جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 تیر 1400

راهنمای خرید گوشت گوسفندی

راهنمای خرید گوشت گوسفندی
فهرست مطالب

چطور گوشت گوسفندی مرغوب را تشخیص دهیم؟

با اینکه پرورش گوسفند در ایران یکی اولین و سنتی‌ترین شغل‌ها است، اما تا همین چندسال پیش اکثر دامپروران با همان روش سنتی و قدیمی به پرورش گوسفند مشغول بودند (الان هم تعداد زیادی هنوز به روش سنتی کار میکنند). از طرفی محدود بودن منابع علوفه مرتعی پاسخگوی نیاز جمعیت روبه افزایش کشورمان نیست. به همین دلیل تغذیه گوسفندان رفته رفته سخت‌تر میشود و به همین خاطر شناخت گوشت گوسفند مرغوب و با کیفیت اهمیت زیادی دارد. در ادامه ویژگی و نحوه تشخیص گوشت مرغوب گوسفند را توضیح داده‌ایم.

 

گوشت گوسفندی چه فوایدی دارد؟

از بدو تولد تا روز مرگ، زندگی گوسفند به چند بخش تقسیم میشود که هر بخش از زندگی، نام مشخصی دارد؛ مانند بره که همه آن را شنیده‌ایم و به گوسفند زیر 12ماه گفته میشود. اگر میخواهید گوسفند زنده بخرید، حتما باید به سن گوسفند دقت داشته باشید. گوشت گوسفند از خوشمزه‌ترین گوشت‌ها است که می توان در اکثر غذاها از آن استفاده کرد و شامل درصد بالایی از امگا 3 است.

مزیت دیگر گوشت گوسفند پر انرژی بودن آن است. مثلا کبد گوسفند از جمله قسمت‌های پر انرژی آن است و هر ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند حاوی ۲۰۶ کیلو کالری است.

راهنمای خرید گوشت گوسفندی

 

تشخیص گوشت گوسفندی

در بازار گوسفند بخوانید : چگونگی خرید گوسفند زنده در تهران به ساده ترین روش ممکن

کامل ترین راهنمای خرید گوشت گوسفندی

قسمت‌های مختلف بدن گوسفند را بشناسیم:

قیمت قسمت‌های مختلف بدن و گوشت گوسفند متفاوت است. فیله و دنده گوسفند گرانترین قسمت‌های گوشت گوسفند هستند و شانه گوسفند بخش ارزان بدن گوسفند است. شانه اکثر اوقات بعنوان جایگزینی مناسب برای ران گوسفند خریداری و مصرف میشود. گوشت شانه سرشار از ویتامین‌های گروه ب است که دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است و هضم آن نیز سریع و راحت است. چربی موجود در گوشت گوسفند بیشتر از گوشت حیوانات دیگر است اما چربی آن را میتوان در دسته چربی‌های مفید قرار داد. البته قصاب‌ها اکثرا میتوانند به صورت حرفه‌ای چربی‌های اضافی را بردارند.

گوشت سرسینه گوسفند که جلوی قفسه سینه گوسفند است و از زیر شکم بریده و جدا می شود. این قسمت گاهی همراه با دنده و استخوان نیز است. گوشت سردست گوسفندی شامل یک سوم گردن، دست و دنده ها است. قسمت کتف گوسفند نیز قابل استفاده است که در غذاهای مختلف از جمله در خورشت استفاده میشود. گوشت چرخ کرده نیز با اینکه بخشی از بدن گوسفند محسوب نمیشود، اما یکی از محصولات مربوط به گوشت گوسفند است که از ترکیب گوشت و چربی و چرخ کردن آنها به دست میاید. برخی افراد گوشت چرخ کرده را به گوشت تکه‌ای ترجیح میدهند.

نحوه تشخیص گوشت گوسفند سالم :

گوشت گوسفندیراهنمای خرید گوشت گوسفندی

رنگ طبیعی گوشت گوسفند سالم باید قرمز روشن باشد (نه قرمز تیره). اگر گوشت گوسفند از قرمز روشن به هر رنگ و سمت دیگری تغییر پیدا کند، یعنی فاسد شده است. رنگ گوشت در سنین مختلف متفاوت است و گوشت گوسفند در هر سنی، رنگ خاص و طبیعی خود را دارد که باید به آن توجه کرد.

مرطوب بودن یا خیس بودن سطح گوشت و همچنین وجود لایه چسبناک و لزج روی گوشت دلیلی بر فاسد بودن گوشت است. چروکیده بودن گوشت هم نشانه دیگری از ناسالم بودن آن است؛ گوشت باید سفت و قوام لازم را داشته باشد. البته این نکته را نیز باید دانست که گوشت گاو و گوسفند ماده و پیر، دیرپخت و سفت‌تر از گوشت دام‌های جوان و نر است.

هرگونه بوی فاسدشدگی، بوی بد و غیرمعمولی که به نظر مشکوک بیاید، دلیل دیگری بر فاسد بودن گوشت است. همچنین اگر از جایی که گوشت به استخوان چسبیده بوی بدی بیاید، این نیز نشانه فاسد شدن کامل و شدید گوشت است.

یک نکته ساده اما بسیار مهم این است که به مهر دامپزشکی موجود روی گوشت دقت کنید. اگر قرار است از بیرون گوشت بخرید، حتما به مهر دامپزشکی که در کشتارگاه‌های معتبر موجود است، دقت کنید. چراکه گاهی اوقات فروشگاه‌ها و قصاب‌ها بیشتر از ظرفیت خود گوشت میخرند این خود باعث فاسد شدن گوشت می‌شود. در حالت کلی، گوشت گوسفند قرمز رنگ بوده، در مقطع دارای دانه‌های ظریف و به هم فشرده است. مقادیر متفاوتی چربی بین عضلانی نیز دیده می‌شود.

 

نحوه تشخیص گوشت گاو:

محدوده رنگ گوشت گاو میتواند تا قرمز تیره هم برود. مثلا رنگ گوشت گاو نر جوان قرمز روشن است ولی در گاوهای مسن گوشت خشن‌تر و تیره رنگ‌ تر بوده، چربی بین عضلانی کمتر می‌شود، به طوری که در گاو نر پیر سطح گوشت، خشک و تیره خواهد بود.
گوشت گوساله نیز تُردتر و دارای دانه‌های ظریفی است که رنگ آن قرمز متمایل به سفید. هرچقدر سن گوساله بیشتر باشد گوشت آن سفت‌تر و تیره‌تر می‌شود. در لاشه گاو نر اخته شده و گاو ماده جوان، چربی سفید یا زرد مایل به سفید و سفت بوده ولی در گاو مسن چربی متمایل به زرد است.

به چه موارد دیگری در بررسی گوشت گوسفند باید توجه کنیم؟

گوشتی که خشک باشد، سالم نیست. گوشت در مواقع نگهداری غیراصولی مانند انبار کردن نادرست گوشت، خشک میشود. گوشت سالم به طور طبیعی دارای آب است و گوشت که چربی بیشتر داشته باشد، آب بیشتری هم دارد.

راهنمای خرید گوشت گوسفندی

 

بهترین گوشت گوسفندی

طعم گوشت گوسفند
گوشت گوسفند مسن‌تر، خوشمزه‌تر است؛ یعنی گوشت گوسفند بالغ خوشمزه‌ترین است. اگر گوشت گوسفند مزه بدی داشته باشد، به احتمال زیاد دلیل آن تغذیه نامناسب گوسفند در آخرین هفته‌ها قبل از کشتار است.

 

در پایان اگر دوست دارید در مورد خواص گوشت گوسفند مطالب بیشتری بدانید ، پیشنهاد می کنیم بر روی لینک پیشنهاد شده کلیک نمایید .

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها