جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
7 فروردین 1400

6 حیوان همدم گوسفندان

گوسفند و مرغ
فهرست مطالب

معرفی خصوصیات 6 حیوان همدم گوسفندان که معمولا با آنها نگه داری می شوند :

در یکی دیگر از مقالات آموزشی سایت بازار گوسفند ، تصمیم گرفتیم که به معرفی 6 حیوان همدم گوسفندان که شباهت هایی نیز به هم دارند ، بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا پرورش چند نوع دام زنده اصلا امکان پذیر است یا نه؟

برای اینکه هر چه بیشتر با این موضوع جالب آشنا شوید ، خواندن دنباله مقاله را به شما بازدیدکنندگان محترم پیشنهاد می کنم.
اساسا هنگامی که شخصی به عنوان دامدار ، قصد پرورش گوسفند را داشته باشد باید موارد و نکات زیادی را مد نظر داشته باشد. به عنوان مثال تهیه یک محل نگهداری مناسب و تغذیه خوب تنها دو مورد از مجموع مواردی می باشد که دامپروران باید به آنها عمل کنند.
در میان انبوهی از نکات، متناسب سازی محیط مجتمع پرورشی دام با خصوصیات رفتاری و ژنتیکی گوسفندان موردی است که در بسیاری از مواقع به فراموشی سپرده می‌شود.
همچنین به جز حالات ذکر شده، اگر به صورت باز دام های خود را پرورش می دهید باید خطرات محیطی از جمله شکار شدن اعضا گله را نیز در نظر داشته باشد . گوسفندان در این خصوص بسیار آسیب پذیر هستند.
اگرچه این حیوانات معمولا جثه بزرگی دارند اما ماهیت رفتاری آنها وابسته به گروه و گله می باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که زمانی که چند راس دام در کنار یکدیگر باشند ، استرس و تنش کم تری را حتی در هنگام حمله شکارچیانی همچون گرگ تجربه می کنند.
اصولا زمانی که اشخاص دامدار گله خود را به مراتع می برند ، جدا از ساختن حصار محکم و ایمن در مقابل حمله شکارچیان ، یک ترفند دیگری نیز وجود دارد که می توانند از آن نیز برای همین مسئله استفاده کنند. این ترفند در واقع نگهداری چند نوع دام با هم می باشد.

آخرین قیمت گوسفند زنده را به صورت روزانه و دقیق ، از این صفحه می توانید مشاهده نمایید . 

در برخی اوقات پرورش حیوانات مختلف همراه با گوسفندان فواید زیادی دارد. اگرچه پرورش چند نوع دام زنده به صورت همزمان برای همه مناسب نیست و نیازمند شرایط خاصی می باشد اما انجام چنین کاری چند مزیت اساسی دارد.

چرا برخی حیوانات را می توان به عنوان همدم گوسفندان در نظر گرفت؟
چند دلیل خوب برای پاسخ به چنین سوالی وجود دارد. اولین موردی که می توان آن را برای پاسخ به چنین سوالی ذکر کرد این است که اساسا گوسنفدان حیوانات اجتماعی هستند . هرگز نباید این حیوانات اهلی را تنها نگهداری کرد . اصلا همین خصوصیت سبب شده است که بیشتر دامداران این حیوانات را به صورت گله ای نگهداری کنند . معمولا اگر قصد پرورش گوسفند را داشته باشید بایستی حداقل 5 راس گوسفند داشته باشید.

البته اگرچه گوسفندان همیشه هم نوع خود را بیشتر ترجیح می دهند اما می توانید آنها را با دام های دیگر نیز نگهداری کنید. اگر محیطی و فضای مناسبی در دسترس داشته باشید و به صورت سنتی دامپروری را دنبال می کنید برای استفاده حداکثری از چنین شرایطی این کار را می توانید انجام دهید اما خب برای اهداف صنعتی دامپروری که سعی خواهیم کرد در مقاله جداگانه به صورت تخصصی به آن بپردازیم ، بهتره که هر نوع دام زنده ای کاملا جداگانه و تحت شرایط کنترل شده پرورش داده شوند .

یکی دیگر از مزایای نگهداری گوسفند با سایر دام های اهلی مدیریت آسان تر می‌باشد. البته بازهم تاکید می کنیم که چنین وضعیت تنها در دامداری های کوچک که توانایی جداسازی حیوانات را ندارند توصیه می‌شود.
باید توجه داشته باشید که برخی از کسانی که در مناطق روستایی اقدام به گوسفند داری می کنند به دلیل مشکلات مالی توانایی تهیه یک گله بزرگ را ندارند و مجبور هستند که چند نوع دام زنده را با هم پرورش دهند.

بهترین حیوانات همراه و همدم گوسفندان عبارتند از :

گاو :

گاو و گوسفند

گاو ها یکی از معمول ترین حیواناتی هستند که از قدیم همراه با گوسفندان نگهداری می شدند . برخی از دامداران سنتی که مراتعی طبیعی را در اختیار دارند ، در ابتدا گاو های خود را برای چرا به این مراتع می برند و سپس از آنجایی که گوسفندان خیلی بهتر به دنبال یافتن غذا می گردند اجازه می دهند برای استفاده حداکثری از علوفه ها ، این حیوانات علوفه های باقی مانده را بخورند. با این حال اگر چه این مدل از تغذیه را می توان به عنوان یک استراتژی مدیریتی در نظر گرفت اما روش موثری برای افزایش بازدهی نیست و باید خیلی بهتر به تغذیه دام ها توجه شود.

مرغ، خروس، بوقلمون و اردک:

مرغ و خروس و گوسفند
اگر سری به روستاهای مختلف بزنید ، همیشه انواع مختلفی از طیور را مشاهده خواهید کرد که به صورت آزادانه در محیط روستا به دنبال پیدا کردن غذا و گشتن هستند . این حیوانات را در این مناطق معمولا همیشه همراه با گوسفندان نگهداری     می کنند . همچنین خیلی زودتر از سایر دام ها می توانند حضور یک عامل خطر مانند روباه و گرگ شکارچی را تشخیص دهند و با ایجاد سر و صدا مردم را از حضور آنها آگاه کنند.

اگر قصد خرید مرغ و خروس زنده را دارید و به دنبال یافتن مرکزی مناسب هستید ، سایت بازار گوسفند امکان خرید آنلاین و تلفنی را برای همشهریان تهرانی فراهم کرده است . برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

اسب :

اسب و گوسفند
اسب ها و گوسفندان اغلب خیلی خوب می توانند در کنار هم زندگی کنند ، خصوصا اگر از ابتدا در کنار هم بزرگ شده باشند . در کل این گونه های جانوری با هم تعامل مسالمت آمیزی دارند. اسب ها به ندرت نسبت به گوسفندان پرخاشگر هستند . پرورش اسب با گوسفند در مناطقی که دامپروری به صورت قدیمی پیگیری می شود برای مزارع و مراتع مفید می باشد چون اسب ها علف های سخت و قوی را برای خوردن انتخاب می کنند در حالی که گوسفندان ساقه و برگ های نرم تر گیاهان را دوست دارند.

سگ نگهبان :

سگ نگهبان همدم گوسفندان

سگ و گوسفند
در صورت آموزش درست ، سگ ها می توانند برای گوسفندان همراهان خوبی قلمداد شوند و از وارد آمدن آسیب به این دام های آرام جلوگیری به عمل آورند . محافظت در برابر حمله شکارچیان و جلوگیری از سرگردانی گوسفندان در صحرا و دشت، دو مزیت اصلی سگ های نگهبان می‌باشند.

با ویژگی های سگ گله خوب در این مطلب بیشتر می توانید آشنا شوید.

الاغ :

الاغ و گوسفند
در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری خر ها و الاغ ها به دلیل توانایی بارکشی که دارند، در اغلب اوقات با گوسفندان نگهداری می‌شوند.

سخن پایانی :
همانگونه که چندین بار اشاره کردیم، پرورش حیوانات اضافی با گوسفندان کاملا عاری از اشکال نیست اما در اکوسیستم های دامپروری نه چندان مدرن این موضوع همیشه انجام شده است. با وجود تمام موارد ، اگر شما نیز بدین شکل به کار پرورش دام مشغول هستید، حداقل بحث تغذیه و پیشگیری از بیماری ها را جدی بگیرید . به عنوان مثال با وجود اینکه سگ های نگهبان همه چیز خوار هستند اما بهتر که با غذای فرموله شده آنها را تغذیه کنید.

اگر به دنبال مقالات تخصصی بیشتری در مورد دام داری هستید اینجا کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها