جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
6 فروردین 1403

12 نکته مدیریت زمان و انرژی برای انجام کارهای بیشتر در دامداری

مدیریت زمان در دامپروری
فهرست مطالب

بدون شک زمان با ارزش ترین دارایی شماست. استفاده عاقلانه از آن، تمرکز و سود بیشتری در کار برای شما پرورش دهندگان دام به ارمغان می‌آورد، در حالی که از استرس و فشار کاری شما نیز می‌کاهد و در کل مدیریت زمان باعث می‌شود که از کیفیت زندگی بهتر، لذت بیشتری ببرید.

اگر احساس می‌کنید که با وجود تلاش زیاد، باز هم از انجام بسیاری از فعالیت های روزمره مرتبط با کسب و کار خود عقب می‌مانید، توصیه می‌کنیم که حتما ادامه این مطلب از سایت بازار گوسفند را حتما مطالعه نمایید، چرا که در این مقاله سعی داریم که با معرفی چند روش ساده و کارآمد، شما عزیزان دامدار را با مناسب‌ترین روش های مدیریت زمان آشنا کنیم.

به روزترین قیمت گوسفند زنده تهران را اینجا مشاهده نمایید.

 

مهم ترین نکات برای صرفه جویی در زمان و انرژی برای کار دامپروری و دامداری

بهبود عملکرد در دامداری ها

1- روال کاری خود را با جرات به چالش بکشید:

از آنجایی که بسیاری از فعالیت های یک دامدار و پرورش دهنده دام در طول یک فصل به صورت روتین انجام می‌گیرد، برای این افراد بر حسب عادت، سخت است که روند کاری خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و به طور موثرتری تعادل بین کار و زندگی خود را مشخص کند و همچنین بهره وری خود را افزایش دهند. اکثر دامداران فرایندهای این شغل را به مانند پدر و پدربزرگان خود انجام می‌دهند و تمایلی نیز به تغییر ندارند.

برای اینکه دچار سردرگمی و زیان در شغل دامپروری نشوید، بهتره همواره به صورت مرتب فعالیت های روزمره خود را ثبت و بررسی کنید و این موضوع را در نظر بگیرید که همواره ممکن است روش‌های بهتر و کم هزنیه تری برای اجرا وجود داشته باشد که شاید شما دامداران از آنها بی اطلاع باشید.

2- فهرستی از کارهای روزانه خود آماده کنید:

اگر برای فعالیت های روزانه خود برنامه ریزی داشته باشید و یک چک لیست حتی برای جزئی ترین کارها تهیه کنید، بدون شک می‌توانید راندمان کاری خود را افزایش دهید و سود دامداری خود را به دلیل رسیدگی بهتر به تمامی کارها افزایش دهید.

3- از نرم افزارهای آنلاین یا آفلاین مدیریتی استفاده کنید:

نرم افزار های دامپروری

وظایف کاری یک دامداری و پرورش دهنده گاو و گوسفند بسیار فصلی و چرخشی است. این افراد باید کارهای خاصی را در زمان‌های خاصی از سال انجام دهند تا بهترین نتیجه را از سیستم دامپروری خود بگیرند. استفاده از نرم افزارهای مدیریتی مختلف این امکان را به شما می‌دهد تا با خیالی آسوده، اولویت های کاری و فعالیت های روزمره خود را مشخص کنید و طبق یک تقویم کاری برنامه ریزی شده، تمام وظایف خود و سایر کارکنان واحد دامداری را در کوتاه ترین زمان ممکن، پیگیری نمایید.

در خصوص فواید مدیریت صحیح گله گوسفندان اینجا نکات تکمیلی بیشتری بخوانید.

 

4- از ظرفیت کارکنان خود عاقلانه بهره ببرید:

در تمامی مشاغل از جمله شغل های مرتبط با حوزه کشاورزی و دامپروری، به آرامی شاهد تغییر در فرهنگ کاری هستیم. امروزه کلیشه کار کردن برای ساعت های طولانی با مدل های جدیدی از کارایی جایگزین شده است. در عصر کنونی با استفاده از تجهیزات، ماشین آلات و در نظر گرفتن اتوماسیون بهتر، برای فعالیت های سنتی که بیشتر با دست و زور بازو انجام می‌گرفت، می‌توان، راندمان کارکنان را به طور قابل توجهی افزایش داد و حتی هزنیه های مرتبط با نیروی کار ناکارآمد را نیز کاهش داد.

همچنین این موضوع به طور مستقیم بر میزان صرفه جویی زمان شما صاحبان دامداری نیز تاثیرگذار خواهد بود. در ضمن بهتره همواره به یاد داشته باشید که تصمیم گیرنده بودن در کسب و کار همیشه به این معنا نیست که شما باید همه کارها را خودتان انجام دهید. توصیه می‌شود که کارهایی را که اولویت کمتری دارند یا با سختی کمتری انجام می‌پذیرند را به دیگران محول کند تا برای انجام وظایف مهم‌تر، وقت و انرژی بیشتری در اختیار داشته باشید.

5- طرح و امکانات مزرعه خود را به دقت بررسی کنید:

اگر دامداری بزرگی دارید، به این فکر کنید که گله شما چگونه از یک قسمت مزرعه به قسمتی دیگر حرکت می‌کند. به عنوان مثال اگر از چراگاه ها برای تغذیه دام های خود استفاده می‌کنید، بهتر تا حد امکان مسیر کوتاه‌تری را برای رفت و آمد گله مشخص کنید. همچنین با در نظر گرفتن یکسری اقدامات محل‌های نگهداری میش یا گاوهای آبستن را در نزدیکی آبشخورها قرار دهید.

6- تا حل نشدن یک مشکل بر روی چیز دیگری تمرکز نکنید:

در این حرفه کاری، به دلایلی روزانه ممکن است مشکلات مختلفی به وجود آید که این خود باعث تشویش ذهن و عدم تمرکز برای حل مشکلات عمده خواهد شد. چنانچه به دنبال حل مشکلات بزرگ هستید، باید همواره مراقب باشید که حل مشکلات کوچک شما را از مسائل بزرگ واحد دامداری غافل نکند.

7- در زمان کار دیگر به گوشی خود توجه نکنید:

امروزه گوشی های هوشمند یکی از بدترین ابزارها برای حواس پرتی در زمان کار به حساب می‌آیند. برای اینکه در هنگام کار و اجرای وظایف، به بهترین شکل ممکن عمل کنیم، تنها از گوشی برای دریافت تماس های ضروری استفاده کنید و دیگر به رسانه های اجتماعی نگاه نکنید. توجه به این رسانه های علاوه بر هدر دادن زمان، تمرکز شما را نیز از بین می‌برد. در نظر داشته باشید که یک تلفن همراه به راحتی می‌تواند انگیزه و بهره وری شما دامداران و فعال حوزه دامپروری را دچار اختلال می‌کند.

بهره وری در دامپروری

8- سعی کنید زودتر از موعد مقرر وظایف خود را انجام دهید:

به طور عادی ما انسان ها تمایل داریم که کارهای ساده را زودتر انجام دهیم و فعالیت های سخت و پیچیده را به زمان دیگری موکل کنیم. اگر این شکل از اجرای وظایف برای شما به عادت تبدیل شود، مطمئن باشید که دچار مشکلات مختلف در کسب و کار خود خواهید شد. چرا که مدت زمان یک پروژه را دست کم می‌گیرید و بدون برنامه ریزی، کارها را به تعویق می‌اندازید و دچار اهمال کاری خواهید شد.

9- اهداف روشن و کوتاه مدت برای کار خود تعیین نمایید:

در پایان یک روز کاری هیچ چیز بهتر از آن حس موفقیت و رضایتمندی نیست که تمام کارها به درستی و آرامی انجام می‌گیرید. تجربه کردن چنین حسی جز با برنامه ریزی و مشخص کردن اهداف به صورت واضح و روشن امکان پذیر نیست. در عین اینکه شما با اهداف کوتاه مدت و روزانه برای پیگری امورات کار خود داشته باشید، می‌بایست هدف های بلندمدت نیز برای پیشبرد و توسعه کسب و کارتان تعیین کنید. این اهداف باید مشخص، قابل دستیابی، قابل اندازه گیری و مبتنی بر زمان باشد.

10- نگهدای سوابق کلیه دام ها و عملکرد مالی:

ثبت و ذخیره سوابق دقیق کلیه دام های موجود در واحد دامپروری به شما کمک می‌کند تا بینش درستی از روند توسعه گله خود داشته باشید. آماری که از این طریق بدست می‌آید ضمن اینکه باعث شناسایی مشکلات می‌شود، باعث مدیریت بهتر هزنیه های و امور مالی دامداری شما نیز خواهد شد.

11- مطمئن شوید که یک برنامه بهداشتی درست برای گله اجرا می‌کنید:

در مورد سلامت گله همانطور که می‌دانید، پیشگیری بهتر و کم هزنیه تر از درمان است. این موضوع نه تنها در مورد هزنیه، بلکه در خصوص زمان نیز صدق می‌کند. با مشاور دامپزشکی سعی کنید که یک برنامه مدیریت سلامت بهینه برای گله خود آماده و اجرایی کنید.

لذت بردن از دامداری

12- از کاری که انجام می‌دهید سعی کنید لذت ببرید! :

فرسودگی و خستگی شغلی یک پدیده واقعی است اما اگر به کاری علاقه داشته باشید، این خستگی برای شما لذت بخش خواهد بود به شکلی که تنها از نظر جسمی خستگی را حس خواهید کرد و استرس و فشار ذهنی را به دلیل انرژی گرفتن از کار خیلی کم تجربه می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم به هر کار به خصوص دامداری و دامپروری با علاقه وارد شوید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011