جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
25 مرداد 1402

آشنایی با حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت

حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت
فهرست مطالب
از نظر شرع، حکم اسلامی و عرف جامعه، آشنایی با حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت مهم و لازم می باشد. قرار داشتن گوشت حیوانات حلال گوشت در زنجیره غذایی انسان خالی از اشکال بوده و مصرف آنها مضراتی را برای وی در پی نخواهند داشت. این گونه حیوانات اغلب در اندازه و حجم زیاد تکثیر و تولید شده و به سادگی در دسترس می باشند. البته توجه به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که، ذبح حیوانات حلال گوشت نیز می بایست طبق قانون شرع صورت پذیرد در غیر این صورت مصرف آن مجاز نخواهد بود.

 

مصرف گوشت حیوانات حرام گوشت به دلیل اثر سوئی که بر سلامتی دارد، در شرع ممنوع شده است. در واقع ذبح حیوان یا هر جاندار حلال گوشت دیگر، بر خلاف قوانین شرع یا مصرف حیوانات حرام گوشت سبب وارد شدن سموم بسیاری به بدن خواهد شد که برای انسان و سلامتی او مضر می باشد. قرار گرفتن این گوشت در زنجیره غذایی انسان در طولانی مدت وی را با مشکلات بسیاری درگیر خواهد کرد. این حیوانات معمولا به صورت غیر قانونی پرورش داده شده یا وارد کشور می شوند. گوشت این حیوانات قیمت بالایی داشته و بدون تایید و  نظارت سازمان غذا و دارو و بهداشت پرورش داده شده و عرضه می گردد.
در این مقاله قصد داریم به معرفی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت و نشانه های هر یک از این حیوانات بپردازیم تا بدین ترتیب تشخیص برای شما با سادگی بیشتری همراه باشد. پس در صورتی که به این موضوع علاقه مندید، ما را تا انتها همراهی فرمایید.

 

 

حیوانات حلال گوشت شیعه

لیست حیوانات حلال گوشت

حیوانات حلال گوشت تعداد محدود تری نسبت به حرام گوشت ها دارند. در یک قانون کلی، حیوانات یا پرندگانی که گوشت خوار هستند، حرام گوشت می باشند. در ادامه قصد داریم لیست حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت را بر اساس یک دسته بندی کلی به شما معرفی کرده و با بیان نشانه های حیوانات حلال گوشت شما را در انتخاب صحیح یاری رسانیم.

آشنایی با مشخصه حیوانات حلال گوشت

حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت  در میان دوزیستان و آبزیان:
در بررسی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، به سراغ آبزیان و دوزیستان نیز می رویم. افراد زیادی حیوانات و جانوران آبزی را صید کرده و در حلال یا حرام بودن گوشت آنها دچار شک و شبهه می شوند. از نظر اسلام فقط آبزیان یا دوزیستانی حلال گوشت هستند که اولا شبیه به ماهی بوده و در ثانی دارای فلس باشند. میگو نیز در دسته آبزیان حلال گوشت قرار داده می شود.
لازم به توضیح است که نحوه صید ماهی نیز در حرام یا حلال بودن گوشت آن تاثیرگذار است. در صورتی که ماهی بعد از صید بمیرد دارای گوشت حلال است. اگر ماهی به هر شکلی پیش از صید جان داده باشد، گوشت آن حرام شده و خوردن آن از نظر شرع حرام می باشد. با استناد به این اصل، گوشت جانورانی چون خرچنگ، لاک پشت، مار ماهی، کوسه، نهنگ و عروس دریایی حرام است.

 

آبزیان حلال گوشت
آبزیان حلال گوشت و روش شناسایی آنها

 

حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت در میان حیوانات خشکی:

 

از میان کلیه حیواناتی که در خشکی زندگی می کنند فقط سیزده عدد از آنها حلال گوشت بوده و مابقی حرام گوشتند. گاو، گوسفند، شتر، آهو، گوزن، قوچ، بز کوهی و گوره خر همگی حلال گوشت بوده و وجود گوشت آنها در زنجیره غذایی بدون اشکال است. به طور کلی حیوانات وحشی به جز آهو، گاو کوهی، قوچ کوهی و الاغ وحشی همگی حرام گوشت هستند. بدین ترتیب گوشت حیواناتی چون خرگوش، خوک (گراز)، مار، میمون، جوجه تیغی، شغال و … حرام می باشد.

 

حشرات
کلیه حشرات در انواع مختلف حرام گوشت هستند. تنها ملخ در صورتی که زنده گرفته شود، بعد از جان دادن حلال گوشت محسوب می شود. ملخی که بالغ نبوده و قادر به پرواز نمی باشد، گوشت حلالی ندارد.

 

 

پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت
تشخیص پرندگان حلال گوشت
پرندگان نیز در طبقه بندی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، مورد بررسی قرار می گیرند. در تشخیص پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت سه مورد مد نظر قرار داده می شوند: گزینه اول مدت زمانی است که پرنده بال می زند. چنانچه مدت زمان بال زدن پرنده از بازه زمانی که بال ها را صاف و بدون حرکت نگه می دارد بیشتر باشد، آن پرنده حلال گوشت خواهد بود. طبق این سنجش گوشت کبوتر، گنجشک و کبک حلال و گوشت عقاب و شاهین حرام خواهد بود. پرندگان شکاری، یعنی پرندگانی که چنگال داشته و گوشتخوار هستند، گوشت حرام دارند.
روش دومی که در تفکیک پرندگان حلال گوشت از حرام گوشت به یاری شما خواهد آمد این است که، اگر پرنده ای دارای چینه دان، سنگدان، تیغه یا خار پشت پا بود، حلال گوشت خواهد بود. خوردن تخم پرندگان نیز از نظر حلال یا حرام بودن، تابع خود پرنده است.
راه سوم برای شناسایی پرندگان حرام گوشت و حلال گوشت استناد به روایات و فتوای فقها می باشد. خوردن گوشت پرندگانی چون هدهد، پرستو، کلاغ و شانه به سر از نظر برخی فقها مکروه و از نظر گروهی دیگر حرام است. بنابراین احتیاط واجب نخوردن گوشت آنها می باشد.

حیوانات مکروه گوشت

در کنار حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، گروهی نیز وجود دارند که به حرام بودن گوشت آنها تاکید نشده اما مصرف آنها توصیه نمی شود. این حیوانات مکروه گوشت هستند. از میان حیوانات خشکی، مصرف گوشت اسب، الاغ، گورخر، قاطر و از میان پرندگان جغد، کبوتر صوام، هدهد و پرستو مکروه است.
نکته قابل توجه در مورد قوانین شرع این است که گاهی برخی از اقدامات، ذبح حیوانات حرام گوشت را مکروه می سازد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ذبح حیوان در جایی که حیوان دیگری در حال دیدن صحنه است، مکروه می باشد.
  • در شب جمعه یا پیش از ظهر جمعه ذبح حیوان مکروه است مگر در مواردی که کشتن حیوان یا پرنده حیاتی و لازم باشد.
  • کشتن حیوان توسط صاحب او یا کسی که او را پرورش داده، مکروه است.
  • بریدن حلقوم حیوان یا پرنده از پشت گردن، مکروه است.

حیواناتی که  در قرآن حرام گوشت معرفی شده اند

در ادامه بررسی حیوانات حرام گوشت و حلال گوشت و آشنایی با مشخصه های آنها، قصد داریم با تکیه بر کتاب آسمانی اسلام و آیات قرآنی، با حیوانات حرام گوشت یا روش هایی که گوشت حلال آنها را به حرام تبدیل می سازد، بیشتر آشنا شویم. یکی از حیوانات حرام گوشت در قرآن که نام آن دقیق آورده شده است، خوک می باشد. از دیگر حیواناتی که از نظر قرآن حرام گوشت هستند می توان به سگ، گربه، روباه و شغال اشاره کرد.
با استناد به آیه شریفه «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ … وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِه»، « مردار و هر حیوانى که به هنگام کشتن او نام دیگرى جز اللّه را بر او گفته شود بر شما حرام است»، از نظر قرآن هر حیوان یا موجود حلال گوشتی که به شیوه ای غیر از ذبح اسلامی کشته شود، حرام گوشت محسوب می شود. با یک بررسی کلی بر روی آیات قرآنی، این نتیجه حاصل می شود که، قرآن مصرف مردار حیوانات و خون آنها، خوک و حیوانات با ذبح غیر اسلامی را حرام می داند.

 

درباره شیوه ذبح شرعی اینجا بیشتر بخوانید.

حیوانات حرام گوشت در قرآن

سوالات متداول:

 

سوال: گوشت خاویار حلال است یا حرام؟
پاسخ: در مورد خاویار قانون آبزیان حکم خواهد کرد. چنانچه خاویار فلس داشته باشد، مصرف گوشت آن مانعی نداشته و حلال است.

 

سوال: خوردن خاویار از نظر اسلام مجاز و حلال است؟
پاسخ: خاویار ماهی های حلال گوشت حلال بوده و خوردن آنها خالی از اشکال خواهد بود.

 

سوال: آیا خام خوردن گوشت جانداران و حیوانات حلال گوشت از نظر شرعی مجاز است؟
پاسخ: در صورتی که خام خوردن گوشت مورد نظر برای سلامتی مضر نباشد، خام خوردن آن امکان پذیر بوده و بلا مانع است.

 

سوال: چنانچه خوردن گوشت حیوان حرام گوشتی تنها علاج بیماری خاصی باشد، آیا مصرف آن مجاز است؟
پاسخ: در این مورد بهتر است طبق نظر و فتوای مرجع تقلید خود عمل کنید. طبق نظر اغلب فقها، در شرایطی که طبیب متدین تنها راه علاج بیماری را مصرف آن گوشت بداند، استفاده از آن خالی از اشکال خواهد بود.

 

سوال: آیا خوردن گوشت گوساله ای که در شکم مادر ذبح شده اش بوده از نظر شرع مجاز است؟
پاسخ: در صورتی که خلقت گوساله کامل شده و در برخی از بخش های بدن آن مو روییده باشد، ذبح مادر، ذبح او محسوب شده و مصرف آن بلامانع خواهد بود.

 

سوال: در دسته بندی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، بوفالو در چه گروهی قرار داده می شود؟
پاسخ: این حیوان درنده است. به همین دلیل طبق نظر بسیاری از مراجع، در دسته حیوانات مکروه گوشت قرار گرفته و بهتر است مصرف نشود.

 

سوال: اسلام بر چه اساسی برخی از جانداران را حرام و برخی دیگر را حلال گوشت معرفی می کند؟
پاسخ: اسلام دین کاملی بوده و با توجه به آن که همه دستورات الهی بر مبنای سلامتی و رشد انسان صادر شده اند. مصرف گوشت حیوانات حرام گوشت در طولانی مدت، به سلامتی انسان، آسیب های جسمی، روحی و خلقی وارد خواهد ساخت. به همین دلیل شرع مصرف آنها را ممنوع اعلام کرده است. به عنوان مثال مصرف گوشت خوک، به دلیل داشتن باکتری های فراوان به سلامت جسمی انسان آسیب وارد خواهد ساخت. علاوه بر آن، به دلیل آن که خوک از نظر جنسی از مشخصه های ضد ارزش برخوردار می باشد، مصرف گوشت آن خلق و خوی انسان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل اسلام مصرف گوشت این حیوان را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

 

در این سایت بخوانید: آشنایی با حکمت و انواع قربانی

 

اسلام، دین سعادت و سلامتی

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011