جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
24 مرداد 1402

تشخیص و درمان مسمومیت نمک در گوسفندان | مضرات سنگ نمک برای دام

مسمومیت نمک گوسفند
فهرست مطالب

در این مطلب از سایت تخصصی بازار گوسفند در رابطه با علل و علائم یکی از انواع مسمومیت‌های رایج در گوسفندان بپردازیم. برای جلوگیری از ابتلا گوسفندان گله خود به چنین مسمومیت خطرناکی بهتره تا انتها نکات مطرح شده در این مقاله را مطالعه کنید.

مسمومیت با نمک گوسفند چیست و چه عوارضی دارد؟

این نوع مسمومیت زمانی در میان گوسفندان رخ می‌‌دهد که غلظت نمک (کلرید سدیم) در خون این حیوانات افزایش زیادی پیدا کند. مسمومیت با نمک بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که دام‌ها بیش از 24 ساعت از منبع آب شیرین محروم بوده باشند. این محدودیت آب باعث افزایش نسبی غلظت نمک در خون آنها به دلیل کم آبی می‌شود. همچنین اگر پس از آب نخوردن به مدت چند ساعت به یکباره آب یا جیره پرنمک در اختیار این حیوانات برای مصرف قرار بگیرید، احتمال وقوع این نوع مسمومیت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این موارد هم چنانچه به طور عادی جیره خوراکی گوسفندان یا آب مصرفی آنها حاوی مقدار زیادی نمک باشد (مثل منابع آبی زیرزمینی در بعضی از مناطق)، باز هم احتمال وقوع این حالت وجود دارد.

آخرین قیمت روز گوسفند زنده در بازار را اینجا مشاهده کنید.

 

درمان مسمومیت با نمک گوسفندان

به طور معمول میزان نیاز گوسفندان به سدیم و کلر معادل 0.1 درصد ماده خشک جیره است. اغلب گوسفندان از نوشیدن آب بیش از حد شور امتناع می‌کنند اما اگر به طور ناگهانی و پس از تشنگی زیاد به خصوص پس از پیاده روی قابل توجه یا گرما به چنین آب شوری دسترسی پیدا کنند، به ناچار مقدار زیادی از آن را می‌نوشند.

البته کمبود نمک در بدن دام برای مدت زیاد اشتهای کاذبی جهت مصرف بیش از حد این ماده ایجاد می‌کند. ادامه دار شدن این کمبود نیز در ظاهر گوسفند با لاغری، ضعف، پریشانی و کم شدن تولید و رشد خود را نمایان می‌کند.

به طور کلی برای گوسفندان تا 1 درصد وجود سدیم کلرید یا نمک در آب آشامیدنی قابل هضم است و مقدار بیشتر از آن حتی 0.5 درصد هم احتمال بروز چنین مسمومیت را افزایش خواهد داد.

توجه: برای کنترل میزان مصرف متعادل نمک در جیره و آب حتما با دامپزشکان و متخصصان جیره نویس مشورت نمایید.

علائم مسمومیت با نمک گوسفند

  • اختلالات گوارشی
  • کاهش یا از بین رفتن کلی اشتها دام
  • کاهش وزن و ضعف بدنی
  • بروز علائم عصبی مثل لرزش بدن، کوری، نگهداشتن غیر طبیعی سر، چرخش و تشنج
  • بی حال شدید و مرگ

 

علائم مسمومیت با نمک گله گوسفند

در این سایت بخوانید: معرفی 15 گیاه سمی برای گوسفندان

 

درمان این نوع مسمومیت

معمولا درمان به خصوصی برای گوسفندان مبتلا به مسمومیت با نمک وجود ندارد اما از دسترس خارج کردن آب یا خیره پرنمک در مقابل گوسفندان و انجام دادن روش‌های مثل خوراندن مقدار کمی آب شیرین به صورت مکرر به بدن برای خارج کردن مقدار بیش از حد نمک توصیه می‌شود.
بهتره در صورت وقوع چنین مشکلی حتما به دنبال مشاوره دامپزشکی باشید. در ضمن استفاده از سرم‌های قندی نمکی یا دکستروز هیپرتونیک نیز بنا به تجویز دامپزشک می‌تواند کارساز باشد.

روش‌های پیشگیری

برای جلوگیری از مسمومیت با نمک گله گوسفندان به موارد زیر دقت کنید.

  1. منابع آبی مورد مصرف مداوم گله را به طور منظم بررسی کنید. به خصوص اگر گوسفندان یا حتی گاو ها و بز های شما از چاه یا چاله‌های با آب غیر روان سیراب می‌شوند.
  2. به دام های تشنه فقط در فواصل زمانی مشخص اجازه دهید تا مقدار کمی آب بخورند. مصرف زیاد آب به یکباره برای سلامت دام مضر است.
  3. اگر منابع آب طبیعی و زیر زمینی منطقه شما شور است، بهتره حتما آن را با آب شیرین مخلوط کنید.
  4. در صورت افزودن نمک به جیره مطمئن شوید که میزان آن برای گوسفندان مضر نباشد. به شوری آب مصرفی گله هم توجه کنید.
  5. مراقب باشید که آب را درون ظروف حاوی نمک برای مصرف گله قرار ندهید.

در این سایت بخوانید: معرفی عوارض کمبود مس در گوسفندان

 

چرا باید پس از مشاهده علائم مسمومیت سریع از دامپزشک کمک بگیرید؟

به دلیل شباهت علائم این بیماری با بسیاری از بیماری های رایج، تنها دامپزشکان با بررسی و معاینه دقیق قادر به تشخیص علت مشکل هستند. آنها همچنین می‌توانند بهترین و کاربردی ترین روش درمان و دارو را تجویز کنند تا ضمن بهبود سریع دام بیمار، شما مجبور به هزنیه کرد اضافی نشوید.

 

جهت سفارش خروس سیاه در تهران با ارزان ترین قیمت کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011