جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
3 اردیبهشت 1402

موثرترین روش های کاهش هزینه در شغل دامپروری

دامپروری
فهرست مطالب

معرفی بهترین و کارآمد ترین روش های کاهش دادن هزینه ها در شغل دامداری و دامپروری

اغلب گله داران و دامپروران با توجه به هزینه‌های به نسبت زیاد و غیرقابل پیش بینی نظیر هزینه نگهداری و تامین خوراک، آب، برق، سوخت و… دچار مشکلاتی در طول پرواربندی خود می شوند و همواره سعی می‌کنند تا به دنبال کاهش این قبیل مخارج ذکر شده باشند. البته این کاهش هزنیه به معنای عدم رسیدگی درست به گله نیست و در حقیقت ما در این مطلب قصد داریم به شما روش‌هایی را معرفی کنیم که با استفاده از آن قادر به مدیریت سود و زیان خود باشید. در شغل دامداری گاهی اوقات به دلیل ناآگاهی دامداران، مبالغ زیادی هدر می‌رود که باید جلوی این ضرر ها را گرفت و صرفه جویی بدون برنامه نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است خسارت های بیشتری را نیز به گله شما وارد کند.

با ما تا انتها همراه باشید تا توضیحات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

  • به خریداران گوسفند زنده در تهران پیشنهاد می‌دهیم، حتما این لینک را دنبال کنند.

کاهش هزنیه‌های دامداری

اهداف دامپروری کدام اند؟

دامپروری یک شغل ریشه دار در مناطق روستایی و عشایری است که بسیاری از افراد ساکن در این مناطق به آن مشغول هستند. به طور کلی تولید محصولات پروتئینی با هدف کسب درآمد در این نواحی باعث جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها به شهر می‌شود. شغل دامپروری سبب حفظ روستاها و فرهنگ غنی موجود در این مناطق می شود.

با این حال گاهی اوقات به دلایل اقتصادی پرورش دام سبک و سنگین در این مناطق نه سودآور نیست بلکه با زیان هم برای مردمان روستاها و عشایرنشینان همراه خواهد بود. در این حالت بسیاری از شغل خود دلسرد شده و به فکر مهاجرت به سمت شهرها و حاشیه نشینی می‌افتند که تبعات اجتماعی و اقتصادی نابسمانی را برای جامعه به وجود می‌آورد.

در چند سال گذشته نیز دقیقا همین اوضاع برای دامداران رقم خورد و دیگر کمتر کسی تمایل به انجام یا حتی توسعه کسب و کار خود داشت.

برای آن دسته از دامدارانی که هنوز امید به بهبود وضعیت دارند و کمکی نیز از مسئولین دریافت نمی‌کنند به نظر می‌رسد که از مناسب ترین شیوه های راهبردی برای عبور از چنین تنگناهای اقتصادی در صنعت دامداری راهی جز مراجعه به روش های مدیریتی هر چه بهتر هزنیه های نگهداری و پروش دام ها وجود ندارد.

هزنیه دامپروری

 

توجه داشته باشید که همیشه انجام کارهای کوچک اصولی بزرگترین تاثیرات را برای شما به همراه دارد.

بهتره بدانید که در بسیار از کشورهای دنیا گوسفندان به دلیل داشتن صرفه اقتصادی بهتر در مقابل سایر انواع دام زنده در رتبه اول صنعت دامپروری قرار دارند.

افراد فعال در شغل پرورش دام زنده علاوه بر تولید محصولات لبنی و گوشتی می توانند محصولاتی غیر مرتبط با مواد غذایی را نیز تولید کنند  از جمله این محصولات می توان به پشم، چرم، محصولاتی برای صنایع داروی سازی و پزشکی، کود برای کشاورزی و چربی های مختلف اشاره کرد.

از مهم ترین ملزومات ایجاد یک مجتمع برای پرورش دام زنده داشتن مهارت کافی، سرمایه مالی برای ساخت و ساز و همچنین تهیه تعدادی دام می توان اشاره کرد.

در ادامه قصد معرفی چند روش موثر برای کاهش دادن این دسته از هزینه های مربوط به شغل دامداری و دامپروری به شما را داریم پس با ما همراه باشید:

  1. سعی کنید اطلاعات خود را در مورد روش های نوین و صنعتی دامداری افزایش دهید و از این روش ها در شغل خود استفاده کنید. برای اینکار می توانید از مقالات آموزشی، افراد با تجربه و کتاب های موجود در این زمینه استفاده نمایید.
  2.  در مورد سلامت دام بیاموزید و کارهایی مانند آمپول زدن ، چیدن پشم گوسفند، کمک به تولد بره را حتما را یادبگیرد.
  3. حتما گوسفندانی را که به نظر بی حال می رسند و تمایل چندانی بر علوفه خوردن ندارند شناسایی کرده و برای درمان آنها اقدام کنید.
  4. می توانید با برخی از میوه فروش ها صحبت کنید تا میوه هایی نظیر کاهو، ذرت، شلغم، سیب، کدو تنبل، کلم، کرفس هایی را که قصد دور ریختن شان را دارند به شما بدهند. البته در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه از میوهای فاسد شده استفاده کنید.
  5. آب تمیز و تازه تهیه کرده و در دسترس گله خود قرار دهید ، آب ارزان ترین و با ارزش ترین منبع غذایی است که باید همواره از آن استفاده کنید. در زمستان از آب یخ زده و در تابستان از آب گرم استفاده نکنید زیرا باعث بیماری و بی حالی گوسفندان و دام هایتان می شود.
  6. همواره سعی کنید در فصول بهار ، تابستان و حتی الامکان پاییز گوسفندان خود را در کوه و صحرا بچرانید تا هزینه های مربوط به خوراک دام کاهش یابد.
  7. حتما با استفاده از یک برنامه گوسفندان گله خود را واکسینه کنید و از دکتر دامپزشک مشورت بخواهید تا خسارت تلفات گوسفندان به شما وارد نشود .

خصوصیات اعضا گله خود را بشناسید:

سعی کنید روزانه چند دقیقه در اوقاتی که گوسفندان، گاوها یا بز های شما در حال استراحت، نشخوار و خوراک خوردن هستند، به دنبال رفتار غیر عادی عادی این حیوانات باشید. تشخیص سریع دام های ضعیفی که گوشه‌گیری می‌کنند و زمان زیادی را در حالت خوابیده و دراز کشیده می‌گذارند باعث کاهش هدر رفت سرمایه و وقت شما به عنوان یک دامدار موفق خواهد شد.

در هوای گرم بهتره برای ساعاتی گله را در بیرون نگهداری کنید:

در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب بهتره جهت خشک شدن بستر جایگاه و تهویه بهتر، مدتی گوسفندان را در بهاربند نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید که فضای بهاربند باید دارای سایبان مناسبی باشد.

با استفاده از ظرفیت چراگاه هایی که در اختیار دارید، تا حدودی هزنیه‌های تامین خوراک را کاهش دهید:

اگر مرتع مناسبی دارید یا می‌توانید مراتعی را اجاره کنید، بهتر پس از مشورت با متخصص جیره نویس از این ظرفیت استفاده نمایید. البته هنگامی که گله را به چرا می‌برید باید خیلی بیشتر مراقب گوسفندان و بزهای خود باشید چرا که خطر سرقت و حمله حیوانات درنده به شدت افزایش پیدا می‌کند.

با استفاده از یک برنامه چرخشی منظم برای مراتع نیز خطر نابودی پوشش گیاهی چراگاه ها نیز از بین می‌رود. در ضمن انگل زدایی گله نیز در حالت بیشتر حائز اهمیت می‌شود.

تنها لوازم ضروری و مورد استفاده را خریداری نمایید:

خیلی اوقات دامدارانی که قصد ورود به این شغل را دارند، پیش از شروع کسب و کار خود بسیاری از تجهیزات یک دامداری مدرن و بزرگ را تهیه می‌کنند و به اندازه و ظرفیت گله خود توجه ندارند. بهتره به صورت تدریجی این اقلام و ابزارآلات را خریداری نمایید و بودجه خود را بیشتر صرف تهیه نژادهای خوب و خوراک مغذی کنید.

گله خود را با استفاده از میش های چندقلوزا گسترش دهید:

بهترین و ارزان ترین راه برای گسترش تعداد اعضای گله، نگهداری و پرورش میش های چندقلوزا است. انتخاب و خریداری نژادهایی مانند رومانوف یا افشاری اصلاح ژنتیکی شده در طول چند سال، شما را به هدفی که دارید می‌رساند. البته اگر قصد گسترش گله خود را دارید، تا حد امکان سعی کنید، گله یکسانی را از لحاظ ژنتیکی نگهداری کنید.

هزنیه دامداری

 

فواید استفاده از یک برنامه غذایی صحیح برای گوسفندان چیست؟

  1. بهبود تولید مثل
  2. کاهش مبتلا شدن به انواع بیماری ها
  3. افزایش سطح سلامت دام
  4. کاهش هزنیه های درمانیافزایش میزان باروری
  5. ازبین رفتن گنده خواری
  6. بهبود روند تولید شیر
  7. وزن گیری بیشتر بره پرواری

شاید ساختن یک مجتمع دامپروری و دامداری مناسب و درجه یک چندین سال طول بکشد و برای آن شما مجبور باشید زحمات طولانی را تحمل کنید اما یقین داشته باشید که بعد از طی این مراحل می توانید نتیجه کار خود را از طریق سود بسیار مناسبی که کسب خواهید کرد ، مشاهده نمایید .

بهتر است گله خود را به چندین بخش مجزا تقسیم بندی کنید این کار به شما کمک خواهد کرد تا با تمرکز بیشتری نیازهای هر گروه را معین کنید و برای آن برنامه ریزی نمایید. علاوه بر این مدیریت شما نیز برای متعادل نمودن روند رشد و تولید محصولات بهبود می بخشند

برای تعیین نمودن برنامه خود همچنین می توانید از نرم افزارهایی مانند اکسل و یا دفاتر برنامه ریزی نیز استفاده کنید.

برای شروع دامداری بهتر است از میش هایی که بره دارند استفاده کنید.

مورد بعد برای رسیدن سود خوب داشتن یک تیم و همکاران متخصص و متعد می باشد. مسلما شما نمی توانید تمامی کارها را به تنهایی خودتان انجام دهید چون شغل دامپروری، حرفه ای بدون تعطیلی و پر زحمت می باشد پس حتما سعی کنید تیمی دلسوز برای خود تهیه کنید.

کسانی که از دام های مولد بره های خود را برای کار دامپروری می گیرند می تواند مدیریت های مالی بهتری را هم برای کار خود داشته باشند.
همچنین یکی دیگر از روش های کاهش هزنیه دامپروری اجاره نمودن زمین هایی مرغوب جهت کشت گیاهانی نظیر یونجه و جو می باشد، از آنجایی که تهیه خوراک مغذی، گران می باشد می توانید از این روش برای تهیه بخش بزرگی از جیره دام های خود استفاده نمایید.

اگر با مشکل کپک زدگی و فساد در انبار ذخیره سازی خود مواجه هستید حتما برای حل این مشکل راه حلی را بیابید . ادامه دار شدن این مسئله به بی تردید به برشکستگی شما منجر خواهد شد.

در هنگام خوراک دهی نباید علوفه ها را بر روی زمین بریزید، بهتر است قبل ورود گوسفندان به جایگاه آخور ها را پر کرده تا از ازدحام این حیوانات در هنگام خوراک دهی کاسته شود.

یک نکته اساسی برای کاهش و مدیریت هرچه بهتر هزنیه ها:

برای مدیریت هرچه بهتر هزنیه ها توصیه می شود تعداد و وزن گوسفندان خود را بالاتر ببرید . این مورد به خصوص در گله های داشتی بیشتر صدق می کند به این دلیل که هر چه گوسفند جثه بزرگتری داشته باشد، شیر، گوشت، پشم بیشتر تولید می کند و بره های بزرگتری را نیز به دنیا می آورد. اصولا پرورش تعداد بیشتر گوسفند در سرشکن نمودن هزنیه ها موثر است مثلا برای نگهداری پانصد راس گوسفند سبک همان تعداد چوپان لازم است که برای نگهداری پانصد راس گوسفند سنگین به این شخص نیازمند هستند.

مشکلات غیر قابل پیش بینی در کار دامپروری

اگر به تازگی وارد کسب و کار پرورش دام زنده شده اید شاید به دلیل اینکه تجربه کمی در این زمینه دارید با نوسانات مختلف قیمتی مثل گران شدن نهاده های دامی با مشکلات اقتصادی مختلفی درگیر شوید و خسارات های مالی نیز متحمل شوید. به این دسته از دامداران باید بگوییم که تنها با گران شدن مقطعی نهاده های دامی و هزنیه های نگهداری به فکر جمع نمودن کسب و کار خود نیافتند بلکه به فکر پیدا کردن راه های مدیریتی بهتر برای ادامه کار خود باشند ، چون به هرحال بعد مدتی بعد از افزایش هزنیه های کار پرورشی، قیمت دام زنده نیز در بازار افزایش پیدا می کند و تا حدودی این هزنیه های جبران می کند و علاوه بر آن شما با به کارگیری روش های نوین دامپروی می توانید هزنیه های خود را نیز هر چه بهتر کنترل نمایید.

  • سخن آخر : 
  • در تمامی سطح جهان همیشه متخصصان مربوط به امور دامی در کشور ها مشغول پیدا کردن روش هایی برای بهینه کردن فرایند توسعه ی دامپروری ها هستند و روزبه روز از متدها و روش های گوناگون برای دست یابی به این هدف استفاده می کنند.
  • علاوه بر استفاده از روش های بالا اگر به تازگی وارد شغل دامپروری شده اید حتما از افراد با تجربه بخواهید تا به شما کمک کنند و برای انتخاب بره و گوسفندان از نژادهای گوسفندان ایرانی متناسب با محیط و آب و هوای محل خود استفاده نمایید.

 

تهیه شده توسط بازار گوسفند عرضه کننده بهترین قیمت گوسفند زنده

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها