جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
11 مهر 1402

معرفی چند گیاه مناسب و مفید برای بز

گیاهان مفید برای بز
فهرست مطالب

بسیاری از دامداران با شرایط و امکانات مختلف در سراسر جهان اقدام به نگهداری و پرورش بز با هدف تولید شیر، گوشت و بزغاله زایی می‌کنند. برای اینکه در شغل پرورش بز موفق شوید به جز رعایت نکات نگهداری باید به منبع تغذیه این حیوانات نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. استفاده از برخی گیاهان خاص برای بزها می‌تواند برای سلامت و رشد آنها مفید باشد و هزنیه‌های تامین خوراک گله را نیز کاهش دهد. در ادامه برخی از بهترین و البته نامناسب‌ترین گیاهان برای بزها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. اگر گله بز دارید، حتما این نکات را مطالعه نمایید.

جهت خرید گوسفند زنده در تهران کلیک کنید.

 

مفیدترین گیاهان برای بزها

یونجه و دانه چاودار

یونجه خوردن بز

استفاده از این دو گیاه مفید در حد مناسب بر روند رشد و نمو بزهای گله شما بسیار تاثیر گذار است. پرورش دهندگان بز در کنار دامداری خود، می‌توانند این گیاهان را در یک مزرعه کوچک بکارند و پس از برداشت به بزهای خود غذا به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین، کلسیم و سایر مواد معدنی ویتامینی بدهند. در ضمن این دو منبع غذایی بسیار انرژی زا نیز هستند.

آفتاب گردان

آفتابگردان سرشار از مواد معدنی و ویتامینی مفید به ویژه ویتامین E بوده برای بزها بوده و این حیوانات به خوردن آن بسیار علاقه مند هستند. این دانه روغنی به بز برای تولید شیر پرچرب کمک می‌کند و انرژی بالایی نیز دارد. همچنین منبع خوبی از پروتئین و فیبر بوده و برای فرایند خوراک در سیستم گوارشی این حیوانات مفید می‌باشد.

برگ کلم و شلغم

این دو محصول گیاهی برای بزها بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید، فایده دارند و حاوی مقادیر زیادی از انواع مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی این حیوانات هستند. علاوه بر مواد معدنی، درصد قابل توجهی از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین K,B6,C و پروتئین را می‌توان در این گیاهان یافت. البته توجه داشته باشید که تمامی گیاهان مطرح شده در این مطلب باید در کنار سایر مواد مغذی مورد نیاز همچون غلات در اختیار بز ها قرار بگیرند. برای این کار نیز لازم است که فرمول جیره مورد نیاز گله شما توسط متخصصان جیره نویسی تهیه شود.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین برای بز

مزیت این گیاه این است که در زمان برداشت میزان قابل توجهی از آن را می‌توان برداشت کرد و برگ‌های آن نیز برای بزها قابل مصرف است. این گیاه در گرمای تابستان رشد می‌کند و سرشار از ویتامین C و B6 و کلسیم است. بنابراین برای بزهای شیری یک منبع غذایی عالی جهت تغذیه محسوب می‌شوند.

گیاه بید

بیدها گیاهان بسیار مفید برای بزها هستند چرا که حاوی مقادیر مناسبی از منیزیم، روی و پروتئین می‌باشند. بز از این گیاه به خصوص در فصل بهار و تابستان به عنوان یک مکمل خوراکی خوب و پرفایده می‌تواند مصرف کند.

درخت زیتون

زیتون و برگ درخت زیتون برای بزها بسیار خوش طعم هستند و خواص دارویی نیز برای این حیوانات دارند. برگ درخت زیتون درصد فیبر قابل توجی برای این حیوان تامین می‌کند و یک آنتی اکسیدان عالی حاوی اسید اولئیک بوده و به کاهش التهاب و خطر بیماری های قلبی در میان بزها کمک می‌کند. همچنین در این گیاه می‌توان درصد مناسبی از مس، کلسیم و سدیم موردنیاز برای سلامت و رشد این حیوانات را یافت.

در این سایت بخوانید: آیا گوسفند می‌تواند از غذای بز بخورد؟

 

بامبو

خوردن برگ درخت بامبو توسط بز

در کنار این که این گیاه برای تغذیه بز ها بسیار مفید هستند اما باید این را نیز بدانید که برخی از انواع بامبو می‌تواند سمی باشند. بامبو حاوی پروتئین، مس، روی، منگنز و کلسیم استو به تقویت سیستم ایمنی بدن بز کمک می‌کند. همچنین برای سیستم قلبی عروقی این حیوانات نیز بسیار مفید است.

برگ درخت سیب

هر زمانی که درختان سیب خود را هرس می‌کنید، حتما به فکر بزهای خود باشید. بر اساس شواهد متعدد مشخص شده که بز ها بیشتر از خود میوه سیب، به خوردن شاخ و برگ درخت سیب علاقه مند هستند. البته در خصوص میزان مصرف این مورد باید مراقب باشید که بزها نابالغ از آن به دلیل ایجاد نفخ در سیستم گوارشی، مصرف نکنند.

به مانند میوه، شاخ و برگ این درخت نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین های A,C,K می‌باشد و همچنین خواص آنتی اکسیدانی مناسبی نیز دارد.

برگ بو

برگ بو به دلیل داشتن درصد زیادی ویتامین و مواد معدنی، گیاهی خاص و پرفایده برای بزها محسوب می‌شود. البته در عین داشتن فایده زیاد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای این حیوان سمی باشد. در ضمن این گیاه دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است و می‌تواند از نفخ و ایجاد گاز در شکمبه این حیوان جلوگیری کند.

رازیانه

رازیانه همچون برگ زیتون، به دلیل داشتن فیبر زیاد، برای هضم غذاها مختلف به بز کمک می‌کند. سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و هم گیاه و هم ریشه آن برای این حیونات مفید است.

 

جهت خرید خروس سیاه در تهران کلیک کنید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011