جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 مرداد 1402

خواص جگر گوسفندی

خواص جگر گوسفندی
فهرست مطالب

فواید مصرف جگر گوسفندی

خواص جگر گوسفندی ؛ جگر گوسفند جزو موادغذایی مفید و خوشمزه‌ای محسوب می‌شود که حاوی مواد مغذی مختلفی است و در سلامت بدن انسان بسیار تاثیر گذار است. جگر گوسفند یک منبع شگفت انگیزی از انواع مواد مغذی است که اغلب مردم درباره آنها نمی‌دانند.

در این مقاله قصد داریم خواص و مضرات جگر گوسفندی را به شما معرفی کنیم:

به احتمال زیاد شما نیز تا به حال بارها گذرتان به خیابان و میدان‌هایی از شهر که مغازه‌های جگرکی و رستوران‌های مختلف در آنجا به صورت متمرکز مشغول به فروش جگر و مشتقات آن هستند، افتاده است. شلوغی این مغازه ها و بوی جگر پیچده در فضای این معابر به خصوص در اوقات تعطیل، هرکسی را به خورند جگر، دل و قلوه وسوسه می‌کند.

جگر یا همان کبد، به دلیل نقش حیاتی که در بدن ایفا می کند به عنوان یک ماده بسیار مغذی شناخته می‌شود و هزاران سال است که غذای محبوب بسیاری از انسان ها است.

مردم اغلب برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی به خورندن میوه ها و سبزیجات تشویق می‌شوند. در حالی که مصرف جگر نیز برای حفظ سلامتی می‌تواند بسیار مفید باشد. جگر گوسفندی پروتئین با کیفیت بالا را برای بدن تامین کند.

فایده جگر گوسفند

خواص جگر گوسفندی چیست؟

جگر یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که تنوع مواد مغذی باورنکردنی دارد. جگر سیاه شامل موادی غذایی است ک به حذف مواد سمی از بدن کمک کرده ودستگاه ایمنی و گوارش را بازسازی می کند.

همچنین این اندام خاص از بدن گوسفندان، منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هاست. بسیاری گمان می کنند که ویتامین ها و مواد معدنی را فقط در سبزیجات و میوه ها می‌توان یافت در حالی که جگر منبع مغذی تر به حساب می آید.

 

انواع مواد مغذی موجود در جگر گوسفندان و بره ها

ویتامین ها

ویتامین های موجود در جگر گوسفندی شامل ویتامین A،D،K، تمام ویتامین‌های گروه B (از جمله ویتامین B-12 و اسید فولیک) می‌شود.

ویتامین A: این ویتامین که محلول در چربی است و نقش یک کاتالیزور بسیار مهم در فرایندهای بیوشیمیایی بدن را برعهده دارد و برای جذب مواد مغذی، رشد استخوان ها، سلامت پوست، سلامت چشم و باروری بسیار مهم است.

ویتامین B2: ریبوفلاوین یا ویتامین B2، برای توسعه و عملکرد سلولی مهم است و همچنین به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

ویتامین B9: این ویتامین نقش مهمی در رشد سلول و تشکیل DNA دارد.

پروتئین 

پروتئین برای ادامه حیات بدن حائز اهمیت است و تقریبا در تمامی قسمت های بدن یافت می‌شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی به شمار می آید .بیش تر از یک چهارم جگر گوسفندی و گاوی از پروتئین ساخته شده است و اسیدهای آمینه ضروری بدن را فراهم می کند. اسیدهای آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین ها هستند. برخی از این اسیدهای آمینه را بدن می‌سازد اما برخی دیگر را باید از مواد غذایی دریافت کرد.

در کل جگر منبع خوبی از پروتئین است. مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کمک به ایجاد عضله و حفظ عضلات در طی فرایند کاهش وزن می‌شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی به حساب می‌آید.

در مورد سلامت دام و جگر باید به این موضوع توجه داشت که تغذیه مطلوب دام بسیار مهم است. مجموعه بازار گوسفند با در نظر گرفتن این مسئله همواره تلاش می کند که گوسفندان و دام ها در بهترین مراتع پرورش یابند.

 

مواد معدنی موجود در جگر گوسفند:

بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن، روی، کروم، فسفر، سلنیوم و… را می‌توان در جگر یافت. به خاطر وجود همین مواد معدنی، این ماده، از نظر ارزش غذایی در جایگاه خوبی قرار دارد.

برخی دیگر از خواص درمانی و مفید جگر گوسفندی و گاوی:

  • کولین: کولین در رشد مغزی و عملکرد بهتر کبد نقش دارد و همچنین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد جنین کمک می‌کند.
  • مس: مس در فعال کردن تعدادی از آنزیم ها نقش دارد و سپس به تنظیم تولید انرژی، متابولیسم و عملکرد مغز کمک می کند.
  • آهن: جگر منبعی مهمی از آهن است. آهن در حمل اکسیژن در بدن نقش دارد. مصرف آهن هِم برای ورزشکاران، افراد کم خون و مادران باردار بسیار مفید است.

از مزیت های خوب دیگر جگر می توان به این مورد اشاره کرد که در مقایسه با بیشتر گوشت ها، کالری کم تری دارد در عین حال که شامل مواد مغذی زیادی نیز می باشد

همچنین ورزشکاران می‌توانند با مصرف این ماده غذایی وضعیت بدنی را بسیار بهبود دهند. داشتن ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی، کمک به متابولیسم بدن و افزایش عملکرد سلولی از فواید جیگر محسوب می‌شود. در ضمن با مصرف مناسب جگر بره استخوان و دندان‌های سالم‌تری نیز خواهید داشت.

 

خواص جگر گوسفندیخواص جگر گوسفندی

نقش کبد (جگر) در بدن

جگر یک عضو حیاتی در بدن انسان ها و حیوانات است که وظایف زیادی دارد:

  1. پردازش غذا هضم شده
  2. ذخیره گلوکز، آهن، ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری
  3. پاکسازی و ذخیره سموم و داروها از خون

بسیاری از انسان ها از جگر به عنوان بهترین و کامل تری غذای خون ساز یاد می کنند. باید به شما بگوییم که درصد خون سازی این ماده غذایی واقعا مناسب است و برای کسانی که از مشکل کم خونی رنج می‌برند بسیار مناسب و مفید است. مصرف متعادل جگر کمک زیادی به شما جهت افزایش توانایی جسمی نیز می کند.

 

ویژگی های جگر گوسفند سالم:

جگر سالم باید رنگی روشن، بافتی مرطوب و نه لزج داشته باشد. بوی آن باید مطبوع بوده و نباید لکه‌، کبودی و تورم بر روی آن وجود داشته باشد. بافت داخلی جگر به گونه‌ای هست که نسبت به  سطح خارجی آن رنگ روشن تری دارد. جگر را بهتره حداکثر تا سه روز در یخچال نگهداری کنید و در غیر این صورت بهتره فریز شود. در ضمن جگر منجمد باید به آرامی و فقط برای یکبار ذوب شود تا از فساد میکروبی آن جلوگیری به عمل آید.

جگر ناسالم علاوه بر بوی بد دارای کرم و انگل نیز است. برای شناسایی این انگل ها می توانید این قسمت از بدن گوسفندان را به شکل عرضی برش دهید و دو طرفین این برش را فشار بدهیم. در اثر این حرکت انگل در صورت وجود، از منافذ موجود در جگر خارج می شود و قابل مشاهده است.

وجود خاصیت ارتجاعی و لبه های تیز و ظاهری با قوام از دیگر نشانه‌های سالم بودن جگر گوسفندی محسوب می‌شود.

فواید مصرف دل و قلوه گوسفندی

دل گوسفند

دل و قلوه گوسفندی دو عضو بسیار مفید دیگر از بدن حیوانات هستند که در مقایسه با جگر بافت سفت تری دارند و مصرف آن به صورت کبابی در بین مردم بسیار پرطرفدار است. گوشت قلوه و دل سرشار از مواد مغذی هست. بسیاری از افراد علاوه بر مصرف کبابی دل و قلوه از آنها در غذاهای دیگری نظیر سوپ و برنامه غذایی کودکان و سالمندان استفاده می‌کنند. مصرف متعادل دل و قلوه به حفظ سلامت کودکان و نوجوانان در حال رشد می تواند کمک می‌کند. دل یا همان قلب سرشار از فولات، آهن، روی و سلنیوم است. همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین های B6 , B2 , B12 می‌باشد که هر سه در گروهی هستند که به ویتامین های B کمپلکس معروف‌اند.

ویتامین های این گروه می تواند شما را از بیماری های قلبی عروقی محافظت نمایند. همچنین ویتامین های گروه B با حفظ فشار خون سالم، کاهش کلسترول بالا و تشکیل عروق خونی سالم در ارتباط هستند. آنها برای مغز نیز مفید بوده و و مشخص شده است که خطر بیماری آلزایمر ، زوال عقل و افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

مضرات خوردن جگر

بسیاری درباره ی خوردن جگر نگران هستند و درمورد اینکه غذای سالمی است یا نه شک دارند. یکی از بیشترین نگرانی ها درباره خوردن جگر، مقدار کلسترول آن است. مردم گمان می کنند که کلسترول در مواد غذایی موجب بیماری های قلبی می شود. با این حال تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این موضوع برای اکثریت افراد درست نیست. از مضرات دیگر خوردن جگر این است که شاید حاوی سموم باشد.

در هنگام مصرف حتما سعی کنید تا جگر را تا حد امکان مغز پخت شده مصرف نمایید تا خطرات احتمالی انتقال بیماری کاهش یابد. با اینکه عموم مردم نسبت به دیگر غذاها، به ندرت جگر می‌خورند اما به هر حال نباید در مصرف غیرمعمول و طولانی مدت آن با وجود فایده های متعدد، افراط کرد و در صورت داشتن یک بیماری خاص نیز بهتره با مشورت پزشک جگر گوسفند بخورید.

مصرف جگر نپخته و خام

خوردن جگر نیم پز یا خام باعث مسمومیت غذایی می‌شود. شایع ترین شکل مسمومیت غذایی آن نیز باکتریایی بوده و علائمی همچون شکم درد، گرفتگی معده، تب، اسهال و حالت تهوع را به دنبال دارد. برای پیشگیری از این عارضه حتما پیش از مصرف جگر بره یا گوسفند را به خوبی بشوید تا خون و آلودگی آن پاک شود و سپس با حرارت ملایم آن را به خوبی بپزید.

نتیجه گیری

درکل خوردن متعادل جگر برای بدن بسیار مفید است وباید در ژریم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. البته برخی افراد طعم آن را دوست ندارند که می توان با استفاده از روش های مختلف مثل مزه دار کردن و ترکیب با سایر مواد این طعم را کاهش داد. در کل می توان گفت جگر گوسفند یک غذای مفید و غنی از انواع مواد مغذی است.

 

 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها