جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
24 فروردین 1402

چرا به گاوها و گوسفندان زنگوله آویزان می‌کنند؟

زنگوله گاو
فهرست مطالب

اگر در مراتع و چراگاه ها بگردید یا به ویدیوهای گله های گاو و گوسفند نگاه کنید، موارد متعددی از گاوها یا گوسفندانی را خواهید دید که در حال حرکت با زنگوله‌هایی بزرگ دور گردن خود هستند. گاهی اندازه این زنگ هایی که به دور گردن گاوها می‌بندند، بزرگ و کوچک می‌شود اما به نظر نمی رسد که این وسیله گاوها را آزار بدهد.

اما دقیقا چرا دامداران به گاو و گوسفند زنگوله آویزان می‌کنند؟

در بسیاری از مناطق از جمله نواحی کوهستانی، دامداران به دور گردن گاوها یا گوسفندانشان یک زنگوله می‌ببندند. مجهز کردن گاو و گوسفند به این وسیله خاص بیشتر به جنبه ایمنی و نگهداری گله مربوط می‌شود اما کاربردهای تزئینی نیز دارد.

زنگوله‌های هر گوسفند و گاو به دلیل متمایز بودن باعث شناسایی گله ها در صورت مخلوط شدن بایکدیگر می‌شود و مشخص می‌کند که هر گاو متعلق به چه شخصی است. همچنین باعث می‌شود که در مراتع وسیع کوهستانی و در جایی که دید دامدار مسدود می‌شود، از طریق صدا راهی برای یافتن گاو و گوسفند فراهم شود. صدای زنگوله ها با توجه به جنس و نوع معمولا دامنه‌ای صوتی با شدت 90 تا 113 دسی بل در فاصله حدودا 20 سانتی متر (فاصله گوش گاو تا زنگوله) ایجاد می‌کند. همچنین زنگوله ها به خاطر همین خاصیت تولید صدا حیوانات شکارچی را می‌تواند از گله دور کند یا در صورت سرقت دام ها، شخص دامدار را آگاه نماید.

در این سایت بخوانید: آخرین و به روزترین قیمت گوسفنده زنده در کشور

زنگوله برای گوسفند

با این حال، همه از بستن زنگوله و استفاده از آن روی حیوانات هیجان زده نیستند. بسیاری از حامیان حیوانات استدلال می‌کنند که زنگوله ها برای گاوها یا حتی گوسفندان سنگین هستند و مانع از راحت چرا کردن گوسفندان، بزها و گاوها در مراتع می‌شوند.

اما به طور کلی با اینکه زنگ ها (زنگوله گاوها) می‌توانند نسبتا بزرگ باشند، بسیاری از صاحبان گاوها براین باورند که این وسیله برای گاوهایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند و در عوض خیلی هم به کاربرد آن باور دارند.

تاریخچه بستن زنگوله به گاو و گوسفند

تاریخچه استفاده از زنگوله برای حیواناتی مثل گوسفند و گاو به هزاران سال پیش برمی‌گردد. زنگوله ها در ابتدا از چوب یا سفال ساخته می‌شدند. اما بعدها کشاورزان و دامداران توانستند از فلز این وسیله کاربردی را تولید کنند. از همان ابتدا اصلی ترین هدف از استفاده این ابزار ریدابی بز، گوسفند و گاو بود.

در اقصی نقاط دنیا تصاویری از این حیوانات بر روی سنگ های مختلف حک شده است که قدمت برخی از آنها به بیش از 5000 سال پیش می‌رسد.

دلایل استفاده از زنگوله برای گوسفندان و گاوها

همانطور که گفتیم ایمنی و حفاظت از گله اصلی ترین دلیلی است که باعث می‌شود دامپروران روی گاو و گوسفند خود زنگوله ببندند. زنگ هایی که عمدتاً باعث تشخیص و شناسایی دام ها در یک مرتع یا مسیر شلوغ می‌شود.

در کل در بسیاری از نقاط دنیا گاو، گوسفند و بزهایی را می‌بینید که زنگوله به تن دارند، این عمل روشی قدیمی است که به گله‌ داران کمک می‌کند که دام های خود را راحت تر پیدا کنند.
فایده‌ای زمانی مشخص می‌شود که یکی از اعضای گله گم شود یا به دلیل بارندگی‌های شدید در مراتع بزرگ، فرد دامدار به سادگی با شندین صدای زنگ، این حیوانات را بیابد و به پناهگاه انتقال دهد.
به جز این موارد، دامداران به روش رسم و سنتی که دارند، برای تزئین و زیباکردن حیوانات خود مایل هستند که به آنها زنگوله‌هایی زیبا آویزان کنند. در مناطق روستایی و عشایری این رسم بنا به باورهای دیگری همچون دفع شر نیز انجام می‌شود.

اهمیت بستن زنگوله به گاو و گوسفند زمانی بیشتر مشخص می‌شود که حتی در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکای لاتین هر ساله گاوچرانان جشنوارهایی برای نمایش بهترین زنگوله ها و گاوها برپا می‌کنند.

آیا صدای زنگوله ها گاوداران و دامداران گوسفند و بز را آزار می‌دهد؟

اگرچه شدت این صدا می‌تواند زیاد باشد، اما گاوداران یا دامداران در نهایت به آن عادت می‌کنند. اگر این کار باعث اذیت آنان میشد، احتمالا تا کنون زنگوله بستن را ادامه نمی‌دادند.
در عوض برخی از حامیان حقوق حیوانات معتقدند که صدای زنگوله ها به دلیل بلندی زیاد باعث ایجاد استرس و اذیت برای آنان می‌شود. اما در خصوص این مورد هم به نظر می‌رسد این چنین نیست بلکه این حیوانات پرفایده قرن هاست که با وجود داشتن یک زنگوله به دور گردن خود هر روز به غذاخوردن، رشد و تولید شیر ادامه می‌دهند.
صدا این زنگوله ها باید از فواصل دور شندیده شود و باید به اندازه‌ای بلند باشد که در صداهای عادی محیط گم نشود. اگر چندین گله در کنار هم قرار می‌گیرند می بایست صاحبان هر گله از زنگوله‌هایی با صدای متمایز استفاده کنند.

آیا زنگوله ها به گوسفند و گاو آسیبی وارد می‌کنند؟

برخلاف نظر اکثر مردم که فکر می‌کنند که زنگوله برای گاو و گوسفند مضر است و باعث کاهش شنوایی، کاهش وزن و مشکلات دیگر می‌شود، اما اکثر گله داران این نظریه ها را تایید نمی‌کنند. همچنین حامیان حیوانات ادعا می‌کنند که مزایای مراقبتی ادعا شده توسط گله داران کمتر از از آسیبی است که به این حیوانات وارد می‌کند.

اخیراً مخالفان استفاده از زنگوله برای گوسفندان،گاوها و بزها پیشنهاد می‌کنند که از گردنبدهای هوشمندی که دارای فناوری GPS هستن، جهت مراقبت از گله ها استفاده شود.

زنگوله برای گاو

معمولا چگونه زنگوله به گاو و گوسفند بسته می‌شود؟

دامداران زنگوله ها را اغلب با استفاده از یک گردن بند چرمی بزرگ و محکم به مانند یک قلاده به دور گردن گاوها و گوسفندان آویزان می‌کنند. نکته مهم در انتخاب این وسیله این است که به راحتی دور گردن گاو و گوسفند قرار بگیرد و با برخودهای سطحی خراش بر ندارد.
صرف نظر از اینکه چه نوع گردن بندی برای بستن زنگوله استفاده شود، دامدار باید سعی کند که به طور منظم با بررسی اندازه گاو یا گوسفند، سایز گردن بند را متناسب با گردن دام تنظیم کند تا از زخم یا آسیب های دیگر به گردن گوسفند و گاو جلوگیری شود.

البته برخی دامداران از آنجایی که گوساله‌ ها، بره ها یا بزغاله ها مدام در حال رشد هستند، از زنگوله برای آنها استفاده نمی‌کنند. به دلیل اینکه گوساله ها از مادرشان دور نمی‌شوند، بنابراین اگر دام مادر زنگوله داشته باشد، صاحب گاو و گوسفند معمولا نگران وضعیت گوساله نمی‌شود. در رابطه با گوساله ها باید بیشتر نگران تغذیه و رشد آنها بود.

انواع زنگوله برای گاو و گوسفند

اگر دوست دارید درباره شغل گاوداری به نکات مهمی دست پیدا کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

زنگوله دام هایی همچون گاو، گوسفند و بز را از کجا بخریم؟

زنگوله ها انواع مختلفی دارند و در هر منطقه به شکلی ساخته می‌شوند، بیشتر این وسیله را می‌توانید از کارگاه های زنگوله سازی، آهنگری ها، فروشگاه های لوازم دامپروی و فروشگاه های اینترنتی خریداری نمایید.

نتیجه گیری

برخی حامیان حقوق حیوانات مخالف بستن زنگوله به گردن گاو و گوسفند هستند اما در مقابل دامداران از گذشته تا کنون عمدتاً از زنگوله ها برای حفظ امنیت گله های خود استفاده می‌کنند. در نهایت در یک مقاله دیگر از سایت بازار گوسفند سعی کرده‌ایم به بررسی یک موضوع کمتر پرداخته شده در زمینه دامپروری بپردازیم. امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

برای خرید گوسفند زنده در تهران کلیک نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یکی از مزایای بخاطر جلوگیری از مار گزیدگی در هنگام چرا میباشد

برای اینکه گم نشوند می بندند ولی قیمتشان گاو وگوسفند وبز بالا رفته است