداره کردن گله گوسفندان به نسبت ساده تر از بز ها می باشد و انجام کارهایی مانند سم چینی ،تغذیه واکسیناسیون و … برای گوسفندان راحت تر است.

بز و گوسفند چه فرقی با هم دارند

 

هوش بز بیشتر از گوسفند است:

بز ها حیواناتی به نسبت مستقل تر و باهوش تر هستند درحالی که گوسفندان فقط دوست دارند در گله خود بمانند. اگر گوسفند از گله ی خود جدا شود به راحتی گم می شود و بسیار نیز اذیت خواهد شد. گوسفندان به شدت گله محور هستند.

بهره‌ی هوشی بز را می‌توان از علائمی مانند دور شدن از اتومبیل‌ها در هنگام حرکت متوجه شد. به عنوان مثال شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد، که وقتی با خودرو از کنار گله‌ای از گوسفندان عبور می‌کنید باید سرعت را کم کرده و محتاط باشید زیرا یک گوسفند درست جلوی وسیله نقلیه عبور شما ترسیده و به حالت تعجب می‌ایستد در حالی بزها اینگونه نیستند و از ماشین دوری می‌کنند.

هوش بز

بز ها قادر به حل مسائل پیچیده‌تری نسبت به گوسفندان هستند!

با اینکه بز و گوسفند ارتباط و شباهت نزدیکی به هم دارند اما همانطور که اشاره کردیم، از همه لحاظ شبیه به هم نیستند. بهره هوشی بالاتر بز نسبت به گوسفند به لطف تحقیقات محققان در کشور سوئیس به تازگی تا حدود قابل توجهی به اثبات رسیده است. آنها گروهی از بزها و گوسفندان با یک پازل رو به رو کردند تا ببینند کدام یک از این حیوانات در حل آن بهتر عمل می‌کنند.

گوسفندان یا بز ها ، کدام گونه از این دو حیوان اهلی می توانند در مقابل تغییرات اقلیمی بیشتر دوام بیاورند؟

تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین ، مشکلی جهانی است. نگرانی ها از این موضوع سبب شده است که گروهی از دانشمندان به فکر بررسی توانایی جانوران مختلف از جمله گوسفندان و بز ها در مقابل این تغییرات باشند. همانطور که در همین مقاله ذکر کردیم گوسفند ها و بز ها از نظر ژنتیکی به یکدیگر شباهت های زیادی دارند و تقریبا ساختار بدنی آن یکسان است اما با این حال به نظر می رسد که بز در مورد توانایی سازگاری با شرایط جدید یک گام جلوتر از گوسفندان باشد. همین قابلیت جست و جو گر بودن بز ها برای یافتن غذا خود می تواند یکی از واضح ترین دلایل برای این موضوع تلقی شود. در مورد اهمیت این موضوع یکی از دانشمندان جانورشناسی می گوید:

مهم است که حیوانات بتوانند به سرعت در برابر تغییرات زیست محیطی واکنش نشان دهند ، زیرا این امر به آنها این امکان را می دهد که حتی در شرایط نامطلوب نیز برای خود منابع غذایی جدید پیدا کنند.

تفاوت مصرف علوفه بز و گوسفند

در مقایسه انجام شده بین مصرف خوراک بز و گوسفند، اغلب نشان داده شده است که بزها دارای مصرف خوراک بالاتری هستند و این به علت نیاز انرژی خالص بالاتر آنها برای نگهداری می باشد. شواهد محکمی وجود دارد که بزها در مقایسه با گوسفندان انرژی بالاتری برای نگهداری نیاز دارند و احتیاجات بزها به ازای هر کیلوگرم وزن متابولیکی بیشتر شبیه به گاو می باشد نه گوسفند. بنابراین منطقی‌تر است که بزها برای نگهداری وزن بدن بیشتر از گوسفندان خوراک مصرف کنند.

هر چند این لزوما بدین معنی نمی باشد که مصرف اختیاری خوراک در بزها بالاتر است. واضح است که بایستی تحقیقات بیشتری در مورد مقایسه خوراک مصرفی مورد نیاز برای حفظ وزن و مصرف اختیاری خوراک در بزها در مقایسه با بقیه گونه های حیوانی صورت گیرد و مطالعات موجود نیاز به بررسی بیشتری دارند. میزان مصرف ماده خشک بزها متغیر می باشد. به طور مثال بزهای شیرده 3.5 درصد وزن بدن خود انواع مختلف علوفه را مصرف می کنند.

بز نژاد آلپاین در اوایل آبستنی تقریبا 3 درصد وزن بدن علوفه مصرف می کند، ولی در اواخر آبستنی به 2 درصد کاهش می یابد. در یک تحقیق میزان مصرف ماده خشک در بزها از 1.47 تا 3.65 درصد وزن بدن متغیر بوده است و این دامنه تغییر، تحت تأثیر نژاد، میزان انرژی جیره، تولید شیر، مرحله شیردهی و اندازه حیوان می باشد.

 

بز

 

بزها فضای کوچکتری برای نگهداری نیاز دارند:

در مقایسه با گوسفندان به دلیل جثه کوچک تر بزها را می‌توان در محیط کوچک‌تری نگهداری کرد. به طور میانگین برای هر راس بز می‌توان مساحتی در حدود 1.5 متر مربع را در نظر گرفت. البته در محیط نگهداری بزها باید راه‌های خروجی و ورودی به طور ویژه‌ای مسدود شود و سکو یا قسمت‌های بلند وجود نداشته باشد. در ضمن بهتره بدانید که بز حیوانی پر سر و صدا است و گاهی اوقات خود دامدار نیز از صدای بلند آن که به مانند جیغ است، خسته می‌شود. البته بز را بیشتر در مناطق خشک و نیمه خشک به دور از مناطق مسکونی نگهداری می‌کنند. به همین دلیل اینگونه سر و صداها برای مردم عادی کمتر شناخته شده است.

مقایسه تولید شیر بز و گوسفند:

به طور میانگین بز نسبت به گوسفند شیردهی بیشتری دارند. همچنین شیر بز غلیظ تر بوده و برای همین برای تبدیل به محصولات لبنی مثل پنیر بسیار پرطرفدار است.

ابتلا کمتر گوسفندان به بیماری نسبت به بزها:

به طور معمول گوسفندان کمتر از بزها دچار بیماری می‌شود. با این حال برای هر دو این حیوانات اهلی باید روش‌های مراقبتی، واکسیناسیون و کرم زدایی به طور منظم انجام شود.

گوسفند در برابر حیوانات شکارچی آسیب پذیر تر است:

در یک مرتع باز، گوسفندان نسبت به بز ها در مقابل حمله حیوانات درنده همچون گرگ بیشتر در معرض خطر قرار دارند. همچنین این حیوانات اهلی نیز نسبتا بیشتر از بز ها دچار استرس و تنش می‌شوند.

آیا طول عمر گوسفند و بز یکسان است؟

خیر، گوسفندها 10 تا 12 سال عمر می‌کنند در حالی که عمر بزها 15 تا 18 سال است.

بو بدن بز شدید تر از گوسفندان است:

در مقایسه با گوسفند، بزها بالغ به خصوص نرها در فصل جفت گیری بوی قوی و زننده‌ بیشتری از خود تولید می‌کنند.

آیا گوسفند و بز هم اندازه هستند؟

اندازه‌های بسیار متنوعی هم در نژادهای گوسفند و هم در نژادهای بز وجود دارد. اما به طور کلی به نظر می‌رسد که بزها از لحاظ جثه لاغرتر از گوسفندان هستند. گوسفندان به جز پوشش پشمی ضخیم و پرحجمی که دارند، معمولا از توانایی وزن گیری بیشتری نیز برخوردارند.

 

  • اگر علاقه مند به حیوانات هستید، یکی دیگر از مطالب سایت بازار گوسفند، که در آن به معرفی چند نژاد عجیب بز می‌پردازیم را نیز مطالعه نمایید.

 

مراقبت های بهداشتی از گوسفند و بز

گوسفندان معمولا نسبت به بزها هوای سرد را بهتر تحمل می‌کنند و به راحتی به بیماری مبتلا نمی‌شوند. البته این حیوانات نسبت به هوای گرم و مرطوب حساس هستند و باید در چنین مواقعی از سال که دمای هوا بالاتر است، پشم آنها چیده شود. گوسفند و بز هر دو مستعد ابتلا به بیماری های انگلی هستند. همچنین گوسفند و بز معمولاً از درد پا و سم به دلیل ابتلا به عفونت باکتریایی رنج می‌برند. در میان گوسفندان یک گله آنهایی که از نظر ژنتیکی نامناسب هستند یا تغذیه خوبی ندارند، دائماً در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.

البته بز ها نیز در صورت عدم نگهداری خوب و بهداشتی ممکن است بیمار شوند.

 

بزهای کوهستانی در مقابل گوسفندان کوهستانی

بز و گوسفند کوهستانی

 

بین این دو گونه جانوری خاص نیز که بیشتر وحشی هستند، همانند گونه های اهلی شده تفاوت هایی وجود دارد. بز کوهی مقاومت بیشتر و جثه عمدتا بزرگ تری دارند.

شاخ های این حیوانات گاهی تا یک متر هم می‌رسد اما با داشتن بدن بزرگ این شاخ های چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند. وزن این حیوانات گاهی اوقات به بیش از 130 کیلوگرم رسده و قد آنها در حدود یک متر است. البته در نژادهای مختلف این مورد می‌تواند متغیر باشد. پوشش خز آن تراکم بیشتری داشته و مو بیرونی بلندتری نیز دارند. آنها معمولا در ارتفاعات بلند کوه ها زندگی کرده و برای حیوانات درنده طعمه های سختی برای شکار کردن هستند. به دلیل ویژگی فیزیکی بدنی و الگوهای حرکتی در کوهستان به راحتی می‌توانند به استراحت و یافتن غذا بپردازند.

در مقابل این حیوانات گوسفند کوهی یا همان قوچ های وحشی بیشتر زیستگاه های کوهستانی آسیا مرکزی و آمریکای شمالی یافت می‌شوند. قد بلندی داشته و وزن بدنی در حدود 180 کیلوگرم دارند. پوشش بدنی این حیوانات بیشتر به رنگ زرد روشن تا قهوه‌ای تیره بوده و دارای شاخ بزرگ و ضخیمی نیز هستند.

در مورد ویژگی های گوسفند اینجا بیشتر بخوانید.

 

خلاصه ای از تفاوت بین گوسفند و بز

گونه گوسفند اهلی به جنس گوسفندان (اویس) تعلق داشته در حالی که بز متعلق به جنس کاپرا می باشد. بسیاری از متخصصان با وجود تفاوت هایی که بز و گوسفند از لحاظ اندام شناسی بایکدیگر دارند آنها را از هم تفکیک نمی کنند.

مهم ترین تفاوت های ساختاری بدن بز و گوسفند مربوط به اختلافات اندازه شاخ، اسکلت بدن، نوع پوشش و وجود یا عدم وجود ریش می باشد. مزیتی که بز نسبت به گوسفند دارد این است که بز از سرعت واکنش بسیار بالاتری برخوردار بوده و بی پروا تر از گوسفند می باشد.

 

این مقاله تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سایت بازار گوسفند ( مرکز خرید دام زنده در تهران ) می باشد که با هدف افزایش سطح دانش دامداران و فعالان حوزه دامپروری نگارش شده است . امیدواریم که محتوای این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها