جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 مهر 1402

5 نکته برای محافظت از گوسفندان در برابر شکارچیان

محافظت از گوسفندان
فهرست مطالب

مهم ترین کارهایی که باید برای محافظت از گوسفندان انجام دهید.

 

در حوزه پرورش گوسفندان در سایت تخصصی بازار گوسفند به بررسی موارد مختلفی در طی سالیان گذشته تا کنون پرداخته ایم. مواردی که با رعایت آنها، یک دامدار می تواند به سود و پیشرفت قابل توجهی برسد. اساسا گوسفندان، حیوانات بسیار مفیدی برای ما انسان ها محسوب می‌شوند.

آنها زیبا هستند، گوشت، شیر و پشم زیادی تولید می‌کنند و در مناطق روستایی و عشایری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شناخته می شوند. اما با این حال به محافظت و مراقبت همیشگی نیز نیازمندند. محافظت از گوسفندان در برابر عوامل خطرناک باید به صورت اصولی انجام گیرد.

در این مطلب به بررسی موضوع محافظت از گوسفندان در برابر شکارچیان مختلف خواهیم پرداخت. اگر مایل به دانستن مطالب بیشتری در رابطه با چگونگی نگهداری از گوسفند هستید، از طرف مجموعه بازار گوسفند، مطالعه لینک مشخص شده را نیز به شما دامداران عزیز پیشنهاد می دهیم.

در مراتع و چراگاه ها، انواع و اقسام خطرات گوسفندان را تهدید می کند. شرایط نامساعد جوی و حیوانات شکارچی دو مورد از مهم ترین تهدیدات برای گله داران محسوب می شوند. به عنوان یک چوپان یا دامدار که گوسفندان خود را برای تغذیه به کوه و دشت روانه می کند، مهم است که بدانید چطور به طور هوشمندانه از گله خود محافظت نمایید.

طبق آمار سالانه حدود 250 هزار راس گوسفند و بره توسط حیوانات درنده در ایالات متحده کشته می‌شوند. همین آمار کم و بیش در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد و خسارات مالی سنگینی را به صنعت دامداری وارد می‌کند.

در این مقاله به معرفی گزنیه های زیادی برای ایمن نگه داشتن گله گوسفندان خواهیم پرداخت.

کدام شکارچیان معمولا گوسفندان را هدف قرار می دهند؟

اگر شما در حوزه پرورش گاو فعالیت می کنید، احتمالا شکارچیان زیادی در فضای آزاد وجود ندارند که موجب نگرانی شما دامداران شوند. اگرچه بعضی اوقات ممکن است در برخی شرایط حیوانات درنده خطرناک باشند اما بزرگی جثه گاو احتمال حمله این حیوانات را کاهش می دهد.
اما در مورد گوسفند اینطور نیست. این حیوانات گزنیه های جذابی برای شکار محسوب می شوند. لیست گسترده ای در مورد انواع عوامل خطرناک برای گوسفندان وجود دارد که بسته به محل زندگی شما متفاوت می باشند.
در برخی کشورها، از خرس و مار گرفته تا روباه و گرگ به عنوان تهدیدات خطرناک برای گله داران به شمار می روند.

بره ها و شکارچیان:

بره ها و شکارچیان

در مقایسه با گوسفندان بالغی که در کوه ها، صحراها و دشت ها برای استفاده از مراتع نگهداری می شوند، بره های کوچک تر آسیب پذیرتر هستند. بسته به منطقه جغرافیایی، حتی ممکن است در خصوص بره ها، نگران پرندگان بزرگی همچون شاهین و عقاب نیز باشید. خبر خوب در مورد جلوگیری از حملات حیوانات شکارچی به یک گله این است که می توانید برای مقابله با خطرات همگی آنها تنها به یکسری نکات عمل کنید.

چطور به محافظت از گوسفندان در برابر حیوانات شکارچی بپردازیم؟

با اینکه گوسفندان برای فرار از خطر حیوانات درنده، راهی جز فرار ندارند، اما با چند روش ساده می‌توان به طور قابل توجهی میزان این خطر را کاهش داد.

1 -نرده کشی یا استفاده از فنس های مقاوم:

نرده و حفاظ دامداری

حفاظت خوب از حیواناتی همچون گوسفند با ایجاد یک حصار مناسب دور تا دور محل نگهداری شروع می شود. در برخی از کشورها از حصارهای الکتریکی برای این منظور استفاده می شود. معمولا تهیه یک حصار محکم و کامل هزنیه بر است به همین خاطر بیشتر دامداران از استفاده‌ی آن چشم پوشی می کنند و به سمت نرده های چوبی و بی کیفیت می‌روند. در این خصوص باید بگوییم که این حصارها معمولا به خوبی نمی‌توانند خطر را در مراتع باز دفع کنند.

به هر حال اولین قدمی که می‌توانید برای این منظور بردارید این است که گله خود را از چنگال شکارچیان و حتی سارقان به خصوص در شب دور نگه دارید. استفاده از جایگاه ها یا انبارهای مستحکم همراه با نرده کشی بسیار مفید خواهد بود.

2- استفاده از حیوانات نگهبان دام:

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر حمله حیوانات شکارچی به گله گوسفندان کمک گرفتن از سگ های قوی و بزرگ جثه است. سگ های نگهبان، از بهترین گزنیه ها برای محافظت از گوسفندان شناخته می شوند.

این حیوانات 24 ساعته با گوسفندها زندگی می کنند و در تمام طول سال در کنار گله هستند و به هر حیوانات شکارچی که قصد آسیب رساندن به گله را داشته باشند، حمله می‌کنند.

آنها آموزش داده می‌شوند تا با گوسفندها مهربان باشند و در عین حال نسبت به هر چیزی که به آنها نزدیک می شوند، خشن باشند. این سگ ها اغلب در جا به جایی گوسفندان نیز کمک می کنند.

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که باید حتما حیوانی را انتخاب کنید که به طور گسترده آموزش دیده باشد. دیده شده گاهی اوقات سگ هایی که به این منظور در نظر گرفته می شوند، خود به عنوان حیوانی درنده به گله حمله ور می شوند.
در بعضی از کشورها از دیگر حیواناتی همچون خرها، لاماها و آلپاکا نیز برای محافظت از گوسفندان استفاده می شود.

 

با ویژگی های یک سگ گله خوب اینجا بیشتر می توانید آشنا شوید.

3- در نظر گرفتن زمان مناسب برای چرا:

محافظت از گوسفند

متاسفانه گوسفندها در مقابل حملات شکارچیان در سراسر سال آسیب پذیر هستند. با این حال وقتی صحبت از جلوگیری از حمله شکارچیانی همچون پرندگان (شاهین یا عقاب) به میان می آید، بیشتر باید نگران بره های کوچک باشیم. به همین دلیل تشخیص زمان مناسب برای رهاسازی بره ها در چراگاه ها در این مورد بسیار حائز می باشد. برای مثال می توانید در اواخر بهار یا تابستان، زمانی که منابع غذایی برای اینگونه جانوران بیشتر در طبیعت یافت می شود، بره ها را به مراتع ببرید. یا اوقاتی که بیشتر خود یا فردی دیگر نزد گله هستید، از چراگاه ها استفاده کنید. به طور کلی بسیاری از پرورش دهندگان گوسفند، دامداران فصلی هستند. بنابراین رویکرد متناسب و اصولی را برای استفاده از مراتع از همه لحاظ باید در نظر بگیرند.

4- مراقبت های شبانه:

در زمان های آسیب پذیر سال (مانند فصل بره زایی یا فصول سرد) اکثر دامداران، گوسفندان خود را به داخل روستاها یا مجتمع های دامپروری جهت نگهداری از کوه و دشت انتقال می دهند. به طور کلی ما به عنوان یک گله دار به این عادت کرده ایم که با منتقل نمودن گوسفندان به روستاها دیگر خطری این حیوانات را تهدید نمی کند.

اما متاسفانه در طی چندین سال گذشته بارها از روستاییان و عشایر نشینان از بابت سرقت دام هایی نظیر گوسفند، گاو و بز شنیده ایم. به دلیل وجود چنین معضلی توصیه می کنیم حتما با استفاده از دوربین های مداربسته، دزدگیر و قفل های محکم برای محفاظت از گوسفندانی که با مشقت و تلاش فراوان جمع آوری کرده اید، محافظت نمایید.

همچنین در اوقات که گوسفندها در چراگاه ها برای مدت زمان زیادی باقی می مانند با جمع شدن چندین چوپان کنار یکدیگر در شب، امکان سرقت و دزدی به شدت کاهش می یابد.

5- با هوشیاری از گوسفندان در برابر شکارچیان محفاظت کنید:

سگ و گوسفند

به عنوان مجموعه ای که سال ها در زمینه دامپروری مشغول به فعالیت هستیم، در طول سالیان متمادی یک بار هم گوسفندی را به خاطر شکار و دزدی از دست نداده ایم. احتمالا این موضوع را به شانس نسبت می دهید، اما مطمئن باشید با رعایت نکات فوق این اتفاق نیز برای شما رخ خواهد داد. در آخر بهترین توصیه ای که می‌توانیم در خصوص محافظت از گوسفندان داشته باشیم، این است که مانند یک شکارچی فکر کنید. به نرده‌ها، قفل و درب انبارها و … نگاهی دقیق بیندازید و از ایمن بودن آنها مطمئن شوید. با هوشیاری و آمادگی، قادر خواهید بود از اکثریت قریب به اتفاق مشکلات جلوگیری کنید. در ضمن به عنوان آخرین راه حل نیز می‌توانید به فکر به دام انداختن، مسموم کردن یا تیراندازی به سمت عامل ایجاد خطر باشید.

 

در برای خرید گوسفند زنده در تهران اینجا کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها