جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
28 مرداد 1402

اهمیت مصرف آب گوارا برای گوسفند چیست ؟ | نیاز آبی دام

آب خوردن گوسفند
فهرست مطالب

چرا در دسترس بودن آب تمیز و گوارا برای گوسفندان مهم است؟

خوردن آب برای جانداران به دلیل شرایط بدنی که دارند بسیار دارای اهمیت می‌باشد. وجود آب در بدن تمامی جانوران همچون گوسفندان برای ادامه حیات و حفظ فرایندهای بدن از جمله هضم غذا و انتقال مواد مغذی به قسمت های مختلف  ضروری است.

آب تمیز و شیرین بخشی مهم از نیاز غذایی روزانه گوسفندان محسوب می شود.

بیش از نیمی از بدن بره و گوسفد را آب تشکیل می دهند.

نکات و نحوه مصرف آب در دامداری ها

مصرف آب برای گوسفند و گاو

اگر در مناطق گرمسیر و کم آب زندگی می کنید توصیه می شود به جای گوسفند به پرورش بز بپردازید. زیرا این حیوانات در مقابل گوسفندان نیازهای کم تری به علوفه نسبتا گران قیمت و آب دارند.

همیشه آب زیاد و گوارایی را در اختیار گوسفندان خود قرار دهید. تمیز بودن تا حدود زیادی برای جلوگیری از انتقال بیماری ها موثر خواهد بود. میزان آب مصرفی گوسفند به سن حیوان، کییفت علوفه مصرفی، میزان فعالیت آن بستگی دارد.

آب مصرفی گوسفندان و حتی سایر دام ها می تواند به صورت آزاد جریان داشته باشد یا در مخزن هایی ذخیره  شود. تمیز بودن آب علاوه بر مسائلی میکروبی ، به عاری بودن آن از یونجه، کاه، مدفوع و … نیز رتبط دارد.

گوسفندان بیشتر مایل اند آب جاری شده در جهت مخالف یک جریان را بنوشند.

اگر از آب رودها و برکه ها برای گوسفندان خود استفاده می کنید مراقب باشید که این حیوانات درون آب نیافتند و غرق نشوند.

مصرف کم آب برای دام هایی نظیر گوسفند و گاو نشانه هایی دارید، از جمله این نشانه و علائم می توان به ادرار کم و سفت شدن مدفوع دام اشاره کرد، این علائم ممکن است نشانه های بیماری های دیگر نیز باشد. به هرحال در صورت اعمال محدودیت مصرف آب برای دام زنده می تواند بسیار زیان بار باشد و بر روند تولید شیر و وزن گیری روزانه این حیوانات تاثیر بگذارد.

چنانچه با وجود آزادانه قرار دادن آب برای دام های خود، این حیوانات تمایلی زیادی برای مصرف نداشته باشند حتما با دامپزشک مشورت کنید به این دلیل که ممکن است کمبود مواد مغذی، عامل این معضل باشد.

در ضمن مصرف بیش از حد آب نیز مشکل ایجاد کند و باعث تولید بیش از اندازه ادرار و اسهال شود.

 

علائمی که نشان ‌می‌دهد که گوسفندان ممکن است دچار کم آبی شده باشند:

کم آبی بدن گوسفند
بدن گوسفند می‌تواند راحت‌تر از آنچه که شما انتظار دارید دچار کم آبی شود. اطمینان حاصل نمودن از دسترسی راحت و کم آب نبودن بدن گوسفند برای حفظ سلامتی گله بسیار مهم است. این امر همانطور که اشاره شد به ویژه اگر هوا گرم، خشک یا بسیار سرد همراه با وزش باد باشد و همچنین پشم گوسفند چیده نشده باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نشانه‌هایی از کم آبی در بدن گوسفندان عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، به شکلی که پوست گوسفند بلافاصله پس از نیشگون گرفتن یا برخورد فرو رفتگی‌اش، از بین نرود.
  • چسبندگی روی لثه و دهان
  • خشکی بینی یا دهان
  • گوسفند خسته یا بی حال به نظر برسد.
  • نفس نفس زدن
  • اسهال و استفراغ

توجه: در میان این نشانه ها به اشتهای گوسفند بیشتر دقت کنید. این موضوع به این خاطر اهمیت دارد که معمولا از بین رفتن اشتها گوسفند، علامتی مربوط به در خطر افتادن سلامتی حیوان می‌باشد. زمانی که گوسفندی سالم باشد و بدنش به اندازه کافی هیدراته شود، به طور معمول غذا می‌خورد و به صورت عادی معمول عمل نشخوار را انجام می‌دهد. این را همواره در نظر داشته باشید که یک گوسفند سالم باید هر روز چندین ساعت را صرف جویدن غذا و نشخوار کند و گوسفندی با سطح سلامت بدنی نرمال همیشه مشتاق غذا خوردن خواهد بود.

کیفیت آب در دامداری ها و نیاز آبی دام:

به دلیل اینکه در بیشتر مجمتع های دامداری سنتی و حتی دامداری های صنعتی از آب چاه برای دام ها استفاده می‌شود، اندازه گیری کیفیت آب از لحاظ سلامتی با مشکلاتی روبه رو است. از آنجایی که منابع آب های زیر زمینی ممکن است با انواع فاضلاب ها مخلوط شود، احتمال آلوده بودن آب چاه ها به انواع میکروب‌ها، باکتری ها، نیتریت ها، همیشه وجود دارد .همچنین درصد اسیدی بودن آب نیز باید بررسی شود.

توصیه می شود چنانچه قصد بررسی و آزمایش آب را نیز دارید، آبی را آزمایش نمایید که در محل مصرف نمونه برداری شده باشد، چون ممکن است آب در سرچشمه موردی نداشته باشد و بعدا که با وسایلی نظیر تانکر و شیلنگ انتقال می یابد آلوده شود.

برای جلوگیری از انتقال آلودگی از طریق حیواناتی مانند موش، گربه، پرندگان و … به گوسفندان، باید آبخوری مجتمع دامپروری شما همیشه تمیز بوده باشد و ارتفاع آن به گونه ای تنظیم گردد که دور از دسترس این حیوانات قرار گیرد.

به طور کلی از مهم ترین دلایل اهمیت کیفیت آب این واقعیت است که گوسفندان اساسا از نوشیدن آبی که طعم خوبی ندارد یا راکد به نظر می‌رسد خودداری می‌کنند. به یاد داشته باشید که گوسفندان باید دو یا سه برابر بیشتر از مواد خشکی که دریافت می‌کنند آب بنوشند. بره ها زمانی که آب کافی در اختیار ندارند تمایل به غذا خوردن را نیز از دست می‌دهند. پس این نکات را به عنوان یک دامدار موفق حتما به خاطر داشته باشید

آب خوردن گوسفند | نیاز آبی دام

آب خوردن گوسفند

فواید مدیریت منابع آبی برای رشد کسب و کار دامپروری

یکی از دلایلی که باعث رشد صنعت دامداری در هر کشور می شود میزان بارندگی های سالیانه و مدیریت این منابع آبی است.
به این صورت که هر چه بارش ها بیشتر باشد، مراتع پربارتر و غنی برای چرای گوسفندان و حتی سایر دام ها می شوند و این بارش ها سبب رشد و شکوفایی این صنعت خواهد شد.

اما به هرحال بارش های خوب هر ساله تکرار نخواهند شد برای حل این مشکل مدیریت و ذخیره سازی درست آب بهترین راه حل برای عبور از این مشکل خواهد بود.

آب جزو یکی از مهم ترین ثروت های ملی محسوب می شود، طی چند دهه گذشته ما شاهد این هستیم که روز به روز سطح آب های زیرزمینی در حال کاهش است. با هدایت این منابع آبی به سمت دامپروری نوین می توانیم روز به روز شاهد پیشرفت صنعت دامپروری در کشور عزیزمان باشیم و محصولات دامی با کیفیت بهتر و عملکرد بالاتری در این زمینه کاری داشته باشیم.

آب برای گوسفند

نقش آب در تغذیه بره های پرواری:

همانطور که اشاره شد آب در واقع یکی از اصلی ترین مواد مغذی برای پرورش بره است که در هر شرایطی باید به صورت 24 ساعته در اختیار بره ها قرار داشته باشد. مصرف آب کافی در کل به حدی برای بدن حیاتی است که اگر با میزان این ماده در بدن کم تر از 80 درصد شود امکان وقوع مرگ وجود دارد.

آب نقش های مهمی در بدن دام زنده بر عهده دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • انتقال ترکیبات و مواد مغذی از طریق رگ ها به سلول های بدن
  • دفع مواد زائد از طرق تنقس، ادرار و مدفوع
  • متوازن نمودن مایع و یون در بدن دام زنده
  • مهیا نمودن محیطی مناسب برای رشد جنین
  • کمک به فرایند هضم و متابولیسم مواد مغذی
  • مصرف آن توسط دام برای آسان نمودن هرچه بیشتر مواد خشبی ضروری است.
  • متعادل نمودن دمای بدن به وسیله تعرق ، آب قابلیت هدایت دما و حرارت بدن را به صورت مناسب برای گوسفند ایجاد می کند به طوریکه در تابستان در مکان هایی که سایه مناسبی وجود ندارند دام ها حدودا 20 درصد بیشتر آب می‌نوشند.
  • آلوده بودن آب بسیار خطرناک بوده و احتمال بروز مسمومیت کل گله در صورت مصرف آن بسیار بالا می باشد.
  • معمولا به هر اندازه که اندازه ماده خشک جیره گوسفند بیشتر باشد این حیوانات آب بیشتر می نوشند.

چرا کیفیت آب مصرفی برای گله دام مهم است؟

همانطور که اشاره شد مناسب نبودن کیفیت آب هزنیه سنگین برای دامداران به ارمغان می‌آورد. علاوه بر شیوع بیماری ،ممکن است آب مصرفی دام های شما عزیزان با املاح معدنی سنگین همراه باشد که برای سلامتی این حیواناتی خطراتی را به دنبال خواهد داشت. آنالیز و آزمایش آب به صورت دوره ای راه حلی برای حفظ کیفیت آب در دامداری ها محسوب می‌شوند.

جیره غذایی که بیش از مقدار نیاز حاوی نمک باشد باعث افزایش مصرف آب در گوسفندان شده و همچنین دفع ادرار دام را نیز زیاد می‌کند. این مسئله در زمستان باعث افزایش رطوبت بستر جایگاه شده و مشکلاتی از قبیل بیماری های مربوط به سم، پوست و انگل ها را به وجود می آورد. تهویه مناسب و متعادل نمودن جیره دو شرط اساسی برای جلوگیری از این مشکل هستند.

گوسفندان چقدر می‌توانند بدون خوردن آب زنده بمانند؟

پاسخ این سوال بستگی به چند عامل مختلف مثل نژاد، سن، جنسیت و جیره مصرفی این حیوانات دارد. بر طبق برخی شواهد گوسفندان حدود 3 تا 5 روز بدون خوردن آب قادر به ادامه زیست خود هستند. اگر گوسفندان در طی این مدت یونجه و سایر علوفه و غلات خشک بخورد، ممکن است این زمان بسیار کاهش یابد

منابع تامین آب در دامداری ها

روش های کمی برای تامین آب مورد نیاز در دامداری ها وجود دارد. محدود بودن این روش ها خود مهم ترین عامل برای ذخیره سازی و استفاده بهیه از این منابع است. در مجموع منابع تامین آب را می توان به شش دسته تقسیم بندی کرد. آب بدست آمده از باران های فصلی، رطوبت خوراک مصرفی دام، آب لوله کشی، منابع زیر زمینی مانند چاه ها و قنات ها، آب رودخانه ها و آب حاصل از آب شدن برف ها از روش های تامین این ماده ی حیاتی هستند.

آب برای گوسفند

میزان آب مصرفی روزانه به ازای هر راس گوسفند چقدر است؟

تعیین نیازسنجی میزان آب مورد نیاز بر حسب نوع دام و شرایط دیگری همچون شرایط پرورش، وزن دام، نوع علوفه مصرفی، شرایط آب و هوایی منطقه، انتظارات تولیدات دامی متغییر می‌باشد اما معمولا حداقل آب موردنیاز برای یک راس گوسفند داشتی و پرواری 10 لیتر آب روزانه هست این میزان در حالی است که مثلا یک گاو شیری اصیل روانه حتی به 125 لیتر آب نیازمند است.

نکته جالبی که باید در مورد نیاز آبی گوسفندان در فصول چرا بدانید این است که از آنجایی که این حیوانات در مراتع بیشتر از علوفه سرسبز و مرطوب تغذیه می‌کنند، نیاز آبی کم تری را نسبت به مواقع عادی احساس می‌کنند. نیاز به آب زمانی که علوفه خشک در جیره این حیوانات اهلی بیشتر باشد، افزایش پیدا می‌کند. همچنین میش هایی که به بره های خود شیر می‌دهند نیز نیاز به مصرف آب بیشتری نسبت به حالت عادی دارند.

گوسفند و سایر دام های زنده نیاز آبی بدنشان را از سه طریق بدست می آورند که عبارتند از : 

آب موجود در منابع غذایی

خوردن مستقیم آب آشامیدنی

آب حاصل از فرایندهای متابولیسم بدن

تاثیر سن حیوان بر میزان نیاز به آب:

برای تامین آب مورد نیاز حیوان باید تعادل آب بدن، یعنی میزان آب تامین شده و آب دفع شده از طریق مدفوع، ادرار و تبخیر مورد توجه قرار گیرد. معمولا در حیوانات بالغ که وزن بدن آنها ثابت است، این تعادل وجود دارد ولی در دام‌های جوان به علت افزایش وزن بدن، میزان آب مصرفی بیش از مقداری است که از بدن دفع می‌شود. به عبارت دیگر حدود 50-67 درصد افزایش وزن حیوانات جوان را آب تشکیل می‌دهد، لذا نیاز دام‌های جوان به آب به طور نسبی بیشتر از حیوانات بالغ است.

شرایط و چگونگی ساخت آبشخور

آب مورد نیاز برای شرب هر راس گوسفند در روز به میزان تولید دام، نوع تغذیه، شرایط آب و هوای مناطق و اقليم مختلف ربط داشته و در ۲۴ ساعته ۱۰-۵ لیتر می‌باشد.

حجم و ظرفیت آبشخور بر حسب تعداد گوسفند ، اقلیم ها ، تولید گوسفند و نوع تغذیه محاسبه و بادرنظر گرفتن ابعاد زیر احداث می گردد :

  1. عرض مفید آبشخور یک طرفه ۵۰-۴۰ سانتیمتر و برای آبشخور دو طرفه ۶۰ سانتیمتر می باشد که برای استفاده در بهاربندها توصیه می شود.
  2. ارتفاع دیواره های خارجی تا لبه آبشخور ۴۰-۳۵ سانتیمتر.
  3. عمق مفید داخل آبشخور ۳۵-۳۰ سانتیمتر.
  4. عرض لبه (دیوار) آبشخور ۱۵ سانتی متر و بشکل گرده ماهی است.
  5. معمولا برای هر راس گوسفند ۴۵ سانتیمتر طول آبشخور درنظر گرفته می‌شود.
  6. برای شستشوی آبشخور در کف آن آبرو تعبیه می‌گردد.
  7. جهت جلوگیری از سرریزشدن آب به بستر آغل، در دیواره آبشخورها لوله ای برای این امر معمولا در ارتفاع ۳۲ سانتیمتری آبشخور نصب می‌شود.
  8. در صورتی که کف آغل از خاک دستی پوشیده شده باشد. جهت حفظ بهداشت آغل، اطراف آبشخور بعرض یک متر و با در نظر گرفتن شیب ملایم به طرف دیواره های آبشخور سیمانی گردیده که وسیله لوله ابرو، آب زاید به بیرون از آغل منتقل می گردد.

آبشخور

چگونه می‌توان به بره های تازه متولد شده پس از دوران شیرخوردن، آب خوردن را یاد داد؟

در 2 تا 3 هفته اول پس از زایش، بره ها فقط باید از شیر مادر یا جایگزین‌های مخصوص خورانده شود، اما پس از چند هفته در کنار شیر، باید خوراک و آب نیز برای تغذیه داده شود. با کم کردن دسترسی بره ها به شیر میش مادر آنها مجبور به خوردن علوفه خواهند شد. در کنار خوردن علوفه برای رفع تشنگی کم‌کم به آب خوردن نیز عادت خواهند کرد.

ساختمان آخور و آبشخور

جهت احداث آخور و آبشخور و آبشخور ثابت از آجر، سنگ، بلوک‌های سیمانی و یا بتن و برد عایق کاری آبشخور می توان از قیر و گونی با اندود سیمان استفاده نمود.

آبشخور متحرک

برای ساخت آبشخور متحرک می توان از انواع بشکه های فلزی بزرگ استفاده نمود. طرز عمل بدین نحو است که بشکه را از قسمت طول به دو نیمه تقسیم کرده و هر نیمه را در داخل چهار چوب فلزی یا چوبی به عنوان پایه قرار داده و برای جلوگیری از ایجاد بریدگی در بدن دام، انتهای قسمتهای بریده شده بر روی میله های پایه خم گردد.

 

علت مهم بودن مصرف کافی آب برای گوسفند در زمان مبتلا شدن به بیماری‌ها چیست؟

در هنگام بیماری، به علت کاهش مصرف خوراک، مقدار مصرف آب هم کاهش می‌یابد ولی در صورت وجود اسهال و استفراغ چون آب زیادی از بدن دفع می‌شود، نیاز به مصرف نیز افزایش می‌یابد. عموما برای جلوگیری از کاهش تولید، توصیه می‌شود فضای آبشخور در حد کافی تامین شده و در فصل تابستان و زمستان به ترتیب در هر دو یا سه روز، یک نوبت آب آبشخورها تخلیه و شسته و تمیز گردد.

در دامداری هایی که آبشخور تخلیه شود تا از انجماد آن جلوگیری شود. آبشخور بره‌های شیرخوار باید روزانه شسته شده و دارای آب تمیز و گوارا باشد. اشاره شده مصرف آب حیوانات مقدار ثابت نیست و تحت شرایط مختلف، متفاوت است.

گوسفندانی که درصد ماده خشک جیره آنها زیاد است، به میزان آب بیشتری برای نوشیدن نیازمند هستند.

روش‌های مختلف برای آب دادن به گوسفندان:

  • استفاده از چاه های آب
  • آبشخورهای استاندارد
  • استفاده از رودخانه ها و چشمه‌های جاری
  • قرار دادن آب در سطل و بطری

نحوه تامین آب آشامیدنی برای گله گوسفندان در مراتع و چراگاه ها

تا اینجا مطلب در رابطه با چندین مورد مختلف از اهمیت مصرف آب سالم و نحوه در اختیار قرار دادن این ماده در آبشخور دامداری ها صحبت کردیم. در این بخش نیز قصد داریم در رابطه با چگونگی راه اندازی یک سیستم برای تامین آب موردنیاز این حیوانات در مراتع بحث کنیم.

معمولا در اکثر مراتع و چراگاه ها به دلیل اینکه منبع آب طبیعی مثل چشمه‌ها و رودخانه‌ها در دور دست قرار دارند، دامداران با ایجاد یک یا چند خط لوله آب، این مایع حیات بخش را به مکان های خاصی برای آب دادن به چند گله اقدام می‌کنند.
مشکلی احداث چنین خطوط آب دائمی با خود به همراه دارد و از معایب این روش نیز محسوب می‌شود این است که ضمن داشتن یک هزنیه زیاد، در صورت کم آبی یا خشک شدن منبع تامین کننده آب، نمی‌توان به راحتی در مسیر آن تغییراتی را ایجاد کرد. همچنین یک محل دائمی برای تامین آب یک مرتع بزرگ، میزان تردد گله ها را در آن منطقه به شدت افزایش خواهد داد و این مسئله باعث کاهش منابع گیاهی و آبی در بلند مدت برای آن ناحیه می‌شود..

روش دیگر در مراتع استفاده از مخازن بزرگ آب است که بسته به گنجایش آن باید توسط یک تانکر در یک بازه زمانی مشخص پر شود.

 

  • تهیه شده توسط سایت بازار گوسفند مرجع آموزش دامپروری و فروش دام زنده با بهترین قیمت گوسفند زنده

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطلب جالب و کاملی در این باره بود . بابت اشتراک گذاری نکات مثبت در این زمینه از شما متشکرم