جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
13 خرداد 1402

دلایل خوراک نخوردن گوسفندان

خوراک نخوردن گوسفند
فهرست مطالب

مصرف جیره و خوراک کافی در میزان رشد و تولید گوسفندان نقش بسیاری کلیدی ایفا می‌کند. گاهی اوقات با وجود فراهم کردن یک جیره خوش خوراک و مغذی برای این حیوانات شاهد این موضوع هستیم که این حیوانات تمایلی به خوردن از خود نشان نمی‎دهند. از آنجایی که گوسفندان نمی‌توانند به صورت مستقیم علت این کار خود را نشان دهند، پس شما دامداران باید خیلی سریع و به موقع علت خوراک نخوردن آنها را پیدا کنید.

معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گوسفندان مبتلا به یک بیماری شده باشند. یکی از اصلی ‌ترین نشانه ابتلا گوسفندان به بیماری همین مسئله کم اشتهایی و خوراک نخوردن است.

به طور کلی هر زمانی که گوسفند خوراک نخورد، دلیل برای نگران وجود دارد.

دلایل غذا نخوردن دام‌ها

چرا گوسفند خوراک نمی‌خورد؟

همانطور که گفتیم دلایل زیادی وجود دارد که گوسفندان شما ممکن است غذا نخورند. در این بخش برخی از علل این مشکل را برای شما دامداران گرامی بیان خواهیم کرد:

  • چنین گوسفندی ممکن است زخمی در دهان داشته باشد.
  • ممکن است گوسفند یا گوسفندان بیماری شده باشند.
  • گوسفند دچار عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگل شده است.
  • گوسفند شاید چیزی سمی و آلوده‌ای خورده مصرف کرده باشد.
  • در بخشی از بدن این حیوان مثل ناحیه سم و پا درد شدیدی را احساس می‌کند.
  • ممکن است به دلیل سن زیاد دندان کافی برای جویدن نداشته باشد و میل به خوراک خوردن به مرور زمان از دست داده باشد.

جهت سفارش گوسفند زنده با ما در ارتباط باشید.

 

اگر گوسفندان شما خوراک نمی‌خورند، چه اقداماتی باید انجام دهید؟

در صورت بروز چنین مشکلی، پیدا کردن علت در سریع ترین زمان ممکن، مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام دهید. اگر متوجه رفتار کم اشتهایی در میان گله خود شدید، می‌توانید برای تشخیص این مشکل موارد زیر را انجام دهید:

بررسی خوراک گوسفندان

گوسفند مانند بز علاقه به خوردن یونجه خیس یا فاسد ندارد. اگر گوسفندان شما خوراک نمی‌خورند، غذای آنان را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی اقلام موجود در جیره خشک و بدون کپک باشند. خوراک خوب، بوی خوبی می‌دهد و نهایتا به جز چند گوسفند، سایر آنان به خوردن آن بسیار راغب هستند. اگر این بررسی را انجام دادید و مشکلی وجود نداشت، احتمالاً مشکل از کیفیت خوراک نیست.

بررسی چراگاه گوسفند

آیا در مراتع شما گیاهان سمی به تعداد زیاد وجود دارند؟ به طور اساسی یکی از شایع ترین دلایل کم اشتها شدن گوسفندان این است که در اثر خوردن گیاهان خاص و اقلام سمی، دچار مسمومیت شده‌اند. علائم مسمومیت معمولا بی حالی، نفخ، کم اشتهایی و نوشیدن بیش از حد آب است.

هر چند وقت یکبار تمامی پوشش گیاهی مرتع خود را از لحاظ نداشتن گیاهان سمی بررسی کنید. ما در یک مقاله جامع انواع گیاهان سمی برای گوسفندان را معرفی کرده‌ایم. حتما این مطلب را مطالعه کنید و از نکات آن استفاده نمایید.

اگر به هر دلیل چنین علائمی را در گله خود مشاهده کردید، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

ناحیه دهان گوسفند را بررسی نمایید

اگر در دهان گوسفند زخم باشد یا دردی وجود داشته باشد، احتمالاً این حیوانات برای جلوگیری از درد، غذا نمی‌خورند. سعی کنید دهان گوسفند تان را باز کنید تا بتوانید داخل آن را خوب ببینید.

آیا آسیبی در داخل دهان، فک یا اطراف صورت آن دیده می‌شود؟

آیا متوجه ضایعات یا زخم در داخل سقف دهان، زبان یا هر جای دیگری در داخل دهان این حیوان می شوید؟ درد دهان و فک که برای گوسفند بسیار آزار دهنده نیز می‌باشد، می‌تواند ناشی از هر علت خاصی مثل عفونت، بیماری هایی مثل تب برفکی، آفت دهان یا حتی گیرکردن خار گیاهان در میان لثه و دندان باشد.
اگر علت خوراک نخوردن گوسفند را این مورد می‌دانید و نمی‌توانید به درستی منبع درد را بیابید، برای معاینه دهانی دقیق‌تر و جلوگیری از خسارت بیشتر به سراغ دامپزشک بروید.

گوسفند را از لحاظ نفخ نداشتن معاینه کنید:

گوسفندی که از نفخ رنج‌ می‌برد، ممکن است با از دست دادن اشتها رو به رو شود. علائم دیگری که باید در تشخیص نفخ در نظر گرفته شود موارد مثلی بزرگ شدن شکمبه و عدم تمایل به ایستادن هستند.

یک گوسفندی که به نفخ دچار شده است، ممکن است به شکمش حتی لگ بزند و بی قرار کند یا دچار مشکلات تنفسی شود.

نفخ معمولاً با تزریق مایعات داخل وریدی، شیر منیزیم یا صرفاً با گذشت زمان قابل درمان است. از آنجایی که این بیماری کشنده است، برای درمان سریعاً با دامپزشک خود تماس گرفته و اقدامات اولیه را انجام دهید.

درباره بیماری نفخ گوسفند اینجا کامل تر بخوانید.

به هرحال بهترین راه حل برای مقابله با این عارضه شایع که بر اثر پرخوری غلات و تغییرات رژیم غذایی، گوسفندان به آن مبتلا می‌شوند، پیشگیری از آن است.

ارزیابی میزان سلامت گله گوسفندان

کم اشتها شدن دام

موضوع بررسی مداوم سلامت گوسفند تنها به این بحث مربوط نمی‌شود و اهمیت بسیاری زیادی از تمامی جهات دارد. به جز علائمی که تا کنون اشاره کرده‌ایم، توجه به هر علائم نگران کننده‌ دیگری همچون ناراحتی‌های گوارشی، ضایعات پوستی، تب، سرفه و … به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اشتها گوسفندان تاثیر گذار هستند.

تب گوسفند

بهترین راه برای نظارت بر دمای داخلی بدن گوسفند، استفاده از دماسنج رکتوم است. دمای طبیعی بدن گوسفند باید در محدود 37.5 تا 39.5 درجه سانتی باشد. هر عددی بالاتر این درجه تب محسوب می‌شود و می‌تواند نشانه عفونت باشد. اگر در دامداری خود دما سنج ندارید، حتما سعی کنید نوع باکیفیت و دقیق آن را تهیه کنید چرا که بررسی تب بدن گوسفندان بسیار مهم است.

ادرار گوسفند

آیا گوسفند شما برای ادرار کردن زور می زند؟

این حالت به خصوص در گوسفندان نر اصلا طبیعی نیست و می‌تواند نشان دهنده انسداد مجرای ادرار باشد. علائم انسداد ادراری شامل از دست دادن اشتها، ناله به خاطر درد و تلاش برای دفع ادرار است. این حالت بیشتر در میان بره های اخته دیده می‌شود. انسداد این قسمت از بدن گوسفند به دلیل مشکلاتی فراوان مثل وارد آمدن درد، باید در اسرع وقت درمان شود.

مدفوع گوسفند

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص عدم تمایل گوسفندان به خوراک خوردن، بررسی مدفوع آنان است. اگر حالت آن بسیار آبکی یا بیش از حد خشک باشد و بوی بدی هم بدهد، احتمال وجود مشکل وجود دارد.

بهتره از نمونه‌ای از مدفوع آزمایش گرفته شود تا از نظر عفونت باکتریایی، انگلی یا ویروسی بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین علل اسهال در گوسفندان که با کاهش اشتها نیز همراه است، را معرفی می‌کنیم:

کوکسیدیوز

کوکسیدیوز یک بیماری انگلی تک یاخته ای شایع است و بره‌های بیشتر از گوسفندان بالغ به آن مبتلا می‌شوند. اگر کوکسیدیوز تایید شود، درمان در کل گله باید انجام شود زیرا احتمال شیوع آن بسیار زیاد است. درمان آن علاوه بر استفاده از دارو باید همراه با مراقبت های ویژه انجام شود تا روند رشد چرخه زندگی انگل به کلی نابود شود.

کرم‌ها

کرم‌ها یا انگل های داخلی یکی دیگر از دلایل ابتلا دام به اسهال و مشکلات گوارشی هستند و برای جلوگیری از آنها باید گوسفندان طبق یک برنامه منظم انگل زدایی و واکسینه شوند. اگر مشکل از این طریق برطرف نشد، باید با آزمایش مدفوع نوع کرم بیشتر بررسی شود.

درباره انگل زدایی گوسفندان اینجا بیشتر بخوانید.

اشرشیاکُلی (E. Coli)

یک عفونت باکتریایی شایع است که در گوسفندان به خصوص بره های جوان دیده می‌شود. این عارضه را می‌توان با مراقبت و استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

کلستریدیوم پرفرنژنس

عفونت های باکتریایی غذایی است که بسته به نوع عفونت، با آنتی توکسین و مراقبت و البته معاینه دامپزشکان درمان می‌شود. این بیماری ها با واکسیناسیون سالانه قابل پیشگیری هستند.

علائم ویروسی گوسفند و ارتباط آن با کم اشتها شدن این حیوانات:

ذات الریه از بیماری های رایجی است که گوسفندان مستعد ابتلا به آن هستند.به غیر از تب و از دست دادن اشتها، گوسفند مبتلا به ذات الریه ممکن است بی حال شده و مشکل تنفسی داشته باشد و ممکن است با ترشحات غلیظ بینی دست و پنجه نرم کنند. با اینکه هیچ درمانی دارویی به خصوصی برای پنومونی ویروسی وجود ندارد، یک شخص دامپزشک ممکن است از آنتی بیوتیک برای جلوگیری زا عفونت باکتریایی ثانویه آن استفاده نماید. چه مدت پس از بروز علائم کم اشتهایی در گوسفند باید با دامپزشک تماس بگیرید.

اگر علائم بیماری به وضوح قابل تشخیص و مشاهده است با سریع از دامپزشکان بخواهید، این حیوانات را معاینه کنند، اما معمولا پس از 48 ساعت از خوراک نخوردن گوسفند یا از دست دادن اشتها باید با دامپزشک خود تماس بگیرید و درخواست ویزیت کنید. تشخیص زود هنگام یکی مشکل بالقوه و خطرناک، باعث صرفه جویی در پول و زمان شما در دراز مدت می‌شود.

درمان های سنتی برای حل این مشکل

بی اشتهایی گوسفند

ممکن است بخواهید به هر دلیل قبل از مراجعه به دامپزشک چند روش ساده و سنتی را برای درمان این حیوانات امتحان کنید. با اینکه ما اصلا به این کار توصیه نمی‌کنیم اما چند شیوه مرسوم برای مقابله با مشکل کم اشتهایی گوسفندان را به شما معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:

کرم زدایی: اگر گله گوسفندی که دارید که به تازگی آن را خریداری کرده‌اید یا از آخرین انگل زدایی آنها مدت طولانی گذشته است، می‌توانید این کار را دوباره انجام دهید.

ویتامین B12

گوسفندانی که کم اشتها شده‌اند، به احتمال زیاد از کمبود ویتامین B12 رنج می‎‌برند. این ویتامین برای کمک به درمان بیماری‌های مختلف بسیار مفید است. شما می‌توانید B12 به دو صورت خوراکی یا تزریقی به بدن دام وارد کنید. این روش درمانی که حداقل آسیب جانبی ندارد، می‌توانید امتحان کنید.

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها

با اینکه آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت کاربرد دارند اما بهتره از مصرف خودسرانه آنها جلوگیری کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند یک ماده درمانی موثر برای گوسفندی باشد که دچار نفخ و اسیدوز شده است.

پپتو بیسمول

اگر گوسفندان شما به اسهال دچار شده‌اند، این دارو می‌‌تواند کمک کننده باشد. برای اطلاع از نحوه استفاده با دامپزشک مشورت کنید.

 

در نهایت اگر مایل هستید که درباره تغذیه گوسفند نکات ارزشمندی را بدانید، این لینک حتما برای شما دامداران بسیار کمک کننده خواهد بود. آن را دنبال کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011