جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
20 خرداد 1402

راهنمای کامل نگهداری از بز های گوشتی

بز گوشتی
فهرست مطالب

شرایط پرورش و نگهداری از بز گوشتی

 

بز های گوشتی؛ در دنیای امروزی مشکلات زندگی شهری و مهاجرت از مناطق روستایی و عشایری به کلان شهر ها بسیار زیاد است. عمده دلایل اینگونه مهاجرت به اذعان خود مردم روستایی و عشایر نشین به دلیل نبود منبع درآمدی پایدار در اینگونه مناطق بوده است.

تیم تولید محتوای سایت بازار گوسفند با شناسایی این قبیل مشکلات همواره تمام تلاش خود را برای پیشبرد صنعت دامداری و دامپروری که یکی از مهم ترین راه های درآمدی برای قشر بزرگی از جامعه ایرانی می‌باشد، به کار می‌گیرد. در راستای همین اهداف این بار نیز به سراغ معرفی یک راهنمای کامل برای نگهداری از بز های گوشتی رفته ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، نکاتی مفیدی را درباره این موضوع به شما عزیزان ارائه کرده باشیم. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با روش های پرورش و نگهداری از بز های گوشتی تا انتها همراه ما بمانید.

در سایت بازار گوسفند ببینید: قیمت گوسفند زنده امروز

نگهداری بز

 

چرا پرورش و نگهداری از بز های گوشتی مهم است؟

همانطور که اشاره کردیم ، با نگهداری اصولی از انواع دام زنده به خصوص نژادهای بز گوشتی قادر خواهید بود، به درآمد نسبتا خوبی دست پیدا کنید. اکنون شواهد معتددی در دنیا حاکی از این است که روند مصرف گوشت بز به دلیل چربی کم و خواص زیادی که دارد، همواره رو به رشد بوده و این خود، نشان دهنده نیاز غذایی روز افزون جامعه به این ماده مغذی می باشد. به جز بازار داخلی کشور، گوشت این حیوان پتانسیل صادرات بالایی نیز دارد.

هر آنچه که در رابطه با چگونگی نگهداری از بزهای گوشتی لازم است بدانید را در یکسری نکات، برای شما دامداران محترم آماده کرده ایم. توجه داشتن و عمل به این نکات حتما باعث پیشرفت کسب و کارتان خواهد شد.

مهم ترین اقدامات لازم در زمان پرورش و نگهداری از بزهای گوشتی :

انتخاب نژاد مناسب :

همواره در مقالات آموزشی سایت بازار گوسفند، بر انتخاب صحیح نژاد های دامی تاکید می کنیم . این مورد در حقیقت اولین قدم برای شروع یک شغل دامپروری سودآور تلقی می شود . با وجود اهمیت این موضوع، هنوز هم طیف بزرگی از دامداران کشور که در زمینه پرورش بز مشغول به فعالیت هستند، در این باره اطلاعات چندانی ندارند. اساسا بز ها، بیشتر در زمینه تولید محصولات لبنی کارآمد تر هستند، اما با این حال با کمی جستجو و تحقیق اصولی می توانید به مناسب ترین نژاد بز گوشتی که سازگاری لازم را نیز با منطقه جغرافیایی شما داشته باشد را پیدا کنید.

تغذیه صحیح و استفاده از جیره های مغذی :

به مانند سایر دام های زنده، اگر به دنبال بهبود ضریب تبدیل بز های خود هستید، باید حتما از بهترین مواد غذایی برای تغذیه این حیوانات استفاده نمایید . بسیاری از نژادهای بز، به راحتی علوفه مراتع را می خورند اما این مورد نباید باعث شود که دامداران از استفاده جیره های مغذی غافل شوند . در کل دو نوع روش تغذیه ای د رابطه با این حیوانات وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

روش اول: تغذیه طبیعی بز های گوشتی

در روش سنتی دامپروری، دامداران ترجیح می دهند که تا حد امکان بز های خود را به صورت طبیعی پرورش دهند. اگرچه این روش ساده و بدون خرج به نظر می رسد ، اما باید بدانید که اولا در روش سنتی نیاز به یک مرتع حاصل خیز برای مدت طولانی از سال خواهید داشت، ثانیا از آنجایی که این علوفه مراتع غالبا نمی توانند نیاز های غذایی بز های گوشتی را به خصوص در زمینه نیاز به مواد معدنی تامین کنند، میزان رشد بز ها بسیار کم تر از انتظار خواهد بود. حتما برای اینکه از این مسئله جلوگیری کنید، استفاده از یونجه و مکمل های معدنی را در جیره غذایی بز ها بگنجانید.

روش دوم: تغذیه اصولی با هدف افزایش وزن گیری بزغاله ها

در این روش اگرچه دامدار مجبور است هزنیه بیشتری را برای خرید علوفه صرف کند، اما با رعایت تمام نکات نگهداری از بزهای گوشتی ، قادر خواهد بود، در مدت زمان کوتاه تری به حداکثر میزان وزن گیری روزانه بزهای خود دست پیدا کند . اگر چراگاه و فضای مناسبی برای چریدن بز ها در دوره پرورش ندارید، مجبور به اجرای روش دوم خواهید بود.

سرعت رشد و وزن گیری بز گوشتی:

معمولا نژادهای گوشتی بز، از سرعت رشد قابل قبولی برخوردار هستند . این بدان معنا است که این حیوانات در مقایسه با گوسفندان به مدت زمان کم تری برای رشد نیازمند دارند . جالب است بدانید، بزغاله ها در زمان شیرخواری غالبا بیشتر میزان وزن گیری را دارند.

به طور کلی بز ها از جثه ای کوچک تر از گوسفندان برخوردار هستند، وزن بین 35 تا 45 کیلوگرم برای عرضه به بازار مناسب می‌باشد.

گوشت بز

چرا گوشت بز بخوریم؟

در یک مقاله جامع دیگر از سلسله آموزشی سایت بازار گوسفند به شرح فواید گوشت بز پرداخته ایم. اما جا دارد در انتهای همین مقاله نیز به برخی از مهم ترین خصوصیات این گوشت اشاره کنیم:

گوشت بز بدون چربی، مغذی و آبدار است. عطر و طعم مطبوعی دارد و بسیار شبیه به گوشت گوساله می باشد. برخلاف تصورات رایج غذاهای متنوعی را می توان با این نوع محصول دامی طبخ کرد. عموما مردم این نوع گوشت را به صورت کبابی، خورشتی، فراورده های گوشتی و سرخ شده مصرف می‌کنند.

چنانچه مایل هستید خیلی کامل تر با خواص و فواید گوشت بز آشنا شوید، لینک مشخص شده را دنبال کنید.

همین علاقه رو به افزایش مردم برای استفاده از گوشت بز می تواند مهم ترین مشوق افرادی باشد که هنوز به طور جدی تصمیم خود را برای ورود به این حوزه نگرفته اند.

 

در سایت بازار گوسفند با یک تماس مرغ و خروس بخرید، برای کسب اطلاع بیشتر در این باره می توانید با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها