جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
26 تیر 1402

اصول مراقبت از بزغاله‌های گله

مراقبت از بزغاله
فهرست مطالب

چگونه به بهترین شکل ممکن از بزغاله‌های گله خود مراقبت کنیم؟

اطلاع داشتن از شیوه درست نگهداری و مراقبت از بزغاله‌های کوچک گله یک دانش ارزشمند است که به طور جدی بر میزان درآمد گله شما تاثیرگذار است.
این موجودات بازیگوش و خاص به دلایل مختلفی به توجه زیاد نیازمند هستند، به همین دلیل اگر در حرفه پرورش بز فعالیت دارید، باید از تمامی جنبه‌های لازم دانش مرتبط با رشد و نگهداری این حیوانات را بیاموزید و از مناسب ترین امکانات و لوازم مورد نیاز در این زمینه بهره ببرید.

از ایجاد یک محیط امن تا مهیا کردن جیره مغذی و درمان‌های دامپزشکی موارد جدی هستند که آشنا نبودن با آنها در ادامه کار دامپروری شما خسارات سنگینی را ممکن است به وجود آورد.

جهت آگاهی از به روز ترین قیمت گوسفند زنده کلیک نمایید.

شیوه درست مراقبت از بزغاله‌ ها

نگهداری بزغاله

توجه به موضوع تغذیه بزغاله‌ها

منبع اصلی تغذیه بزغاله‌ های تازه متولد شده تنها شیر است. این ماده غذایی کامل چه مستقیماً از پستان مادر به بدن بزغاله برسد و چه به هر دلیلی دامداران مجبور باشند، با استفاده از بطری آنها را به این حیوانات بخورانند، باید در اولویت تغذیه‌ای بزغاله‌ها قرار داشته باشد. البته به جز شیر، آغوز نیز باید در همان ساعت اولیه پس از تولد در اختیار این حیوانات قرار بگیرید.

بعد از دریافت چند روزه شیر، باید کم کم علوفه‌هایی مانند یونجه نیز در خوراک غذایی بزغاله‌ها گنجانده شود. البته به صورت قطعات کوچک و خرد شده. پس از این مدت نیز که دستگاه گوارش بزغاله‌ها به صورت کامل رشد کرد، نوبت به مصرف دیگر انواع مواد غذایی مثل غلات نیز می‌رسد. پس بعد از طی دوران شیرخوارگی، برای بزغاله‌های جوان باید دسترسی مناسب به علوفه و آب مهیا شود.

آشنایی با آنچه که نباید به بزغاله‌ها به عنوان غذا داده شود:

هرگز برای تغذیه بزغاله‌ها، از هیچ یک از اقلام غذایی زیر نباید استفاده شود:

  • هسته‌ میوه‌هایی مثل گیلاس، آلو، زردآلو، انبه، هلو و … .
  • سیر
  • پیاز
  • گیاه علف شیر
  • شکلات
  • گوشت حتی در مقادیر کم
  • مرکبات (این اقلام غیر سمی هستند اما هضم آنها در شکمبه بزغاله‌ها دشوار است.)
  • گیاه یاس بنفش
  • برگ های ریواس

بزغاله زیبا

در این سایت بخوانید: آشنایی با چند نکته جالب در رابطه با بز

مهیا کردن یک سرپناه خوب برای بزغاله ها

یکی از مهم ترین روش های اطمینان یافتن از سلامت و رشد کافی بزغاله ها، مطمئن شدن از جاگیری آنها در یک محیط سرپوشیده استاندار همراه با بستر مناسب و تهویه خوب است.

بزغاله‌های که در آب و هوای معتدل، سرد یا گرم به دنیا می‌آیند، نیاز به سرپناه دارند. ما در سایت بازار گوسفند طی یک مطلب جامع شرایط ایده آل برای جایگاه نگهداری دام زنده را شرح داده‌ایم، برای آشنایی با این موارد لینک مشخص شده را دنبال نمایید.

آیا بزغاله ها به دارو یا واکسن نیاز دارند؟

برخی از دامداران برای بزغاله ها از واکسن استفاده می‌کنند و برخی دیگر خیر. بیایید انواع مختلف واکسیناسیون و داورهای موجود را مورد بحث قرار دهیم.

کرم زدایی

انگل یا کرم زدایی معمولا از 4 تا 6 هفتگی بزغاله شروع شده و تا آخر عمر مفید دام ادامه می‌یابد.

اگر می‌خواهید درباره فرایند انگل زدایی بز و گوسفند نکات ارزشمندی را بدانید، کلیک کنید.

واکسن و داروهایی مرتبط با باکتری‌ها، میکروب‌ها، ویروس ها

آیا بزغاله ها دوست دارند که در آغوش گرفته شوند؟

این حیوانات دوست داشتنی، تا جایی که ممکن است تمایل دارند که از زمین بلند شوند. آنها بسیار اجتماعی هستند و به جلب توجه و محبت انسان ها علاقه دارند.

بزغاله ها تا چه مدت نیاز به شیر خوردن نیاز دارند؟

بچه بز ها حداقل تا پایان ماه اول زندگی خود باید شیر بخورند اما شیردادن به آنها تا شیر مست شدن کامل، جهت رشد بهتر در آینده برای این حیوانات مفیدتر است.بهتره این فرایند را تا زمانی که بزغاله 2.5 تا 3 برابر وزن اولیه خود در هنگام تولد رشد نکرده باشد، ادامه دهید.

اگر با بطری و به صورت غیر طبیعی به بزغاله‌های خود شیر می‌دهید، حتما دستورالعمل‌های روی بسته جایگزین شیر را به دقت مطالعه کنید و معادل با مقادیر درج شده روی آن تا زمان مشخص شده، شیر دادن به بزغاله های خود را ادامه دهید.

کمودهای تغذیه‌ای شایع در میان بزغاله‌ها

اگر بزغاله جدید گله شما به اندازه کافی مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نکند، در مدت زمان کوتاهی علائم مرتبط با ضعف و سوء تغذیه در آنها پدیدار خواهد شد. معمولا این گونه بزغاله‌ها در اثر بیماری، طرد شدن از سوی مادر و سرما بسیار آسیب پذیرتر از سایر بزغاله ها خواهند بود.
برای اینکه بزغاله‌ها به چنین مشکلی دچار نشوند، باید از دوره آبستنی بز ماده به فکر باشید و جیره مناسب برای این حیوانات را از همان دوران جنینی تنظیم نمایید. در ضمن خوراندن سریع آغوز به بزغاله‌ها پس از زایش و گرم نگهداشتن بدن این حیوانات نیز برای کاهش خطر این قبیل مشکلات موثر خواهد بود.

 

نحوه از شیر گرفتن بزغاله

یکی از نکات مهم مراقبت از بزغاله ها، دانستن زمان مناسب جدا کردن این حیوانات از شیر مادرانشان است. این عمل به دلیل ایجاد استرس برای بزغاله و بز ماده باید با رعایت نکاتی انجام شود.
اولین نکته که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که چه زمانی مناسب این کار می‌باشد. معمولا دامداران بزغاله ها را در سن 8 تا 12 هفتگی از شیر می‌گیرند.

دومین نکته مربوط به این موضوع می‌شود که باید این فرایند به صورت تدریجی در طی چند روز و پس از رشد کافی بزغاله‌ها انجام گیرد.
برای این منظور هر روز یک یا دو ساعت بزغاله‌ را از مادر خود دور کنید و آنها را در محیطی جداگانه نگهداری نمایید. پس از مدتی نیز این میزان را بیشتر نمایید.

البته جالب است این مورد را نیز بدانید که بسیاری از پرورش دهندگان بز در نقاط مختلف دنیا اجازه که بز ها به طور طبیعی و بدون تعامل انسانی از شیر گرفته شوند.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011