جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
13 تیر 1402

میانگین وزن یک راس گاو چقدر است؟

وزن گاو چقدر است؟
فهرست مطالب

شکی نیست که گاوها جزو حیوانات بزرگ جثه هستند اما بر حسب نژاد، سن، جنسیت و گله ممکن است، تفاوت‌های وزنی در میان آنها وجود داشته باشد.
در یک مطلب دیگر از سایت بازار گوسفند به بررسی انواع وزن گاو شیری و گوساله می‌پردازیم و در مورد مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر وزن این حیوانات نکاتی را مطرح خواهیم کرد.
یک گاو نر بالغ به طور میانگین حدود 800 کیلوگرم تا یک تن وزن می‌تواند داشته باشد. برای اطلاع از میانگین بازه وزنی این حیوانات پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مقاله را بخوانید.

وزن یک گاو چقدر است؟

وزن گوساله

متاسفانه هیچ پاسخی قطعی در مورد وزن یک گاو وجود ندارد چرا که عوامل متعددی بر وزن این حیوانات تاثیرگذار هستند، عواملی مثل سن، نژاد و جنسیت. به طور کلی طیف وسیعی از بازه‌های وزنی را می‌توان برای آنها در نظر گرفت.
در میان این حیوانات اهلی نژادهای فوق العاده سنگین با متوسط وزن 1500 کیلوگرم و نژادهای سبک با 500 کیلوگرم وزن نیز وجود دارند. البته با اینکه نیازی به اشاره کردن مجدد وجود ندارد اما دوباره تاکید می‌کنیم که گاوها از نظر اندازه و وزن بسیار متفاوت هستند.
به طور کلی میانگین وزن گوساله و گاوها نر بالغ را می‌توان بین 800 تا 1000 کیلوگرم و گاوها ماده بالغ 600 را 800 کیلوگرم در نظر گرفت.

درباره متوسط وزن گوسفند زنده اینجا بخوانید.

 

عوامل موثر بر وزن گاو

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، فاکتورهای زیادی بر وزن گاو تاثیر می‌گذارند. واضح‌ترین آنها شامل نژاد، جنسیت و سن هستند. به غیر این موارد، منابع غذایی و ژنتیک نژادی نیز عوامل مهم دیگری هستند که باید به آنها نیز توجه زیادی داشت.

مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام بررسی وزن گاو در نظر گرفت عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • نژاد
  • محل نگهداری و زیست
  • منابع غذایی و جیره مصرفی
  • مشخصات بدنی هر راس گاو و گوساله

گاوهای مسن معمولاً نسبت به همتایان جوان خود به غذای بیشتری نیاز دارند زیرا برای ادامه فعالیت های زیستی خود نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارند.
در خصوص جنسیت نیز باید بگوییم که گاوهای نر و ماده در بافت ماهیچه‌ای و چربی بدن تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اصلی‌ترین علت اینکه گاو نر نسبت به گاو ماده وزن بیشتری دارد به خاطر همین موضوع است.

در این سایت بخوانید: سن بلوغ گاو چقدر است؟

وزن یک گوساله چقدر است؟

معمولا عمر گوساله ها از یک سال بیشتر تجاوز نمی‌کند. از آنجایی که این حیوانات جوان هستند، جثه کوچکتری داشته، و وزن کمتری نیز دارند. در هنگام تولد وزن بیشتر گوساله ها حدود 35 تا 38 کیلوگرم خواهد بود. در ماه اول زندگی، می‌توان انتظار داشت که گوساله‌های نر کمی کمتر از 30 تا 35 کیلوگرم نتوانند افزایش وزن را تجربه کنند. اما در ادامه، وزن آنها می‌تواند با پرورش گاو خوب و رسیدگی درست ده‌ها کیلوگرم افزایش را بدست آورد.

البته نژاد گوساله می‌تواند تا حد زیادی بر روند وزن گیری این حیوانات اهلی و پرفایده تاثیر بگذارد. به عنوان مثال یک گوساله از نژاد جرسی ممکن است در ماه اول زندگی خود 30 تا 40 کیلوگرم افزایش وزن را تجربه کند در حالی که برای یک راس گوساله از نژاد سوئیسی قهوه‌ای این مقدار می‌تواند تا 60 کیلوگرم هم افزایش پیدا کند.

متوسط وزن یک گاو گوشتی چقدر است؟

متوسط وزن گاو گوشتی

در مقایسه با گاوهای شیری، گاوهای گوشتی معمولا وزن بسیاری بیشتری دارند. در واقع امروزه با اصلاحات ژنتیکی و استفاده از جیره های غذایی مخصوص سعی می‌شود که گوساله‌های گوشتی را تا حد امکان افزایش وزن دهند.
یکی از محبوب‌ترین گاوهای گوشتی جهان نژاد آنگوس است. هنگامی که گوساله‌های این نژاد تنها شش ماه سن دارند، اغلب بین 200 تا 250 کیلوگرم وزن آنها متغییر است. همچنین تلیسه‌های بالغ این نژاد هم بین 350 تا 650 کیلوگرم هستند. نژادهای گوشتی دیگر مانند شورت هورن هم حتی از گوساله‌های آنگوس سنگین تر نیز می‌باشند.

به همین ترتیب وزن گاوهای گوشتی نر بسیار بیشتر از همتایان ماده خود هستند. در ضمن به هر اندازه که جیره غذایی و نحوه نگهداری از این حیوانات بهتر باشد، در زمان پرواربندی و نگهداری سنگین تر از سایر گاوها خواهند شد.

وزن یک راس گاو گوشتی در هنگام کشتار چقدر است؟

با اینکه جواب قطعی در پاسخ به این سوال وجود ندارد اما وزن اکثر گاوها در زمان کشتار معمولا بین 500 تا 800 کیلوگرم قرار دارد. البته به خاطر داشته باشید که همه گاوهای گوشتی و گوساله‌ها تنها در زمان رسیدن به بلوغ کامل ذبح نمی‌شوند چونکه برخی از مشتریان به دلیل اینکه به دنبال تهیه گوشت لطیف‌تر و زودپز تر هستند، ترجیح می‌دهند به سمت خرید گوشت گوساله‌هایی بروند که در وزن هایی پایین‌تر و سن کمتری کشتار شده باشند.

ارائه شده توسط سایت بازار گوسفند ( بهترین مرکز جهت خرید گوسفند زنده در تهران )

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011