جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
28 اسفند 1401

انواع نژادهای گوسفندان ایرانی

نژادهای گوسفندان ایرانی
فهرست مطالب

انواع نژادهای گوسفندان ایرانی به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

نژادهای گوسفندان ایرانی به دلیل تنوع آب و هوایی و گستره جغرافیایی گوناگون، دارای تنوع زیادی است که هر نژاد خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند.تقسیم بندی نژادهای گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی و خصوصیات ظاهری و ژنتیکی انجام می گیرد که در این مقاله قصد معرفی این نژادها را داریم.

به گروهی از گوسفندان که دارای یک سری شباهت ها از لحاظ ظاهری و ژنتیکی هستند و بتوانند آن را به نسل های بعدی منتقل کنند یک نوع خاص از نژاد گوسفندی گفته می شود.
در جهان ده ها نوع گوسفند از نژادهای گوناگون وجود دارد که ایران یکی از کشورهایی است که سهم خوبی از این دسته بندی را داراست.

شناخت دقیق ویژگی ها و مزیت های هر نژاد برای شخص دامدار و کسانی که در این حوزه قصد سرمایه گذاری را از اهمیت وِیژه ای برخوردار است . چون انتخاب نژاد متناسب با شرایط محیطی و امکاناتی شخص دامپروری باعث رشد و بهبود وضعیت اقتصادی او در این زمینه شود.

انواع نژاد گوسفندان ایرانی

کشور ایران در منطقه متعدل و خشکی قرار گرفته که بخش اعظم آن را بیابان ها و مناطق کم آب تشکیل می دهد اما با وجود این شرایط، گوناگونی اقلیمی و جمعیتی زیاد و متنوعی در ایران دیده می شود.کشور ما در چند سال گذشته همواره با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه بوده است که این مورد می تواند تاثیر چشمگیری بر دامپروری و مراتع این سرزمین بگذارد.

گوسفند ایران

طبقه بندی گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی

  • منطقه کوهستانی شمال کشور

این منطقه شامل استان های البرز، اردبیل و شمال خراسان است. در این مناطق به دلیل عوارض جغرافیایی و پوشش گیاهی و بارندگی نسبتا خوب گوسفندان می توانند رشد خوبی داشته باشند. نژادهای مغان ،سنگسری، دالاق، کردی خراسان، افشاری و شال برای منطقه می باشند.

برای اطلاع از اخرین قیمت گوسفند زنده می توانید با کارشناسان بازار گوسفند تماس بگیرید.

  • منطقه نیمه خشک

در این ناحیه به دلیل کمبود بارندگی و رطوبت نسبی پایین و کمبود مراتع و علوفه ، نژادهای مقاومی پرورش می یابند که می توانند این شرایط را تحمل کنند. از انواع نژادهای گوسفندان ایرانی در این منطقه می توان به گوسفندان کرمانی، فراهانی، کلکوهی، بلوچی و زندی اشاره کرد.

  • منطقه آذربایجان- زاگرس

منطقه شمال غرب ایران یک ناحیه کوهستانی است که در امتداد رشته کوه زاگرس ادامه پیدا می کند. در این منطقه بارندگی نسبتا خوب بوده و مراتع مناسبی جهت پرورش انواع دام وجود دارد.نژادهای ماکویی ،کردی ،سنجابی ،لری ،بهمئی را می توان، در نواحی ییلاقی و قشلاقی این منطقه یافت.

  • منطقه جنوب و جنوب غربی کشور

این ناحیه در نزدیکی  سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. میزان رطوبت و وضعیت مرتعی خاصی دارد که نژادهای گوسفندان عربی خوزستان و ایلام سازگاری مناسبی با این نواحی دارند.

تقسیم بندی بر اساس ویژگی ها ظاهری و ژنتیکی

نژادهای بومی گوشتی-پشمی

بلوچی، کلکوهی، ماکویی، کرمانی، نائین ،  فراهانی، سنجابی

نژادهای بومی گوشتی-شیری

شال، افشاری، لری، سنجابی، قزل، مهربانی و لری بختیاری

نژادهای گوشتی

مغانی، شال، افشاری، کردی، لری، سنجابی ،قزل، مهربانی، زل، دالاق، زندی

در بین گوسفندان ایرانی نژادهای گوسفندان افشاری ، مهربان ، شال و حتی مغانی  قابلیت سودآوری بیشتری را دارند. در نژاد ماکویی توانایی رشد زیادی به طور کلی وجود ندارد.

نژاد گوسفندانی که جهت تولید پوست و چرم بیشتر مورد توجه هستند:

این نوع از گوسفندان به خاطر اینکه پوستی ظریف ، لطیف و با کیفیت جهت مصارف صنعت چرم استفاده می شوند در این دسته قرار گرفته اند. عموما در ایران نژاد خاصی در دسته نژاد گوسفندان پوستی قرار نمی‌گیرند اما پوست تولید شده در نژاد قره گل به دلیل مرغوبیت نسبتا بهتر به عنوان شاخص ترین نوع در این دسته در نظر گرفته می شود . ظرافت پشم روی پوست و رنگ پوست دو خصوصیت خوب دیگر برای گوسفندان قره گل می باشد که سبب شده است در این دسته از گوسفندان ایرانی مطرح تر باشند.

همه ی نژادهای گوسفندان ایرانی به جز زل ( بدون دنبه ) و قره گل ( نیم دنبه ) از جمله گوسفندان دنبه دار می باشند که به رنگ های سفید، سیاه، قهوه ای، نخودی، خاکستری و… در ایران یافت می شوند.
کشور ما به دلیل داشتن مراتع حاصل خیز و نژادهایی مرغوب می تواند سهم عمده ای از صنعت دامداری را دارا باشد که این امر تنها با استفاده از روش های نوین دامپروری می تواند تحقق یابد.
چگونگی و  نحوه خرید گوسفند زنده با مناسب ترین قیمت را از کارشناسان بازار گوسفند بپرسید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تجربه ی سی سال دامداری من وکار با انواع نژادهای ایرانی وحتی خارجی، اینه که: فقط و فقط نژاد صادراتی سوز ملحه یا قلمه که بیشتر درمناطقی از فارس هستند مثل فسا واستهبان واندکی هم مرودشت، سودآور ومقرون بصرفه ست بخاطر کم خرج بودن و مقاوم بودن و تولید زیاد بره، اونم بره هایی که بدون کمترین مشکل در نهایت هفت ماهگی بالغ شده و توان تولید مثل دارند. بهمین خاطر بسرعت تکثیر شده و دامداری را بسود خوبی می‌رسانند. دلیل کمبود جمعیت این نژاد باتوجه به زایش زیاد آن هم فقط صادرات به کشورهای عربی ست که با قیمت تا پنجاه درصد بازار داخلی مشتری بره های سیاه وسوز این نژادند.

با سلام و عرض خسته نباشید. من 18 سالمه و خب برای شغل دوم دارم برای دامپروری تحقیق میکنم چون علاقه دارم اگر لطف کنید به طور خلاصه مهمترین مزایا و معایب این شغل رو برام بگید خیلی ممنون میشمبعد من بیشتر علاقم به پرورش شتر مرغ هست اما به صورت کلی میخوام یه اطلاعاتی داشته باشم برای منطقه گرم و خشک مثل سبزوار در خراسان رضوی با آب و هوای کویری چه نژادی پیشنهاد میدید اگرم کسی میشناسید یا خودتون اطلاعاتی از پرورش شتر مرغ دارید ممنون میشم بفرمایید

بین این نژاد ها ، شما خودتون کدوم رو برای پرورش پیشنهاد می کنید ؟ از لحاظ سودآوری منظور منه

مقاله مفیدی بود و به نظرم گوسفندان ایرانی واقعا اگر به صورت صحیح پرورش داده بشن ، بسیار سود آور هستند . ممنونم به هر حال با تولید محتوای با کیفیت به ما دامداران کمک می کنید ، متشکرم .