جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
13 خرداد 1402

پرورش گوسفندان داشتی

پرورش گوسفندان داشتی
فهرست مطالب

معرفی کامل پرورش گوسفندان داشتی

پرورش گوسفندان داشتی یا میش داشتی در بیشتر مناطق ایران به دو شکل صنعتی (مدرن) و قدیمی یا سنتی انجام می‌شود. عموما دلایل مختلف از جمله تولید محصولات لبنی همچون شیر، تولید بره و تولید پشم از اصلی ترین علل پرورش چنین نوع گوسفندانی شمارده می‌شود. گوسفندان به خصوص میش های داشتی حیوانات بسیار مفیدی هستند که هر شخصی حتی با سرمایه و دانش محدود نیز می تواند به پرورش این گونه از دام های زنده ورود کند و به ایجاد اشتغال برای خود و دیگران بپردازد.

نگهداری از چنین حیواناتی همچنین برای افرادی که فضای کافی برای پرورش گاو ندارند هم به نوعی مناسب می باشد. به طور معمول در ازای فضای مورد نیاز برای نگهداری هر راس گاو، می توان پنج تا هفت راس میش را نگه داری کرد.

گوسفندان داشتی در کل حیواناتی آرام و پربازده ای هستند که به جز محصولات دامی می توان از آن برای اهداف تولید بره نیز بهره برد.

گوسفند داشتی

در ادامه بخوانید : به روز ترین قیمت گوسفند زنده در تهران

سود پرورش گوسفند داشتی

1- تولید شیر و محصولات لبنی:

علاقه و نیازمندی بسیار زیاد مردم برای مصرف شیر، ماست، پنیر و … سبب شده است که سود آوری این شغل هیچ موقع از بین نرود و همواره در صورت عمل به نکات صحبح دامپروری این مورد نه تنها ادامه دار خواهد بود بلکه همواره اشخاص فعال و پیگیری شاهد رشد کسب و کار خود نیز هستند.

به جز این مورد از آنجایی شیر و سایر محصولات لبنی تولید شده از گوسفند در مقایسه با سایر دام ها تا حدودی از کیفیت و ارزش غذایی بالاتری برخوردار است، مردمان زیاد در جامعه مایل به تهیه این قبیل محصولات هستند. پس دوباره تاکید می‌کنیم که می توانید با پیگیری صحیح و در نظر گرفتن روش های دامپروری سود قابل توجهی را از پرورش گوسفند داشتی بدست بیاورید و به عنوان یک تازه کار هم اصلا بهتره نگران این موضوع نباشید و تنها هدف خود را بر روی آموزش روش های نوین دامپروری و تهیه یک محیط مناسب برای پرورش گوسفندان داشتی خود متمرکز کنید.

2- نگهداری و مراقبت راحت‌تر:

گوسفند داشتی (میش) به نسبت گاو و شتر کوچک تر هستند و حمل و نقل آنها نیز راحت تر است. هنگام مقایسه گوسفند داشتی با گاو‌های شیری، واضح ترین موردی که قابل درک است تفاوت در جثه و نگهداری راحت‌تر گوسفند می‌باشد. بنابراین این حیوانات کمتر از یک گاو خوراک می‌خورند و همچنین آسیب کم تری به مراتع و چراگاه ها وارد می‌کنند. علاوه بر این موضوع به فضای کمتری جهت نگهداری نیاز دارند.

3- گوسفندان فوق‌العاده پرسود هستند:

گوسفند فارغ از اینکه در چه نژاد و دسته‌ای طبقه بندی می‌شود، واقعا به عنوان حیوان پرسودی شناخته می‌شود. بسته به هدف شما از یک گله گوسفند می‌توان جهت تولید شیر، گوشت، پشم، بره‌زایی و پرورش و فروش دام اصلاح نژاد شده بهره برد. به جز این موارد نیز مواد خوراکی متنوع تری همچون پنیر، دوغ، فراورده‌های گوشتی همچون سوسیس، کالباس و … نیز می‌توان از محصولات دامی گوسفندان تولید کرد.

4- شیر گوسفند برای تولید پنیر بهتر است:

تا حدودی می‌توان گفت که خواص و درصد مواد مغذی موجود در شیر گوسفند بیشتر از شیر گاو و بز است. وجود چنین تفاوتی باعث می‌شود که شیر گوسفند، شیر بهتری برای فرایند تولید پنیر باشد. به جز این مورد برای تهیه یک مقدار مشخص پنیر، به مقدار بیشتری شیر گاو یا بز نسبت به شیر گوسفند نیاز است و همچنین پنیر گوسفند طعم و مزه شدیدتری دارد.

 

توجه: همانطور که احتمالا می دانید، اگرچه پرورش گوسفندان از لحاظ اقتصادی تا حدود بسیار زیادی مقرون به صرفه می باشد، اما دشوارهایی نیز دارد که نباید از آنها غافل شد. نیاز به مراقبت شبانه روزی، حساس بودن نسبت به شرایط نامطلوب آب و هوایی، در معرض خطر نابودی به خاطر مبتلا شدن به انواع بیماری ها، تامین غذا و علوفه مقوی، بررسی های دامپزشکی و … تنها چند مورد از اساسی ترین مشکلات این نوع کسب و کار می‌باشد.

  • هر آنچه که در مورد پرورش میش ها لازم دارید را اینجا بخوانید.

 

بهترین نژادها برای پرورش گوسفندان داشتی

به همان شکل که در میان گاو و بز ها نژادهایی وجود دارند که از نظر میزان تولید شیر در جهان معروف هستند ، نژادهای خاص نیز در میان گوسفندان وجود دارند که نسبت به سایر نژادها برای تولید شیر از مزیت بیشتری برخوردار می باشند. در میان گوسفندان خارجی نژادهایی همچون آواسی، لاکن، فریزین، آصف و غیره برای این منظور بیشتر شناخته شده هستند. در میان گوسفندان ایرانی نیز نژادهای افشاری، مغانی، کردی و مهربان بیشتر معروف هستند.

اهداف پرورش گوسفند داشتی

سود پرورش گوسفندان داشتی

کسب درآمد اصلی ترین دلیل برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری می‌باشد. در حوزه پرورش گوسفند داشتی نیز این مسئله تا حدودی چالش بر انگیز است. از مهم ترین چالش هایی که عموما دامدار ها با آنها روبه رو هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود زیر ساخت و محیطی مناسب برای کار پرورش
  • نوسانات قیمت نهاده های دامی
  • نیازمندی گوسفندان به مراقبت شبانه روزی
  • مقابله و جلوگیری از انتشاری بیماری ها
  • تهیه همیشگی جیره های مقوی برای بحث تغذیه گوسفندان
  • پایین بودن و به صرفه نبودن قیمت فروش انواع محصولات تولیدی در دامداری
  • سیاست گذاری نادرست در زمینه رشد پرورش گوسفندان داشتی
  • نیاز به تجربه و آگاهی داشتن

 

گوسفند داشتی

معمولا به چه اندازه می توان از گوسفند داشتی، شیر بدست آورد؟

طول شیردهی میش معمولا از اوایل فصل بهار با آغاز بره زایی میش ها تا اواخر پاییز که ساعت روشنایی روز کاهش پیدا می کند، ادامه دارد. هر چه گوسفندان داشتی، زودتر بره هایشان را به دنیا بیاورند، مدت زمان بیشتری می توانند شیر تولید کنند. اگر هدف شما از پرورش چنین گوسفندانی این است که هر سال مقدار شیردهی دام های خود را افزایش دهید، باید نکات مختلف همچون رعایت تقویم بره زایی اصولی را رعایت کنید و از بروز مشکلاتی همچون ورم پستان حتما جلوگیری به عمل آورید . همچنین استفاده از تجهیزات به روز، حمل و نقل صحیح گوسفندان و مسائلی از قبیل در این امر بسیار موثر می‌باشند.

برای اینکه خیلی دقیق از طول شیردهی میش ها ، آگاهی پیدا کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

ملاحظات بهداشتی برای پرورش گوسفندان داشتی

گوسفندان داشتی نیز به مانند سایر گوسفندان که برای تولید پشم و گوشت پرورش داده می شوند باید از نظر بهداشتی همیشه در بهترین وضعیت قرار داشته باشند. اجرای برنامه واکسیناسیون تعیین شده، معاینه و بررسی مداوم وضعیت گله توسط دامپزشک، آماده سازی فضای مناسب جهت نگهداری از مهم ترین اقداماتی می باشد که هر شخص دام پروری باید به آنها عمل کند.

آیا پرورش گوسفند داشتی به هر فردی توصیه می شود؟

از آنجایی که این شغل مشکلات خاص خودش را دارد و بسیاری از مردم به خصوص کسانی که تجربه کافی را ندارند ، پس از مدتی ورود به آن پشیمان می‌شوند، به هر کسی توصیه نمی‌شود. اگر از شرایط مورد نیاز برخوردار هستید هم باید قبل از تصمیم گیری نهایی نیز در مورد اینکه پر سود ترین روش پرورش گوسفند (داشتی یا گوشتی) در منطقه شما کدامیک از روش های می باشد نیز تحقیقاتی انجام دهید. واقع بین بودن در مورد میزان سوددهی و زحمات این شغل به شما کمک می‌کند، خیلی زود تر مسیر کسب و کاری مدنظرتان را پیدا کنید.

 

 

به چه گله ای، گله داشتی گفته می شود؟

گله داشتی، به دسته ای از میش های والد گفته می شود که هدف از نگهداری آنها بره زایی می باشد. همچنین عموما هدف از نگهداری میش به غیر از تولید بره، تولید شیر نیز می باشد با این وجود دسته ای از میش های به نام میش های نگهداری وجود دارند که هیچکدام از این دو قابلیت را ندارند، از این رو به هیچ وجه توصیه به نگهداری از این گوسفندان به دلیل نداشتن بازده ای اقتصادی نمی شود.

 

مهم ترین نکات پرورش گوسفند داشتی در مراتع (پرورش گوسفندان ماده)

 

پروش گوسفندان داشتی و ماده

مراقبت و نگهداری از انواع دام زنده ‌مسئله نه چندان دشوار است به شرطی که به عنوان یک دامدار اصول اولیه را بدانید و طبق یک برنامه صحیح نکات
پرورش و مراقبت از این حیوانات را به کار بگیرد. برخی از مهم ترین مواردی که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از :

1- ایجاد یک سرپناه یا محیط نگهداری سالم و بزرگ:

حداقل شرایط محل نگهداری گوسفندان داشتی این است که حداقل از سه طرف شرایط تهویه هوا امکان پذیر باشد. اگر گله گوسفندان داشتی خود را بیشتر به چراگاه می‌برید نیازی به یک محیط بزرگ ندارید اما با این حال باید محل نگهداری به اندازه کافی بزرگ باشد. بسته به تعداد گوسفندانی که پرورش می‌دهید گاهی مواقع ضروری است از چندین پناهگاه در مراتع استفاده کنید.

2- مهیا کردن خوراک کافی و مغذی بر اساس یک جیره غذایی کامل:

اگر پوشش گیاهی مرتع غنی باشد، گوسفندان در فصول غیر شیرده به غذای مکمل زیادی نیاز نخواهند داشت. اما در فصول جفت گیری تا زایش باید یونجه باکیفیت همراه با سایر غلات و مکمل‌های معدنی موردنیاز در اختیار گوسفندان داشتی قرار بگیرد. دفعات خوراک دادن برای چنین گوسفندانی به چوپان بستگی دارد، اما معمولا یک بار در صبح و یک بار در عصر می‌بایست حتما این کار انجام شود.

  • اگر قصد خرید مرغ و خروس با حداقل قیمت در تهران را دارید ، بهتره پیشنهاد شگفت انگیز سایت بازار گوسفند را از دست ندهید. برای کسب اطلاع بیشتر به صفحه مرتبط آن وارد شوید.

 

چگونگی انتخاب گوسفند شیری (میش داشتی)

تا اینجا درباره شیوه های پرورش گوسفندان داشتی به نکات مختلفی اشاره کردیم و درباره مزایای آن دانستیم. در ادامه نیز به با روش‌های درست انتخاب گوسفند شیری یا همان میش داشتی خوب آشنا خواهید شد اما قبل از آن بهتره کمی بیشتر در مورد خصوصیات این گروه از حیوانات بدانید.

گوسفند داشتی چه خصوصیات رفتاری دارند؟

به طور کلی گوسفندان زیاد در معرض تنش و استرس قرار می‌گیرند. شاید آرزوی یک گوسفند داشتن امنیت و آرامش در گله باشد. استرس به دلیل آسیب رساندن به قسمت های مختلف بدن این حیوانات مثل ضعیف شدن سیستم ایمنی، منجر به افزایش بار انگلی و بیماری در بدن این حیوانات می‌شود.

اکثر کارشناسان معتقدند که گوسفندان را باید در گله‌های که حداقل از سه گوسفند تشکیل شده باشد، نگهداری کرد. به هیچ وجه نباید گوسفند را به صورت تنها نگه دارید.
همچنین این حیوانات به شدت هوشیار بوده و سریعا متوجه خطر می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود که آنها نسبت به سایر حیوانات اهلی واکنش پذیر تر باشند. این خصوصیت بدی نیست، اما موردی است که باید در تمامی مراحل پرورش و نگهداری به آن توجه کنیم. در مواقعی مثل شیردوشی و جابجایی گله باید سعی کنیم، حداقل تنش به گله وارد شود.

روند دوشش شیر باید به صورت مرتب انجام شود؟

بهتره باید بدانید که میش های داشتی در فصل شیردهی به شما اجازه رفتن به مرخصی، تعطیلات و یا کنارگیری از کار به هر دلیلی مثل خراب شدن آب و هوا را نمی‌دهند. شما دامداران باید هر روز، تقریباً در یک زمان مشخص، در طول دوره شیردهی، فرایند دوشیدن شیر را انجام دهید. از آنجایی که مدام پیش گله بودن برای هر دامداری امکان پذیر نیست بهتره از یک نفر دیگر برای این کار کمک بگیرید. حتی به جز دوشیدن شیر، گوسفندان برای تمامی کارها مثل بره زایی، تغذیه و … به مراقبت دامداران نیاز دارند. اگر چنین امکانی ندارید که به صورت دائمی از گوسفندان مراقبت کنید، بهتره اصلا وارد این شغل نشوید.

نژاد میش داشتی اهمیت دارد

قبل از خرید و انتخاب نژاد، باید تصمیم بگیرید که چه انتظاری از گوسفندان دارید. با اینکه تمامی گوسفندان قابلیت تولید شیر را دارند اما برخی نژاد‌ها از ظرفیت و پتانسیل بیشتری در این زمینه برخوردار هستند.

نژادهای شیری به جز تولید شیر بیشتر از نظر وزنی، برای مدت طولانی تری هم شیر دارند. در بعضی نژادهای خاص شیردهی یک میش حتی ممکن است تا هشت ماه هم طول بکشد، در حالی که در بیشتر نژادها این زمان به سه تا پنج ماه محدود می‌شود. نژادهای مثل آصف، ایست فریزین، لاکن و آواسی از بهترین نژادهای گوسفندان شیری در جهان به شمار می‌روند.

پستان میش داشتی را بررسی کنید.

خوب بودن فیزیولوژی این بخش از بدن کیفیت و ظرفیت میش را از نظر تولید شیر مشخص می‌کند. خصوصیات پستان میش ها بر حسب نژاد ممکن است، تفاوت هایی داشته باشند. میش هایی که قصد انتخاب کردن آنها را دارید باید پستان نرم و انعطاف پذیر داشته باشند. تورم، قرمزی یا رنگ پریدگی اضافی نباید در سطح پستان دیده شود.

 

در این سایت بخوانید: حکمت قربانی چیست؟

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها