جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
1 بهمن 1401

نژاد گوسفند شال | معرفی کامل گوسفندان شال

گوسفند شال
فهرست مطالب

معرفی کامل نژاد گوسفند شال

گوسفندان شال از بارز ترین نژادهای گوسفندی مرغوب و درجه یک ایرانی هستند که در دسته گوسفندان نسبتا سنگین وزن قرار می گیرند. این نژاد برای تولید گوشت بسیار نژاد مناسبی می باشند.

به صورت کلی تعریف نژادهای دامی به این صورت است که به هر نوع حیوانی که یکسری خصوصیات ظاهری ، رفتاری و ژنتیکی شبیه به هم را دارند یک نژاد خاص گفته می شود.

نژاد گوسفند شال از ضریب تبدیل و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

سالانه می توانند تا دوربار زایش داشته باشند. این نژاد حیوانی در بیشتر موارد بدون شاخ هستند و مدت پروراربندی در آنها کوتاه است. در صورت تغذیه صحیح روزانه می توانند در دوره پرواربندی تا حدود 300 گرم می باشد.

 

گوسفندان شال

به صورت کلی  پرورش این نژاد بازده اقتصادی خوبی دارد. رنگ بره های در هنگام تولد خاکستری مایل به سیاه است که با رشد کردن و بزرگ شدن گوسفند به خاکستری روشن تغییر می یابد.

لکه سفیدی را بر صورت خود دارند و گوش بزرگ آویزانی را نیز دارا می باشند . سرعت رشد کم نظیری این نوع دام و توانایی تولید میزان شیر بالا و با کیفیت باعث شده است که در کشور دامداری های زیادی مشغول به پرورش گوسفند شال باشند.

میزان پشم تولیدی حدود 3 تا 8 کیلوگرم برحسب نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی متغییر است.

اندازه و وزن دنبه در نژاد گوسفندان شال بزرگ است و قوچ و میش آنها فاقد شاخ هستند.

دنبه در این نژاد خاص بالاتر از مفصل خرگوشی قرار گرفته و دنبالچه آن چسبیده به ساق های طرفین بدن می باشد.

درصد گوشت دهی لاشه بالا، مقاومت نسبی خوب در برابر بیماری ها از دیگر وِیژگی های قابل قبول این حیوانات محسوب می شود.

افزایش وزن روزانه این نژاد در دوره پرواربندی با شرایط مناسب حدود 280 تا 300 گرم است. به طور میانگین پس از گذشت 100 روز از آغاز پرواربندی گوسفندان شال آماده کشتار هستند.

بره های تازه به دنیا آمده این نوع گوسفند ایرانی، به رنگ سیاه با لکه ای سفید بر روی پیشانی می باشند که بعد از اولین پشم چینی به رنگ خاکستری تغییر رنگ پیدا می کنند.

نژاد گوسفندان شال

با بهترین نژادهای گوسفندان ایرانی آشنا شوید . 

محل پرورش گوسفندان شال بیشتر در دشت ها و مناطق هموار استان قزوین می باشد.

همانطور که گفته شد گوسفندان نژاد شال یکی از سنگین وزن ترین و باارزش ترین نژادهای گوسفندی در ایران هستند که جزو مهم ترین نژادهای گوشتی کشور نیز می باشد.

در کشور خوشبختانه پیگیری هایی خوبی برای اصلاح نژاد گوسفند شال ، جهت افزایش بازدهی این نوع دام صورت گرفته است.

زودرس بودن از ویژگی های منحصربه فرد گوسفند شال محسوب می شود . معمولا دامداران بعد از چهار ماه از زمان تولد بره های نژاد شال را برای پرواربندی آماده می کنند.

نرخ دو قلوزایی بالا و میزان گوشت دهی خوب دو خصوصیت مهم این گوسفند به شمار می رود . دامداران چنانچه از روش فلاشینگ نیز استفاده کنند نرخ دوقلوزایی گله خود را به طور چشمگیری می توانند افزایش دهند.

توزیع و گسترش قوچ نژاد شال در بین گله های گوسفندان دیگر مناطق کشور علاوه بر اینکه منجر به اصلاح نژاد گوسفندان می شود افزایش دوقلوزایی ، راندمان تولید مثلی و افزایش درآمد از طریق افزایش تولید را به همراه خواهد داشت .

گوسفندان شال از پیش رسی قابل توجهی برخوردار هستند به طوریکه بره های نر و ماده نژاد شال پس از شیرگیری آماده ورود به سیستم پرواربندی و پروار شدن هستند.

در این دام ضریب تبدل غذایی از سن 3 تا 6 ماهگی تقریبا 1 به 5 می باشد و افزایش وزن بره ها حدود 250 تا 350 گرم در روز می باشد و به طورکلی در دوران پرواربندی با رعایت برخی نکات تا حدود 500 گرم در روز نیز می تواند برسد.

تمام ویژگی های مطلوب ذکر شده برای نژاد شال سبب شده است که تعداد افرادی که خواهان خریداری این نژاد دامی هستند به طور میانگین بیشتر از نژاد های دیگر گوسفندان باشند.

 

در سایت بازار گوسفند بخوانید: معرفی کامل خصوصیات گوسفند افشاری

اصلاح نژاد گوسفند شال :

گوسفند شال رومانوف

همانطور که اشاره شد در کشور چندسالی هست که طرح های جهت اصلاح نژاد و آمیخته گری گوسفند شال با نژادهایی مانند رومانوف جهت بهبود ضرایب تولیدی در حال تحقیق و انجام است.

از آنجایی که گوسفندان شال از لحاظ ژنتیکی در دسته گوسفندانی مرغوب قرار دارند این قابلیت از طریق تلاقی ژنتیکی با گوسفند رومانوف این مرغوبیت دوچندان خواهد شد و مرغوبیت گوسفند شال به شدت می تواند افزایش پیدا کند . مهم ترین خصوصیت گوسفند رومانوف چند قلوزایی است که این قابلیت در گوسفندان ایران به نسبت ضعیف می باشد.

با موضوع اصلاح نژاد گوسفندان در این مطلب بیشتر آشنا شوید.

کم بودن میزان بره زایی در برای دامداران به خصوص برای گله های داشتی می تواند خسارات مالی فراوانی به همراه داشته باشد .محققان در مراکز اصلاح نژاد دام سعی دارند که با این کار علاوه بر بهبود میزان بره زایی گوسفند شال، دیگر خصوصیات این گوسفندان مانند روند وزن گیری روزانه و تولید محصولات دامی نیز بهبود پیدا می کند.

اگر دامداری مصمم به بهبود وضعیت گله خود باشد حداقل کار برای اصلاح نژاد، انتخاب قوچ گله از نژاد شال است. رشد سریع ، ضریب تبدیل مطلوب و مقاومت در برابر شرایط محیطی باعث شده است که این نژاد از صرفه اقتصادی در مقایسه با سایر نژادها در شرایط بهتری قرار بگیرد.

گوسفندان نژاد شال اغلب جهت برای پرورش در فارم‌ها و مزارع مناسب هستند و در کل بهتره این حیوانات را برای چرا به کوه و دشت نبرید چرا که سازگاری لازم را با اینگونه شرایط ندارند.

پرورش گوسفند شال در استان قزوین:

در استان قزوین کار پرورش گوسفند شال به طور جدی تری در حال پیگیری می باشد که می تواند علاوه بر تولید اشتغال و درآمدزایی باعث می شود که از کم رنگ شدن نقش این نژاد بومی در صنعت دامپروری جلوگیری به عمل آید. حدود 45 درصد گوسفندان استان قزوین از نژاد شال هستند.
تاریخ پرورش گوسفند به خصوص گوسفند شال در این استان با تاریخ حضور انسان متمدن در این منطقه همزمان است و از قدمت بالایی برخوردار می باشد . از آنجایی که گوسفند شال یکی از سنگین وزن ترین و با ارزش ترین نژادهای گوشتی کشور محسوب می شود به غیر از این استان در سایر استان ها نیز توسط دامداران پرورش داده می شود.
این مطلب توسط سایت بازار گوسفند ( بهترین ارائه دهنده قیمت گوسفند زنده ) برای افزایش آگاهی و دانش دامپروران عزیز تهیه شده است. به شما پیشنهاد می کنیم حتما دیگر مطالب تخصصی ما را که درباره این زمینه تولید شده است  مطالعه نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام ببخشید میخواستم بدونم اب و هوای شهرستان شهریار برای نگهداری گوسفند شال مناسبه؟

سلام.ایا نژاد شال برای مناطقی مثه جنوب خوزستان که اکثر روزهای سال گرم و خشک هست میتونه جواب بده? لازم به ذکر هست که از تیرماه تا نیمه مهرماه هم هوای شرجی و بسیار گرمی داریم.ممنون میشم راهنمایی فرمایید