جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
9 خرداد 1402

گوسفندان چقدر می‌توانند بپرند؟

پریدن گوسفند
فهرست مطالب

توانایی گوسفندان در پرش از موانع مختلف تا چه اندازه است؟

گوسفندان مسلما اولین و بهترین حیوانی در پرش نیستند. با اینکه پریدن در ارتفاع‌های زیاد به مانند حیواناتی مثل اسب، امکان پذیر نیست اما باید بگوییم که این حیوانات پشمالو توانایی خوبی در پرش از موانع مختلف دارند. وقتی گوسفندان به هر دلیلی مثل ترس نیاز به پریدن را احساس کنند، بدون شک شما را شگفت زده خواهند کرد.

امروز قصد داریم به یک موضوع کمتر بحث شده در مورد این حیوانات (میزان پرش گوسفندان) بپردازیم. اگر دوست دارید در مورد چگونگی پریدن گوسفند از ارتفاع و چرایی نیاز به پرش آنها بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

جدیدترین قیمت گوسفند زنده را در این قسمت مشاهده نمایید.

 

توانایی پرش گوسفندان چقدر است؟

توانایی پرش گوسفندان

گوسفندان در مقایسه با بسیاری از حیوانات توانایی قابل توجهی در پرش از مانع دارند. میانگین ارتفاع پرش گوسفندان حدود 70 تا 110 سانتی متر است. با این حال در برخی از نژادها این مقدار تا 140 تا 170 سانتی‌متر هم می‌رسد.

معرفی عواملی که بر توانایی گوسفندان در پرش تاثیر گذارند:

نژاد گوسفند

نژادهای مختلف گوسفند، ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی دارند که بر توانایی آنها در پرش تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، برخی از نژادها پاهای بلندتر و ماهیچه‌های قوی تری دارند که به آنها این امکان را می‌دهد، بیشتر از سایر نژادها بپرند. در مقابل بعضی دیگر از نژادهای گوسفندان به دلیل جثه و اندام‌های کوچک و پشم زیاد قابلیت چندانی در پرش از ارتفاع و موانع ندارند.

عمر و سن گوسفند

سن گوسفند نیز در توانایی پریدن آنها نقش دارد. گوسفندان جوان‌تر از گوسفندان مسن‌تر بیشتر می‌پرند، زیرا چابک‌تر و پرانرژی تر هستند.

سلامت و تناسب اندام گوسفند

به جز موارد فوق سلامت و تناسب اندام گوسفند نیز بر میزان پرش آنها تاثیر گذار است. یک گوسفند سالم که با علوفه مناسب تغذیه شده باشد، بهتر از گوسفندی که دچار سوء تغذیه و بیمار هستند، بالاتر می‌پرند. برای حفظ سلامت گوسفندان گله خود که بسیار نیز با اهمیت است، باید همواره به امر تغذیه، مراقبت های‌ بهداشتی و در دسترس بودن آب تمیز برای این حیوانات توجه داشته باشید.

مقایسه توانایی پریدن گوسفند با سایر حیوانات

بدون شک گوسفندان بهترین پرش را نمی‌توانند در مقایسه با خیلی از حیوانات داشته باشند. حیواناتی همچون گوزن‌ها، اسب‌ها، آهو‌ها و بزهای کوهی در این خصوص توانایی بسیار بیشتری دارند. اما همانطور که اشاره کردیم، گوسفندان هنوز هم جزو خاص‌ترین این حیوانات با این ویژگی هستند.

گوسفندان چه نیازی به پریدن دارند؟

پرش گوسفند از روی غرایز طبیعی برای فرار از دست حیوانات درنده

در طبیعت گوسفندان برای فرار از شکارچیان باید در یک زمین ناهموار و صعب العبور با سرعتی تند حرکت کنند. پریدن یک مهارت ضروری برای زنده ماندن آنهاست. این حیوانات باید از روی موانعی مانند صخره‌ها، بوته‌ها و حتی جویبارها بپرند تا از دست حیوانات شکارچی در صورت حمله‌ور شدن فرار کنند. این توانایی به آنها کمک می‌کند تا زنده بمانند و گونه خود را حفظ کنند.

پرش برای رسیدن به غذا

پرش برای رسیدن به غذا

پریدن برای گوسفندان در مراتع و چراگاه‌ها برای رسیدن به منابع غذایی دور دست، یک توانایی مهم است. در طبیعت گوسفندان از علف‌‌ها و گیاهان مراتع برای تغذیه استفاده می‌کنند. از آنجایی که بیشتر مراتع در مناطق کوهستانی و صخره‌ای قرار دارند، توانایی در پرش از موانع به آنها در نواحی مرتفع بسیار کمک کننده است.

اهلی کردن گوسفند و چگونگی تغییر دادن توانایی پرش این حیوانات

حال بیایید در مورد اهلی کردن گوسفندان و اینکه این کار چه تغییر در توانایی پرش گوسفندان ایجاد کرده است، صحبت کنیم.
گوسفندان اهلی برای رفع نیازهای انسان‌ها اهلی شدند و تکامل پیدا کرده‌اند. طی قرن‌ها، ویژگی‌های بدنی از جمله توانایی پرش آنها تغییرات داشته است.
برای مثال گوسفندان به دلیل اینکه برای تولید پشم، شیر یا گوشت پرورش داده‌ می‌شوند، چابکی خود را از دست داده‌اند و به حیواناتی مطیع تبدیل شده اند. آنها نیازی به پرش به اندازه اجداد وحشی خود ندارند، زیرا به خوبی توسط انسان‌ها محافظت و مراقبت می‌شوند. با این حال هنوز هم در برخی نقاط دنیا بعضی از پروش دهندگان گوسفند چابکی را پرورش می‌دهند که به طور ویژه برای مسابقات و نمایش با همین موضوع از آنها استفاده می‌شود. در کشور استرالیا این فعالیت بیشتر انجام می‌شود.

در این سایت مشاهده کنید: تعداد گوسفندان جهان چند راس است؟

آیا گوسفندان می‌توانند از روی نرده و حصارها بپرند؟

گوسفندان حیواناتی کنجکاو و ماجراجو هستند و توانایی پرش از روی بسیاری از فنس و نرده‌ها را دارند. با اینکه این ویژگی در گوسفند در دیده می‌شود، اما سوالی مطرح است این است که تا چه ارتفاعی آنها قادر به پرش هستند؟

پرش گوسفند از روی حصار
در دامداری‌ها و چراگاه ها، چوپانان و دامداران برای جلوگیری از پخش و گم شدن گوسفندان، سعی می‌کنند یک محوطه مشخصی را حصار کشی کنند. ارتفاع چنین حصاری نباید کمتر از 1 یک متر باشد چرا که برای بسیاری از نژادها، عبور از ارتفاع کمتر از این مقدار بسیار کار آسانی خواهد بود. شرایط زمانی خطرناک تر خواهد شد که در کنار حصار، کنده درخت یا تکه سنگی وجود داشته باشد. در این حالت هم گوسفندان به راحتی می‌توانند از این اجسام به عنوان یک سکو پرش استفاده کنند و اندازه بیشتری بپرند.

برای محفاظت از گله، ضرورت دارد که حصار و نرده کشی بلند و مناسبی انجام شود.

 

درباره چرای گوسفندان در طبیعت در این لینک توضیحات مختلفی ارائه شده است که می‌توانید با کلیک کردن از آنها آگاه شوید.

 

گوسفندان باید در داخل منطقه محصور شده احساس امنیت کنند:

احساس امنیت برای گوسفندان سبب کاهش تنش و استرس در این حیوانات خواهد شد. از آنجایی که حصار کشی هزنیه زیادی را برای دامداران به همراه خواهد داشت باید آن را به گونه‌ای اجرا کرد که به جزء جلوگیری از فرار، سرقت و حمله حیوانات درنده، گوسفندان زمانی که در این ناحیه محصور شده قرار می‌گیرند، احساس آرامش کنند.

پس از حصارکشی در اطراف جایگاه دامداری یا چراگاه ها، باید هر چند وقت یکبار امنیت آن بررسی شود تا اگر سوراخ یا شکافی در آن ایجاد شده باشد، درست شود. علاوه بر این موضوع باید با بررسی دقیق مطمئن شوید که اطراف این نرده‌ها، اشیاء نوک تیز مثل سیم های شل شده وجود نداشته باشد که بدن گوسفندان آسیب وارد کند.

برای این کار می‌توانید از نرده‌های چوبی با دوام و محکم، نرده های فلزی، حصارهای برقی و سیم خاردار استفاده کنید.
توجه داشته باشید که نگهداری گوسفندان قبل از شرع فصل بهار، پشت حصار بسیار سخت تر از باقی اوقات سال است. این بدین خاطر است که گوسفندانی که بیشتر از علوفه چراگاه ها تغذیه می‌شوند، در فصولی مثل پاییز و تابستان که پوشش گیاهی ضعیف‌تر می‌شود، بیشتر گرسنه می‌مانند و برای یافتن غذا، تلاش زیادتری برای پریدن جهت عبور از حصارها می‌کنند.

البته به جز یافتن غذا، این اتفاق ممکن است بر اثر ورود یک حیوان شکارچی به درون محوطه محصور شده‌ای که گوسفندان در آنجا حضور دارند نیز رخ دهد.

 

ارائه شده توسط سایت بازار گوسفند (مرکز خرید دام زنده در تهران)

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011