جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
30 مرداد 1399

خصوصیات گوسفندان افشاری

گوسفند افشاری
فهرست مطالب

گوسفندان افشاری

گوسفندان افشاری به عنوان یکی از محبوب ترین نژادهای گوسفندی در ایران شناخته می شود که بیشتر در مناطق شمال غرب کشور و استانهای آذربایجان شرقی و غربی و قسمت هایی از استان کردستان و زنجان یافت می شوند و پراکندگی دارند. یکی از خصوصیات گوسفندان افشاری این است که آنها را می توان در دسته گوسفندان سنگین و دنبه دار محسوب کرد و از سرعت رشد خوبی نیز برخودار هستند.

در حقیقت گوسفند افشاری یکی از مهم ترین نژادهای با ساختار ژنتیکی مناسب جهت تولید هر چه بیشتر محصولات دامی می‌باشد.

گوسفندان افشاری به دلیل تطبیق پذیری خوبی که با آب و هوای سرد دارند می توانند بهترین گزینه برای دامدارانی که قصد پرواربندی در این مناطق را دارند باشد.علاوه بر تولید گوشت و پشم خوب ،میزان شیردهی بالا و باکیفیتی را نیز دارند که برای دامدار بسیار حائز اهمیت است و این نژاد را به گزینه مناسبی برای افرادی که قصد شروع کار دامپروری را دارند تبدیل میکند.

گوسفند نژاد افشار

رنگ پشم گوسفندان افشاری :

رنگ پشم این نژاد قهوه ای تیره و قرمز است و در گله این گوسفندان شما می توانید طیف رنگی با دامنه ای از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و سیاه را مشاهده کنید.

قوچ ها و میش های گوسفندان افشاری هر دو شاخ ندارند و وزن گوسفندان نر بالغ این نژاد به حدود 67 و ماده به حدود 55 کیلوگرم میرسد. از دیگر خصوصیات گوسفندان افشاری بازده ای خوب و توان دوقلوزایی مطلوب است. این نژاد از گوسفندان می تواند در طول روز و در دوران پرواربندی حدود 130 تا 240 گرم وزن بگیرد البته داشتن تغذیه مناسب گوسفند در این امر مهم می باشد و مقاومت نسبتا خوبی نیز در برابر انواع بیماری ها دارند. در بین نژادهای ایرانی نژاد افشاری نسبتا قد بلند می باشد و قادر است که در نواحی کوهستانی مسافت های زیادی را طی کند.

گوسفند افشاری بی شک از یکی از بهترین نژادهای ایرانی برای آب و هوای کوهستانی می باشد که به مردم این مناطق برای پرورش توصیه می شود. این نژاد دامی ایرانی از مهم ترین ظرفیت بومی دام سبک در کشور می باشد که پتانسیل بالایی برای تولید محصولات دامی را دارا می‌باشد.

گوسفند افشاری جزو نژادهای معروف گوشتی و پشمی ایرانی می باشد که از ویژگی های ژنتیکی خاصی برخوردار می باشد.

وزن گوسفندان پروارشده آنها در حدود 50 تا 65 کیلوگرم می باشد. وزن بره های در هنگام تولد حدود 4 کیلوگرم است که میانگین وزنی آنها در پایان شیرخوارگی تقریبا 27 تا 29 کیلوگرم می باشد

گوش های این نژاد معمولا بزرگ و افتاده می باشد. همانطور که ذکر شده جزو گوسفندهای به شمار می آیند که از دنبه زیادی برخوردار هستند که به صورت پهن و از قسمت کمر آن شروع می‌شود.

حدود جمعیتی که از آنها در ایران بدست آمده است بیش از یک میلیون راس را نشان می دهد.

این نژاد بی شک نژادی اصیل هستند که از لحاظ ساختار ژنتیکی و ویژگی های ظاهری نژادی مرغوب به حساب می آیند.
پرورش نژاد افشاری به دلیل مزیت های تولیدی فراوان و داشتن ژن چندقلوزایی برای دامدار سود خوبی را به همراه دارد.

 

 

بیشترین پراکندگی این دسته از گوسفندان را می توان در نواحی مختلفی از استان زنجان و آذربایجان غربی و شرقی دانست .

گوسفندان افشاری به دلیل رشد خوبی که دارند نیاز به یک برنامه جیره بندی نیز دارند زیرا به هر حال رشد خوب نیازمند بهره مندی از علوفه مغذی و کافی نیز می باشد . اکثر دامدارانی که با وجود داشتن گوسفندان افشاری به سوددهی خوبی نمی رسند به مبحث تغذیه ای توجه کافی نمی کنند به طور
سنتی دامداران یک نوع ترکیب را برای تمام فصول و سنین گوسفندان در نظر می گیرند که اصلا این روش توصیه نمی شود .

در مورد کنسانتره بره پرواری چه می دانید؟ در این مطلب به طور کامل این موضوع را شرح داده ایم.

از پشم این گوسفندان برای تولید نخ، خامه قالی بافی، لباس و … استفاده می شود. رنگ پشم گوسفندان افشاری در بدو تولد تیره و بعد ها به مرور به نسبت روشن تر می شود.

قوچ و میش گوسفند افشاری به دلیل ویژگی ها ممتازی که در افزایش میزان باروری گله دارند نیازمند مراقبت های ویژه تری نیز می‌باشد.

گوسفند افشاری بیشترین پتانسیل را برای چند قلوزایی در بین نژادهای ایرانی دارا می باشد و علاوه بر این برای کارهای پرورشی بسیار مرغوب است.

از آنجایی که نوع شیر تولیدی گوسفندان افشاری از کیفیت و میزان چربی بالایی برخوردار است ، کارخانه های تولید محصولات لبنی بیشتر تمایل به استفاده از شیر این حیوانات را دارند.

به طور کلی نژاد افشاری به دلیل داشتن ضریب و نرخ تبدیل بالا از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرف می باشند.

برخی از مشخصه های گوسفند افشاری سالم عباتند از : 

گوسفند افشاری سالم تمایل خوبی برای غذا خوردن دارد و مراحل نشخوار را به طور بدرستی انجام می دهد.

  • از هوشیاری بالایی برخوردار است.
  • ترشحات خاصی در اطراف بینی ، چشم ها و دهان این حیوان مشاهده نمی شود.
  • در سطح بدن این نژاد نباید زخم و خراشیدگی خاصی دیده شود.
  • ادرار شفاف و زرد رنگ باید باشد.

به طور کلی گوسفند مریض ، از تحرک و اشتهای کافی برخوردار نیست.

 

خرید گوسفندان افشاری از سایت بازار گوسفند

برای خرید گوسفندان افشاری از سایت بازار گوسفند ( مرجع تخصصی خرید و فروش گوسفند زنده ) می توانید از طریق سیستم آنلاین موجود در سایت اقدام به ثبت سفارش نمایید.

برخی از مزایا و ویژگی های ما:

  • ارسال و ذبح رایگان و کاملا بهداشتی
  • تغذیه کاملا ارگانیک و پرورش در بهترین مراتع و مناطق
  • فروش گوسفندان افشاری به صورت عمده و خرد
  • تمامی گوسفندان ما تحت نظر از بدو تولد تحت نظر دامپزشک می باشند
  • بدون واسطه و خرید مستقیم از دامدار
  • خرد کردن گوشت به دلخواه مشتری
  • پاک کردن سیرابی و کله پاچه
  • خریدی آسان به همراه بهترین قیمت و خدمات را با ما تجربه کنید.

کیفیت و قیمت عالی تخصص ماست. بازار گوسفند بهترین انتخاب شما است. هم اکنون با ما تماس گرفته تا از آخرین اطلاعات و قیمت گوسفند زنده مطلع شوید.

در آخر اگر بخواهیم گوسفند افشاری را در چندین عبارت توصیف می کنیم باید بگوییم که این نژاد دامی ، نژادی مقاوم، پرسود، چند قلوزا هستند که از قدرت راه پیمایی بالای در مناطق سخت کوهستانی و ضریب تبدیل بالا نیز برخوردار می باشند.

 

 

 برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده افشاری می توانید با کارشناسان بازار گوسفند تماس بگیرد.
09197124011   | 021-66000798

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها