جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 مرداد 1402

از شیر گرفتن گوساله | زمان قطع شیر گوساله ها

از شیرگرفتن گوساله
فهرست مطالب

آموزش اصول از شیر گرفتن گوساله

نحوه قطع شیر برای گوساله‌ های جوان به دلیل تاثیری که بر روند رشد و نمو این حیوانات در آینده دارد، باید با دقت زیادی توسط گاوداران انجام شود. انجام دادن آن در زمان مناسب نه تنها برای گوساله مفید مفید خواهد بود، بلکه از استرس‌های وارد بر گاو شیرده نیز می‌کاهد.

شروع این فرایند به گاو مادر این اجازه را می‌دهد تا تغذیه‌ای که قبلاً صرف تولید شیر برای گوساله می‌کرده را از این به بعد برای عملکردهای طبیعی بدن خود مصرف کند و وضعیت بدنی گاو ماده برای شروع آبستنی بعدی بازسازی شود.

بیشتر جنبه‌های مهم و مرتبط با باروری گاو مثل چندقلوزایی، میزان آبستنی، طول زایش، میزان شیردهی و تولد یک گوساله خوب در زایمان‌های بعدی به شدت تحت تاثیر شرایط بدنی این حیوان به خصوص در این برهه زمانی است.

هر چه وضعیت گاو در هنگام زایش بهتر باشد، خطر سقط و مرگ و میر گوساله تازه متولد شده آن کمتر خواهد شد و شیر بهتری نیز تولید خواهد کرد.

از شیر گرفتن زودهنگام گوساله‌ها در سن 5 تا 8 هفتگی معمولا انجام می‌شود. در مناطقی که کیفیت و کمیت علوفه مراتع در تابستان و اوایل پاییز پایین است، قطع شیر زودهنگام شیر از گوساله‌ها و دادن خوراک به آنها یک روش مدیریتی مطلوب محسوب می‌شود.

 

سن قطع شیر گوساله

در این سایت بخوانید: بررسی میانگین وزنی یک راس  گاو

 

روند از شیرگرفتن گوساله و آغاز خوراک دهی به این حیوانات چگونه است؟

شکمبه و دستگاه گوارشی یک گوساله تازه متولد شده هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و فاقد جمعیت میکروبی لازم جهت هضم فیبر علوفه و غلات است. پس از گذشته چندین هفته از زایش گوساله با در اختیار قرار دادن غذای جامد به گوساله‌های جوان طبق یک روند تدریجی، فرایند رشد شکمبه به سرعت ادامه می‌یابد.
گوساله ها معمولا در سن 45 تا 50 روزگی نیازی به مصرف جایگزین شیر در جیره ندارند و به اندازه کافی برای خوردن غذای خشک آماده هستند. البته از آنجایی که گوساله‌های کوچکتر و جوان‌تر ممکن است در گله برای مصرف غذا و آب با سایر هم نوعان بزرگتر خود در رقابت علمکرد خوبی نداشته باشند، بهتره آنها را با در نظر گرفتن محدوده سنی در گروه‌هایی با امکانات جداگانه تقسیم بندی کنید.

مدیریت گوساله

مدیریت سلامت گوساله تازه از شیر گرفته شده

برای حفظ سلامت این حیوانات باید از چند روز قبل از انجام این عمل نکات مختلفی را در نظر بگیرید. گوساله‌ها در صورت مهیا بودن شرایط، به سرعت می‌توانند با تغییرات محیطی و رژیم غذایی جدید خود سازگار شوند. صرف نظر از سن و زمان از شیرگرفتن گوساله ها، آنهایی که بلافاصله پس از جدا شدن از پستان مادر خود شروع به خوردن جیره خشک می‌کنند، نسبت به آن دسته از گوساله‌هایی که 24 تا 48 پس از جدا شدن تمایل به غذا خوردن ندارند، عوارض و خطرات مرگ و میر کمتری را تجربه می‌کنند.

ارائه غذای خزشی از چند روز قبل از آغاز فرایند از شیرگیری به گوساله‌ها کمک می‌کند تا با خوردن خوراک‌های فرآوری شده سازگار شوند و در دوره قطع شیر، استرس و تنش کمتری داشته باشند.

در ابتدا چنین گوساله‌هایی به ماده خشک و جیره پرحجمی نیاز ندارند اما کم‌کمک باید درصد انرژی، پروتئین و دیگر مواد مغذی جیره این حیوانات را بر اساس نظر جیره نویس افزایش داد و از اقلام باکیفیت بالایی تهیه شود.

جیره گوساله‌ها باید عاری از گرد و غبار باشد و اندازه ذرات تشکیل دهنده جیره نیز می‌بایست تا اندازه‌ای مشخص کوچک در نظر گرفته شود. همچنین جیره آنها باید حاوی مقدار لازم علوفه باشد تا سلامت شکمبه تضمین شود. سیلو و سایر خوراک های تخمیر شده نیز می‌بایست به تدریج وارد جیره غذایی گوساله‌ها شود تا امکان تا میکروب های شکمبه بتوانند خود را برای هضم خوراک جدید تنظیم کنند. تغییر سریع مثلا از یک رژیم غذایی که بیشتر حاوی فیبر است به یک رژیم غذایی دیگر بر پایه غلات زیاد، منجر به اسیدی شدن محتویات دستگاه گوارش گوساله ها خواهد شد و خطر اختلالات متابولیکی شدید و حتی مرگ را نیز به همراه خواهد داشت.

در این سایت بخوانید: سن بلوغ گاو آبستن چقدر است؟

سنی که گوساله در آن زمان از شیر گرفته می‌شود، رژیم غذایی او را برای چند ماه آینده تعیین می‌کند. توجه داشته باشید که زود از شیر گرفتن گوساله هایی که هنوز شکمبه آنها هنوز رشد کافی نداشته‌اند، ممکن است به شدت خطر مرگ و میر این حیوانات را افزایش دهد. به همین خاطر بعضی از کارشناسان دامپروری توصیه می‌کنند، گوساله ها را حداقل پس از 10 هفتگی از شیر بگیرید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011