جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
11 تیر 1401

بهترین کنسانتره بره پرواری | خوراک کنسانتره

کنسانتره
فهرست مطالب

چگونه از مزایای کنسانتره بره پرواری در پرورش گوسفندان استفاده کنیم؟

کنسانتره بره پرواری غذایی است که به بره پرواری داده می­شود. این خوراک جهت پروار تهیه شده و کاملاً صنعتی و حرفه­ ای است. معمولاً کنسانتره پرواری بسیار خوش­خوراک بوده و گوسفند با میل زیاد آن را مصرف می­‌کند. کنسانتره معمولاً نه تنها برای دامداری ­ها و مصارف صنعتی تولید می‌­شود، بلکه به صورت پلت و مخصوص تغذیه گوسفند در مناطق روستایی که امکان جداسازی میش، بره و گوسفند پرواری از یکدیگر وجود ندارد نیز طراحی و تولید می­گردد.

از جمله نیازمندی های مهم دام های پرواری تغذیه با غذا و خوراکی کم حجم و البته مقوی دارند.
کنسانتره را می توان به عنوان ماده متراکم نیز نام برد.

جیره غذایی در دامپروری باید به گونه ای باشد که همه مواد مورد نیاز دام و گوسفندان از جمله نیاز به آب، انرژی، مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین را بتواند به طور کامل پوشش دهد . در ادامه به معرفی برخی نکات در همین زمینه و همچنین خصوصیات کنسانتره مناسب می پردازیم.

کنسانتره گوسفندی

پرواربندی چیست؟

پرواربندی یکی از بهترین و مهمترین روش­های تولید گوشت در تمام دنیاست که عبارت است از مدیریت و تغذیه مناسب دام­ها جهت به دست آوردن اضافه وزن در مدت معین با حداقل هزینه. البته که هدف از این اضافه وزن تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان است. در سال‌های اخیر، به دلیل استقبال عمومی از مصرف گوشت گوسفند و از طرفی محـدوديت مراتع که به علت خشکسالی­ های پياپی به وجود آمده بود،استفاده از روش صنعتی و نوین در پرواربندی گوسفندی برای افزایش بهره وری وتولید بیشتر محصولات دامی مورد توجه و استفاده واقع شده است.

کنسانتره باعث می‌شود میزان دریافت مواد مغذی توسط دام ها به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

به طور کلی در سیستـم پـرواربندی باید در جهت افـزایش تولیـد، کاهـش هزینـه­ ها و نهایتاً رسیدن به قیمت تـمام شده محصول گام برداشت. بنابراین با استفاده از انواع خوراک متراکم که سطح انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مطلـوب دارند، می­توان با کاهش طول دوره پروار و همچنین بهبود افزایش وزن روزانه، بهترین سود را از این روش به دست آورد.

در مجتمع های نگهداری دام بیش از نیمی از بودجه آنان صرف امور تغذیه ای می شود، با وجود صرف شدن این هزینه زیاد اما گاهی اوقات به نتیجه مطلوب اقتصادی و تولیدی نمی توانیم دست پیدا کنیم که این یکی از مهم ترین نشانه نداشتن بهره وری در این حوزه می باشد.

استفاده از کنسانتره مطلوب برای دام های از جمله کنسانتره بره های پرواری راه حلی مناسب برای رفع این قبیل از مشکلات می باشد معنی لغوی کنسانتره به معنای “متراکم”می باشد .

کنساتنره ها ترکیب متراکم شده از چند نوع ماده مغذی برای مصارف دامی هستند. کنسانتره ها براساس ترکیب مواد تولیدی و میزان آنها تفاوت هایی را دارا می باشند . برای هر گروه مختلف از دام کنسانتره خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمامی دام­ها و گوسفندان در  هنگام پرواربندی باید به خوبی تغذیه شوند. ممکن است در ابتدا فکر کنید تمامی دام ­ها از علوفه تغذیه می­کنند، اما در واقع تمامی دام­ها برای بزرگ شدن و پروار شدن نیاز به تغذیه ­ای مناسب­‌تر از علوفه دارند.

مهم ترین دلیل استفاده ما از کنسانتره برای این است که نرخ تبدیل میزان خوراک به گوشت را بتوانیم بالا ببریم.

برای مصرف کنسانتره بهتر است آن را با کاه مرطوب مخلوط شود و سپس مورد مصرف قرار گیرد

گوسفندان باید بر اساس نیازهایی که دارند تغذیه شوند. مصرف کنسانتره و دیگر محصولات علوفه ای اگر در حد متعادل نباشد بر میزان تولیدات محصولات دامی این حیوانات به طور مستقیم اثر گذار است و دامداران را دچار ضرر اقتصادی خواهد کرد.

در هنگام خرید کنسانتره حتما این محصول را به صورت بسته بندی شده تهیه کنید. از استاندار و معتبر بودن شرکت تولید کننده اطمینان حاصل نمایید .

کنسانتره بره پرواری

در صورت استفاده از کنسانتره آماده سعی کنید در وهله اول از مراکز معتبر و شناخته شده این قبیل خوراک ها را تهیه نمایید و همچنین به متعادل بودن و مغذی بودن آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کنسانتره

ترکیبات کنسانتره بره پرواری

گوسفند زنده مانند دیگر دام ها نیاز به تغذیه مقوی دارد. موادی مانند جو، تفاله چغندر، کنجاله کلزا، سبوس گندم، کنجاله ذرت، کنجاله سویا، یونجه. دامداران باید بتوانند تمامی این مواد غذایی را همزمان به گوسفندان بدهند؛ از طرفی همانطور که در بالا اشاره شد، برای مقرون به صرفه بودن کنسانتره بره پرواری می­توان از کنسانتره استفاده کرد.

در واقع کنسانتره ماده غذایی برای تغذیه دام است که شامل تمام موارد مورد نیازی است که برای پرواربندی گوسفندان نیاز است. بیش از 7 درصد کنسانتره دارای پروتئین و 18 درصد فیبر است.

چنانچه قصد دارید در مورد چگونگی پرواربندی بره گوشتی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را بخوانید.

خواص خوراک کنسانتره

  • بهترین ماده غذایی مکمل یونجه
  • بدون داشتن خرده آهن، شیشه و …
  • دارای مواد غذایی مهم مانند پروتئین و فیبر که برای تقویت گوسفندان عالی است.
  • کاهش هزینه دامداری
  • افزایش بازدهی در تولید
  • تأمین تمام نیازهای ویتامینی و معدنی گوسفند

کنسانتره بره پرواری برای بره­ها از سه ماهگی به بعد قابل مصرف است که معمولاً بین 300 تا 800 گرم در روز به ازای هر رأس تعیین شده است.

میزان و نوع کنسانتره مصرفی (خوراک آماده) بر حسب سن و شرایط دیگری از قبیل جنسیت، زمان شیرواری و … تعیین می‌شود. استفاده از خوراک کنسانتره به صورت درست باعث می شود که شخص دامدار علاوه بر افزایش بهره وری بتواند در مدت زمان کم تر و با هزنیه ی مقبول تر به هدف خود از پرواربندی دست پیدا کند .

کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین ها در جیره مصرفی توسط دام می تواند موجب موارد زیر شود :

  1. ریختن پشم دام
  2. کاهش نرخ زاد و ولد گله
  3. کاهش وزن دام در هنگام تولد
  4. پشم خواری گوسفند و بره
  5. کاهش وزن و لاغری
  6. پایین آمادن راندمان تولیدی از طریق کاهش میزان تولید محصولات دامی
  7. خوردن لبه آخورها
  8. کاهش سطح ایمنی بدن دام
  9. تمایل به خوردن تنه درخت ، خاک و آجر در دام

به طور کلی دام قادر است اکثر مواد مغذی را از طریق مواد غذایی و خوراک خود تامین کند اما اغلب در دامداری ها به دلیل کمبود آگاهی در خصوص نوع جیره بندی و همچنین گرانی بیش از حد برخی از نهاده های دامی دامداران اهمیت این مسئله را فراموش می کنند.
مواد معدنی نقش اساسی در در بدن دام زنده ایفا می کند به عنوان مثال برخی از این عناصر در تشکیل اسلکت بندی و دندان ها نقش دارند و برخی دیگر در سلول های عصبی و ماهیچه ای عملکرد دارند.

همانطور که ذکر شد میزان و نوع مواد معدنی برای افزایش نرخ بهره وری و تولید دام بسیار اهمیت دارد. کنسانتره به عنوان مکمل می تواند این نوع مواد را برای گوسفندان و سایر دام های شما تامین کند.

مقدار غذایی که در 24 ساعت در اختیار دام قرار می­گیرد تا بتواند به فعالیت­های خود ادامه داده و تولید شیر داشته باشد، جیره غذایی گفته می­شود. جیره غذایی متعادل مخلوطی از چند ماده خوراکی است که دارای مقدار و نسبت صحیحی از انرژی و مواد مغذی مختلف بوده و چنانچه روزانه و به میزان کافی دراختیار دام قرار گیرد، احتیاجات آن را از نظر انرژی، پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی درمدت ۲۴ ساعت تأمین می­کند.

همانطور که در بالا اشاره شد، مواد تشکیل دهنده خوراک کنسانتره بره پرواری و دیگر گوسفندان شامل این موارد است:

جو، ذرت، کنجاله آفتابگردان، سبوس گندم، خرما، تفاله انگور، ملاس چغندر قند، مکمل های درمانی معدنی ویتامینه و افزودنی­های مجاز.

برای دادن کنسانتره می توانید مخلوطی از کنسانتره 75 درصد و کاه 25 درصد استفاده کنید.

توصیه می شود اگر از کنسانتره استفاده می کنید درصد بیشتر از نصف غذای مصرفی دام از علوفه سبز تهیه شود.

البته در مصرف بیش از اندازه کنسانتره باید توجه داشت که افزایش درصد ماده خشک جیره به حدود 60 درصد سبب کاهش چربی شیر ، کاهش غذای مصرفی توسط دام ، کاهش کارایی مواد غذایی و مواردی دیگر خواهد شد.

حتما با سرعت و سریع نوع کنسانتره و جیره مصرف دام های خود را تعویض نکنید و کم کم باید این کار انجام شود زیرا به دلیل اینکه دوره عادت پذیری دام معمولا دو هفته می باشد . و عدم رعایت این نکته می توان سبب کاهش راندمان تولیدی دام های شما شود.

خوراک دامی چیزی در حدود 70 درصد هزینه ها دوران پرواربندی را در بر میگیرید . متاسفانه در طی چند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری در هزینه های خرید علوفه بوده ایم و این خود مسئله باعث شده است که دامدارانی که از حداقل بازده ای برخوردار بوده اند دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند یکی از بهترین راهکارها برای عبور از این مشکل کاهش زمان پرواربندی با حفظ راندمان می باشد . این کاهش زمان نیازمند افزایش وزن روزانه بیشتر به کمک مواد غذایی کامل تر نسبت به روش های معمولی است . کنسانتره بهترین گزنیه برای این موضوع می باشد.

کنسانتره گوسفند

 

چگونه می توان کنسانتره خوب را تهیه کرد؟

از آنجایی که برخی دامداران خود تمایل به تهیه کنسانتره دارند Tبرای اینکه بتوانند به یک ترکیب مناسب درکنسانتره بره های پرواری و دیگر انواع دام زنده دست پیدا کنند ابتدا نیاز است که مقدار نیاز روزانه دام به مواد غذایی و اهداف خود را از کار پرورشی مشخص نمایند تا از این طریق با یک دستورالعمل مناسب کنسانتره با کیفیتی تهیه کنند. برای کسانی که خود اقدام به تهیه کنسانتره می کنند یک نکته مهم وجود دارد و آن هم قیمت تمام شده این محصول است. چنانچه قیمت تمام شده این نوع کنسانتره از محصولات آماده ای که در بازار وجود دارد بیشتر شود، مصرف آن برای دام ها توجیه اقتصادی ندارد.

 

برخی از مهم ترین شاخصه های یک کنسانتره مناسب عبارتند از :

  1. خوش خوراک بودن
  2. دارا بودن انواع مغذی قابل هضم
  3. تامین انرژی و پروتئین لازم
  4. تامین مواد معدنی نظیر کلسیم ، فسفر و …

همانطور که گفته شد شرط اساسی برای موفقیت در زمینه دامپروری برای تولید شیر ، گوشت و حتی بره توجه ویژه داشتن به بحث تغذیه دام ها است. کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین D , A ,E و مواد معدنی نظیر مس، ید، سلنیوم سبب به وجود آمدن انواع خسارات مثل مرگ و میر ناگهانی در گله ، ضعف شدید جسمانی در دام تازه متولد شده ، خشکی چشم ،، و … می‌شود.

اصولاً مدت پرواربندی 100 روز است و هر زمان که اضافه وزن به دلیل اضافه شدن چربی بدن باشد، باید پرواربندی خاتمه یابد. با توجه به موارد مذکور می­توان نتیجه گرفت که با رعایت اصول و تغذیه مناسب، می­توان از کنسانتره بره پرواری بهترین استفاده را در راستای تولید نمود.

خلاصه ای از خصوصیات کنسانتره ها :

  • کنسانتره ها از نظر الياف فقیر و از نظر انرژی غنی هستند.
  • کنسانتره ها ممکن است از نظر پروتئین غنی یا فقیر باشند. دانه های غلات دارای کمتر از ۱۲ درصد پروتئین خام ولی کنجاله های دانه های روغنی (سویا ، تخم پنبه و بادام زمینی) به عنوان غذاهای پروتئینی می توانند تا بیش از ۴۰ درصد پروتئین خام داشته باشند.
  • کنسانتره ها خیلی خوش خوراک بوده و توسط دام به سرعت خورده می شوند و برخلاف علوفه ها حجم کمی نسبت به واحد وزن (یعنی وزن مخصوص بیشتری) دارند.
  • برخلاف علوفه، نشخوار را تحریک نمی کنند.
  • کنسانتره معمولا سریع تر از علوفه ها در شکمبه تخمیر شده و خاصیت اسیدی محتویات شکمبه را افزایش میدهند ( PHرا کاهش می دهند) که این امر ممکن است نخمیر طبیعی الیاف را در شکمبه مختل کند.در صورتی که بیش از 70 درصد جیره را تشکیل دهند ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی دام به دنبال داشته باشند . کنسانتره ها را باید کم کم در جیره غذایی دام ها اضافه کرد تا مشکلاتی را برای آنها به وجود نیاورد.
  • با احتساب این که بره و بزغاله روزانه مقدار معینی خوراک می توانند مصرف نمایند مصرف علوفه به تنهایی نمی تواند نیازهای انرژی و پروتئینی چنین دام هایی را تامین کند . معمولا هدف از اضافه کردن کنسانتره ها به جیره ی بره و بزغاله ی پرواری ، تامین منبع متراکم انرژی و پروتئین به عنوان مکمل علوفه و تامین نیازهای تغذیه ای حیوان است. بنابراین کنسانتره ها خوراک های مهمی هستند که به متعادل شدن جیره هایی که تولید گوشت را حداکثر خواهند کرد کمک می کند.

کنسانتره را با توجه به این که به عنوان منبع انرژی و یا به عنوان منبع پروتئینی مورد استفاده قرار می گیرند به دو بخش خوراک های انرژی زا و خوراک های پروتئینی تقسیم می شوند.

کنسانتره گوسفند

 

خوراک های انرژی زا:

این دسته از خوراک ها هم از نقطه نظر کیفیت جیره و هم از نظر اقتصادی مهمترین گروه مواد غذایی در تغذیه ی حیوانات را تشکیل می دهند. از آنجایی که در این گروه از مواد غذایی، انرژی قابل هضم زیاد است و به راحتی هضم می شوند مهمترین منبع انرژی حیوانات به شمار می آیند. مهمترین خوراک های موجود در این دسته عبارتند از: دانه ذرت، گندم، جو، چاودار، ذرت خوشه ای. علاوه بر دانه ها بعضی از محصولات فرعی صنایع مختلف نیز به عنوان منبع انرژی در جیره های غذایی انواع حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند که می توان به ملاس و چربی ها اشاره کرد.

دانه های غلات (ذرت ،جو، س ورگوم، برنج و گندم) مواد خوراکی پر انرژی ولی از نظر پروتئین فقیر هستند. غلات از نظر فسفر متوسط و از نظر کلسیم فقیرند. دانه های غلات غلطک خورده یا پرک شده منابع عالی از کربوهیدراتهای سریع التخمیر (نشاسته) هستند که مقدار انرژی را در جیره ی بره و بزغاله افزایش می دهند. با این حال افزودن بیش از اندازه ی دانه ی غلات به جیره، باعث کاهش فعالیت نشخوار و اختلال در اعمال صحیح شکمبه می شود.

مشکل افزایش قیمت کنسانتره

با توجه به نوسانات قیمتی نهاده های دامی بسیار از دامداران متاسفانه با مشکل افزایش هزنیه و ثابت ماندن و حتی کاهش سود دهی مواجه شده اند. ادامه دار شدن این مورد باعث وارد آمدن لطمه به صنعت دامپروری کشور خواهد شد. در این بین اگر قیمت کنسانتره نیز مدام با افزایش روبه رو باشد بسیاری از دامداران مجبور به کاهش مصرف کنسانتره برای گوسفندان و سایر دام های خود می کنند و دیگر قادر نخواهند بود نیازهای تغذیه دام هایشان را به طور مناسبی تامین کنند.

با اینکه در طی چند دهه‌ی اخیر کارخانه های متعددی برای تولید کنسانتره و انواع پلیت ها ایجاد شده است اما باید بدانید که در شرایط کنونی دامداران واقعا نمی توانند شکم گوسفندان خود را همیشه به صورت حداکثری پر نگه دارند چون هزنیه تامین علوفه و کنسانتره بسیار بیشتر از توان مالی این قشر زحمت کش شده است. شدیدا توصیه می کنیم با استفاده از یک جیره مناسب سعی کنید احتیاجات غذایی نشخوار کنندگان خود را تامین نمایید.

به جز مسائل مالی، استفاده مداوم از کنسانتره و پلیت ها به جز ایجاد اختلالات گوارشی حتی تا حدودی به کاهش بازدهی علوفه مصرفی دام ها نیز منجر خواهد شد. همچنین در زمان خوردن اینگونه خوراک ها از آنجایی که مدت جویدن یا نشخوار و میزان بزاق تولیدی معمولا کاهش می یابد ، احتمال دفع سریع غذا و هضم نشدن آن بیشتر خواهد شد. وقوع چنین اتفاقی باعث می شود که بسیاری از  موجودات ذره بینی و مغذی موجود در اجزای خوراک را از جذب شدن به بدن گوسفند محروم شوند.

 

برای سفارش خروس قربانی در تهران کلیک نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطلب پسندیدم
مشکل طرح الگوی کشت پاییزه گندم وجو وذرت وچغندر است که امروزه رعایت نمیشود
وکشاورزان به کشت تکمحصولی پسته تجاری روی آوردند که این رویه باعث تضییع حق بهره مندی دامداران مولد سبک بومی از بهره وری محصولات زراعی آبهای زیزمینی ملی استحصال چاهمتورهای کشاورزی است

سلام علیکم، همراه کنسانتره میشه فقط کاه گندم به بره بدهیم و از یونجه استفاده نکنیم؟

سلام برای۲۰بره چقدر باید کنسانتره مصرف کرد؟

سلام چه زمانی باید به دام آب داده شود؟