جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
30 تیر 1402

سم چینی یا چیدن سم گوسفند | گندیدگی سم گوسفندان

چیدن سم گوسفند
فهرست مطالب

مراقبت از سم گوسفند | درمان گندیدگی سم

مراقبت از سلامت گوسفندان یکی از جنبه های مهم تولید و مدیریت در شغل پرورش دام محسوب می شود.

حفظ سلامت سم گوسفند نیز از این قاعده مستثنی نیست. مبتلا شدن گوسفند به بیماری های مربوط به سم و پا می تواند تاثیر نامطلوبی برای روند رشد و بهره وری گوسفندان داشته باشد.

سم این حیوانات باید به طور مداوم و مرتب از نظر بیماری و رشد بیش از حد توسط شخص دامدار مورد بررسی قرار گیرند. اگر در چندین کلمه بخواهیم در مورد اهمیت کوتاه نمودن به موقع سم گوسفند صحبت کنیم باید بگویم که برش سم گوسفند در زمان مناسب سبب کاهش میزان تجمع انواع باکتری ها و میکروب ها در زیر سم می شود همچنین گوسفند و دام‌های ما می توانند بعد از این کار به راحتی راه برود .و خطر مبتلا شدن به مشکلات مختلف در این حیوانات کاهش می یابد.

بزها، گاوها و گوسفندان همگی نیازمند رسیدگی و معاینات مداوم هستند. بیماری‌ مربوط به سم گوسفند یا سایر دام‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری یا میکروب وارد این ناحیه از بدن آنها شود که به سبب آن سم این حیوانات دچار عفونت می‌شود. اینگونه میکروارگانیسم ها که بسیار مسری نیز هستند‌، می‌توانند از طریق یکی از اعضای تازه وارد گله، به سایر دام های شما منتقل شوند. به غیر از این روش، آنها از طرق دیگر نیز ممکن است به درون دامداری شما نفوذ پیدا کنند. که در ادامه به طور کامل به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

  • به روز ترین قیمت گوسفند زنده در تهران و سایر استان ها را از این بخش می توانید مشاهده نمایید.

 

سم چینی گوسفندان

سم چینی گوسفند

رشد بیش از حد سم نیاز سم چیدن دارد. عوامل متعددی مثل تغذیه، نژاد، خصوصیات محل نگهداری و رطوبت خاک بر میزان رشد سم در گوسفندان تاثیر گذار است.

گوسفندانی که در مناطق مرطوب نگهداری می شوند بیشتر از گوسفندانی که در محل خشک قرار دارند نیاز به مراقبت و چیدن سم خواهند داشت.

چیدن سم به صورت مناسب و صحیح نیازمند به کارگیری یک سری روش ها می باشد. در کل از آنجایی که این عمل در گوسفندان باعث ایجاد تنش و استرس شدیدی می شود اهمیت رعایت اصول سم چنینی بسیار زیاد است.

نحوه چیدن سم :

برای کوتاه کردن سم ، پای گوسفند را با اطمینان نگه دارید. سم را بررسی کنید و از هر نوع گل و کودی و حتی سنگ های کوچک پاک نمایید. برای تمیز نمودن سم می توانید از چاقوی تیز نیز استفاده کنید. این کار باعث می شود که شخص سم چین قسمت هایی که زیادی رشد کرده اند را بهتر ببیند.

سپس با استفاده از یک قیچی سم چین خیلی با حوصله کار چیدن را شروع نمایید. در همان ابتدا گوسفند و بز خود را بر روی زمین بنشانید.

از قطع تکه های بزرگ سم بپرهیزید.

این کار را می توانید تا ظاهر شدن رنگ صورتی در سم گوسفندان ادامه دهید. رنگ صورتی به معنای نزدیک شدن به محل خون رسانی در پای گوسفندان است.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که تا چه اندازه باید سم کوتاه شود باید محل نوار تاجی (قسمتی از سم که مو در آن بخش رشد کرده است) را بیابید و حدود ۵ سانتی متر پایین تر از این بخش را شروع به کوتاه نمودن کنید.

بهتر است سم میش های باردار چیده نشود زیرا اینکار سبب وارد آمدن استرس به این حیوان می شود.

به نظر می رسه که عملیات سم چینی در مواقعی که بارش باران زیاد رخ می‌دهد راحت‌تر انجام می شود. هنگامی که هوا گرم و خشک یا خیلی سرد است، سم گوسفند سفت تر شده و در نتیجه کوتاه کردن آن دشوارتر خواهد بود. اگرچه ایستادن گوسفندان برای مدت طولانی روی زمین مرطوب اصلا مناسب نیست، اما اگر روز یا شب قبل، منطقه شما بارندگی خوبی داشته باشید، کوتاه کردن سم‌ها کار ساده‌تری خواهد بود.

جلوگیری از آبسه پا و به وجود آمدن تورم و زخم در پای گوسفندان از مهم ترین فواید مراقبت و چیدن سم گوسفندان محسوب می شود زیرا از تجمع باکتری و ویروس در سم جلوگیری می کند.

البته توجه داشته باشید که بهتر است از یک شخص با تجربه برای اینکار استفاده نمایید زیرا ممکن است در صورت مبتلا بودن گوسفند به بیماری در این ناحیه از بدن سم چینی سبب گسترش بیماری شود. همچنین توصیه می شود حتما با دکتر دامپزشک مشورت نمایید .

فواید کوتاه کردن سم گوسفند و بز :

کوتاه کردن سم برای دامدار بسیار مفید است زیرا این کار از گندیدگی سم ، ایجاد تاول ، بیماری لنگش پا در گوسفند و بز ،رشد اضافی سم جلوگیری می‌کند.

لنگش و بسیاری از بیماری های مربوط سم اگرچه ممکن است، خسارات زیان باری زیادی را برای کل گله به وجود آورند اما خوشبختانه قابل پیشگیری هستند.

 

گندیدگی سم گوسفندان (نکروباسیلوز بین انگشتی)

گندیدگی سم گوسفند

بیماری است که از طریق آلودگی باکتریایی موجود در کود و گل به گوسفند یا گاو منتقل می شود. این بیماری که ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشد برای دامدار بسیار هزنیه ساز است به صورتی که اشتهای گوسفندی که به این بیماری گندیدگی سم مبتلا می شود بسیار کاهش می‌یابد و میل خود به تحرک را نیز از دست می‌دهد.

در حالی که به طور معمول بیشتر دام‌ها دارای بافت پوستی سالم در ناحیه سم هستند، در یک منطقه آلوده مثلا در هنگام بارش باران یا گل و لای زیاد در کف جایگاه نگهداری، پوست این قسمت از بدن نرم شود و مقدمات ابتلای گوسفند به این نوع عفونت را مهیا می سازد.

مهم ترین نشانه های گندیدگی سم عبارتند از :

  • تاول
  • کاهش روند وزن گیری دام زنده
  • کاهش میزان تولید مثل گله
  • کاهش اشتها و تحرک دام
  • کاهش تولید شیر و پشم
  • کاهش وزن
  • لنگیدن مدام
  • قرمز و متورم شدن سم
  • تولید بوی بد در ناحیه سم

گوسفند، بز یا گاو مبتلا به بیماری گندیدگی سم پای آسیب دیده خود را بالا اغلب بالا نگه می‌دارد یا بر روی زمین دراز می‌کشد.

شاید بهترین روش درمانی برای این مریضی پشگیری باشد اما توصیه می شود در صورت مبتلا شدن دام های خود را حتما به دامپزشک نشان دهید .

عموما گندیدگی سم در صنعت دامپروری و گوسفنداری حزو مریضی های پرخسارت محسوب می شود به طوریکه سالیانه دامداران مجبور به تحمل هزنیه های زیادی برای کنترل و درمان این بیماری هستند. وجود روش های کنترلی و پیشگیری از گندیدگی سم در گوسفندان و دیگر دام های زنده را می توان جزو مزیت های مثبت تلقی کرد.

این بیماری می توان سبب وارد آمدن درد زیادی به دام ها شود و به صورت خوش خیم و بدخیم رایج است. شدت آن را می‌توان به 5 بخش تقسیم کرد. در کل هر چه زودتر اقدام به درمان بیماری گندیدگی سم شود، نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.

همانطور که اشاره شد نامناسب بودن بستر جایگاه و انباشت گل و کود دامی زیاد سبب خراشیدگی در بافت های سم شده و باکتری این بیماری می تواند به سادگی خود را به نقاط حساس سم برساند. معمولا در جایگاه نامنظم و کثیف علاوه بر دیگر شرایط خوب برای رشد باکتری ، تهویه مناسب نیز وجود ندارد و این رطوبت نیز تاثیر مستقیمی بر روند رشد این آلودگی خواهد داشت.

بهتر است در جایگاه نگهداری دام های خود محلی ویژه جهت سم چینی تعبیه کنید و حتی محلی نیز برای دام های بیماری خود نیز در نظر بگیرید این کار به شما جهت مدیریت هر چه بهتر سلامت دام هایتان کمک خواهد کرد.

در کل از مهم ترین فواید انجام چیدن سم گوسفند جلوگیری از لنگش و یا کاهش شدت آن، جلوگیری از گندیدگی سم و حفظ سلامت دام اشاره کرد.

همچنین توصیه می شود که فرد سم چین ابزار هایی نظیر لباس مخصوص، مچ بند، دست کش، عینک و محافظ صورت استفاده کند.

جلوگیری از ایجاد رطوبت در محل نگهداری و ضدعفونی مکرر این محیط کمک زیادی به دامپروران برای مبتلا نشدن دام های به این نوع بیماری ها می کند.

چگونگی پیشگیری از گندیدگی سم : 

برای پیشگیری باید سم گوسفندان به صورت مرتب کوتاه و تمیز شوند و برنامه واکسیناسیون مربوطه انجام گیرید. علاوه بر این موارد باید هنگام ورود دام های جدید به گله ابتدا قرنطیه این دام های انجام شود. چون با ورود یک دام آلوده به گله امکان گسترش بیماری به شدت افزایش می‌یابد. سم این دام های جدید نیز باید تراشیده و تمیز شوند.

حفظ نظافت محیط و جایگاه نگهداری گوسفندان سبب می‌شود که تجمع باکتری ها و میکروب ها به شدت کاهش یابد و در اکثر مواقع شرایط مطلوب برای این پیشگیری از بیماری های مربوط به سم دام های زنده مهیا شود.

کوتاه کردن سم گوسفند

در این سایت بخوانید: روش‌های درمان شکستگی پا گوسفندان

 

مشخصات کارگر فنی سم چینی :

کارگر فنی سم چینی عموما به فردی گفته می‌شود که پس از گذراندن دوره های آموزشی کافی در سازمان فنی حرفه ای بتواند آشنایی کافی با ساختمان داخلی و خارجی سم پیدا کرده همچنین ضایعات و بیماری های عمومی که در سم حیواناتی مانند گوسفند ، گاو و بز به وجود می آید تشخیص داده و این قسمت از بدن دام ها را اصلاح نماید.

برخی دیگر از توانایی ها کارگر سم چینی عبارتند از :

  1. توانایی اصلاح و آرایش سم
  2. توانایی پیشگیری از حوادث ، رعایت اصول ایمنی و بهداشتی مربوطه
  3. انجام اقداماتی جهت پیشگیری از اختلالات سم و داشتن مهارت کافی برای کار با ابزار و تجیهزات سم گیری
  4. داشتن توانایی لازم برای شناسایی ترک خوردگی سم، چرخش سم، تورم ناحیه تاج سم
  5. توانایی کار با تجهیزاتی نظیر چاقوهای سم گیر، سوهان الکتریکی، شابلون سم، سم تراش و سنگ تیز کننده چاقو
  6. داشتن مهارت برقراری ارتباط با دام و مقید کردن آن کارگر فنی سم چینی همچنین باید تجیهزات لازم از قبیل جعبه کمک های اولیه، عینک، دستکش، ماسک ، چکمه، لباس کار، و … را دارا باشد.

معمولا هر چند وقت یکبار باید سم گوسفندان را کوتاه کرد؟

اغلب پرورش دهندگان گوسفند و گاو در سال یکبار اقدام به سم چینی می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم کوتاه کردن صحیح سم گوسفند، از بیماری‌ها مرتبط به پا جلوگیری می‌کند و رفاه گوسفند، بز و گاو را بهبود می‌بخشد. رشد بیش از حد علاوه بر خطر بیماری زا بودن، حرکت این حیوانات را با مشکل مواجه می‌کند.

دلایل رشد بیش از حد سم گوسفندان کدام اند؟

  • کوتاه نکردن سم در فواصل زمانی مرتب
  • استفاده از جیره غذایی نامتعادل و اسیدی
  • بستر سخت جایگاه
  • زیاد ایستادن دام زنده

بررسی پاهای گوسفند:
رعایت نکردن مسائل بهداشتی سبب می شود خیلی سریع قسمت پاهای گوسفند به بیماری هایی از جمله لنگش و گندیدگی سم مبتلا شود . در حقیقت گوسفندی که بیماری لنگش مبتلا شده باشد نمی تواند به خوبی جفت گیری و تولید مثل داشته باشد و میزان تولید محصولات دامی این حیوان به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین رسیدگی و معاینه مستمر به قسمت پا سبب جلوگیری از رشد بافت اضافی در بین انگشتان شده و این حیوان را از مشکل ناتوانی از راه رفتن نجات می دهد.

در صورت بروز بیماری های مربوط به سم در گوسفندان و بز ها چه کارهایی باید انجام شود؟

دام های بیماری را از گله جدا کنید :

اگر به هر دلیل پاهای گوسفندان گله دچار زخم، عفونت و لنگش شد باید هر چه زودتر این دام را از گله جداکنید. چون از آنجایی که هنوز علت این مشکل را شناسایی نکرده اید، ممکن است این مشکل به سرعت به سایر گوسفندان و دام ها سرایت پیدا کند. در ضمن محلی که برای قرنطینه در نظر می گیرد بایستی حتما تمیز ، بهداشتی و مناسب باشد.

کوتاه کردن و بررسی سم :

بعد از این مرحله باید ناحیه سم و پاهای گوسفندان توسط دامپزشک معاینه شود و در صورت نیاز سم گوسفندان کوتاه گردد. در هنگام کوتاه کردن و برداشتن بافت عفونت کرده امکان خونریزی وجود دارد. حتما مقداری آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید. شما پس از این مراحل باید شاهد بهبود وضعیت دام باشید.

بنا به نظر دامپزشک، اگر عفونت شدید باشد قطع کردن بخش از سم جهت ریشه کن کردن عفونت ضروری است.

استفاده از کات کبود:

درمان گندیدگی سم

ترکیب شیمیایی کات کبود سولفات مس است که به شکل کریستال‌های ریز سبز مایل به آبی می باشد باکتری‌های عامل گندیدگی سم در برابر آن حساس می‌باشند، لذا از کات کبود برای درمان گندیدگی سم در پرواربندی‌های با تراکم زیاد به علت (رطوبت بیش از حد بستر) و سایر لنگش ها استفاده می‌شود. کات کبود به شدت مسموم کننده است و باید در پانسمان زخم اطراف و بین سم‌ ها توسط کات کبود، دقت شود. کات کبود سبب از بین رفتن انواع جلبک‌ها و گیاهان آبی می شود، لذا برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها در آبشخورهای دام بویژه در فصول گرم سال می توان مقداری از پودر کات کبود در پارچه ای ریخته و آن را در داخل آبشخور حرکت داد.

پس از تغییر رنگ جزئی آب پارچه بیرون آورده شود، زیرا مقدار حل شده در آب باید به اندازه ای باشد که سبب مسمومیت دام‌ ها نشود. باید توجه داشت که مصرف دائمی این آب ممکن است سبب مسمومیت دام‌ ها شود بر این اساس استفاده از آن باید به نحوی باشد که از رشد جلبک‌ها و خزه ها جلوگیری و باعث مسمومیت گوسفندان، بزها و گاوها نشود. چنانچه از کات کبود برای از بین بردن جلبک‌های آبشخور استفاده نکنید باید هر دو روز یک مرتبه نسبت به خالی نمودن محتوی آبشخور و شستن آن اقدام شود.

حمام سم : 

پس از اصلاح و کوتاه کردن سم، هدایت کردن گوسفندان به حمام سم می توانید برای درمان چنین بیماری هایی بسیار مناسب باشد. به جز این مورد، این امر در کل باعث کاهش خطر ابتلا گوسفندان به بیماری های مربوط به پا و سم می شود. از محلول سولفات مس و سولفات روی می توانید استفاده کنید.

قرارگیری گوسفندان در این حمام به مدت 15 دقیقه می توانی به کاهش حجم التهابات و ضدعفونی بیشتر سم کمک کند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها: 

در نهایت البته با تجویز و معاینه دامپزشک، می توانید از آنتی بیوتیک های مختلف برای پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی استفاده کنید. اگر گله گوسفندان شما بزرگ است بهتره همیشه سعی کنید مقداری آنتی بیوتیک در مجتمع دامپروری خود داشته باشید ، تا در مواقع ضروری قادر باشید، خیلی سریع از آنها استفاده کنید.

تهیه شده توسط وب سایت بازار گوسفند ( مرکز خرید دام زنده  )

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام، کسی میدونه سم گوسفند چه استفاده هایی میتونه داشته باشه؟