جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
20 فروردین 1401

نحوه شیر دادن به بره با استفاده از بطری

نحوه شیر دادن به بره
فهرست مطالب

شیرخوردن بره ها پس از تولد یکی از رفتارهای غریزی این حیوانات محسوب می شود . در بیشتر مواقع شیردادن به بره های تازه متولد شده توسط بطری ضروری نیست و باید اجازه داد میش خود مسئولیت بره‌اش را به عهده بگیرد . با این اوصاف به عنوان یک دامدار حرفه ای باید بدانید چگونه یک بره را با بطری تغذیه کنید تا در صورت بروز برخی شرایط اضطراری از آمادگی لازم برخوردار باشید .

چه زمانی باید از شیشه شیر یا شیرنوش برای تغذیه بره ها استفاده کنیم ؟

در هنگام مرگ یا بیماری مادر بره :

موقعیت های مختلفی وجود دارد که در آن ممکن است یک بره نیاز به خوردن شیر یا سایر مواد مغذی دیگر با شیشه های مخصوص داشته باشد، اما یکی از ناراحت کننده ترین شرایط زمانی است که میش مادر مرده باشد یا از یک بیماری رنج می برد . معمولا این شرایط در زمان زایش یا عوارض مربوط به این حالت رخ می دهد .
به عنوان یک دامدار شما باید در طول فراینده بره زایی تا حد امکان هوشیار باشید تا بلافاصله بعد از زایش از بره تازه متولد شده و میش مادر مراقبت کنید . به جز کمک به حفظ دمای بدن بره ، می بایست از خوردن آغوز توسط بره نیز مطمئن شوید .

شیردهی به بره با بطری

مشکلات مرتبط با سلامتی بره :

یک بره تازه متولد شده اگر بسیار ضعیف باشد یا با مشکل خاصی به دنیا بیاید ممکن است، توانایی لازم برای خوردن شیر ماردش را نداشته باشد. معمولا وقوع چنین حالات اینقدر شدید نیست که میش نتواند به بره شیر بدهد اما بره به هر حال به کمک نیاز خواهد داشت . در این موقع ممکن است ضروری باشد که شیر (آغوز) را درون بطری تمیز ریخته و با کنترل دما به بره بخورانید.

علاوه بر مشکلات سلامتی، گاهی اوقات نیز ممکن است میش بیش از یک بره به دنیا بیاورد، و در وهله اول قادر به شیر دادن به تمامی بره های خود نباشد . در این هنگام هم بهتره با استفاده از بطری به حداقل یکی از بره ها شیر بدهید.

جهت کسب اطلاع دقیق از به روزترین قیمت گوسفنده زنده اینجا کلیک کنید.

نپذیرفتن بره توسط میش مادر :

نپذیرفتن بره توسط میش مادر
دلایل معتددی وجود دارد که باعث بروز حالت رد کردن بره توسط میش خواهد شد. به طور معمول این مسئله به آسیب ناشی از زایش بره یا غرایز ضعیف مادر مربوط می شود. در هر صورت وقتی یک مادر بره خود را رد می‌کند ، شما دو گزنیه برای اصلاح این وضعیت پیش رو خود دارید.

  1. می توانید بره را به میش دیگری پیوند بزنید. (این کار بسیار چالش بر انگیزه است)
  2. می توانید بره را با بطری تغذیه کنید.( راه حل دوم سختی چندانی نداشته و سریع ترین راه ممکن نیز محسوب می شود)

نداشتن شیر کافی یا تولید شیر ضعیف توسط میش :

میش ها معمولا قادرند بیش از مقدار نیاز شیر برای بره های خود حتی در زمان چندقلوزایی تولید کنند، اما با این حال، برخی از نژادها ، دوقلو ، سه قلو، چهار قلو یا بیشتر بره به دنیا می آورند. در چنین مواقعی به جز اینکه ممکن است میش، شیر کافی نداشته باشد، مطمئنا برای هر وعده پستانک کافی نیز برای تغذیه هر بره وجود نخواهد داشت. در این مورد، تغذیه با بطری یا سطل شیرنوش راه حل مناسب به حساب می آید.

در ضمن گاهی اوقات میش بعد از زایمان تا چند روز به دلایل مختلفی ممکن است توانایی شیردهی کافی نداشته باشد. در این حالت نیز تا زمان بهبود وضعیت میش، این روش تغذیه‌ای با پستانک مناسب می تواند این مشکل را برطرف کند.

 

نکاتی در رابطه با شیردادن به بره با بطری یا سطل شیرنوش

 

شیر خشک بره

با خوراندن آغوز شروع کنید :
تمام تلاش خود را برای اینکه میش به صورت طبیعی به بره شیر بدهد را به کار بگیرد. حداقل 24 ساعت بره باید از میش مادر آغوز دریافت کند. آغوز دارای آنتی بادی های پرفایده ای است که سیستم ایمنی بدن بره را به سرعت فعال می کند. همچنین سرشار از پروتئین، ویتامین A و سایر مواد مغذی است و این خاصیت را دارد که به دفع اولین مدفوع بره کمک می‌کند. اساسا بره ها پس از تولد باید حداقل معادل 10 درصد وزن بدن خود را آغوز بخورند.

بطری های مناسبی را جهت این منظور تهیه کنید:

اگرچه تقریبا با هر نوع شیشه شیری که مجهز به یک پستانک پلاستیکی باشد، می توانید بره ها را تغذیه کنید اما بهتره که بطری یا سطلی را انتخاب کنید که حداقل 200 میلی لیتر تا 8 لیتر شیر را گنجایش داشته باشد. به دلیل مهم بودن این وسیله کاربردی بهتره که همیشه در واحد دامپروری خود یک عدد نیز به عنوان ذخیره داشته باشید.

 

مطمئن شوید که حتما از جایگزین شیر بره (شیر خشک) استفاده می‌کنید:

هنگامی که بر هر علتی نمی‌توانید از شیر مادر برای بره ها استفاده کنید، از مغذی بودن و مناسب بودن شیر جایگزین اطمینان حاصل کنید. برخی از افراد ممکن است از جایگزین شیر گوساله استفاده کنند اما بایستی بدانید که اگرچه ممکن است این ماده تا حدودی ارزان تر باشد اما از چربی ، پروتئین و کالری کم تری معمولا برخوردار می‌باشد. حتما از مراکز معتبر این جایگزین را خریداری نماییید و به دستور العمل مصرف آن نیز توجه داشته باشید.
در حالت ایده آل برای مصرف شیرخشک مخصوص باید سعی کنید که حداقل 2 فنجان آن را در 24 ساعت اولیه پس از تولید به بره بخورانید. سپس باید حدود یک سوم فنجان را 4 تا 6 بار در روز با فواصل زمان حدود 4 ساعت برای سه روز آینده در نظر بگیرید.
هنگامی که بره شما حدودا 4 روزه شد می توانید یک وعده از مقدار ذکر شده را کم کرده و فقط در هر بار مصرف مقدار این جایگزین را کمی بیشتر کنید. پس از 2 هفته ، بره شما فقط 3 بار در روز به یک فنجان شیرخشک مغذی نیاز خواهد داشت و در نهایت می‌توانید آن را فقط دو بار در روز تا زمان از شیر گرفتن استفاده نمایید.
البته دوباره تاکید می‌کنیم طبق دستورالعمل و نظر دامپزشک می بایست این ماده خوراکی مورد مصرف قرار بگیرد.

بدن بره را در حالتی مناسبی جهت شیرخوردن قرار دهید:

 

جایگزین شیر بره

برای غذا دادن به بره ، می‌بایست سر این حیوان را بالا بگیرید و بگذارید در حالت ایستادن و آزادانه شیر بخورد. سعی کنید در زمانی که از بطری استفاده می‌کنید ، بره را در آغوش نگیرید، زیر این امر می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی یا حتی لخته شدن در ریه شود. بیشتر بره ها به طور غریزی شیر می خورند، اما اگر بره ها تمایلی برای خوردن نشان نمی دهند ، می‎توانید نوک پستانک را روی لب های بره فشار دهید.

مراقبت علائم گرسنگی و کم آبی بره ها باشید:

اول از همه لازم است بدانید که نباید به بره ها بیش از حد غذا بدهید. در بیشتر موارد، بهتره بره خود را کمی گرسنه نگهدارید تا اینکه اجازه دهید بیش از حد سیر شود.
اگر بره‌ای کم تغذیه شود، متوجه می شوید که بی حال است و ضریب تبدیل خوبی ندارد. یک بره که به خوبی تغذیه شده باشد، کمر نرم تر و پهلوهای مستقیم تری دارد.
معمولا بره هایی که کم تر غذا می خورند به مشکل هیپوترمی مبتلا هستند. در چنین مواقعی معاینه دام توسط دامپزشک ضروری است.

توجه داشته باشید در موارد بسیار نادر ممکن است نیاز به لوله گذاری درون دهان بره برای تغذیه داشته باشید. این یک روش معمول برای زمانی است که بره برای مکیدن پستانک از توانایی کافی برخوردار نباشد. برای انجام اینکار دامپزشکان یک لوله پلاستیکی منعطف را از طریق گلو بره و به همراه یک سرنگ متصل به شکم بره وارد می کنند .

به بره ها استراحت دهید:

تغذیه با بطری یا سطل می تواند برای بره ها امری طاقت فرسا و خسته کننده باشد. از اینکه به بره ها برای استراحت و هماهنگی بدنی ، فرصت بدهید ، اصلا نترسید. این حیوانات به دلیل ضعیف بودن باید توانایی بدنی خود را دوباره بدست بیاورند.

 

بطری یا سطل شیرنوش را مدام تمیز و ضدعفونی کنید:

پس از هربار مصرف، ظرف مورد استفاده را با آب گرم بشویید. همچنین باید بطری را برعکس کنید تا باقی مانده های شیر یا آب در بطری جمع نشود و آلودگی های میکروبی و کپک زدگی را به وجود نیاورد. همچین نوک پستانک پلاستیکی هم باید به روش مناسبی شست و شو دهید. هنگام تمیز کردن نوک پستانک ها معمولا نیازی به استفاده از صابون و دیگر مواد شوینده ندارید. در ضمن از جوشاندن این وسیله در آب داغ خودداری کنید.

بره‌های تازه متولد شده را تحت شرایط کنترل شده با بقیه گله نگهداری نمایید:

اگر جایگاه دامداری شما شرایط مناسبی دارد، سعی کنید بره هایی که به صورت عادی شیر نمی‌خورند را با بقیه گله گوسفندان نگه دارید. این کار باعث می شود کم کم از بروز تعارضات طبیعی بره با سایر اعضا گله جلوگیری به عمل آید.

در نهایت در پایان باید بگوییم که مهم ترین نکته‌ای که باید همیشه در هنگام مواجه با چالش ها و سختی های این شغل در نظر داشته باشید این است که نباید هیچ وقت تسلیم و ناامید شوید. وقتی همه نکات، در مورد این مهارت یعنی شیردادن به بره ها با استفاده از بطری و روش های جایگزین را آموختید، می توانید از وارد آمدن خسارت مالی ناشی از مرگ بره های تازه متولد شده تا حد زیادی جلوگیری کنید و سودآوری کسب و کارتان را افزایش دهید.

 

اگر به دنبال راهی مطمئن جهت خرید مرغ و خروس زنده در تهران هستید ، خواندن این لینک را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها