جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
6 فروردین 1403

فواید مدیریت صحیح دامداری و گله گوسفندان

مدیریت گله گوسفندان
فهرست مطالب

مهم ترین اقدامات مدیریتی جهت کسب بهترین نتیجه از گله گوسفندان

در حرفه دامپروری مرز باریکی بین بهره وری یا سودآوری و عدم رشد کافی کسب و کار وجود دارد. چنانچه دامداران از اصول مدیریتی و علم مرتبط با این شغل آشنا نباشد، در حالت خوشبینانه در صورت نجات از ورشکستگی حتی الامکان با مشکلات مختلفی مجبور می‌شوند دست و پنچه نرم کنند.
از تغذیه درست بره های تازه متولد شده تا رعایت نکات بهداشتی گوناگون جهت حفظ سلامت گله گوسفندان در دراز مدت بر سود این کسب و کار اثرگذار هستند.
در ادامه این مطلب قصد داریم چند روش مدیریت گله گوسفندان را به شما عزیزان معرفی کنیم تا با مجموعه‌ای از توصیه های عملی برای دستیابی به بیشترین بازدهی در گله خود آشنا شوید.

کسب درآمد مطلوب از طریق پرورش و نگهداری گوسفند نیازمند استفاده از برخی شیوه های مدیریت به موقع گله و رفع موانع و نیازهای این حیوانات به صورت اصولی و صحیح می‌باشد.

به عنوان یک دامدار باید بدانید که پیشرفت در پرورش بره ها و افزایش روند تولید محصولات و وزن گیری آنها در طول فصول مختلف ملزم به رعایت این روش‌ها می‌باشد.

با خصوصیات گوسفندان افشاری آشنا شوید.

 

مدیریت گوسفندان

 

چگونه یک دامداری را به صورت حرفه‌ای مدیریت کنیم؟

مدیریت باید به شکلی باشد که هم تعداد و هم کیفیت محصولات تولیدی در این صنعت بالا رود. تجزیه و تحلیل سودآور ترین دامداری های دنیا نشان می دهد که به غیر از قیمت خریداری محصولات و بره های تولید شده گله در بازار، تعداد آنها نیز نقش اساسی را در این بخش دارد.

برای اینکه بتوانید نرخ و اندازه تولید شیر، پشم، گوشت و حتی بره برای فروش در یک مجتمع دامپروری را بالاتر ببرید باید تلاش زیادی نیز در راستای بهبود کیفیت این محصولات نیز انجام دهید.

به این شکل که هر چقدر شما بتوانید علاوه بر تولید بیشتر، محصول با کیفیت تری را البته با مدیریت هزنیه تولید کنید، مشتریان شما حاضرند هزنیه نسبتا بیشتری را برای خرید این محصولات پرداخت کنند.

این کار باعث می شود که سابقه، اعبتار و چهره بهتری را از مجتمع دامپروری خود در اذهان عمومی ایجاد کنید و در بازارتاثیر گذارتر باشید.

بی شک هیچ سیستم تولیدی یکسانی برای همه نوع گوسفندان دنیا مناسب نمی‌باشد. زیرا برای هر گله گوسفند بسته به نوع ژنتیک و نژاد، مرتع و منابع تغذیه ای، منابع مالی و انسانی و نوع مدیریت مناسب برای هر گله، می تواند متفاوت باشد.

با این حال باید شما به دنبال یافتن و عمل کردن به شیوه هایی باشید که بر رونق گرفتن کار شما تاثیر به سزایی بگذارد. این هدف نیز جزء با عملکرد بهینه امکان پذیر نیست.

چند پیشنهاد مهم برای مدیریت هر چه بهتر گله گوسفندان

مدیریت گله گوسفندان

اهداف مورد نظر خود را مشخص کنید.

تعیین هدف برای میزان سودآوری مورد انتظار از گله، میزان تلفات حداکثری بره ها در طول هر فصل زایش، مقدار تولید محصولات دامی و مواردی از این قبیل می‌تواند به شما در شناسایی بهترین راهکارها جهت دستیابی به اهداف تعیین شده کمک کند.

به تغذیه میش باردار توجه کنید.

توجه به میش‌های آبستن گله خود از حدود شش هفته قبل از زایش باید یک اولویت بزرگ برای تیم شما باشد. 70 درصد رشد جنین در این دوره اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر اشتباهی در زمینه تغذیه این نوع دام مرتکب شوید، عواقب جدی برای میش و بره شما ممکن است به وجود آید. برای به حداکثر رساندن شانس تولد یک بره خوب و سالم باید ضمن مراقبت تمام وقت از میش های آبستن گله خود بلافاصله پس از زایش نیز بره را با آغوز تغذیه نمایید.

 

به صورت همیشگی سلامت گله گوسفندان را بررسی کنید.

از طریق مشورت با دامپزشک و معاینات مرتب، از اینکه هیچگونه بیماری گله شما را تهدید نمی‌کند، مطمئن شوید. فراموش نکنید که برخی بیماری های دامی حتی تا چند روز علائم نهفته‌ای دارند. از این رو رعایت پروتکل بهداشتی و واکسن زدن به این حیوانات را باید جدی بگیرید.

در خصوص بهداشت محیط نگهداری این حیوانات جدی عمل کنید.

به عنوان یک نکته مدیریتی مهم، چنانچه به دنبال رشد گله خود هستید، حتما به بهداشت و تمیزی جایگاه نگهداری گوسفندان خود اهمیت دهید. همچنین در نظر گرفتن فضای کافی برای میش‌های آبستن و بره های تازه متولد شده در جهت پیشگیری از استرس و گسترش بیماری بین آنها بسیار حائر اهمیت است.

بر روی استخدام کارکنان دامداری تمرکز داشته باشید.

چه از یک دانشجو علوم دامی برای مدیریت هر چه بهتر گله خود استفاده می‌کنید و چه از یک تیم حرفه‌ای برای این کار بهره می‌برید، مهم است که قادر به کنترل روال کاری آنها و وظایفی که به عهده دارند، باشید. در بیشتری دامداری های صنعتی گاهی اوقات با وجود مهارت و تجربه کافی پرسنل، به دلیل عدم مدیریت مناسب، این افراد توانایی درست کار کردن خود را از دست خواهند داد و این مورد باعث اتلاف هزنیه و وقت شما خواهد شد.

 

از منابع و پتانسیل گله و جایگاه دامداری خود حداکثر استفاده را ببرید.

در بسیاری از دامداری های شاهد این موضوع هستیم که با وجود سالن های متعدد و تجهیزات مختلف، تعداد دام نگهداری شده بسیار کمتر از ظرفیت دامداری می‌باشد. این موضوع عمدتا به دلیل ناتوانایی در مدیریت منابع مالی رخ می‌دهد.

درباره نکات مدیریت زمان در دامداری ها اینجا بیشتر بخوانید.

 

یافتن روش های جدید توسعه کسب و کار:

اگر به دنبال گسترش فعالیت‌های دامپروری خود در غالب صنعتی هستید، می‌بایست حتما از روش های جدید برندینگ، جذب سرمایه و فروش استفاده کنید. در دنیای امروزی که فضای مجازی و اینترنت بسیار توسعه یافته است، دامدارانی که مشکل فروش دارند به راحتی با تبلیغات و معرفی محصولات خود می‌توانند به جذب مشتری حتی از دورترین نقاط بپردازند. مطمئن باشید مردم به دنبال کیفیت هستند. از این رو خود را تنها به یک روستا یا شهر محدود نکنید. در ضمن اگر هم از سودآوری کسب و کار خود مطمئن هستید و حداقل 3 کارشناس باتجربه این کار سودآوری فعالیت شما را تایید کنند، می توانید به راحتی به دنبال سرمایه گذار برای توسعه دامداری خود باشید. در جامعه ما بسیاری از سرمایه ها متاسفانه سرگردان هستند به مسیر درست هدایت نمی‌شوند.

اگر این شرایط را داشته باشید، حتما در صورت پیگیری می‌توانید یک شریک خوب برای خود پیدا کنید. همچنین استفاده از تسهیلات بانکی نیز روش دیگری برای جذب سرمایه است.

مزرعه دام کوچک

گوسفند بهترین نوع دام برای مزارع کوچک

آیا به دنبال یک نوع دام ایده‌آل و پربازده برای پرورش در مزرعه کوچک خود هستید؟ ما شما پیشنهاد می‌کنیم که برای این هدف بهتر از نژادهای مختلف گوسفندان استفاده کنید. نگهداری و مدیریت این حیوانات خاص در مقایسه با دیگر دام‌های آسان‌تر، پرسودتر و کم هزنیه‌تر است.
گوسفندان با اینکه کمی پرجنب و جوش هستند اما پتانسیل سودآوری قابل توجه‌تری در تمام طول سال دارند و به دلیل تنوع نژادی مختلف، در صورت انتخاب درست نژاد، قابلیت نگهداری در هر نوع شرایط آب و هوایی را دارا هستند.

در رابطه با سود دامداری اینجا بیشتر بخوانید.

گوسفند حیوانی مناسب برای تولید شیر، گوشت و پشم

صرف نظر از جایی که زندگی می‌کنید و مقیاسی که قصد فعالیت در آن را دارید، گوسفندان حیوانات بسیار مناسبی برای تولید محصولات دامی مورد نیاز انسان‌ها از قبیل گوشت، فرآورده‌های لبنی، پشم و کود هستند.
به دلیل اینکه این محصولات همواره مورد مصرف انسان‌ها قرار می‌گیرند، پس در نتیجه همیشه مشتری دارند و با مدیریت بهینه گله و بهره برداری از یک گله با نژادهای مقاوم، حتی در اندازه کوچک، سود خوبی نصیب شما خواهد شد.

کسب درآمد حداکثری از طریق گله داری گوسفند

در چندین سال گذشته به خاطر افزایش شدید هزنیه‌های نگهداری و تهیه علوفه، تا حدودی از سود دامداری‌ها کاسته شده است. با وجود این معضل که حتی منجر به ورشکستگی دامداری‌های غیر بهره ور زیادی نیز شده است، دامداری‌های صنعتی و آن دسته از گله دارانی که خود اقدام به فروش محصولات دامی به مشتریان نه دلالان می‌کنند، توانسته درآمدی بیشتری نیز بدست آورند.

اگر توانایی تاسیس یک دامداری صنعتی و استفاده از روش‌های جدید گله داری را ندارید، حداقل می‌توانید با احداث یک واحد قصابی مجاز یا لبنیاتی در منطقه خود، به صورت مستقیم محصولات دامی خود یا سایر همکاران تان را هم با قیمتی بالاتر به فروش برسانید. این راهکار برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران با هدف قطع سودجویی دلالان بسیار کمک کننده است.

اهمیت اندازه گیری بهره وری گله گوسفندان

بهبود روند تولید محصولات دامی در دامداری‌ها به عنوان یک هدف اساسی باید همواره مورد توجه دامداران قرار بگیرید. ارزیابی میزان توسعه و سودآوری هر گله جز با در نظر گرفتن یک سری شاخص‌های مشخص و تلاش برای رسیدن به آنها امکان پذیر نخواهد بود.
با اینکه شرایط هر گله با گله دیگر ممکن است متفاوت باشد، اما یک چارچوب عملیاتی جهت پیشرفت سطح کار باید همیشه توسط دامداران در نظر گرفته شود.
برخی از مهم‌ترین شاخص های کلیدی عملکرد در یک گله داشتی یا پرواری عبارتند از:

  1. نرخ باروری و بره زایی
  2. درصد تولید شیر
  3. میزان وزن گیری و طول فصل پرواربندی
  4. مقدار هزنیه جهت تهیه خوراک
  5. میزان مرگ و میر در گله
  6. بهداشت عمومی گله
  7. میزان رشد تعداد اعضا گله در طول هر فصل نگهداری

اندازه گیری و پایش مرگ و میر گله

اگر می‌خواهید مرگ و میر گله را قبل و بعد از بره زایی کاهش دهید، باید ضمن اجرای پروتکل های بهداشتی و مدیریتی گله، به صورت مستمر بر عملکرد گله نظارت داشته باشید. این کار به شدت از میزان تلفات گله شما می‌کاهد و فرصت های زیادی برای رشد کسب و کار شما ایجاد می کند.
اندازه گیری و نظارت می‌تواند شامل بررسی و ثبت کلیه سوابق و اطلاعات دام های گله مثل سن، وزن، تاریخ و علت مرگ بره یا میش و مواردی از این قبیل باشد.
همانطور که اشاره کردیم، این داده ها، دامداران را قادر می‌سازد تا عملکرد مزرعه خود را سال به سال محک بزنند و تجزیه و تحلیل دقیقی را برای سلامت هر میش در گله انجام دهند. به طور کلی حداکثر درصد تلفات بره در هر فصل زایش باید چیزی در حدود 15 درصد، قوچ ها بین 2 تا 5 درصد و میش ها حدود 5 درصد باشد که دستیابی به این هدف جز با مدیریت درست گله گوسفندان امکان پذیر نخواهد بود.

با اجرای موارد بهداشتی، واکسیناسیون گله، آزمایش خونی برای کنترل میزان هم خونی گله، تغذیه خوب و … علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر گله گوسفندان شما شاهد رشد بره زایی نیز خواهید بود.

تهیه شده توسط سایت بازار گوسفند مرجع تخصصی دامپروری و فروش گوسفند زنده 

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها