جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
20 مرداد 1402

مقابله با هجوم مگس به گوسفندان

هجوم مگس به گوسفندان
فهرست مطالب

هر ساله با شروع فصل گرما، مگس‌ها که حشرات موذی و زیان باری برای سلامتی و رفاه انواع دام هستند به واحدهای مختلف دامپروری حمله می‌کنند. هجوم گسترده‌ی این مگس‌ها باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای سلامت گله و کارکنان دامداری‌ها خواهد شد. نیش زدن، خون خواری، منتقل کردن انواع باکتری و ویروس برخی از خطرات این حشرات موذی محسوب می‌شوند.

نحوه پیشگیری و روش های مقابله با هجوم مگس ها به گله گوسفندان

واقعا هیچ پرورش دهنده‌ی دامی دوست ندارد که در محل کار خود، با حجم گسترده‌ای از مگس‌ها رو به رو شود. در حقیقت کم تر موردی می‌تواند هر فرد پرورش دهنده گوسفند یا گاو را به این اندازه ناراحت کند. دیدن صحنه‌ای که زخم های زیادی در اثر هجوم و لانه گذاری مگس ها بر روی بدن این حیوانات شکل گرفته، نگرانی زیادی را به این قشر زحمت کش وارد می‌کند. به جز این موارد، روش اقتصادی تر مدیریت این مشکل، انجام اقدامات پیشگیرانه است.

در ادامه نکاتی را برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد تا با حفظ موارد بهداشتی قادر به پیشگیری و مقابله با هچوم مگس ها به گله دام‌های سبک و سنگین خود باشد.

از بین بردن مگس در دامداری‌ها:

این معضل که به نام Flystrike هم شناخته می شود، جزو بیماری هایی می باشد که می تواند به طرز باورنکردنی سریع رشد پیدا کند. در حرفه دامپروری ، بیماری های مختلفی وجود دارند که می توانند سلامت گله شما را تهدید کنند اما با مدیریت و پیشگیری صحیح با هزنیه بسیار کمتری نسبت به درمان، آنها را به سادگی می توان مدیریت کرد.

اگر بخواهیم توضیح کامل تری در مورد این بیماری که به نوعی مرتبط با هجوم مگس ها به گله می باشد، به شما دوستان ارائه کنیم، باید بگوییم که این معضل در اثر تخمگذاری مگس ها روی پوست و پشم گوسفندان ایجاد می شود . اگرچه Flystrike تنها منحصر به گوسفندان نمی‌باشد اما در میان این حیوانات معمولا رایج تر بوده و با خسارات زیان بار تری رخ می دهد. از آنجایی که این گوسفندان بیشتر تحت تاثیر چنین مشکلی قرار می‌گیرند، محور این مقاله معرفی روش‌هایی برای مبارزه با این معضل در میان گله گوسفندان و حتی گاوها است.

مگس و گوسفند

 

اما چرا گوسفندان نسبت به این مشکل آسیب پذیر تر هستند؟

به این دلیل که پشم این حیوانات مرطوب بوده و در اغلب اواقات حجم آلودگی بیشتری دارد، محل مناسبی برای لانه گزینی مگس ها هستند. آنچه که بعد از تخمگذاری مگس ها رخ می دهد، اصلا چیز زیبایی نیست. تخم ها به لارو تبدیل می شوند و سپس گوشت گوسفند را شروع به خوردن می کنند. همین مسئله باعث ایجاد زخم های جدی در بدن این حیوانات می شود و در بیشتر اوقات منجر به عفونت های ثانویه شدیدی نیز خواهد شد.

علائم و نشانه های هجوم مگس به گوسفندان

علائم این بیماری بسیار واضح است. بر خلاف بسیاری دیگر از بیماری های گوسفندی، که به سختی می توان آنها را تشخیص داد، تقریبا تشخیص این بیماری به سادگی اتفاق می افتد.

اولین علامت این است که حجم زیادی از مگس ها در اطراف گوسفندان همیشه وجود دارند. با کمی بررسی بیشتر در سطح بدن این حیوانات متوجه موجودات کرمی شکل در زیر پشم آنها خواهید شد. برای یافتن لارو ها باید دقت بیشتری داشته باشید.

با این حال نشانه های دیگری نیز برای این مسئله وجود دارد. در چنین مواقعی گوسفندان معمولا به دنبال مکان های سایه دار برای استراحت می گردند، همیشه خود را تکان می دهند و یا بی حال می شوند . ممکن است آنها بی اشتها شوند و یا دچار ریزش پشم و آشکار شدن زخم ها شوند. غالبا زخم ها این چنینی بر روی پاها، قسمت کمر و شانه های گوسفندان دیده می شوند.

عوامل دخیل در پدید آمدن چنین بیماری چه مواردی می باشد؟

نگهداری گوسفندان در محیطی گرم و مرطوب:

بیشتر در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رخ می دهد. اما با این حال این تنها منحصر به چنین Flystrike مکان هایی نیست و ممکن است در هر زمان و منطقه جغرافیایی دیده شود. همانطور که می دانید شدت رطوبت در مناطقی که باران های زیادی دارد، بیشتر از سایر نقاط می باشد و همین باعث می شود که در صورت خیس شدن بدن گوسفندان، مگس ها این ناحیه را برا زندگی مناسب بدانند.

شرایط مناسب دیگر شدت کم یا نبود باد است. هنگامی که سرعت باد در محیطی کم باشد، مگس ها فعالیت بیشتری دارند و بنابراین نقاط بهتری را می توانند برای لانه گذاری انتخاب کنند.

پرورش گوسفندان پشمی:

هجوم مگس به گوسفندان در برخی از نژادها بیشتر اتفاق می افتد و به نوعی مستعدتر هستند. به عنوان مثال چنین مشکلی در میان گوسفندان مرینوس که بیشتر به جهت تولید پشم پرورش داده می شوند، زیاد دیده می شود.

به طور کلی مگس ها تمایل بیشتری برای حمله به نژادهای پشمی دارند. زیرا حجم زیاد پشم زمینه مناسبی را برای تخم گذاری این حشرات می تواند فراهم می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که هنوز هجوم مگس ها در نژادهای کم پشم زیاد خطر آفرین نبوده است.

وجود زخم بر روی بدن گوسفندان:

مگس ها به زخم های باز بیشتر جذب میشوند. به این معنا که احتمال تخمگذاری در چنین زخم هایی بیشتر از سایر نقاط بدن می باشد . اگر گوسفندان گله شما اخیراً زخمی شده‌اند، حتی فقط یک آسیب دیدگی جزئی، ضروری است که سریع آن را درمان کنید تا از آلودگی به چنین مگس های درمان باشید.

وفور برخی گونه های خاص از مگس ها در محیط دامداری شما:

این مشکل معمولا توسط تعدادی خاص از گونه های مگس به وجود می آید . اما رایج ترین و پر خطرترین آنها، مگس های Blowfly هستند. مطالعات مختلف نشان می دهد که این مگس ها بیشترین تمایل را برای حمله به گله گوسفندان دارند.

در این مطلب می توانید اطلاعات دقیقی را درباره نحوه دفع جانوران و حشرات موذی در دامداری ها بدست آورید .

 

چگونه به مقابله با هجوم مگس به گوسفندان بپردازیم؟

هر سال دوبار پشم گوسفندان را کوتاه کنید:

چیدن پشم گوسفندان حداقل یکبار در سال توصیه می‌شود، حالت ایده آل آن یک بار در پاییز و یک بار در بهار می باشد. با این کار پشم کثیفی که می تواند به عنوان یک زیستگاه مناسب برای رشد مگس ها به شمار رود، از بین خواهد رفت. به علاوه کوتاه کردن پشم های فوایدی دیگری مانند خنک نگه داشتن بدن در فصول گرما و درآمد زایی از راه فروش پشم های گوسفندان را به دنبال خواهد داشت.

پشم چینی برای مقابله با مگس ها

 

گوسفندان را تمیز نگه دارید:

تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن محیط دامداری و بدن گوسفندان گله خودتان انجام دهید . البته شاید گفتن این مسئله آسان به نظر برسد اما عمل کردن به تک تک نکات آن واقعا کار دشوار و پر زحمتی است. به هر حال اطمینان حاصل کنید که محیط جایگاه گوسفندان شما کم ترین میزان آلودگی را داشته باشد.

انگل ها و بیماری ها را کنترل کنید:

داشتن و عمل کردن یک برنامه واکسیناسیون منظم ، رعایت کلیه نکات بهداشتی و درخواست از دامپزشک برای معاینات مداوم ، سبب می شود ، کمترین نگرانی را بابت انتشار انواع بیماری ها در گله خود را داشته باشید.

از حشره کش ها و سموم برای جلوگیری از رشد حشرات موذی استفاده کنید:

برخی از حشره کش ها در بازار وجود دارند که برای پیشگری از وقوع چنین وقایعی از جمله هجوم مگس به گوسفندان پرکاربرد می باشند . پیشنهاد می کنیم حتما از آنها استفاده کنید .

چگونه این بیماری را درمان کنیم ؟

پشم چینی منظم را جدی بگیرید:

اگر هجوم مگس به گوسفندان، این حیوانات را آزار می ‌هد، بهترین نکته برای مقابله و درمان آن این است که سریعا پشم آنها را کوتاه نمایید. حتی اگر از کمترین تجهیزات برخوردار هستید و تنها یک قیچی دارید ، در هنگام مواجه با چنین صحنه ای می بایست این کار را انجام دهید . بدون عمل به این نکته، نخواهید توانست به خوبی به درمان و مقابله با این بیماری بپردازید.

گوسفند مبتلا را قرنطینه کنید:

چنانچه تنها تعداد کمی از اعضا گله، تحت تاثیر چنین بیماری قرار گرفته باشد ، بهتره که این حیوانات را از بقیه گله جدا کنید. این امر از شیوع بیماری به سایر گوسفندان می تواند جلوگیری کند.

از مواد شیمیایی و تله مگس می توانید استفاده کنید:

یکی از بیماری هایی می باشد که درمان آن بدون استفاده از روش های شیمیایی Flystrike متاسفانه بیماری سخت می باشد. تقریبا همیشه لازم است در چنین مواقعی از مواد شیمیایی برای درمان بهره ببرید. در این مورد از دامپزشک کمک بخواهید.

معاینات روزانه را پیگیری کنید:

بررسی مجدد آلودگی در بدن گوسفندان به شما این امکان را می دهد که از مبتلا نشدن دوباره این حیوانات به این بیماری مطمئن شوید. توجه داشته باشید که ذکر تمامی این نکته تنها برای افزایش آگاهی شما دامداران گرامی درباره موضوع مقابله با هجوم مگس به گوسفندان بوده و جنبه درمانی ندارد و بایستی حتما درمان تحت نظر دامپزشک انجام شود.

 

در آخر باید بگوییم که اصلا این موضوع را ساده نگیرید چون در صورت ادامه دار شدن آن امکان مرگ گوسفند وجود دارد. ایجاد درد، عفونت، بی اشتهایی، تنش از عوارض چنین بیماری خطرناکی به حساب می آید.

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها